PDA

View Full Version : Discussie van de week: "Studeren moet sneller"



Octavius
17-01-2005, 10:57
Stelling van de week:

"Volgens staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte moeten 'trage' studenten sneller studeren, lukt dat niet dan wordt het collegegeld verhoogd naar 6500 euro per jaar. Dit als stimulans om sneller en efficienter te laten studeren"

Octavius
17-01-2005, 11:09
Uit het onderzoek blijkt ook dat als de plannen doorgaan:
- 70 procent van de studenten niet zal overstappen naar een betere studie.
- 18 procent van de studenten vanwege de collegegeld-verhoging geen master-opleiding gaat volgen.

Daarnaast is door het onderzoek duidelijk geworden dat:
- 11 procent een collegegeld-verhoging van 1000 euro acceptabel vindt.
- 4 procent 4500 euro collegegeld acceptabel vindt.
bron:nieuws.nl



Rutte wil 'best brains' lokken
AMSTERDAM - Buitenlandse studenten en docenten zijn in Nederland welkom als ze heel goed zijn. Staatssecretaris Rutte (Onderwijs) kiest voor kwaliteit. Voor de bekostiging van onderwijs voor veel studenten van buiten de Europese Unie is geen geld meer.

Rutte zei dat maandag bij de opening van het academisch jaar van de Universiteit van Amsterdam. In het Engels verklaarde de bewindsman zelfs de " best brains" te willen aantrekken. Het imago dat Nederland internationaal georiënteerd en tolerant is, moet volgens Rutte een reden zijn om in Nederland te willen studeren.

Rutte denkt dat de briljante buitenlanders, zeker als ze na hun studie nog even aan de universiteiten blijven, een positieve invloed kunnen hebben op het Nederlandse academisch leven. Vooral als het gaat om afgestudeerden in de exacte vakken, waaraan momenteel tekorten bestaan. In de vorm van een beurzenstelsel wil Rutte alleen nog de beste studenten van buiten de EU helpen. Daarvoor heeft hij gezegd vanaf 2006 10 miljoen euro per jaar te willen investeren.
bron:telegraaf

kyokushin
17-01-2005, 11:23
Hoe moet ik dit zien? wil hij het collegegeld verhogen voor de personen die hun opleiding niet binnen de bepaalde tijd afronden, of wordt het collegegeld voor iedereen verhoogd?

Biiyen
17-01-2005, 11:27
Hoe moet ik dit zien? wil hij het collegegeld verhogen voor de personen die hun opleiding niet binnen de bepaalde tijd afronden, of wordt het collegegeld voor iedereen verhoogd?

Voor iedereen die langer doet over zijn studie als het landelijk gemiddeld. Voor een HBO opleiding staat gemiddeld 4,3 jaar.. Het 5de studiejaar, heel veel studenten gebruiken dit als uitloopjaar, wordt dan dus beetje duur.

En dan is het voor Universiteiten nog lastiger. Een studie duurt 5 jaar, maar de meeste doen er 6 of 7 jaar over. Lekker duur grapje die laatste 2 jaar.

Octavius
17-01-2005, 11:33
Het college geld wordt in stappen verhoorg als je binnen 4 jaar een studie van 4 jaar niet hebt afrond. Dit geld dan alleen voor studendten die niet binnen de vastgestelde tijd afstuderen.

Tsuki
17-01-2005, 11:56
LoL @ politici die zeggen dat strenger straffen bij criminelen niet helpt maar dat men dan wel met dit soort plannen komt , misschien moeten ze naar de oorzaak van dit probleem kijken niet naar het gevolg. LOL

Mack
17-01-2005, 12:10
Toen dit plan bekend werd, gingen ze dezelfde politici interviewen die dit een goed plan vonden. Geen van hen had hun eigen studie binnen de opgegeven tijd gehaald. Sommigen deden er zelfs 2 keer zo lang over. 1500E is nog goed te betalen maar 6500E is teveel van het goede....


Uit het onderzoek blijkt ook dat als de plannen doorgaan:
- 70 procent van de studenten niet zal overstappen naar een betere studie.
- 18 procent van de studenten vanwege de collegegeld-verhoging geen master-opleiding gaat volgen.

Daarnaast is door het onderzoek duidelijk geworden dat:
- 11 procent een collegegeld-verhoging van 1000 euro acceptabel vindt.
- 4 procent 4500 euro collegegeld acceptabel vindt.

Toch wel grappig dat ze in deze democratie dan naar die ene 4 procent gaan luisteren.
Maar het is inderdaad zo; als het collegegeld zodanig verhoogd wordt, heb ik zelf ook niet zoveel zin om een masteropleiding te gaan volgen. Als je dit wel doet, zadel je jezelf op met torenhoge schulden. De eerste 10 jaar van je werkcarriere ben je dan bezig met het afbetalen van deze schulden en dat is ALS je een baan vindt.

}|^-_-^|{
17-01-2005, 12:27
De gemiddelde student op de universiteit doet er 5,5 jaar over. Dit getal wordt vertroebeld doordat studies die 5 jaar duren (dat is weliswaar een dikke minderheid, maar toch) erbij in zitten. Een student doet er dus anderhalf jaar te lang over volgens Marciemarc.
Meneer moet zich echter wel bedenken dat studeren niet alleen studeren is. Als student ben je niet alleen bezig met leren, je bent ook bezig om je te ontwikkelen tot iemand die later moet fungeren als volwaardig lid van de maatschappij. De studenten van nu moeten de komende 40 jaar de kar trekken in Nederland. De vraag is: Wat wil Rutten? Wil hij allemaal mensen die netjes binnen de tijd met hoge cijfers afstuderen, of wil hij iemand die ernaast ook nog wat commissiewerk heeft gedaan in bijvoorbeeld de faculteitsraad/opleidingscommissie of Universiteitsraad? Iemand die, kort gezegd, maatschappelijk betrokken is geweest?
Voor mij is iemand die 6 jaar gestudeerd heeft en daarnaast voor zijn zieke moeder heeft gezorgd of die in zijn eentje een halve sportclub draaiende heeft gehouden, meer waard dan iemand die netjes in 4 jaar afstudeert met allemaal negens.
Aan de andere kant kun je je afvragen of we de hele maatschappij eraan mee willen laten betalen. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het onzin vinden, ik ken een hoop van die mensen trouwens, maar ik vind dat er geïnvesteerd moet worden in de kenniseconomie en dan bedoel ik dus niet alleen, ik schreef het al eerder, in het leren, maar ook in de ontwikkeling.

Octavius
17-01-2005, 12:27
Kijk dat sommige te langzaam studeren en genieten van het studenten leven is eenmaal een feit. Maar de regering mag dan ook wel eens wat gaan doen aan de huisvesting van studenten.

}|^-_-^|{
17-01-2005, 12:40
www.duwo.nl, deze stichting is bezig goede en betaalbare woningen te bouwen in samenwerking met de universiteiten. ik vind het jammer dat de universiteiten zich nu niet meer bij hun 'core business' kunnen houden, maar zich ook bezig moeten gaan houden met de huisvesting.

Octavius
17-01-2005, 16:02
Gelukkig dat er bij komen maar het is nog steeds niet voldoende. Als je weet hoeveel er onderhuren en dat zelfs illegaal doen. Laat staan wat de huur per maand kost. Even op een rijtje wat je krijgt:

Thuiswonend ziekenfonds: 518,27
Thuiswonend particulier: 694,04
Uitwonend ziekenfonds: 555,76
Uitwonend particulier: 751,53

Als je uitwonend bent en je moet je kamertje betalen van gemiddeld 300-400 euro per maand + collegegeld 1500 per jaar + boeken 600a800 per jaar. Dan blijft er niet zo veel over meer. Vele gaan er dan bij werken om zo rond te kunnen komen. Wat meestal resulteerd is studievertraging.

redjuh
17-01-2005, 17:01
je kan er beter wat langer ovber doen dan wat korter. je moet ondertussen ook nog ff volwassen worden...

oke die eeuwige studenten... daar mag het van mij wel eens afgelopen mee zijn

Mack
17-01-2005, 17:23
Meneer moet zich echter wel bedenken dat studeren niet alleen studeren is. Als student ben je niet alleen bezig met leren, je bent ook bezig om je te ontwikkelen tot iemand die later moet fungeren als volwaardig lid van de maatschappij. De studenten van nu moeten de komende 40 jaar de kar trekken in Nederland. De vraag is: Wat wil Rutten? Wil hij allemaal mensen die netjes binnen de tijd met hoge cijfers afstuderen, of wil hij iemand die ernaast ook nog wat commissiewerk heeft gedaan in bijvoorbeeld de faculteitsraad/opleidingscommissie of Universiteitsraad? Iemand die, kort gezegd, maatschappelijk betrokken is geweest?

Hiervoor gaf Rutte als argument dat het in Engeland wel kan, waarom in Nederland niet...

Octavius
17-01-2005, 17:55
Zelf heeft i er 7 jaar over gedaan. Dus naast je studie nog verenigingswerk doen. Oke graag maar loop dan niet te zeiken dat het dan langer duurt.