PDA

View Full Version : Discussie van de week: "Taakstraffen"



Octavius
14-01-2005, 21:51
Ik wil wekelijks een actuele stelling posten naar aanleiding van gebeurtenissen in het nieuws.

De stelling van de week:

"Moeten de taakstraffen in Nederland voor jeugdigen gehandhaafd blijven en/of strenger worden en heeft bureau "HALT" nog wel effect op de oudere jeugd?"

Graag serieus antwoorden aub.

MadEd
14-01-2005, 21:56
Ik vind dat taakstraffen sowieso wel wat langer mogen zijn. Maar voor de culturen waar eer een belangrijk goed is (zoals in de Marokkaanse, Turkse) kan een taakstraf wel degelijk nut hebben. Het is namelijk extreem vernederend voor deze delinquenten om te midden van al hun toekijkende hanggroepvriendjes de muren te moeten schoonschrobben :mrgreen:

gimgamgommetje
14-01-2005, 22:02
jah taakstraffen moeten gehandhaafd blijven , maar dan voor kleinere vergrijpen.
Dus niet voor overvalen, aanrandingen etc. Dat zijn in principe traumatiserende misdrijven die gewoon keihard aangepakt moeten worden.
Voor het niet betalen van boetes etc. vind ik het wel kunnen.

Octavius
14-01-2005, 22:08
Het aantal taakstraffen voor jeugdigen stijgt de laatste jaren. Maar de begeleiding ervan is niet altijd zoals het hoord. Het terug brengen van een jeugdige is belangrijk en ik zelf denk dat de ouders daar ook een grote rol in spelen. Het beterkken van ouders lijkt mij een positief effect te kunnen hebben mits de ouders er ook daadwerkelijk aan mee werken.
Nu wordt de jeugdige nog terug gestuurd naar de officier van Jusitie als hij of zij te laat of niet aan de afspraak houd zich niet positief opsteld. Maar dat hoeft niet altijd het gevolg te zijn van de jeugdige. Het kan immers ook aan de begeleiding liggen.
Het is ook van belang om te weten waarom een jeudige de fout is ingegaan. Komt het door zijn omgeving, vrienden of is het zijn opvoeding.

MadEd
14-01-2005, 22:21
jah taakstraffen moeten gehandhaafd blijven , maar dan voor kleinere vergrijpen.
Dus niet voor overvalen, aanrandingen etc. Dat zijn in principe traumatiserende misdrijven die gewoon keihard aangepakt moeten worden.
Voor het niet betalen van boetes etc. vind ik het wel kunnen.

Bedankt voor de herinnering, ik moet mijn boete voor het door rood rijden nog betalen aan de staatskas :twak:

Dennuz
15-01-2005, 09:27
Halt heeft niet veel effect, ben er 2x geweest voor kleine dingen toen ik nog jong was, maar het heeft niet echt een afschrik effect..
Een kleine boete had me op dat moment veel meer geraakt en een groter afschrik effect gehad.

kyokushin
15-01-2005, 10:49
geloof dat de meeste jongeren het wel stoer vinden als ze met halt in aanraking zijn geweest.

redjuh
15-01-2005, 11:20
ik ben voor taakstraffen, maar er moet wel wat veranderen aan de invulling en uitvoering van die straffen.

nu mag je zelf aangeven wanneer je je straf wilt vervullen.
dat moet per direct na de uitspraak gebeuren vind ik.
het maximum aantal uur dat als taakstraf opgelegd mag worden is 240.
die bovengrens moet worden vrijgegeven.

dan zullen mensen er een stuk minder zin in hebben

ashi76
15-01-2005, 11:46
Taakstraffen zijn ok.

Maar wat Kluivert destijds moest doen slaat natuurlijk nergens op... een beetje voetballes geven :twak:

HALT is te slap, taakstraffen werken imo enkel als de taken niet plezierig zijn.

MB667
15-01-2005, 11:57
vond het toen niet prettig nee, om onkruid tussen steentjes te halen!

TheSkindo
15-01-2005, 12:02
In amerika hebben ze voor dat soort lui een bootcamp. 83% keert niet meer terug naar de criminaliteit.

Sjaak
16-01-2005, 00:56
Taakstraffen slaan helemaal nergens op en hebben totaal geen effect op tuig. De enige remedie is keihard aanpakken en vastzetten of uitzetten :x

Octavius
16-01-2005, 01:06
Maar is dat de werkelijke oplossing, keihard aanpakken en eventueel vastzetten of uitzetten?

Een 3e generatie allochtoon kan je eenmaal niet uitzetten. Vastzetten op jeugdige leeftijd heeft dat wel zin. Wat moet z'n persoon nu doen als hij na 10 jaar vrij komt.

harry
16-01-2005, 01:18
De telegraaf van vandaag...

NIKS TELEVISIE kijken in je luie cel. Aan de slag! En liefst op zo’n manier dat niet alleen ’de boef’ het luie zweet kwijtraakt, maar ook de maatschappij er nog iets aan heeft. Een populaire boetedoening: in vergelijking met ’96 legde de rechter vorig jaar tachtig procent meer taakstraffen op, werd deze week bekend. Maar óók ziet de rechter steeds vaker af van een bijbehorende leerstraf. En dat vindt mr. dr. Sjef van Gennip, directeur van Reclassering Nederland een gemiste kans: „Vooral plegers van geweldsmisdrijven hebben méér nodig dan 180 uur bomen omhakken.�

Reclassering-directeur waarschuwt voor gevaar van toenemende ’boetedoening’

’KALE’ TAAKSTRAF TE LICHT...

UTRECHT, zaterdag
Eén keer had R. Roelofs, directeur van stadion Galgenwaard in Utrecht, in het begin problemen met een taakstraffer. „Hij vroeg de dame van de catering niet alleen om een koffie, maar ook om wat andere diensten. Hij had niet door dat ik achter hem liep. Ik heb hem gelijk bij de kraag gevat en gezegd: „Als ik nog één keer zoiets van jou hoor donderstraal ik je eigenhandig dit stadion uit. Het was gelijk afgelopen. Ze moeten weten wat hun plaats is.�
In stadion Galgenwaard werkt sinds een halfjaar een ploeg van maximaal tien ’taakstraffers’ onder de hoede van een heuse werkmeester van Reclassering Nederland. Ze komen niet iedere dag, maar wel daags na elke wedstrijd: klusjes opknappen als duizenden speciale schroefjes van de stadionroosters met dopsleutels vastzetten, de duivenpoep van de plastic stoeltjes poetsen, ondergekotste toiletten schoonmaken en groenaanslag weghalen.

Graffiti
„Of de graffiti weghalen die hun ’soortgenoten’ hebben achtergelaten�, grijnst directeur Roelofs. De samenwerking met de reclassering bevalt hem erg goed: „Ze doen werk waar normaal gesproken geen tijd en geld voor is, maar wat wel moet worden gedaan. Ik heb vooraf duidelijke afspraken gemaakt: ik moet natuurlijk geen moordenaars en kinderverkrachters in mijn stadion. En ook mogen ze niks met voetbal te maken hebben, ik wil niet dat een hooligan er met inside-information vandoor gaat. Maar tot nu toe zeg ik: ze leveren kwalitatief goed werk. Er zitten ook best aardige jongens bij, die hebben niet heel veel op hun kerfstok, maar zijn één keer in de fout gegaan. Gereden met een slok op of zo.�
Het lijkt een typisch voorbeeld van een win-winsituatie: veroordeelden nemen geen dure en schaarse celruimte in beslag, doen iets terug voor de maatschappij en pikken misschien ook nog wat werkervaring mee. Bovendien kunnen ze meestal hun baan houden omdat de werkstraf in de vrije tijd wordt ondergaan. Geen wonder dat rechters steeds meer taakstraffen uitdelen: in vergelijking met 1996 is een stijging van tachtig procent te zien.
Taakstraffers komen bij de reclassering terecht: ruim zeventig procent bij Reclassering Nederland, de rest bij de reclassering van het Leger des Heils of de stichting Verslavingsreclassering. Ze worden óf individueel tewerkgesteld, bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis, óf bij een gemeentelijke plantsoenendienst. Óf ze worden ingezet bij één van de 56 groepsprojecten, zoals in stadion Galgenwaard. Volgens Reclassering Nederland rondt 85 procent van de veroordeelden hun werkstraf goed af; bij de verslavingsreclassering liggen deze cijfers lager. De afhakers komen terug bij het openbaar ministerie (OM).

„Alleen toiletten poetsen is niet genoeg�

En daar komen we terecht bij één van de zwakke plekken van het systeem, weet mr. dr. Sjef van Gennip, directeur Reclassering Nederland. „Als wij iemand terugsturen naar het OM omdat de taakstraf is afgebroken of de veroordeelde zelfs helemaal niet is komen opdagen, mag je verwachten dat hij of zij in plaats daarvan de gevangenis ingaat. Dat gebeurt niet altijd. Soms worden ze naar ons teruggestuurd, wat onze geloofwaardigheid niet ten goede komt. En soms komen ze er zelfs zó vanaf (in 2003 duizend mensen, MS). Iets wat mijns inziens echt nÃ*et kan. Maar dat is een beslissing van de rechter en ligt dus buiten onze macht.â€?
Natuurlijk, Van Gennip is blij dat de taakstraffen, mede door toedoen van zijn organisatie, zo’n succes blijken. Maar die medaille heeft ook een andere kant: „Een taakstraf is een verzamelnaam voor een werkstraf, een leerstraf of een combinatie van beide. Vroeger moest een pleger van een geweldsmisdrijf bijvoorbeeld tachtig uur werken en daarnaast een programma agressiebeheersing volgen waarin hij onder meer werd geconfronteerd met de gevolgen van huiselijk geweld.�
„Maar door de verharding van het klimaat in Nederland, gewoon hard straffen en verder geen gezeur, en doordat de tering naar de nering moest worden gezet heeft de minister van Justitie bepaald dat taakstraffen steeds vaker ’kaal’ moeten worden uitgevoerd. (Het aantal ’kale’ werkstraffen is in vier jaar tijd gegroeid van 8.000 tot 30.000 per jaar, MS) Alleen hard werken dus en niks begeleiding. En dat vind ik een gemiste kans. Vooral veroordeelden die aan het begin staan van een criminele carrière kun je met een gedragsinterventie nog bijsturen.�

„Natuurlijk, een werkstraf alleen heeft vaak ook een sturend effect. Mensen die gewend zijn elke dag tot twaalf uur in bed te liggen moeten zich opeens om kwart voor acht melden. Zo wennen ze aan structuur en ritme en doen ook wat werkervaring op. Bovendien is het ook echt een straf; het gaat niet om leuk werk maar om zware, smerige en/of saaie klussen. Maar het element van bewust en zeer gericht bijsturen is verdwenen.�
Terwijl de reclassering steeds zwaardere gevallen op het bordje krijgt. Vroeger kreeg een veroordeelde maximaal drie maanden celstraf of maximaal 120 uur dienstverlening; nu komen ook delicten waarvoor ten hoogste zes maanden cel staat in aanmerking voor werkstraffen tot 240 uur. Ook de ’zwaardere jongens’ doen dus hun intrede in het taakstrafcircuit. In ’99 vond de toenmalige minister van Justitie, Korthals, nog dat zeden- en geweldsdelinquenten daarvoor niet in aanmerking mochten komen.
Die weg is allang verlaten: zo kregen vorig jaar drie vissers uit Den Helder die een collegavisser tijdens een vaartocht een banaan in zijn anus propten, celstraffen tot 120 dagen plus taakstraffen tot tachtig uur. En een man uit Boxmeer die zich tijdens chatsessies met een 9-jarig meisje voordeed als redacteur van tijdschrift Tina en via de webcam een onthullende blik op zijn geslachtsdeel bood, kreeg een halfjaar voorwaardelijk en 180 uur werkstraf.

Geen risico
Volgens reclasseringsdirecteur Van Gennip gaat het echter altijd om lichte zaken: „Sowieso zijn wij hierbij met plaatsingen heel voorzichtig. Er mag natuurlijk geen enkel risico zijn voor de groep waarmee wordt gewerkt of de omgeving. In het algemeen krijgen zedendelinquenten eerder leer- dan werkstraffen.�
Wordt volgens Reclassering Nederland slechts 15 procent van de werkstraffen niet afgerond, volgens het Verwey- Jonker Instituut mislukt inclusief de verslavingsreclassering zelfs 27 procent. Op verzoek van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum doet het instituut nu onderzoek naar de zogenoemde ’succesen faalfactoren’ van specifiek de werkstraf. Er wordt gekeken hoeveel veroordeelden niet komen opdagen of halverwege vertrekken en vooral waarom ze dat doen. Bovendien wordt onderzocht waarom afhakers niet altijd alsnog in de gevangenis belanden.
Van één ding is Reclassering- directeur Van Gennip overtuigd: „Hoe het ook zij, hard werken is áltijd beter dan duimen zitten draaien achter een dikke en dure gevangenisdeur.�

Sjaak
16-01-2005, 01:20
[quote="Octavius"]Maar is dat de werkelijke oplossing, keihard aanpakken en eventueel vastzetten of uitzetten?

Yep :thumbs:


Een 3e generatie allochtoon kan je eenmaal niet uitzetten.

Effe de wet een beetje aanpassen en vervolgens wat tickets reserveren


Vastzetten op jeugdige leeftijd heeft dat wel zin. Wat moet z'n persoon nu doen als hij na 10 jaar vrij komt.

Wat denk je van gaan werken :roll:

Octavius
16-01-2005, 01:26
Vastzetten op jeugdige leeftijd heeft dat wel zin. Wat moet z'n persoon nu doen als hij na 10 jaar vrij komt.

Wat denk je van gaan werken :roll:

Zonder opleiding, 10 jaar niet actief hebben deelgenomen in de maatschappij. Dan is de verleiding groot tot crimineel gedrag, werkeloos ze zijn of nog verder in een isolement te raken ofwel de goot.

Wie mag er dan weer opdraaien voor de eventuele uitkering.
Of zullen we de wet zo aanpassen dat we zo ver terug kunnen gaan dat we kunnen aantonen dat hij 24e generatie spanjaard is en dan terug sturen. :wink:

harry
16-01-2005, 01:48
Vastzetten op jeugdige leeftijd heeft dat wel zin. Wat moet z'n persoon nu doen als hij na 10 jaar vrij komt.

Wat denk je van gaan werken :roll:

Zonder opleiding, 10 jaar niet actief hebben deelgenomen in de maatschappij. Dan is de verleiding groot tot crimineel gedrag, werkeloos ze zijn of nog verder in een isolement te raken ofwel de goot.

Wie mag er dan weer opdraaien voor de eventuele uitkering.
Of zullen we de wet zo aanpassen dat we zo ver terug kunnen gaan dat we kunnen aantonen dat hij 24e generatie spanjaard is en dan terug sturen. :wink:

Idd hoe denken jullie eigenlijk hoe iemand uit de bak komt :?

Eeeh die heeft schijt aan heel de maatschappij, en heeft net met zijn vriendjes bekokstoofd hoe die nog sneller en met minder risico en met meer connecties nog meer geld kan gaan verdienen.
Of tie slimmer is geworden is een 2e maar wel wijzer om te overleven in een maatschappij die hem toch uitkotst.
De verleiding is niet alleen groot maar er is gewoon bijna geen andere optie, en btw hun denkwijze is toch al ietwat minder sociaal aan het begin van de rit en die wordt door gevangenschap met broeders onderling echt niet beter.

redjuh
16-01-2005, 02:12
vond het toen niet prettig nee, om onkruid tussen steentjes te halen!

dito

Sjaak
16-01-2005, 20:32
Vastzetten op jeugdige leeftijd heeft dat wel zin. Wat moet z'n persoon nu doen als hij na 10 jaar vrij komt.

Wat denk je van gaan werken :roll:

Zonder opleiding, 10 jaar niet actief hebben deelgenomen in de maatschappij. Dan is de verleiding groot tot crimineel gedrag, werkeloos ze zijn of nog verder in een isolement te raken ofwel de goot.

Wie mag er dan weer opdraaien voor de eventuele uitkering.
Of zullen we de wet zo aanpassen dat we zo ver terug kunnen gaan dat we kunnen aantonen dat hij 24e generatie spanjaard is en dan terug sturen. :wink:

Idd hoe denken jullie eigenlijk hoe iemand uit de bak komt :?

Eeeh die heeft schijt aan heel de maatschappij, en heeft net met zijn vriendjes bekokstoofd hoe die nog sneller en met minder risico en met meer connecties nog meer geld kan gaan verdienen.
Of tie slimmer is geworden is een 2e maar wel wijzer om te overleven in een maatschappij die hem toch uitkotst.
De verleiding is niet alleen groot maar er is gewoon bijna geen andere optie, en btw hun denkwijze is toch al ietwat minder sociaal aan het begin van de rit en die wordt door gevangenschap met broeders onderling echt niet beter.

Ok dan schaffen we de bak gewoon af :roll: want daar worden mensen alleen maar slechter en als ze er uit komen hebben ze geen vooruitzichten :?

harry
16-01-2005, 20:34
Vastzetten op jeugdige leeftijd heeft dat wel zin. Wat moet z'n persoon nu doen als hij na 10 jaar vrij komt.

Wat denk je van gaan werken :roll:

Zonder opleiding, 10 jaar niet actief hebben deelgenomen in de maatschappij. Dan is de verleiding groot tot crimineel gedrag, werkeloos ze zijn of nog verder in een isolement te raken ofwel de goot.

Wie mag er dan weer opdraaien voor de eventuele uitkering.
Of zullen we de wet zo aanpassen dat we zo ver terug kunnen gaan dat we kunnen aantonen dat hij 24e generatie spanjaard is en dan terug sturen. :wink:



Idd hoe denken jullie eigenlijk hoe iemand uit de bak komt :?

Eeeh die heeft schijt aan heel de maatschappij, en heeft net met zijn vriendjes bekokstoofd hoe die nog sneller en met minder risico en met meer connecties nog meer geld kan gaan verdienen.
Of tie slimmer is geworden is een 2e maar wel wijzer om te overleven in een maatschappij die hem toch uitkotst.
De verleiding is niet alleen groot maar er is gewoon bijna geen andere optie, en btw hun denkwijze is toch al ietwat minder sociaal aan het begin van de rit en die wordt door gevangenschap met broeders onderling echt niet beter.

Ok dan schaffen we de bak gewoon af :roll: want daar worden mensen alleen maar slechter en als ze er uit komen hebben ze geen vooruitzichten :?

Heb jij betere ervaring dan???

harry
16-01-2005, 20:35
Vertel Sjaak hoe komt iemand na 3 jaar uit de bak ???

redjuh
16-01-2005, 20:42
lopend...

Octavius
16-01-2005, 21:08
Het gaat hier om jeudige personen. Dus als je op je 15 voor tien jaar gaat zitten. Wat heb je dan?

Ze allemaal in de gevangenis stoppen is geen oplossing. Is uitstel van een probleem.