PDA

View Full Version : aardbeving in Azië: te veel doden....



Jeru
26-12-2004, 14:29
En wij maar zeuren over ons klimaat...

(CNN) -- Massive tidal waves triggered by the largest earthquake to shake the planet in over 40 years have wiped out coastal areas across southeastern Asia as far as 1,000 miles away, killing nearly 3,000 people -- most of them in Sri Lanka and India.

The initial quake, measuring 8.9 in magnitude, struck about 100 miles (160 km) off the coast of Indonesia's Sumatra island around 7 a.m. local time (0000 GMT), according to the U.S. Geological Survey's National Earthquake Information Center.

Colombo officials believe the death toll in Sri Lanka will rise over 2,000 after tidal waves devastated the country's eastern coast. So far, the confirmed death toll is over 1,500.

The government has declared a state of emergency, and President Chandrika Kumaratunga is returning from a trip to London.

In addition to the natural devastation, police in the southern districts of Galle and Matara are reporting widespread looting. Some 200 prisoners in Matara escaped after the massive tidal waves demolished their prison.

Officials in the eastern district of Batticaloa reported 1,032 fatalities. In the eastern Sri Lankan port city of Tricomalee, there were reports of 320 deaths. Further south in popular tourist resort of Galle, there were around 200 deaths, according to police and hospital sources.

Eyewitnesses in Tricomalee reported waves as high as 40 feet (12 meters), hitting inland as far as half a mile.

India's Interior Minister Shivraj Patil said at least 1,000 Indians had been killed by the massive waves. A resident of Madras in Tamil Nadu district -- one of the hardest hit areas -- said he witnessed several people being swept away by a tidal wave there.

In southern Thailand, some 200 were killed on the island of Phi Phi, between Thailand's coastal area and the resort island of Phuket, where at least 48 were killed, according to the deputy governor. One witness said Phuket's Laguna Beach resort area is "completely gone."

NEIC geophysicist Don Blakeman said there was also a report that an entire coastal village in Thailand was destroyed by a tsunami.

Over 450 people were killed in Indonesia by the quake and the following tidal waves -- many of them in Aceh, in northern Sumatra, about 100 miles from the quake's epicenter, according to local reports.

The earthquake is classified as "great" -- the strongest possible classification given by the NEIC.

Blakeman said all of the tsunamis were triggered by the initial quake, and not the nine aftershocks.

One major aftershock, measuring 7.3 in magnitude, struck about 200 miles (300 km) northwest of Banda Aceh -- on Sumatra's northernmost tip -- over four hours after the initial quake, according to the NEIC. The rest of the aftershocks measured under 6.1 in magnitude.

The NEIC expects the quake to produce hundreds of smaller aftershocks, under 4.6 magnitude, and thousands smaller than that.

"A quake of this size has some pretty serious effects," he said.

He explained the quake was the energy released from "a very large rupture in the earth's crust" over 600 miles (1,000 km) long.

It was the strongest earthquake to hit since March 1964, when a 9.2 quake struck near Alaska's Prince William Sound.

CNN Correspondents Aneesh Raman in Bangkok and Suhasini Haidar in New Delhi contributed to this report

Jeru
26-12-2004, 14:35
Duizenden doden bij aardbeving
en vloedgolven in Zuid-Azië
COLOMBO - Een zware aardbeving en daaropvolgende vloedgolven hebben zondag in verschillende landen in Zuid- en Zuidoost-Azië aan duizenden mensen het leven gekost. De beving, waarvan het epicentrum voor de westkust van het Indonesische eiland Sumatra lag, had een kracht van 8,9 en is daarmee de zwaarste in veertig jaar.

De ravage was het grootst in Sri Lanka, waar zes meter hoge muren van water op de kust beukten en honderden vissers, toeristen, huizen en auto's wegspoelden. Ten minste vijftienhonderd mensen vonden de dood, maar de Srilankaanse autoriteiten vrezen dat het dodental nog zal oplopen omdat nog veel mensen worden vermist. De haven van de Srilankaanse hoofdstad Colombo moest worden gesloten vanwege de hoge waterstand. Het leefgebied van ruim een miljoen mensen is getroffen door overstromingen.

Ook aan de zuidkust van India was de schade enorm. In drie kustprovincies kwamen zeker duizend mensen om het leven. Ook hier worden tal van mensen, vooral vissers, vermist. Op de stranden van de Zuid-Indiase provincie Tamil Nadu, het zwaarst getroffen gebied in India, spoelden honderden lichamen aan, aldus de autoriteiten. Geschokte Indiërs die de vloedgolven hadden zien komen, vertelden hoe zij de vissersboten als waren het papieren scheepjes op de kust gegooid hadden zien worden.

In Indonesië, dat het dichtst bij het epicentrum van de aardbeving ligt, kwamen ten minste 408 mensen om het leven. In de provincie Atjeh, op de noordwestpunt van Sumatra, stortten veel gebouwen in door de beving zelf. Toch werd ook hier de meeste schade aangericht door de op de beving volgende vloedgolven. Volgens de nationale luchtvaartmaatschappij Garuda is het vliegveld van Banda Atjeh geheel onder water gelopen. Ook op de Maldiven, een eilandengroep bij India, moest het voornaamste vliegveld vanwege overstromingen worden gesloten.

Ook de bij toeristen populaire zuidelijke kustplaatsen van Thailand werden getroffen door de vloedgolven. In Maleisië sloot de politie een aantal stranden af op Penang en andere noordelijke eilanden nadat zeker 25 mensen in de vloedgolven waren verdronken. Onder de slachtoffers waren ook hier veel toeristen.

BeatRice
26-12-2004, 14:39
Arme mensen :cry:

Wheelie
26-12-2004, 14:40
Duizenden doden na zeebeving bij Sumatra

Uitgegeven: 26 december 2004 08:44
Laatst gewijzigd: 26 december 2004 12:48

JAKARTA/BANGKOK/NEW DELHI - Duizenden mensen in landen rond de Golf van Bengalen zijn zondag omgekomen door hoge vloedgolven, die het gevolg waren van een zware aardbeving onder zee bij het Indonesische eiland Sumatra. Volgens deskundigen gaat het om een van de zwaarste bevingen in ruim een eeuw tijd.

Sri Lanka lijkt met zeker 2100 doden het zwaarst getroffen. Vele honderden mensen worden vermist en de verwachting is dat het dodental nog zal oplopen, meldden de autoriteiten. Een miljoen mensen hebben te maken met de gevolgen van de natuurcatastrofe.


Noodtoestand

Talloze woningen zijn beschadigd of ondergelopen. Delen van de noordoostelijke districten Trincomalee en Muttur werden getroffen door de vloedgolven van zes meter hoog. President Kumaratunga van Sri Lanka heeft in zijn land de noodtoestand uitgeroepen en de internationale gemeenschap om hulp gevraagd.

Onder de vermisten op Sri Lanka zijn drie Nederlandse toeristen. De drie behoren tot een reisgezelschap. Hun medereizigers hebben geen idee waar het trio is gebleven, liet de toeristenbond ANWB zondag weten.

Honderden lijken

Op de stranden van Zuid-India, vooral in de staat Tamil Nadu, zijn honderden lijken aangetroffen. Ongeveer vierhonderd vissers worden vermist. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Shivraj Patil zijn aan de zuidkust in totaal zeker duizend mensen om het leven gekomen. Boten, huizen en voertuigen werden weggevaagd.

De beving deed zich voor rond 2.00 uur Nederlandse tijd en had een kracht van 8,9 op de schaal van Richter, meldde het Amerikaanse geologisch instituut (USGS). Daarmee is het de vijfde zwaarste aarbeving sinds 1900.

Epicentrum

De aardbeving veroorzaakte een muur van water van tien meter hoog die over de kusten van Sri Lanka, India en Thailand vaagde. Het epicentrum van de beving lag voor de kust van Sumatra, ter hoogte van Atjeh. Daar zijn volgens de autoriteiten zeker 241 mensen omgekomen. De televisiezender Metro-tv meldde al 483 doden. Tientallen lijken zijn aangespoeld bij het surfeiland Nias. Hele dorpen zijn weggevaagd door de vloedgolven.

In de kustgebieden van Zuid-Thailand zijn zeker 120 mensen omgekomen en zeker duizend mensen gewond geraakt. Veel luxe-hotels met buitenlandse toeristen zijn getroffen. Op het Thaise strand van het eiland Phuket zou een aantal toeristen zijn meegesleurd door het zeewater. Ook zijn honderd toeristen die op duikvakantie waren bij de zuidelijke eilanden van Thailand, vermist. Ongeveer zeventig van hen bezochten tijdens de beving een bekende grot.

Overstroomd

Ook Maleisië werd getroffen. Op het noordelijke eiland Penang zijn zeker acht doden gevallen. Gevreesd wordt dat veel vissersboten die in de ochtend zijn vertrokken, zijn vergaan. Op de Malediven is de hoofdstad Male voor tweederde overstroomd. Een golf van 1,3 meter ging over de eilanden, die maar een meter boven zeeniveau liggen.

Mike
26-12-2004, 14:43
6000 doden zag ik net op cnn :shock:

max mulder shihan
26-12-2004, 14:45
Zit net naar cnn te kijken, hoor net een verslaggeverin Phuket [Thailand] vertellen dat er behoorlijke schade is , de kust is volkomen vernield, hoeveeel doden er zijn gevallen is nog niet bekend. :(

Sjaak
26-12-2004, 14:49
Dit it weer verschrikkelijk klotenieuws, wat erg weer voor al die mensen en wat zal hier weer een leed uit voortkomen :(

We zitten hier maar goed met ons zeeklimaatje.

Wheelie
26-12-2004, 14:54
mijn vader woont op Penang. Ik probeer te bellen maar er is iets niet goed met de verbinding daar :?

Iwan
26-12-2004, 15:00
mijn vader woont op Penang. Ik probeer te bellen maar er is iets niet goed met de verbinding daar :?

Ooh, kut man. Ik zal voor je duimen!

Sjaak
26-12-2004, 15:03
mijn vader woont op Penang. Ik probeer te bellen maar er is iets niet goed met de verbinding daar :?

Inderdaad klote voor je Kevin, maar hopen dat hij "geluk" heeft gehad. Sterkte en ik hoop dat je hem heel snel te pakken hebt.

Justinian
26-12-2004, 15:03
Damn ik hoorde vanmorgen van m'n vrouw al zoiets, maar zag het net op CNN. Ik heb net wat foto's gezien van Phuket en dat ziet er niet best uit!

http://soieasy.com/modules.php?set_albumName=Tsunami&op=modload&name=Pictures&file=index&include=view_album.php&page=1

Sjaak
26-12-2004, 15:05
Damn ik hoorde vanmorgen van m'n vrouw al zoiets, maar zag het net op CNN. Ik heb net wat foto's gezien van Phuket en dat ziet er niet best uit!

http://soieasy.com/modules.php?set_albumName=Tsunami&op=modload&name=Pictures&file=index&include=view_album.php&page=1

Ik vind die foto's nog "meevallen", de beelden op CNN waren vele malen erger :cry:

payap
26-12-2004, 15:16
Jezus wat erg zeg !

ga ff op tv kijken wat had er nog niets van meegekregen.

kop op kevin !

Impulse
26-12-2004, 15:20
mijn vader woont op Penang. Ik probeer te bellen maar er is iets niet goed met de verbinding daar :?

weet hoe je je voelt. wij hebben daar ook familie wonen

Jeru
26-12-2004, 15:30
De moeder van m'n vriendinnetje zit nu in Thailand. Ze ging volgens mij niet naar Phuket of Phi Phi, maar toch zometeen maar even laten checken...
Sterkte aan iedereen die daar familie heeft!! Damn wat is de natuur toch een nasty MOFO soms :twak:

Jeru
26-12-2004, 15:53
Zes Nederlandse toeristen vermist
AMSTERDAM - In Sri Lanka worden drie Nederlandse toeristen vermist, net als in Thailand waar ook drie Nederlanders als vermist zijn opgegeven. De zes zijn waarschijnlijk het slachtoffer geworden van de vloedgolven die zondag de kust troffen als gevolg van de zeebeving bij het Indonesische eiland Sumatra. Dat liet de ANWB zondag weten.



De drie vermiste Nederlanders op Sri lanka behoren tot een reisgezelschap. Hun medereizigers hebben geen idee waar het trio is gebleven, liet de ANWB zondag weten.

De ANWB wordt overspoeld met telefoontjes van verontruste familieleden in Nederland. "En terecht, want de situatie in de getroffen gebieden is zorgelijk." Vanuit Sri Lanka, Sumatra en het Thaise vakantie-eiland Phuket zijn ongeveer vijftig meldingen binnengekomen van getroffen Nederlanders. "Mensen staan op daken van hotels, zijn alle bagage kwijt en hebben geen onderkomen meer", aldus een woordvoerster.

De meeste meldingen komen uit Sri Lanka en Phuket. De ANWB fungeert als coördinerende alarmcentrale en houdt contact met alle noodhulpdiensten.

Dennis
26-12-2004, 17:06
Wat een klote nieuws weer vandaag zeg, zit het al een tijd te kijken op CNN en BCC world news.

Sterkte aan iedereen die daar familie/ vrienden heeft en hopelijk dat iedereen op het forum snel contact met ze krijgt

ROIDRAGE
26-12-2004, 19:01
mijn vader woont op Penang. Ik probeer te bellen maar er is iets niet goed met de verbinding daar :?

damn Kevin. veel sterkte ermee. ik zal voor je duimen.
verschrikkelijke dingen zijn dit

Tsuki
26-12-2004, 19:17
en dat op 2e kerstdag , en dan vast nog mensen die zeggen dat het gods wil is ............YEAH RIGHT :cry: :cry:

Anonymous
26-12-2004, 19:20
Precies één jaar geleden vielen er ruim 40.000 doden in Iran, door aardbeving.
Zal het wat met elkaar mee te maken hebben? ik hoop het niet. :(

H POWER
26-12-2004, 19:22
Dave Jonkers zit momenteel met z`n familie op sri lanka,was wel schrikken vanochtend, vanmiddag eindelijk contact met hem gehad,grote ravage daar maar ze zijn gelukkig ongedeerd,kreeg net sms dat ze toch geevacueerd worden.

Dalgliesh
26-12-2004, 19:38
Precies één jaar geleden vielen er ruim 40.000 doden in Iran, door aardbeving.
Zal het wat met elkaar mee te maken hebben? ik hoop het niet. :( Wat met elkaar te maken hebben? waar doel je op, toch niet op terrorisme!

redjuh
26-12-2004, 19:48
het lijkt er wel op dat debeste plekjes op aarde door westerlingen worden bevolkt. best lullig voor die mensen. ze hebben al zo weinig en toch overkomt het ze steeds weer. hun god doet zijn werk iig iet goed. ik zou hem ontslaan

Highline
26-12-2004, 20:36
echt verrot . ik las het op teletekst waar stond dar er bijna 7200 doden zijn! hopelijk krijg je goed nieuws kevin!

Leon
26-12-2004, 21:24
hoorde net over 10000 doden en still rising :(

RNLMC
26-12-2004, 21:26
k hoorde net dat de golven vanuit het epicentrum met een paar honder km per uur losbarsten :shock:

Leon
26-12-2004, 21:35
omfg! :o

Anonymous
26-12-2004, 23:34
het lijkt er wel op dat debeste plekjes op aarde door westerlingen worden bevolkt. best lullig voor die mensen. ze hebben al zo weinig en toch overkomt het ze steeds weer. hun god doet zijn werk iig iet goed. ik zou hem ontslaan

Deze bericht past ook wel goed bij degene die zijn familie of wie dan ook verloren heeft. :evil:

Anonymous
26-12-2004, 23:35
Precies één jaar geleden vielen er ruim 40.000 doden in Iran, door aardbeving.
Zal het wat met elkaar mee te maken hebben? ik hoop het niet. :( Wat met elkaar te maken hebben? waar doel je op, toch niet op terrorisme!

Nee tuurlijk niet Dalgliesh. Aardrijkskunde, weet je nog.

Gulo gulo
26-12-2004, 23:38
Zal wel te maken hebben met de verschillende breuklijnen die er over de aarde lopen.

mossad
26-12-2004, 23:43
mijn vader woont op Penang. Ik probeer te bellen maar er is iets niet goed met de verbinding daar :?

Hoop voor je dat hij ongedeerd is. Sterkte in deze onzekerheid.

Silat
27-12-2004, 00:12
Sterkte Kevin! Damn dit is echt erg!

Ik weet dat familie van Rayman daar op Phuket woont!

WTF al die arme mensen daar... ze zijn al zo arm in Azie.

Anonymous
27-12-2004, 08:01
Sterkte Kevin! Komt goed!

Anonymous
27-12-2004, 09:26
Natuurgeweld kost kleinzoon Thaise koning het leven
PHUKET - De vloedgolf in het zuiden van Thailand heeft een kleinzoon van koning Bhumibol Adulyadej het leven gekost. Dat maakte de Thaise premier Thaksin Shinawatra maandag bekend. De autoriteiten vonden het lichaam van de 21-jarige Bhumi Jensen in het vakantieoord Khao Lak in de provincie Phang Nga.

damn... :?

Jeru
27-12-2004, 09:38
done.... :cry:

Biiyen
27-12-2004, 09:41
Ik zag het gisternacht en was wel indrukwekkend...... Dat een aardbeving in zee zoiets kan veroorzaken.

Justinian
27-12-2004, 09:51
Natuurgeweld kost kleinzoon Thaise koning het leven
PHUKET - De vloedgolf in het zuiden van Thailand heeft een kleinzoon van koning Bhumibol Adulyadej het leven gekost. Dat maakte de Thaise premier Thaksin Shinawatra maandag bekend. De autoriteiten vonden het lichaam van de 21-jarige Bhumi Jensen in het vakantieoord Khao Lak in de provincie Phang Nga.

damn... :?
Goddamn! Ik las vanochtend nog dit bericht:


Published on December 27, 2004

The shocked Kingdom awaited with great anxiety last night for the latest news on Princess Ubolratana’s son, Bhumi Jensen, 21, who went missing after giant waves hit the resort island yesterday morning.

A statement issued at the order of provincial governor Udomsak Asvarangkul said Khun Bhumi was last sighted in Khao Lak wearing a black jet-ski shirt.

He had been holidaying with Princess Ubolratana in Phuket since Friday. The statement did not give the circumstances under which Khun Bhumi went missing but suggested he could have been riding on a jet-ski.

“Anyone who spots a young man wearing a black jet-ski shirt please ask him whether he is Khun Bhumi, the son of Princess Ubolratana,� the statement said. Anyone finding a person matching his description was instructed to contact any government office, or the mobile phone number 01-693-1799.

Earlier, unconfirmed reports that Khun Bhumi was among those present in wave-hit areas in Phuket prompted a flood of phone calls from the public and the diplomatic community to newspaper offices.

Khun Bhumi was born in 1983. He has been studying at Kasetsart Demonstration School. He loves outdoor sports and going to Pattaya.

The Nation

Ronald
27-12-2004, 10:20
Heb je al contact kunnen leggen Kevin?

Anonymous
27-12-2004, 10:44
'Driehonderd doden op Thais toeristeneiland Phi Phi'
KRABI - Op de Thaise Phi Phi-eilanden zijn door de vloedgoven na de zware zeebeving tot driehonderd mensen om het leven gekomen, aldus een reddingswerker maandag. Onder de doden zijn volgens hem veel toeristen.

Tsuki
27-12-2004, 10:57
echt een ramp dit jongens , niet normaal het ziet er echt verschrikkleijk uit op tv al die kinderlijkjes ik kan er niet eens goed naar kijken.................. :cry:

Gulo gulo
27-12-2004, 10:58
Kevin, sterkte kerel. Heb je al wat meer gehoord.

redjuh
27-12-2004, 11:21
het lijkt er wel op dat debeste plekjes op aarde door westerlingen worden bevolkt. best lullig voor die mensen. ze hebben al zo weinig en toch overkomt het ze steeds weer. hun god doet zijn werk iig iet goed. ik zou hem ontslaan

Deze bericht past ook wel goed bij degene die zijn familie of wie dan ook verloren heeft. :evil:

what do u meen?

Anonymous
27-12-2004, 12:23
:shock:

Het dodental in Zuidoost-Azië als gevolg van de zeebeving bij Sumatra is opgelopen tot bijna 23.000. Dit blijkt uit overzichten die het Franse persbureau AFP en het Britse persbureau Reuters hebben gemaakt op basis van voorlopige cijfers, door het ANP aangevuld met gegevens uit andere bronnen: Sri Lanka 10.897, Indonesië 4725, India 6289, Thailand 830, Maleisië 51, Maldiven 32, Birma (Myanmar) 30, Somali ë 9, Bangladesh 2, Kenia 1. Totaal: 22876.

max mulder shihan
27-12-2004, 12:26
Kevin, lukt het om je vader te bereiken ?of licht alle verbindingen nog plat. in ieder geval veel sterkte toegewenst, en hoop dat met je pa alles oke is

Osu max

Biiyen
27-12-2004, 12:30
echt een ramp dit jongens , niet normaal het ziet er echt verschrikkleijk uit op tv al die kinderlijkjes ik kan er niet eens goed naar kijken.................. :cry:

Dat heb ik ook als ik die mensen helemaal verslagen met hun dode kinderen zie lopen. Ook als moeders helemaal kapot zijn ervan hoeft voor niet in beeld.......ik bedoel dat is toch logisch dat je dan bedroefd bent?

Gulo gulo
27-12-2004, 12:42
Straks worden die gebieden natuurlijk ook getroffen door de meest vreselijke ziekten, veroorzaakt door dat gore water...................... Ik denk dat we nog niet eens op de helft zijn van het uiteindelijke dodental.

max mulder shihan
27-12-2004, 12:45
Hoop voor de mensen daar dat je geen gelijk krijgt Gulo, maar de kans op ziektes is erg groot :(

Gulo gulo
27-12-2004, 12:49
Ik hoop het zeker ook niet Max, maar we hebben het vaker gezien. Toen Bangladesh in de jaren 80 zo vaak overspoelde brak daar ook cholera en dysenterie uit.

jan sensei kyokushin
27-12-2004, 12:50
Dit is echt verschrikkelijk vreselijk ik wens alle betrokken sterkte als ze er familie of bekenden hebben zitten ook voor de anderen getroffenen natuurlijk,k'heb er nog nooit van gehoord een zee beving

sterkte met alles

ashi76
27-12-2004, 13:01
Damn....

Ik hoop dat je snel wat van je pa hoort Kevin !

payap
27-12-2004, 13:21
Lees net dit op Nu.nl

De Verenigde Naties waarschuwen voor epidemieën in het getroffen gebied. De situatie is bijzonder ernstig omdat de ramp dichtbevolkte kuststreken heeft getroffen. Er heerst nu gebrek aan schoon drinkwater. Volgens het kinderfonds Unicef zijn honderdduizenden kinderen in gevaar. De VN hebben hulpverleners naar het rampgebied gestuurd.

Nieuwe vloedgolven

Het gevaar lijkt nog niet voorbij. In India waarschuwen Meteorologen voor nieuwe tsunami's. Die zullen naar verwachting kleiner zijn dan de verwoestende vloedgolven van zondag.


Echt verschrikkelijk allemaal. Ben bang dat er nog veel meer doden bij gaan komen :cry:

Leon
27-12-2004, 14:03
hoorde net 23000 en er komen alsmaar meer mensen bij :(

Wheelie
27-12-2004, 14:40
Ik heb mijn vader helaas nog niet gesproken, mijn zus in Maleisië heeft hem ook nog niet te pakken kunnen krijgen :(

Gulo gulo
27-12-2004, 14:41
F*ck, veel succes kerel.

Biiyen
27-12-2004, 14:53
Ik heb mijn vader helaas nog niet gesproken, mijn zus in Maleisië heeft hem ook nog niet te pakken kunnen krijgen :(

fucked up man..... hopelijk krijg je snel goed nieuws

Biiyen
27-12-2004, 15:02
Ik hoor net op het nieuws dat door de vloedgolf een boel landmijnen van de vele burgeroorlogen nu de dorpen zijn ingespoeld.....

lady in red
27-12-2004, 15:14
:( dit is echt erg:(
veel sterkte trouwens kevin

Wheelie
27-12-2004, 15:53
22.000 doden inmiddels :cry:

kyokushin
27-12-2004, 16:20
damn, sterkte wheelie

Cynthia
27-12-2004, 19:06
Mijn vriendinnen met vriend en haar ouders zitten in Thailand. Toen ik hoorde dat er Nederlandse slachtoffers waren gevallen heb ik gelijk gesmst. Gelukkig zaten zij er niet bij! Maar het blijft heel erg natuurlijk! :(

Cynthia
27-12-2004, 19:07
Sterkte Wheelie!

Zanshin
27-12-2004, 20:23
Sterkte Wheelie!

payap
28-12-2004, 13:58
LAs net op teletekst dat er al bijna 39.000 doden zijn. En dit kan nog gaan oplopen tot 75.000 :cry:

cactusdre
28-12-2004, 14:24
Hoorde gisteren dat tussen de feitelijke beving en de Tsunami er 2 uur en 15 minuten zaten. Ruim tijd om iedereen te evacueren dus. Alleen beschikken die arme landen niet over detectiemateriaal om die bevingen te registreren. Japan en de VS hebben dit wel. Er hadden veel mensen gered kunnen worden. :x

Dennis
28-12-2004, 14:34
'Tsunami-waarschuwing niet gegeven wegens schade toerisme'
BANGKOK - De Thaise meteorologische dienst heeft zondag na de zware zeebeving voor de kust van Sumatra overwogen een waarschuwing te doen uitgaan voor het gevaar van tsunami's, maar zag daar toch van af. Mocht het loos alarm zijn geweest, had dat volgens de meteorologen de toeristenindustrie te veel schade berokkend, meldde de Thaise krant The Nation dinsdag.


Het dagblad schrijft dat functionarissen van de meteorologische dienst zondag bijeen waren op een seminarium toen ze het nieuws hoorden van de beving. Ze hadden begrepen dat de aardschok een kracht had van 8,1 en kwamen meteen in spoedvergadering bijeen onder leiding van de directeur-generaal van de dienst, aldus een medewerker van de meteorologische dienst.

"We dachten niet dat er seismische golven zouden komen omdat een vergelijkbare beving van 7,6 op de schaal van Richter op 2 november 2002 voor de kust van Sumatra geen uitwerking had op Thailand", aldus de functionaris. Bovendien verwachtten ze dat het eiland Sumatra, Phuket en omstreken in de luwte zou stellen. Het afgeven van een waarschuwing werd wel overwogen, zeggen bronnen tegen de krant maar ook andere overwegingen speelden een rol.

"Een zeer belangrijke factor voor het nemen van de beslissing was dat het hoogseizoen is en dat hotelkamers voor bijna 100 procent vol zaten. Als we een waarschuwing uitvaardigden die zou hebben geleid tot een evacuatie, en er gebeurt vervolgens niets, wat voor effect zou dat hebben? De economie zou onmiddellijk zijn geschaad. De gevolgen zouden de Meteorolgische Dienst te boven zijn gaan. We zouden ten onder gaan als de tsunami niet zou komen" , zegt een persoon die aanwezig was op de bijeenkomst.

micha
28-12-2004, 16:14
sterkte wheelie :|

mama
28-12-2004, 16:23
dat is balen kevin
hoop dat je ze ondertussen gesproken hebt

sterkte

eylem
28-12-2004, 18:54
Hoorde gisteren dat tussen de feitelijke beving en de Tsunami er 2 uur en 15 minuten zaten. Ruim tijd om iedereen te evacueren dus. Alleen beschikken die arme landen niet over detectiemateriaal om die bevingen te registreren. Japan en de VS hebben dit wel. Er hadden veel mensen gered kunnen worden. :x

idd! daar baal ik gewoon van!! :?

wheelie hoop dat je snel contact krijgt met je papa!

redjuh
28-12-2004, 19:00
dat is balen kevin
hoop dat je ze ondertussen gesproken hebt

sterkte

x2

Gordon_Freeman
28-12-2004, 19:35
Sterkte !

Leonardo
28-12-2004, 21:22
Hoe meer ik van die beelden zie hoe meer ik me realiseer hoe veel meer erger het moet zijn geweest in de werkelijkheid dan de eerste berichten die naar buiten kwamen. Dits is een van de allergrootste rampem ooit :cry:

Kevin, ik hoop dat je snel iets van je familie zal horen, ik duim voor je :thumbs:

Michael

ICON
28-12-2004, 21:29
good luck mate!

Wheelie
29-12-2004, 14:31
BEDANKT MENSEN.

Gelukkig heb ik net mijn vader aan de telefoon gehad.
Hij is pas vandaag terug gekomen in Penang, hij was op vakantie in Thailand voor de kerstdagen en heeft het wel meegemaakt.
Hij kon niet eerder bellen of eerder terug gaan naar Penang.

jojo
29-12-2004, 14:37
meisje van mijn sportschool zit daar ook en er worden nog 3 nedelanders vermist :cry: ik heb niets meer van der gehoord ze had kaartje gestuurd met daarin als jullie mijn kaartje ontvangen zal ik ook rond die tijd wel thuis zijn maar ze is er nog niet

payap
29-12-2004, 14:43
Goed te horen Wheelie ! Gelukkig kerel kan begrijpen dat je in de stress zat.

sterkte voor iedereen nog die in onzekerheid zit.


Het is echt verschrikkleijk. elke keer als je de tv weer aanzet zie je het dodental oplopen en nog ergere beelden.

Silat
29-12-2004, 14:52
goed bericht kev!!!!

micha
29-12-2004, 14:56
penang ben ik ook geweest wordt ook wel georgetown genoemd.

ik hoor net dat er waarschijnlijk 80000 doden zijn alleen al in Sumatra :cry: :cry: :cry:

Wheelie
29-12-2004, 15:01
penang ben ik ook geweest wordt ook wel georgetown genoemd.


De hoofdstad van Penang heet Georgetown, mijn vader woont in Batu Ferrenghi

Gulo gulo
29-12-2004, 15:16
Goed nieuws Wheelie, mooi zo

micha
29-12-2004, 15:37
penang ben ik ook geweest wordt ook wel georgetown genoemd.


De hoofdstad van Penang heet Georgetown, mijn vader woont in Batu Ferrenghi

ben blij dat hij weer terecht is

MB667
29-12-2004, 17:21
Goed nieuws Kevin.

Mijn schoonvader moet er waarschijnlijk naar toe om de lijken 'een naam te geven', waar weet ik nog niet precies.

Wat ik vandaag op tv zag overtrof alles: Een dikke zeug (duitse type :roll:) lag daar in een getroffen gebied gewoon op haar handdoek te zonnebanken aan een helemaal verwoest strand .

jojo
29-12-2004, 17:45
het gaat al richting 90000 doden :cry:
nog iets van 9 nedelanders vermist :cry:

Justinian
29-12-2004, 21:10
BEDANKT MENSEN.

Gelukkig heb ik net mijn vader aan de telefoon gehad.
Hij is pas vandaag terug gekomen in Penang, hij was op vakantie in Thailand voor de kerstdagen en heeft het wel meegemaakt.
Hij kon niet eerder bellen of eerder terug gaan naar Penang.
Goed om te lezen!

LOCO
29-12-2004, 21:21
Goed nieuws Wheelie,......

mama
29-12-2004, 21:45
pff wat zal jij opgelucht zijn kevin. :thumbs:

Hoe zit ut eigenlijk met jouw schoonfamilie Roy............?

ICON
29-12-2004, 21:59
ja erg goed nieuws~!

Virus
29-12-2004, 22:22
Super Kevin... :thumbs:

Blijft erg voor alle getroffen mensen en hun nabestaanden! :|

Ondanks dat, toch nog goed nieuws...

Nickuraba
29-12-2004, 22:42
Jet li was ook op een van de eiland aanwezig. Hij was er goed vanaf gekomen.
@ wheelie, goed nieuws gelukkig maar.
nu nog duimen voor de andere nederlanddse gezinnen.

Octavius
30-12-2004, 00:05
Jet Li was op de Maledieven.

Ik zag de beelden van die zeug ja. Geen respect. Beter met dr vatsig lijf gaan helpen.

Bert Kops
30-12-2004, 00:58
het gaat al richting 90000 doden :cry:
nog iets van 9 nedelanders vermist :cry:

Hoop wel dat dat meisje van jou sportschool gevonden wordt!

Jarno
30-12-2004, 01:18
sterkte voor iedereen die mensen kent maakt niet uit hoe die hier bij betrokken zijn.

jammer en raar dat meneer balkenende nog op zn wel verdiende vakantie zit en dat alle andere wereldlijders al hun volk via de camera een hart onder de riem steken. je mag toch wel iets anders aan nemen van een man die anders ook zn mond vol heeft over normen en waarden.

MB667
30-12-2004, 08:43
Wat heb je eraan dat Balkenende gaat lullen, helemaal geen ene fuck!

jan sensei kyokushin
30-12-2004, 08:48
KEVIN TOPPIE MAN :thumbs:

Justinian
30-12-2004, 09:50
pff wat zal jij opgelucht zijn kevin. :thumbs:

Hoe zit ut eigenlijk met jouw schoonfamilie Roy............?
Mijn schoonfamilie komt uit Isaan (Khorat) en Bangkok, dus zij hebben er zelf geen last van gehad. Een bekende van me is wel haar zaakje op Phuket verloren, dus daar baal ik wel van. Gelukkig is er met haar zelf niks aan de hand.

Anonymous
30-12-2004, 10:31
de meeste thaise mensen die ik ken komen ook niet uit dat gebied. Alleen van die vriendin van me is haar tante omgekomen. :|

Jarno
30-12-2004, 10:47
Wat heb je eraan dat Balkenende gaat lullen, helemaal geen ene fuck!

Ben ik niet helemaal met je eens, hij wordt uithoofde van zn funktie geacht er tezijn voor zn volk vind ik. Maar das mijn mening .

Anonymous
30-12-2004, 12:18
http://www.telegraaf.nl/buitenland/16839091/Aan_grond_genageld_door_watergeweld.html
check die foto's. Je ziet sommige mensen gewoon lachend wegrennen :|

Justinian
30-12-2004, 12:34
http://www.telegraaf.nl/buitenland/16839091/Aan_grond_genageld_door_watergeweld.html
check die foto's. Je ziet sommige mensen gewoon lachend wegrennen :|
Als je het niet eerder hebt meegemaakt dan zie je waarschijnlijk de ernst van de situatie niet in. Ik denk dat de mensen daarom lachend wegrennen. Blijft een vreemd gezicht nu je weet hoeveel mensen er als gevolg van die Tsunami zijn overleden.

Gulo gulo
30-12-2004, 13:15
Sommige mensen gaan lachen in een stress-situatie, ik heb een keer een reanimatie gehad en één van de familieleden stond erbij te lachen. Puur omdat ze door de emotie niet weten wat ze doen.

jojo
30-12-2004, 17:59
yessssssssssssssssssssssssssss vrouwtje/meisje van me sportschool gelukkig bericht van gekregen!!!!!!!!!! ze is verhuisd :)

ROIDRAGE
30-12-2004, 19:27
Sommige mensen gaan lachen in een stress-situatie, ik heb een keer een reanimatie gehad .

damn, dat is erg naar :cry:

redjuh
30-12-2004, 19:45
lachenis een natuurlijke reactie... als je bijv met training iemand gek op z'n bek ziet gaan ofzo, dan lach je toch ook eerst? je weet dan nog niet wat er aan de hand is