PDA

View Full Version : Hamstring blessure



Impulse
16-12-2004, 18:32
Wie heeft dit wel eens gehad? Heb je er nog last van en hoe kan je het beste revalideren.

Unregistered
16-12-2004, 23:09
Zou ik niet durven zeggen, heb niet zoveel kennis qua blessures, dus zal er geen uitspraken over doen.

Geef wel ff mn mening, en die is als volgt: Meestal bij het herstel helpt het bij mij heel goed om heel licht te bewegen. Heb zelf eens een rugblessure gehad waarbij ik bjina mn rug niet meer kon bewegen, maar 2 weken later was ik weer volledig aan het trainen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van hele lichte lichaamsgewicht oefeningetjes de eerste paar dagen, en de dagen erna met lichte gewichten. Vrij veel herhalingen, puur om de spier te activeren en om de doorbloeding te stimuleren. Veel massages en contrast douches ook toegepast.

Weet je trouwens precies wat je aan je hamstring hebt?

Impulse
17-12-2004, 00:00
het is gewoon heel erg belast/verrekt. Ik heb vorige week woensdag en vrijdag tijdens de training van die crunche oefeningen gedaan en waarschijnlijk ontzettend over mn pijngrens heen gegaan. waar door het later is gaan opzetten en heel erg stijf is gaan worden. Zaterdag had ik nog geen last van, zelfs geen spierpijn, maar zondag kon ik eens niet lopen en had overal pijn. Gisteren ( woensdag ) toen ik mn spullen ging pakken om te traine kwam ik tot de ontdekking dat ik achter op mn been een ontzettende grote bult had waardoor ik dus al dagen niet mn been kon strekken en niet normaal kon lopen. Ik naar de sportschool gegaan en daar vertelde mn leraar dat mijn hamstring was belast. Heeft wat los gemasseerd en toen ging het wel weer.

Het is een ontzettend rot gevoel en elke keer als ik mn been wilt strekken doet echt alles zeer. Ik moet bijwijze van spreken eerst een hele warme douche nemen om een beetje normaal met mn been te kunnen strekken. Het gevoel is een beetje als in eens kramp in je kuitspieren krijgt.

Overal op internet lees ik dan dat je je been dan zo min mogelijk moet gebruiken, maar dan heb ik zoiets van als je dat doet dan wordt het helemaal stijf.

Unregistered
17-12-2004, 01:06
Zou iig even langs de fysio gaan, lijkt me de beste oplossing!

Iig heb ik er niet genoeg verstand van om een uitspraak te mogen doen imo.

LOCO
17-12-2004, 02:04
Meestal is puur rust houden niet echt een goede optie mijns inziens. Probeer gewoon je normale dingen te doen die geen pijn./klachten opleveren (of in ieder geval niet tijdens/naderhand meer klachten opleveren). Probeer ook zoals unreggy zegt de spier heeeeeel licht te belasten, bijvoorbeeld fietsen (licht, niet meteen mountainbiken) het beste mishcien op een fietsje in de sportschool die je lekker licht in kan stellen, zodat de spier toch "werkt" (en daarmee doorbloed word wat het herstel bevordert). Je kan ook kijken hoe het gaat als je heel licht rekt (niet verend natuurlijk, en vooral heel licht, op het moment dat je heel lichte rek voelt hou je daar even vast, dan weer langzaam terug. Het is dus geen rekken om leniger te worden.)

En tja, ik zou gewoon ff langs huisarts gaan en dan verwijzing voor fysio vragen.

Sterkte met je herstel, laat ff weten hoe het gaat,.

Osu

LOCO

Grote donkere man
17-12-2004, 15:45
Euh...jongens, ik zou toch voor de rust gaan en de betreffende spier juist NIET belasten en al helemaal niet gaan rekken. Die stijfheid is een reactie van je lichaam om dat betreffende deel rust te geven en geeft ook een bepaalde mate van stabiliteit.
Wat betrefd doorbloeding hebben jullie gelijk, cardio is uitermate geschikt om herstel te bevorderen, maar omdat jij een blessure aan je been hebt word dat moeilijk, je kan zo'n cardioapparaat nemen waarbij je alleen je armen beweegt.
Maaruh...hoe kom jij in godsnaam aan een hamstringsblessure als je aan het crunchen bent???

Impulse
17-12-2004, 17:55
elke keer de zelfde bewegingen maken, ja ik noem dat "crunchen"elke keer met je benen zakken en weer omhoog enzo. kwam ff niet zo gauw op de naam

kyokushin
17-12-2004, 18:07
elke keer met je benen zakken en weer omhoog

squat's

Impulse
17-12-2004, 22:11
elke keer met je benen zakken en weer omhoog

squat's

JA DIE, thnx, wist het echt niet meer :oops:

MJOKKIE
20-12-2004, 03:08
Grote donkere man is correct, zou ook even bij een sportfysio langs gaan. Daarna is wat hamstringspecifieke oefeningen doen, met bijv de fitball/fysiobal. Misschien hebben ze die bij je sportschool, anders bijn een fitnesscentre of de fysio zelf. Ga op je rug liggen, handen plat naast je, kuiten en enkels op de bal, vervolgens je bekken/heupen omhoog stoten. zwaarder word het indien je niet je kuiten, maar je voetzolen op de bal legt en weer heupstoten maakt. Helemaal pittig voor je hamstring is dit te doen met maar een voet op de bal, ander in de lucht. Tevens goed voor stabilisatie van het bekken. Je kan ook thuis op je rug, handen plat en hakken op de onderste traptrede. Vervolgens weer die kont van de grond. Maar eerst ff rust en fysio!

thrillseekah
20-12-2004, 22:52
had ik ook toen ik pas begon, en na sommige trainingen (lowkicks enzo die achterop je benen komen, gelukkig niet vaak)

als heel licht rekt gaat het wat sneller voorbij (bij mij dan)

de spier helemaal buigen en strekken een paar keer achter elkaar wil ook wel eens helpen. wat ik wel ff moet zegge,ik heb nog nooit een bult op die manier gekregen :wink:

Impulse
20-12-2004, 23:28
thnx everybody voor wat tips :thumbs:

@ Mjokkie we hebben inderdaad zo'n bal bij ons in de fitneszaal. ga de oefeningen zeker proberen :thumbs:

LOCO
20-12-2004, 23:55
Euh...jongens, ik zou toch voor de rust gaan en de betreffende spier juist NIET belasten en al helemaal niet gaan rekken. Die stijfheid is een reactie van je lichaam om dat betreffende deel rust te geven en geeft ook een bepaalde mate van stabiliteit.
Wat betrefd doorbloeding hebben jullie gelijk, cardio is uitermate geschikt om herstel te bevorderen, maar omdat jij een blessure aan je been hebt word dat moeilijk, je kan zo'n cardioapparaat nemen waarbij je alleen je armen beweegt.


Ben ik het toch echt niet mee eens, sorry. En jij zelf blijkbaar ook niet, aangezien je jezelf een klein beetje tegenspreekt. Enerzijds zeg jij NIET belasten, anderzijds zeg je dat je wel vind dat je dmv een betere doorbloeding (bijvoorbeeld mbv cardio) wel het herstel kan bevorderen, wat mijns inziens inhoud dat je dan automatisch het aangedane deel moet belasten (of dmv ijspakkingen en/of later dmv warmtepakking, of dmv massage, of dmv welke andere manier dan ook).

Vraag word dan dus uiteindelijk: In hoeverre moet je het aangedane deel wel of niet belasten?
Nu kun je in dit specifieke geval geen inschatting maken van de ernst van de aandoening, maar in de meeste gevallen zal toch worden aangeraden om actieve rust te houden. Oftewel, doe de dingen die je in je dagelijks leven moet doen (indien dit niet te extreem het deel belast, m.a.w. indien door deze bezigheid niet extreem meer pijn tijdens of naderhand ervaren word) zoals normaal lopen, traplopen, fietsen, die dingen. Ik zou dus helemaal niet gaan voor cardio, maar wel voor bijvoorbeeld het gebruiken van een cardio-fiets met een heel lichte instelling zodat de spier niet echt zwaar belast word.
Wat betreft rekken, ik denk dat mijn uitleg duidelijk was, maar zal er nog eens op wijzen dat je dus absoluut NIET moet rekken om een spier langer te maken of leniger te worden, maar dat je een rek-oefening doet tot het moment dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel licht rek voelt (meestal voel je dat dan ook als eerste in het gebied waar je de pijnklacht bent, je kan bewust d.m.v. standverandering proberen juist dat gebied " op te zoeken" ) zodat die rek NIET echt pijnljik is.
Ik zie er ook geen nut van in om een cardio apparaat te gebruiken waarbij ik alleen mijn armen gebruik om daarmee proberen wat invloed uit te oefenen op de doorbloeding van mijn benen (ja, er zal wel wat invloed zijn hoor, maar op een erg laag nivo, dan kan je dus mijns inziens beter gewoon rustig bewegen )
Stijdheid is inderdaad een "beschermingsmaatregel" van je lichaam. Dit betekend helaas niet automatisch dat je daardoor sneller beter word, sterker nog, mijns inziens vertraagd het het herstel alleen maar. Belangrijkste reden: doorbloeding. Door stijfheid is de doorbloeding van het aangedane deel minder, wat betekend dat afvalstoffen minder worden afgevoerd (wat weer een probleem kan opleveren) en dat voedingsstoffen minder snel/niet worden aangevoerd. Stijfheid is een reactie omdat er iets kapot is (en ja, bij spierpijn en lichte overrekingen zijn er in de spier een aantal cellen kapot, geen wonder dat daar een reactie op volgt. Bij een spierscheuring is dit natuurlijk nog wat extremer) en het lichaam reageert om je te beschermen tegen pijn en verdere overbelasting. Als heel simpel voorbeeld: Als je spierpijn hebt omdat je gisteren zwaar aan het bankdrukken bent geweest, dan weerhoud de stijfheid je er wel van om het opnieuw te doen. Maak je je warm/los, dan zou je bij wijze van spreken dezelfde oefeningen kunnen doen (dus weer bankdrukken). Dit zou natuurljik niet erg verstandig zijn, aangezien je dan zou OVERbelasten. Maar je voelt je wel beter. Dit geldt grotendeels ook voor stijfheid a.g.v. (niet al te ernstige) blessures. Dus is het dan niet erg om het los te maken of wat beter te doorbloeden, je moet alleen zelf zorgen dat je niet gaat OVERbelasten, dus rustig aan, geen gekke dingen doen.

Mijns inziens blijf ik erbij: bewegen voor zover dat gaat zonder dat daarbij of daarna meer klachten optreden, inspanning laag houden (dus niet zwaar belasten) Maar zou zowiezo ff langs huisarts gaan als je erg veel last hebt.

MJOKKIE
21-12-2004, 00:22
Impulse, die oefening met die onderste traptrede is ter vervanging van stepbankje, hebben de meeste sportscholen ook wel, kont en rug op de grond, hak(ken) op het stepbankje en heupen/kont van de grond en terug. Vast houden(statisch) kan ook. Met je handen los van de grond goed voor stabilisatie, zowel op stepbank als bal. Succes

Impulse
05-01-2005, 17:39
ben van de week maar weer eens naar de dokter geweest, want loop nog steeds mank en begin daardoor ook nog eens last van mn knie te krijgen. Wat blijkt nu? Zit er toch een scheurtje in mn hamstring en ik heb een zweepslag opgelopen. Ze vroeg nog aan mij of ik iets voelde of hoorde knappen, waarop ik nee antwoorden.

Nu sta ik nog steeds op de wachtlijst bij de fysiotherapeut. Als ik pech had, kwam ik pas halverwege of eind van de maand januari pas aan de beurt. Hoop dat ik deze week gebeld wordt voor een afspraak en anders moest ik volgende week zelf bellen voor een afspraak :roll: Vrijdag begint als het goed is weer de 1e kickbox les van van dit jaar en ik kan weer niet meedoen :cry: Slecht begin voor het nieuwe jaar dus

mama
05-01-2005, 23:27
shit dat is balen impulse
blessures............................ zijn meer dan k*t
hoop dat je snel aan de beurt bent. maar wat belachelijk dat je zo lang moet wachten.............

Silat
06-01-2005, 02:14
Mijn nieuwe kruisband kwam uit mijn hamstring. Ik mis dus een reep van mijn hamstring. Die zal dus nooit meer 100% worden. Hij functioneerd prima trouwens. Ik heb er wel heel lang veel pijn aan gehad en hij was echt kwetsbaar. Ik mocht in het begin alleen rustig fietsen op een hometrainer in het ziekenhuis. Na een jaar heb ik werd ik weer fanatiek en was al weer aan het rekken om wat leniger te worden. Ik gleed weg tijdens de spreid stand en voelde iets scheuren in mijn hamstring aan de kant van mijn knieholte. Dit gebeurde gelukkig bij die fysio! Ik moest direct gaan lopen en blijven lopen. Het werd gloeied heet op die plek en er onstond een grote blauwe plek. Er zitten nu (na 2 jaar) nog steeds donkere sporen in mijn knieholte. Dat pijntje heeft nog wel een tijdje geduurd.

Die hamstring zal altijd zwakker blijven. ik heb er ook altijd 2 dagen langer spierpijn aan dan die ander en hij is misvormd als ik hem aanspan. lekker belangrijk.

Rust, voorzichtig bewegen en geduld waren de 3 hoofd dingen voor mij.

Succes ermee.