PDA

View Full Version : hielspoor



bas2005
28-12-2004, 21:12
ik heb een vraag ter voorkoming van een blessure:

aanleiding? Afgelopen 6 maanden heb ik last gehad van een variant op hielspoor. Kort omscheven is dit een verkalking/ontsteking onder je voet aan de voetspier (meestal en bij mij aan de kant van de voetboog). Ontstaat bij overbelasting van die spier, bij mij was de oorzaak 3x per week kickboksen, 1 keer hardlopen, 1 of 2x fitness. Daarnaast ben ik een zwaar mannetje (110 kg).

De blessure heb ik met zooltjes (demping), aangepaste training, een "nachtspalk" (rekken voetspier), massage (doorstromen spier en wegmasseren verharding spier) etc. Uiteindelijk heeft een spuit direct in de spier met cortosol (of zoiets; een ontstekingbestrijdend middel) geholpen. Omdat het nu de tweede keer is dat ik langdurig last heb van die blessure ben ik op zoek naar TIPS TER VORKOMING VAN DEZE BLESSURE.

Kan jij mij helpen?! Zelf denk ik aan trainen met schoenen aan om goede demping te hebben. Lijkt me echt verveld, ben blote voeten gewend.

Alvaste dank voor je reactie~

bas

Unregistered
28-12-2004, 21:27
Denk dat Loco je wel wat tips kan geven, een deze dagen is ie waarschijnlijk wel op het forum. Zelf heb ik hier nauwelijks verstand van, dus doe er ook maar geen uitspraken over.

Succes met het voorkomen iig!

mama
28-12-2004, 22:29
eh zijn pc is kapot........... hoop voor hem dat ie hem snel aan de praat krijgt...... dus kan vandaag zijn of het duurt nog ff

madmax
29-12-2004, 23:02
De p.c van LOCO werkt wel weer, ik weet wel dat als je zo zwaar bent en gaat hardlopen je wel goede schoenen moet dragen en zeker geen scapino schoenen.
Ga eens naar een goede sportschoenen verkoper en laat je goed informeren.
Er zijn schoenen winkels die je op een loopband zetten en dan een videoband maken van het afwikkelen van de voet onder het lopen
Aan de hand daarvan adviseren ze je om een bepaald merk te kopen, dit is wel duurder maar zal je zeker helpen bij je blessure.
Verder ben ik niet weg van het inspuiten van zogenaamde cortisonen, deze halen de ontsteking wel weg, maar ze breken ook spierweefsel af.
Dus als de pijn weg is zul je een te kleine spier of pees krijgen die weer overbelast raakt.
Het is belangrijk dat je een gedegen warming up (strekken en rekken) doet en je de pezen/spieren vaak masseert, dat kan ook als je thuis bent en op de bank zit.
Zorg ook voor een goede cooling down ook al ben je de enige in de sportschool, je moet ervoor zorgen dat je de afvalstoffen uit de spieren en pezen krijgt.
Asl je voeten goed doorbloed zijn hoef je geen schoeisel te dragen bij het kickboksen.
Zelf denk ik dat het van het hardlopen komt, maar ik denk dat dat mijn broer LOCO hier wel meer informatie over kan geven.
Een tip, probeer het met masseren en niet met ontstekingsremmers, dit is echt het laatste redmiddel.
De meeste doktoren grijpen veel te snel naar dit middel (mijn inziens).
Hoop dat je iets aan mijn info hebt

Unregistered
29-12-2004, 23:58
Je broer LOCO :shock:

Damn LOCO wist niet dat je een broer had hehehe

LOCO
30-12-2004, 00:40
Mijn pc doet weer, had je goed gezien broer,.....

Er zijn een aantal oorzaken voor het ontstaan van hielspoor, overbelasting kan o.a. optreden door foutieve voetafwikkeling tijdens lopen (mogelijk door standsafwijking of vormafwijking van de voet). Soms is de hielspoor (bot) zo groot dat het de pijn veroorzaakt, meestal is het een chronische ontsteking van de fascia (de peesplaat die onder de voet loopt) die de oorzaak is van de pijn. Sommige voetchirurgen denken dat de kleine zenuwen die onder de voet lopen een bron van de pijn kunnen zijn.
Overbelasting van de fascia/peesplaat is meestal een samenspel van factoren. Factoren waarvan word aangenomen dat ze een grote rol spelen zijn:
Niet (of onvoldoende) uitvoeren van de warming up
Verkorte of stijve spieren
In korte tijd te veel, te vaak, te snel hardlopen (met name heuveltrainingen zijn berucht)
Dragen van schoenen die onvoldoende de schokken van landing absorberen en/of qua ondersteuning niet aand e voetvorm zijn aangepast.
Lichte standsafwijkingen van de onderbenen, enkels of voeten (bijvoorbeeld holvoeten of juist knik-platvoeten)
Een beenlengteverschil
Overgewicht
Niet of onvoldoende uitvoeren vand e cooling down.

Preventie:
Algemeen: Begin altijd met een goede warming-up.Loop 5 a 10 mintuen in en voer dan rekkingsoefeningen uit (met name de kuitspieren en daarmee (indirect) de fascia).Houd rekkingen 15-20 sec. vol, 3x per been, NIET verend. Er mag tijdens rekken geen pijn optreden.
Voer het tempo en de belasting tijdens de training zelf geleidelijk op
Besteed in training tijd aan spierversterkende oefeningen voor voet- en kuit spieren.
Lopen: Loop zoveel mogelijk op zachte ondergrond (bos, gras) Draag goed passende loopschoenen met een schokdempende zool en een stevige hielsteun. Draag aanpassingen (bijv. inlegzooltjes) bij voet afwijkingen of standsafwijkingen van de voet.
Beeindig de trainng met een cooling down en met de rekoefeningen (m.n. kuit/onderbeen)

Behandeling:
In het beginstadium van de klacht: Koel meteen na de training zo'n 20 minuten met ijs of coldpack. Herhaal dit koelen 3 - 5 keer per dag.
Blijf rekken
Gebruik van inlegzolen, speciale sportschoenen.
Verwijzing naar Fysiotherapeut of PODOTherapeut.
Indien niet gewenst reslutaat: Cortisone injectie is een optie, evt als laatste redmiddel kan men opereren.

Normaal gesproken moet 1 injectie voldoende zijn.

Mijn broer Max was dus goed bezig :thumbs:

In jouw geval dus zorgen voor een goede warming up, goed veel rekken, een goede cooling down met rekken. Koelen met ijs, zelf masseren (vooral langdurig op 1 plek om lokaal de doorbloeding te verbeteren) proberen het in de hand te houden/te verminderen. Lopen even laten zitten, laat je door arts maar eens doorverwijzen naar podotherapeut of fysiotherapeut. Ben zelf ook niet weg van (te veel) spuiten over algemeen, dus probeer eerst de andere opties.
Sterkte

LOCO

(tja Max, heb niet veel meer kunnen vertellen dan wat er van jou al stond ;) )

p.s. Als bovenstaande maatregelen niet binnen twee tot vier weken leiden tot een duidelijke vermindering van de klachten, ga dan naar je huisarts of naar een (geregistreerd sport)arts. Deze (sport)arts kan dan beoordelen welke behandeling voor jou het beste is. Je kunt bij het Bureau Sportgeneeskunde Nederland opvragen waar bij jou in de buurt een sportarts werkzaam is (tel.(030) 225 22 90 ).

LOCO
30-12-2004, 00:41
@ unreggy: Ja hoor,....... zijn toch al een flink aantal jaren broers :thumbs: .

bas2005
02-01-2005, 19:07
LOCO, MAMA en MADMAX,

dank voor jullie bijdrage. Veel van jullie voorstellen heb ik reeds geprobeerd en over het algemeen zonder positief resultaat. Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie advies niet goed is, ik moet meer aandacht besteden aan het goed uitvoeren van die adviezen. Vooral het rekken, rustig opbouwen van de trainingen en een goede cooling down. Het hardlopen had ik al laten zitten. De spuit is (vier weken geleden) al gezet en momenteel heb ik geen last meer. Ik ben nu aan het zwemmen en fitnessen (cardio en kracht). Volgende week begin ik weer met kickboksen.

Hopelijk gaat het goed.

Beste voor 2005 en ik spreek jullie!

Groet,

Bastiaan