PDA

View Full Version : AD: AIVD-lek is Marokkaanse tolk



Justinian
12-11-2004, 07:59
De man die AIVD-informatie lekte naar de groep moslimfundamentalisten waar Mohammed B. deel van uitmaakte is een Marokkaanse tolk, zo meldt het Algemeen Dagblad. Hij blijkt, tegen de regels van de inlichtingendienst in, niet twee, maar slechts 茅茅n keer gescreend te zijn voor hij aan het werk kon. Het is dezelfde man die in september van dit jaar werd aangehouden op verdenking van het schenden van staatsgeheimen.

De 34-jarige Outmar Ben A. heeft observaties en verslagen van telefoontaps verspreid onder moslimextremisten, zo blijkt uit het onderzoeksverslag van de Nationale Recherche. De recherche kwam A. op het spoor nadat in september van dit jaar de Utrechtse terreurverdachte Hassan O. werd aangehouden. Ook hij was in het bezit van staatsgeheime informatie van de AIVD, die hij had gekregen van de tolk. De 37-jarige O. werd destijds verdacht van het bezit van explosieven, maar is inmiddels weer vrij.

A. werkte pas kort voor de AIVD en werd, wegens een tekort aan Marokkaans-Nederlandse tolken, slechts 茅茅n keer gescreend, in plaats van twee keer zoals de regels van de AIVD voorschrijven. Ook werd hij meteen op zware zaken gezet en had hij toegang tot zeer vertrouwelijke informatie.

Tegen A. werd op 29 september aangifte gedaan door een medewerker van de AIVD, hij zou een uitgewerkt tapgesprek en een observatieverslag vanuit het gebouw van de AIVD in Leidschendam hebben meegesmokkeld. In de aangifte stond ook dat A. zich tijdens het onderzoek naar de Utrechtse terrorismezaak steeds opvallender zou zijn gaan gedragen. De tolk deed bijvoorbeeld een binnenkomend telefoontje af als "niet relevant", terwijl het juist om iets zeer belangrijks in die zaak ging. Ook meldde hij zich in die periode zeer onregelmatig ziek.

Bron: www.fok.nl

B3 lik3 M3
12-11-2004, 08:06
Echt typisch....

Justinian
12-11-2004, 08:08
Inderdaad! Je zou toch mogen verwachten dat ze een tolk die zich met zulke gevoelige informatie bezig houdt goed screenen?

B3 lik3 M3
12-11-2004, 08:09
En nu een gewaagde opmerking: "en in deze tijden helemaal als hij islammiet is"

Anonymous
12-11-2004, 08:55
En nu een gewaagde opmerking: "en in deze tijden helemaal als hij islammiet is"

even gewaagd reageren... dus alle islamieten zijn nu terroristen???

Ralph
12-11-2004, 10:25
Nee, maar de meeste terroristen zijn wel islamiet. Is net even wat anders.

Anonymous
12-11-2004, 11:01
haal nu niet de extremisten en de 'normale' gelovige door elkaar...
Anders kunnen we alle Christenen ook aanvallen op kindermisbruik.... niet zo onnozel denken....

ashi76
12-11-2004, 11:03
Je kan moeilijk ontkennen dat de meeste terroristen tevens moslim zijn guest...

Al betekend dat zeker niet dat alle moslims ook terroristen zijn.

@ die tolk... Nekschot.

Mike
12-11-2004, 11:12
pffffffffffff


zo dom die aivd

niet te geloven gewoon

misschien kan mohammed b of samir a wel de nieuwe tolk worden van de aivd :?

Anonymous
12-11-2004, 11:16
Je kan moeilijk ontkennen dat de meeste terroristen tevens moslim zijn guest...Nekschot.

Die gebruiken het moslim verhaal / interpreteren het anders dan de 'goeie' bevolking... je kan ze niet over 1 kam scheren allemaal. is te makkelijk... kom gewoon met goede argumenten of discus niet mee... 8)

Justinian
12-11-2004, 11:20
Je kan moeilijk ontkennen dat de meeste terroristen tevens moslim zijn guest...

Al betekend dat zeker niet dat alle moslims ook terroristen zijn.

@ die tolk... Nekschot.
Wat is volgens jou de definitie van een terrorist?

ashi76
12-11-2004, 11:27
ter路ro路rist (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die daden van terrorisme pleegt

ter路ro路ris路me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Waar ik persoonlijk aan denk zijn mensen die laffe aanslagen plegen. Enkele voorbeelden: Twin Towers, Theo van Gogh maar ook de laffe moord op Fortuyn.

Anonymous
12-11-2004, 11:34
ter路ro路rist (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die daden van terrorisme pleegt

ter路ro路ris路me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Waar ik persoonlijk aan denk zijn mensen die laffe aanslagen plegen. Enkele voorbeelden: Twin Towers, Theo van Gogh maar ook de laffe moord op Fortuyn.

maar dit is de echte definitie...
in jouw ogen is dat anders lijke me nav jouw reacties....

ashi76
12-11-2004, 11:36
Lees mijn post nog eens goed dan guest.

Daar staat eerst de defenitie en daarna mijn beeld van een terrorist.

Anonymous
12-11-2004, 11:43
Nee, maar de meeste terroristen zijn wel islamiet. Is net even wat anders.

waarom deze uitspraken dan?? of ben je caught up in the moment en wil je gewoon je ei ff kwijt hierover....
Je post met die definitie ben ik mee eens... maar die andere uitspraken die je maakt niet...je scheert alles over 1 kam...

ashi76
12-11-2004, 11:45
Das leuk maar je quote nu een reply van Ralph.

Die 1e quote van je was ook niet mijn gehele post (ik neem even aan dat dit iig de zelfde guest is), waardoor eea nogal uit de context gehaald wordt.

harry
12-11-2004, 11:48
Pff dit is nu een voorbeeld van hoe de politiek te werk gaat!!!

Tis toch allemaal wel heel duidelijk wat bedoeld wordt.

Justinian
12-11-2004, 12:02
@Ashi76:


ter路ro路rist (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die daden van terrorisme pleegt

ter路ro路ris路me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Hoe kijk je, gelet op deze definitie, dan aan tegen de aanvallen van de VS op Irak?

Door de aanvallen is de samenleving aldaar absoluut ontwricht, dat val niet te ontkennen. Dat de aanvallen een politiek oogmerk hebben valt eveneens niet te ontkennen. Volgens deze definitie telt de VS wel erg veel terroristen en dat zijn over het algemeen geen moslims lijkt me.

Ik denk dat je, om te spreken van terrorisme, een extra criterium moet hanteren. Bewust het risico nemen dat onschuldige burgers worden getroffen, zou wat mij betreft dat criterium moeten zijn. De zelfmoordacties van Palestijnen zou je daarom kunnen bestempelen als terreuracties. Je zou ze ook kunnen bestempelen als vrijheidsstrijders… Erg lastig dus.

Anonymous
12-11-2004, 12:03
Das leuk maar je quote nu een reply van Ralph.

Die 1e quote van je was ook niet mijn gehele post (ik neem even aan dat dit iig de zelfde guest is), waardoor eea nogal uit de context gehaald wordt.

sorry... my bad.. (zit op mn werk... ) sorry gap... niet de bedoeling om jouw dan

ashi76
12-11-2004, 12:13
Damn.... volgens mij heb jij er voor geleerd... ;) lol

Maar over de Amerikanen in Irak heb je idd een punt...

Guru
12-11-2004, 14:10
Weer eentje die de doodstraf verdiend in Nederland anno 2004.

max mulder shihan
12-11-2004, 15:04
Ben benieuwd wat voor een verrassingen we nog meer in het verschiet hebben.?

max mulder shihan
12-11-2004, 15:04
Ben benieuwd wat voor een verrassingen we nog meer in het verschiet hebben.?

harry
12-11-2004, 15:12
Da's wel errug benieuwd :wink: