PDA

View Full Version : Solliciteren....



Justinian
25-12-2004, 11:05
Ik heb nu op zich best een leuke baan met leuke collega's, maar het probleem is dat het waarschijnlijk maar tot eind 2006/2007 zal zijn (in eerste instantie tot eind 2005, maar daarna wordt het dan weer verlengd). Ander 'probleem' is het feit dat ik iedere dag met reistijd zit.

Nu zag ik een vacature bij een groot bedrijf in Hengelo op nog geen 3 minuten vanaf mijn huis. Deze vacature is mij min of meer op het lijf geschreven, afgezien van het feit dat ik geen directe relevante werkervaring heb op dit specifieke gebied. Ik wil deze baan echt hebben, ook al voldoe ik niet geheel aan de gestelde kwaliteiten! Anyway, ik ben nu met een sollicitatiebrief bezig en daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan. Zijn er nog meer mensen hier die momenteel aan het solliciteren zijn?

}|^-_-^|{
25-12-2004, 11:08
voorlopig nog even niet. solliciteren is echt een trucje dat je onder de knie moet hebben en een hoop mensen kennen kan ook handig zijn...

Justinian
25-12-2004, 11:13
Laatste sollicitatie ging op zich wel goed. Ik zat bij de laatste twee (van de 34), maar had het gevoel dat het niet helemaal klikte, al zat het inhoudelijk wel goed. Dat gevoel was wederzijds en dus is de keuze op de andere persoon gevallen, waar ik achteraf niet zo rouwig om ben. Maar ja, het bedrijf waar ik nu solliciteer spreekt mij enorm aan, maar ik vind het alleen een beetje lastig om dit op de juiste wijze te verwoorden (dus zonder overdreven over te komen).

kyokushin
25-12-2004, 11:36
ga het solliciteren nog een jaar of 4-5 uitstellen.

Wheelie
25-12-2004, 12:22
succes roy

ashi76
25-12-2004, 12:39
Solliciteren is imo zeer trainbaar.

Belangrijk is dat je het funtcieprofiel van tevoren goed in je kop stampt en daat een mooi verhaal om heen bouwt.
Uiteraard moet je ook over de capaciteiten beschikken, maar dat zal mij jou wel goed zitten. ;)

Suc6 m8 !!! :thumbs:

Justinian
25-12-2004, 13:01
Zo, ik heb net de sollicitatiebrief afgemaakt. Ik laat de brief nog even liggen en kijk er morgen nog een keer naar, misschien dat me dan nog dingen opvallen die ik nu niet meer zie. Volgens mij heb ik er wel een leuk verhaaltje van gemaakt ;)

NTT-FX
25-12-2004, 13:02
Zit er midden in dus ik voel met je mee ;)

Ik moet door een een dreigend faillissement bij m'n huidige baas helaas... ; da's een slechtere uitgangspositie dan wanneer je nog opties hebt...

Justinian
25-12-2004, 13:03
Wat voor werk zoek je en in welke regio?

Sjaak
25-12-2004, 13:04
Ik heb soms de indruk dat er meer mensen elke dag solliciteren dan dat er werken :roll:

Justinian
25-12-2004, 13:06
Ik heb soms de indruk dat er meer mensen elke dag solliciteren dan dat er werken :roll:
Ach, ook al heb ik werk, toch blijf ik verder kijken (en/of solliciteren) tot ik de baan heb die ik graag wil hebben. Ik denk dat ik me bij dit bedrijf een behoorlijke tijd zou vermaken.

Sjaak
25-12-2004, 13:12
Ik zie je nog wel is bij een gedistingeerd advocatenkantoor terecht komen in de Randstad Justi :wink:

Justinian
25-12-2004, 13:21
lol@Sjaak die me nog steeds probeert over te halen ;) Wie weet komt het er een keer van.

Sjaak
25-12-2004, 13:24
lol@Sjaak die me nog steeds probeert over te halen ;) Wie weet komt het er een keer van.

Je zit nu nog in de ontkenningfase Roy, maar als je eenmaal je toekomst veilig gaat stellen voor je gezin dan kom je toch deze kant op, let maar op :wink:

Justinian
25-12-2004, 13:30
hahaha we zullen zien Sjaak, we zullen zien ;)

max mulder shihan
25-12-2004, 13:40
Sjaak heeft gelijk Roy, we zien je nog wel eens bij Moskovitsch op kantoor werken :wink:

Ronald
25-12-2004, 13:53
Een sollicitatiebrief schrijven is een kunst op zich: formeel maar niet te stijf, kort maar niet te bondig, enthousiast maar niet overdreven, zeggen wat ze willen horen maar geen cliché's, enz. enz. Maar als het een beetje wilt lukken geen onaardige bezigheid.

Vergeet trouwens niet om veel aandacht te besteden aan je curriculum. Wij hadden deze maand ook een vacature waar zo'n 160 brieven op binnenkwamen. Met zulke aantallen ga je die niet allemaal meer lezen. In zo'n geval laat je je in eerst instantie leiden door het CV. Die moet kort, krachtig, overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerd zijn.
Als je geen relevante werkervaring hebt op dit specifieke gebied, en je verwacht dat er veel sollicitanten zullen zijn, dan kan het ook geen kwaad om hier vast op een positieve manier heel kort in je CV hier iets over te vermelden als dat mogelijk is. Je kunt een goede motivatie in je brief schrijven, maar als er honderden brieven in eerste instantie alleen op CV geselecteerd worden schiet dat niet op.
Stel je voor dat je jurist wordt bij een groot psychiatrisch ziekenhuis (ik noem maar even wat). Dan zet je bij opleidingen gewoon dat je in april een cursus "basiskennis psychiatrie" bij de LOI gaat volgen of zoiets. Dan zien ze in ieder geval dat je er affiniteit mee hebt. (Kijk ff op www.loi.nl als je echt info zoekt die je daarbij zou kunnen gebruiken.)

Justinian
25-12-2004, 14:04
M'n CV is ook weer bijgewerkt idd. Ik heb het idee dat m'n CV er nu ook wel goed uit ziet. Thx voor de tips trouwens :thumbs:

}|^-_-^|{
25-12-2004, 14:05
Ronald = correct: geen eindeloze brief, de eerste selectie wordt gemaakt op CV...

Justinian
25-12-2004, 14:06
M'n brief bestaat uit één kantje en m'n cv uit net iets meer dan 2 kantjes (probeer het nog in te korten).

}|^-_-^|{
25-12-2004, 14:08
niks meer aan doen... ennuh, geen klappers van spelfouten in je brief....

Justinian
25-12-2004, 14:09
niks meer aan doen... ennuh, geen klappers van spelfouten in je brief....
Daarom laat ik de brief nog ff liggen tot morgen ;)

NTT-FX
25-12-2004, 14:13
Succes Justi ! :)

Zo te lezen heb je het goed aangepakt iig ;)

Ronald
25-12-2004, 14:32
M'n brief bestaat uit één kantje en m'n cv uit net iets meer dan 2 kantjes (probeer het nog in te korten).
Jij ziet net iets meer dan 2 kantjes, je werkgever ziet er gewoon 3 :wink: . Het loont idd de moeite om te kijken of het lukt om dat in te korten tot net 2. En als het inhoudelijk niet lukt misschien eens wat met de lettergrootte spelen. Geen 12 punts maar 11,5 bijvoorbeeld.

Justinian
25-12-2004, 14:34
M'n brief bestaat uit één kantje en m'n cv uit net iets meer dan 2 kantjes (probeer het nog in te korten).
Jij ziet net iets meer dan 2 kantjes, je werkgever ziet er gewoon 3 :wink: . Het loont idd de moeite om te kijken of het lukt om dat in te korten tot net 2. En als het inhoudelijk niet lukt misschien eens wat met de lettergrootte spelen. Geen 12 punts maar 11,5 bijvoorbeeld.
Ik zit al op 11 ;)

Enne thx NTT-FX, jij ook succes :thumbs:

Ronald
25-12-2004, 14:41
Ik zit al op 11 ;)
Ik zou het bijna vergeten: je hebt ook economie gedaan :lol: .

Justinian
25-12-2004, 14:45
Ook nog ja :wink:

Maupie
26-12-2004, 09:49
succes Roy !!

ashihara
26-12-2004, 09:53
Je moet de brief goed indelen, een goede opening, het gedeelte waarom je de baan wil hebben en niet te vergeten wat je motiveerd.

Cynthia
27-12-2004, 19:01
Door verschillende mensen laten lezen (die er een klein beetje verstand van hebben natuurlijk). Je leest nl. over je eigen fouten heen! Ik hoor van veel bedrijven, één schrijffout en het kan al zijn dat je brief in de prullenbak belandt! :shock:

Succes!

BeatRice
27-12-2004, 19:04
Ik zuig met solliciteren :|

kyokushin
27-12-2004, 19:08
Ik zuig met solliciteren

dat is ook een manier om de baan te krijgen :mrgreen:

Cynthia
27-12-2004, 19:10
:shock: :shock: :shock:

Controle
27-12-2004, 19:12
Vertel niet te veel, laat je uitnodigen om het e.e.amondeling toe te lichten....

Octavius
27-12-2004, 19:33
Ik zuig met solliciteren

dat is ook een manier om de baan te krijgen :mrgreen:

1-0

BeatRice
27-12-2004, 22:42
XD~~~ <--- drools

}|^-_-^|{
27-12-2004, 22:45
Door verschillende mensen laten lezen (die er een klein beetje verstand van hebben natuurlijk). Je leest nl. over je eigen fouten heen! Ik hoor van veel bedrijven, één schrijffout en het kan al zijn dat je brief in de prullenbak belandt! :shock:

Succes!

Inderdaad, aan de andere kant is een foutloze brief geen garantie voor een positieve beoordeling. Spelling is iets dat eigenlijk alleen in je nadeel kan werken.

Guru
27-12-2004, 22:46
Ik heb soms de indruk dat er meer mensen elke dag solliciteren dan dat er werken :roll:

Die indruk klopt helemaal.
We zitten in Nederland met een grote werkloosheid, het gaat nog steeds niet goed met de arbeidsmarkt.
De vraag is of het in 2005 beter gaat worden?

Ontopic; sollicitatiebrieven moet je zoveel mogelijk standaard houden.
In ieder geval dat is mijn ervaring.

Guru
27-12-2004, 22:48
Solliciteren is een kwestie van geluk, juiste man op de juiste plek.
Niets meer, niks minder..

Men kijkt tegenwoordig niet naar kwaliteiten, men kijkt alleen maar wie het laagste salaris wil en die nemen ze aan.

Ronny
28-12-2004, 12:29
zeg roy...als je wilt dat je brief foutloos gespeld is en dat de taal techniek juist is toegepast, moet je em ff mailen.. misschien wil mijn vriendin er wel ff naar kijken :thumbs:

Justinian
28-12-2004, 13:39
zeg roy...als je wilt dat je brief foutloos gespeld is en dat de taal techniek juist is toegepast, moet je em ff mailen.. misschien wil mijn vriendin er wel ff naar kijken :thumbs:
Is al verstuurd, maar thx anyway :thumbs:

Biiyen
28-12-2004, 14:09
Denk dat de sollicitatiebrieven in grote lijnen allemaal hetzelfde zijn, je moet er wel voor zorgen dat er enthousiasme uit zo'n brief straalt, het helpt ook als je zorgt dat uit je interesses blijkt dat je goed in een tean past (liegen mag dan best vind ik).
Bij het sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je veel van een bedrijf weet, tegenwoordig is dat met internet een kleine moeite. Mensen praten nu eenmaal liever over zichzelf dan dat ze luisteren dus als je laat zien wat je over het bedrijf weet en je erin kunt lullen hoe je daar in past (en met een beetje creativiteit lukt dat ook wel), krijg je vaak de situatie dat iemand die de sollicitatie afneemt een beetje gaat opscheppen over hoe geweldig zijn bedrijf is, dan zit je geramt.



zo'n brief wordt gescanned door iemand van PZ. Tijdens een scan doe je maar een aantal dingen.

Je leest de onderwerp regel -> Maak die pakkend
Je leest de eerste zin van elke alinea -> Zorg dat die zin blijft hangen
Je leest de laatste regel van de alinea -> Geef een conclusie
Zorg dat de brief en CV een geheel zijn, ik bedoel zelfde zakelijke opmaak, zelfde lettertype.

De inhoud van je brief moet gewoon deugdelijk zijn. Zorg dat je zinnen lopen en vooral geen BLABLA en POESPAS en BEDRIJFSPROFIELEN.

De details komen tijdens gesprek. Ben dus kort, krachtig en oog voor kleine details = kans op succes.

Shytown
28-12-2004, 14:45
De kunst van solliciteren is jezelf op een juiste manier aanprijzen, en dat is iets waar veel mensen moeite mee hebben (te bescheiden)

flyboy
28-12-2004, 23:02
Ik heb inmiddels al wat ervaring met de iets fellere manier van solliciteren, kom uit de luchtvaart. Zorg dat je het gesprek jou kant op stuurt, dit moet je al in je brief doen door je positieve kanten net niet duidelijk genoeg maakt. Dan moet je zorgen dat je van het ene naar het andere punt hopt door bruggen ertussen te leggen en voorzetten te geven, zorg dat je de baas bent in een gesprek, laat het initiatief niet aan degene bij wie je solliciteerd, hoe meer hij luistert naar je hoe meer hij van je onthoudt. Hoop dat je er iets aan hebt, succes.

Justinian
29-12-2004, 09:39
Thx voor alle tips en uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden!