PDA

View Full Version : hoe leer ik incasseren, maw hoe houd ik mn ogen open..?



Gordon_Freeman
14-12-2004, 19:45
Okee, misschien een n00b-vraagje, maar ik train (weer) kickboxen, na een afwezigheid van een jaar of 4...
Lenigheid begint weer een beetje te komen, conditie ook, enige waar ik (weer :? ) moeite mee heb, is het "schrik-effect" tijdens het sparren...

Ik weet dat ik techniek genoeg zou moeten hebben, om veel/alles (nou ja, genoeg) af te weren, maar op de een of andere manier ga ik "op slot".

Is er, behalve misschien veel sparren, een manier om dit af te leren en je kop er bij te houden ? En, als het effe kan, ook iets dat je zonder partner kan trainen ??

Oja; ben ongeveer 187 cm, en kilootje of... 71 denk ik. Helpt niet echt bij het sparren met mensen die minstens 20 kilo zwaarder zijn, maar alla... extra massa is aan mij niet besteed ivm snelle verbranding, "recreatief kickboxen", en leeftijd (32). Meer dan 2x in de week een uurtje kb-en kan niet (herstel-periode, en tijdgebrek). Wel doe ik thuis e.e.a. aan "soepel blijven", en sit-ups/push-ups/pull-ups e.d.

Graag wat serieuze reacties, ook hoe JULLIE dat doen/deden, "vroeger", en dat soort dingen.

Dus.

Gulo gulo
14-12-2004, 21:16
Het enige is dat je weer vertrouwen moet krijgen, je moet kunnen vertrouwen op je dekking. Dat vertrouwen komt helaas pas als je veel traint.

Sorry is misschien niet het antwoord waar je op hoopte. Bij mij hielp het oefenen met een speedball wel omdat je dan ook een object hebt dat snel op je afkomt. Probleem daarvan is dat je naar een speedball slaat en dus niet met je dekking werkt. Voor het ontwijken kan het wel wonderen doen (bop-and-weave)

Gordon_Freeman
14-12-2004, 21:31
Speedball... is dat zo'n ding aan een plankje ? Of eentje met 2 van die touwen er aan ?

Ja, meer sparren is wel de bedoeling :) , maar dat gebeurt vanzelf. Ik vraag me af of er, behalve sparren dan, nog meer dingen zijn die je zelf kan doen.

Bedankt voor de reactie in elk geval !

Gulo gulo
14-12-2004, 21:40
http://static.abcaz.com/productimages/218/2131674/bbe-britania-boxing-speedball-set-126.jpg

Een Speedball


http://www.sportswarehouse.co.uk/acatalog/E103.jpg
Een Floor-to-ceiling

Beide werken op dezelfde manier

Gordon_Freeman
14-12-2004, 21:59
Zo'n floor-to-ceiling lijkt me wel wat... gewoon rammen/ontwijken tot je een ons weegt ??

Bedankt voor de reactie zover !

chief108
14-12-2004, 22:22
tja...

blijft een kwestie van vaak doen joh...

heb je geen vrouw en/ of kinderen???

die kunnen ook erg goed helpen door je te pas en te onpas dingen naar je kop te gooien, je uit allerlei onverwachte hoeken te slaan etc. etc... :P

Chief108

Gordon_Freeman
14-12-2004, 22:40
Hmmmm... ik zal m'n ex eens opzoeken... :wink:

chief 108: Lol @ your sig :D

chief108
14-12-2004, 22:52
drank je wel 8)

Chief108

Anonymous
15-12-2004, 11:07
Gulo, ik heb onlangs ook een speedbal gekocht en nu heb hem nu bevestigd. Moet je op een bepaalde manier er tegen aan stoten, of maakt het niet echt uit en gaat het meer om de ritme/snelheid etc..

Gulo gulo
15-12-2004, 19:03
Het gaat om de kadans en het ritme. Ik sla meestal met de zijkant van de hand, maak een vuist en geef hamerslagen tegen de speedball. Eerst langzaam totdat je het ritme te pakken hebt en dan kun je steeds sneller gaan.

Het is echt veel oefenen en zorg voor goede trainingshandschoenen

Anonymous
17-12-2004, 18:03
kadans????

Maare bandage is toch goed genoeg??

Guru
18-12-2004, 00:33
Gordon, sparren jullie tijdens training altijd full contact?
Ik neem aan dat je trainer ook semi aangeeft, zeker bij mensen die recreatief trainen.
Als je full contact traint kan het ook op tikken naar hoofd in plaats van volluit gaan.
Daarbij is het ook belangrijk om sparringpartners te hebben van hetzelfde niveau.

m.g
18-12-2004, 05:33
kadans????


Ja een bepaalde tred waarin je tegen de speedbal aan slaat.... een ritme...

Als je van dat scrik effect af wil komen is dus het sparren het beste... maar die speedbal floor-to-ceiling helpt denk ik beter als die aan die plank... omdat er dan wat op je afkomt. En verder veel zelf vetrouwen, en je zou ook aan je sparrings partner kunnen vragen of hij je op je hoofd alleen aan tikt( dat je op snelheid word aangeraakt inplaatst van op kracht...

Silat
18-12-2004, 09:59
Tikboksen lijkt mij ook wel te helpen. Aantikken met de platte hand. Krijg je iig meer reactievermogen.

Om meer te kunnen incaseren kun je ook je nek goed trainen. Die is nl de standaard van je hoofd.

Gordon_Freeman
18-12-2004, 12:52
Nou ja, full contact... je trapt en stoot niet op je hardst, het is tenslotte de "beginners-groep" :D .

Moet zeggen, het gaat al weer ietsje beter... ik ben (te?) lang er "uit" geweest, en mijn achtergrond is jiu-jitsu (voornamelijk). Bij jitsu train je (althans, was bij mij altijd zo) voornamelijk op toucheren (ivm weinig/geen bescherming), en vaak heb je "afgesproken" aanvallen en verdedigingen (E-Bo-No-Kata). dus, je doet de aanval, en je tegenstander doet de verdediging. Je weet dus wat er gaat komen, meestal. En, na 1 aanval volgt 1 verdediging, dan "afmaken", einde. Volgende aanval, etc.
Kickboksen is meer "random", en je tegenstander reageert, valt aan,verdedigt, etc. etc. Het komt dus meer aan op je reflexen, en die moet ik weer "up-to-date"-trainen. Ook incasseren hoort daarbij, en dat is ook (weer) een leerproces.
Ik merk dat ik ook voorzichtiger ben geworden, pakweg 6 jaar terug was ik minder voorzichtig, heeft ook te maken met herstel-periode die je nu (6 jaar later) nodig hebt, en "verantwoordelijkheden", zoals baan en dergelijke. Ik wil graag de volgende dag normaal kunnen lopen, en in het openbaar verschijnen (dus zonder blauw oog ;) ).

Ik denk ook dat het verstandig zou zijn om een paar "standaard series" te gaan 'instuderen', zodat het reflexmatig gaat. Heeft iemand nog goede ideëen daarvoor ? Hou het simpel aub :mrgreen: .

Bedankt voor de reacties zover !!

@Silat; nek trainen, heb je daar een goede manier voor/trainingsmethode ?

madmax
18-12-2004, 12:55
Als je dekking goed dicht zit, hoef je niet bang te zijn voor een tik op je gezicht.
Dit kun je trainen door thuis te gaan schaduwboksen voor de spiegel, het is daarbij belangrijk dat je steeds kijkt of je dekking wel goed blijft zitten.
Ook bij het stoten is het terug trekken van je vuist naar/ voor je gezicht het belangrijkste.
Daarbij kun je je ook aanwennen om je hoofd zijwaarts te bewegen, het zogenaamde bop and weave.
Een ander aspect wat jij over het hoofd ziet is jouw gewicht, dat je licht bent is een voordeel tenopzichte van zwaardere jongens.
Dus gaan sparren met de wat zwaardere jongens in je gym, deze slaan wel harder, maar ze zijn ook betrekkelijk langzaam zodat je een stoot (bijna) altijd ziet aankomen en je tijd hebt om je dekking te verzorgen.
Als dit geen probleem meer is kun je langzaam over gaan naar de lichtere jongens.

succes ermee

Gordon_Freeman
18-12-2004, 13:21
Bedankt ! dat "bop and weave" ben ik wel steeds meer aan het proberen, wie weet wordt ik nog eens "goed" :mrgreen: !!

Elysium
18-12-2004, 20:19
Damn..ik heb da probleem dus ook! Alles gaat vlotjes tot dat mijn sparringspartner begint in de aanval te gaan..ik kan mij gelijk niet meer concentreren. Is dat nu bang om klappen te krijgen ofzo? Denk ik niet, mja is toch maar klote ze :( Ik vraag mij ook af hoe dit op te lossen..

Soms toevallig niemand van de regio Kortrijk (België / West-Vlaanderen) die Muay Thai lessen geeft?? Privé dan wel..om het leerproces wat te versnellen!

Octavius
18-12-2004, 21:43
Kortrijk, moet je eens op de site van de BKBMO kijken. www.bkbmo.com

Elysium
18-12-2004, 22:03
Heb ik al gedaan, maar daar staan alleen de clubs op..ik train in Kortrijk, maar ben op zoek achter iemand die er genoeg van ken om privéles te geven, heb ik al gevraagd aan mijn trainer, maar hij praat er niet meer van...dus iemand anders dan maar hé..

Anonymous
23-12-2004, 21:19
Waar train je in kortrijk?

PigDog
29-12-2004, 03:05
Het "vecht-of-vlucht"mechanisme in je onderbewustzijn, zorgt ervoor dat je niet meer nadenkt, of in een later stadium, met je ogen knippert.
Het enige wat helpt, om dat te verzwakken, is gewenning. Met andere woorden:
Gewoon meer sparren, en na verloop van tijd worden de ongewenste reflexen minder...........

Nooit gezegd dat het makkelijk was :roll:

Nickuraba
29-12-2004, 20:15
Bij mij ging het vanzelf weg door het trainen. K weet nog wel dat de eerste paar keren ik me kop ook afwende, toen ramde iemand me goed aan de grond en toen wist ik wel beter. Ik heb alleen nog (me = 70 kilo) dat als ik tegen iemand van 90 moet ofzo, dat ik liever in de dekking kruip ipv de stoten weghalen omdat ze nog wel eens doorkomen bij zwaardere gasten. Dan ben ik helaas meer bezich met verdedigen. bij gewichtsmaatjes is dat weer niet zo. Mjah leer je ook van

Gordon_Freeman
29-12-2004, 21:40
Bedankt voor de reacties, zal na de kerstvakantie (Fred is aan t snowboarden) weer met goede moed beginnen ! :thumbs:

Jochem
30-12-2004, 21:01
Typisch, ik heb pasgeleden na 2 jaar weer een lesje gepakt, en ik had dat ook. enige verschil is naar mijn mening "angst" (dus indd dat fight/flight/freeze mechanisme)

"simpele" truuk(niet in uitvoering ^^), maak jezelf wijs dat je geen kant opkan en moet vechten. als je dat maar hard genoeg gaat geloven, staat het mechanisme op "fight", en overigens voel je dan ook vrij weinig pijn, als het 3x lukt zet je lichaam voortaan gelijk de goede stand aan.
(je lichaam is in sommige dingen heel simpel, als het werkt werkt het volgende keer ook. bij jou werkt nu het freeze of flight mechanisme, en je wordt niet zwaar beschadigd, dus je lichaam zet het volgende keer ook weer aan.)

Nickuraba
30-12-2004, 23:32
true.. btw zon speedball lijkt me uberdope. K krijg al natte dromen hoe ik thuis mijn hobbykamer ga inrichten 8)

Ronald
02-01-2005, 01:04
Train voorlopig ff vooral met jongens van je eigen niveau. Dan heb je de tijd om dingen te leren en reflexen er in te slijpen. Als je met jongens traint die "te goed" zijn blijft het "overleven" en leer je te weinig. Na verloop van tijd ga je gewoon weer een stapje hoger.


"simpele" truuk(niet in uitvoering ^^), maak jezelf wijs dat je geen kant opkan en moet vechten.
Je kunt ook gewoon in de hoek van de dojo/ring gaan staan. Dan kun je letterlijk geen kant op en moet je wel. Maar ook dan gewoon op een rustig tempo.

Gordon_Freeman
05-01-2005, 17:14
Ja, train wel met mensen "van mijn niveau" (beginners), maar ik zal dat 'wijsmaak-truukje' eens proberen...
En mogelijk dit jaar mijn conditie weer opkrikken, net als de reflexen. Ik vind het leuk genoeg om te blijven doen, dus waarom ook niet ?

Hmmm... double-end ball... wie weet...

maartenjackie
06-01-2005, 20:31
Typisch, ik heb pasgeleden na 2 jaar weer een lesje gepakt, en ik had dat ook. enige verschil is naar mijn mening "angst" (dus indd dat fight/flight/freeze mechanisme)

"simpele" truuk(niet in uitvoering ^^), maak jezelf wijs dat je geen kant opkan en moet vechten. als je dat maar hard genoeg gaat geloven, staat het mechanisme op "fight", en overigens voel je dan ook vrij weinig pijn, als het 3x lukt zet je lichaam voortaan gelijk de goede stand aan.
(je lichaam is in sommige dingen heel simpel, als het werkt werkt het volgende keer ook. bij jou werkt nu het freeze of flight mechanisme, en je wordt niet zwaar beschadigd, dus je lichaam zet het volgende keer ook weer aan.)


dit vind ik een hele goeie jongen

PigDog
07-01-2005, 15:28
Typisch, ik heb pasgeleden na 2 jaar weer een lesje gepakt, en ik had dat ook. enige verschil is naar mijn mening "angst" (dus indd dat fight/flight/freeze mechanisme)

"simpele" truuk(niet in uitvoering ^^), maak jezelf wijs dat je geen kant opkan en moet vechten. als je dat maar hard genoeg gaat geloven, staat het mechanisme op "fight", en overigens voel je dan ook vrij weinig pijn, als het 3x lukt zet je lichaam voortaan gelijk de goede stand aan.
(je lichaam is in sommige dingen heel simpel, als het werkt werkt het volgende keer ook. bij jou werkt nu het freeze of flight mechanisme, en je wordt niet zwaar beschadigd, dus je lichaam zet het volgende keer ook weer aan.)

Da's allemaal makkelijker gezegd dan gedaan! Je kan jezelf van alles wijs zitten maken, maar je lichaam voelt zelf aan wanneer het een echte stress-situatie is of niet.........

Ach, gewoon doorgaan, dan slijt het vanzelf....

dit vind ik een hele goeie jongen

Anonymous
11-01-2006, 20:30
kadans????

Maare bandage is toch goed genoeg??

njgroene
11-01-2006, 22:21
Het is volgens mij idd een kwestie van jezelf in 'vecht modus' kunnen krijgen. Hoe je dat het beste voor elkaar kunt krijgen verschilt denk ik van persoon tot persoon. Je kunt een 'mentaal trucje' proberen te vinden, maar daarnaast speelt ervaring natuurlijk ook een belangrijke rol. Om een voorbeeld te geven:

Ik heb zelf wel eens een het volgende zinnetje in mn hoofd lopen herhalen toen ik tegenover een beest van een vent stond die mij alle hoeken van de zaal liet zien:

"if you're afraid, he's afraid."

Werke bij mij als een trein :D

Ik heb ook veel baat gehad bij partner oefeningen waarbij je je uit een 'hoek' moet vechten. Hierbij begin je gewoon tegen de muur vanuit een ingesloten (zeer nadelige) positie en moet je sparringspartner proberen te verhinderen dat je je kunt 'vrij vechten'. Het is mijn ervaring dat wanneer je echt geen kant meer op kunt, het vaak makkelijker is om aggressie te ontwikkelen en je 'vlucht' reflexen te onderdrukken. Zo'n oefening zou je kunnen helpen om ook tijdens de normale sparring makkelijker 'los te komen' en minder terug te schrikken van de aanvallen die op je af komen.

Misschien heb je er wat aan ! :D