PDA

View Full Version : Blauwe plekken



Elysium
13-01-2005, 12:59
Kan blauwe plekken hebben voor iets kwaad? En met blauwe plekken bedoel ik van die donkerblauwe joekels..ik heb nu zo één op de binnenkant van mijn been en die is echt niet normaal, maar ik zou graag weten of dit ook kwaad kan voor iets en of dat naarmate je vordert dit minder word (ik ben nochtans absoluut niet gevoelig aan blauwe plekken)

Octavius
13-01-2005, 13:07
Niks ernstig. Vit.C wil nog wel eens helpen.

B3 lik3 M3
13-01-2005, 13:51
Ligt eraan waar je ze van hebt..

Silat
13-01-2005, 14:05
M'n vriendin was een keer uitgegelden (drank) op een trap. echt een mega blauwe-zwarte plek op haar bil. Er zat ook een vet harde bult in. Ik heb haar veel ijs gegeven en na een week of twee heb ik haar regelmatig voorzichtig gemasseerd om die bult los te maken en ingesmeerd met wat warms. Het hielp echt goed.

misschien heb je er wat aan.

Tsuki
13-01-2005, 14:06
Ligt eraan waar je ze van hebt..


*proest* my thoughts exactly ............

mama
13-01-2005, 14:37
Blauwe plek
Een blauwe plek (bloeduitstorting) is een verkleuring van de huid, soms met zwelling. Blauwe plekken zijn meestal het gevolg van een klap, vallen of stoten. De kleine bloedvaten onder de huid zijn gescheurd zonder dat de huid zelf beschadigd is; het bloed sijpelt tussen de weefsels door en bereikt de oppervlakte, waar het als een blauwe verkleuring onder de huid zichtbaar wordt. Blauwe plekken kunnen als een onschuldig op zichzelf staand fenomeen voorkomen, bijvoorbeeld na een val waarbij u verder niet geblesseerd raakt.
Wanneer u zich blesseert, kunt u blauwe plekken voorkomen of tenminste de zwelling tegengaan door een koud, nat kompres of een zakje ijs tegen de geblesseerde plek te houden. Bovendien wordt hierdoor de pijn verzacht. Het koude kompres kunt u direct combineren met de werking van Arnica, door enkele druppels Arniflor tinctuur op het kompres te druppelen. Daarna kunt u de aangedane plek behandelen met een gelei. Bij langdurige inspanning, zoals bij topsport, kunnen ‘spontane’ blauwe plekken ontstaan. In dat geval doet u er goed aan om voldoende rust te nemen.


Homeopathische geneesmiddelen voor uitwendig gebruik
Bij blauwe plekken ten gevolg van letsel, heeft een stimulerend effect op de doorbloeding
Arniflor gelei, tinctuur of zalf
of VSM Arnica montana D6 tabletten



Dit komt van de site van vsm af..........
maar het werkt wel.... Je hebt er ook druppels van
en geloof me ik weet alles van blauwe plekken af.
(nee niet gelijk van alles denken Jaapert)

Elysium
14-01-2005, 00:43
Ik heb ze van Thai boks..en oef dat het op zich geen kwaad kan!

Thx gasten!

PigDog
14-01-2005, 01:48
Wat goed helpt is thaise olie, of een ander middel die de doorbloeding van de huid bevorderd. (tijgerbalsem, reflex etc.) Het oude bloed wordt dan sneller afgevoerd... De blauwe plek verdwijnt significant sneller, dan normaal (net als een wasmiddel :mrgreen: )

Leon
14-01-2005, 06:27
Tijger Balsem word sterk afgeraden aangezien het het bloed naar de
oppervlakte van de huid trekt en niet wat iedereen denkt dat het doet

Octavius
14-01-2005, 09:41
Bloed-uitstortingen onder de huid in de vorm van rode puntjes of blauw-paarse plekken (= hematoom, purpura) zijn het gevolg van beschadiging van kleine bloedvaten en haarvaten waaruit bloed lekt. Vrouwen krijgen over het algemeen eerder blauwe plekken dan mannen.


Het is dus een bloeding direct onder de huid, die in het onderliggende weefsel loopt.
Wat je het beste kan doen is koelen. Meestal word er de ICE-regel toegepast:
ICE = Koel met water, ijs of cold-pack gedurende 15 tot 20 minuten (leg altijd een doek tussen huid en ijs of cold-pack)
I = Immobiliseren; zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen
C = Compressie; leg een drukverband aan (laat dit bij voorkeur door een EHBO'er doen)
E = Elevatie; houd het lichaamsdeel boven harthoogte
* Herhaal het koelen de eerste 48 uur enkele
malen per dag
* Raadpleeg bij aanhoudende pijn,
(twijfel over) een botbreuk en/of ernstig
bandletsel een arts.

Nu kan het zijn dat je achteraf pas die plekken krijgt. Dan ook koelen met ijs.
De eerste 48 uur nooit masseren!

@Leon: Waar heb je dat vandaan over die Tijger Balsem?

Nickuraba
14-01-2005, 10:38
Eerder had ik *thaiboksen* ook altijd blauwe plekken op me scheen, nu eignelijk niet meer, hooguit rooie beurse plekken. K heb ze wel net onder me hoep van te lage levertrappen. T ziet er niet uit die vlekken daar, dus deze tips zijn indeed handig

Elysium
14-01-2005, 11:31
Ik heb ze van een paar low kicks op de binnenkant van de dij..maar is echt wel een joekel! Zo een 20cm doorsnee en donkerblauw. Ik heb moeten sparren met Dave (staat op de affiche in de agenda-sectie..) Hij doet mee de 22ste te Zwevegem (België) en ik denk dat hij dat dus goed zal doen :roll: