PDA

View Full Version : - Iemand ervaring met Been-Spreiders??



Iceman#1
22-01-2005, 16:46
http://www.budosportwinkel.nl/b_71.jpg

Ik kan dit apparaat voor een zéér mooi prijsje van een vriend overkopen.
En aangezien ik erg graag de split wil leren zit ik er dus serieus aan te denken.

- Nu is mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaring met zulke apparatuur??
Naar mijn idee zou deze manier van stretchen erg goed zijn omdat:

1) Op eigen kracht kun je je grens minder makkelijk verleggen...
2) Normaal heb je meerdere oefeningen die je zou moeten doen om deze lenigheid te krijgen, en met dit apparaat pak je het groter (in 1x) aan denk ik...

En vóór dat je op dit apparaat zou gaan trainen, hebben je spieren dan eerst nog een opwarming nodig??
Je benen stretchen met dit apparaat stapsgewijs, dus volgens mij is dat al genoeg opwarming??

----------------------------------

Hopelijk heeft iemand van jullie ervaring met dit apparaat, en kan mij eventueel toelichten.

rebecca
22-01-2005, 17:35
ik denk niet dat dat echt goed is voor je..
rekken tijdens warming up /cooling down is veel beter..

Iceman#1
22-01-2005, 17:38
Waarom zijn zulke apparaten op de markt las het slecht voor je is??

Maar opwarmen, en daarna dit apparaat gebruiken... kan dat wel ??

rebecca
22-01-2005, 18:39
er zijn zoveel dingen op de markt die slecht voor je zijn..
maar als je eerst echt heel goed opwarmt hoop ik dat het geen probleem is.

Tsuki
23-01-2005, 11:12
mijn vrouw heeft mij .........................

Mack
23-01-2005, 12:29
mijn vrouw heeft mij .........................

Moet je haar wel eerst goed opwarmen :wink:

Anonymous
23-01-2005, 12:46
Apparaat is op zich wel goed, verwacht alleen niet teveel van statische rekoefeningen.
Diverse onderzoeken hebben al bewezen dat je van statisch rekken niet veel leniger zal worden laat staan dat het blessures voorkomt. Een spier past zich aan aan de functie die ervan gevraagd wordt in actieve toestand. Als iemand dus vaak hoog trapt zullen de hamstrings zich na enige tijd hierop aan gaan passen door het aanmaken van extra sarcomeren (spiercellen) in de lengte van de spieren. Het enige wat je bereikt door passief rekken is het verleggen van de rekpijn tolerantie. Met dit apparaat kan je dit heel geleidelijk doen.
Tip span in de uiterste rekstand de spieren 10 seconden aan, in dit geval naar benen naar binnen duwen dus, ontspan en iets meer rek enz.
deze methode heet de contract-relax methode. Je vraagt nu dus ook activiteit van de te rekken spier in zijn uiterste positie. Gebruik het apparaat tijdens de training na een grondige warming up, volg de passieve rekoefeningen op met actieve trappen op alle hoogtes.

MVG

Henk van der Stoep, sportfysiotherapeut

Iceman#1
01-02-2005, 20:04
Ik heb het apparaat nu 2dagen in huis en gebruik het als volgt:


- Eerste poging ga ik gewoon zover dat ik het voel trekken... Als die "pijn" na zo'n 3 Ã* 4min weg is getrokken, ga ik weer een klein stapje verder...
- Dit blijf ik herhalen tot ik het punt tegen kom dat de pijn niet meer wegtrekt (dat is meestal na zo'n 4/5 pogingen)... en dat is meteen ook het moment dat ik stop.

**********************

Vinden jullie dat ik te ver ga ofzo??

Unregistered
01-02-2005, 21:44
Klopt Henk van de stoep, er is een groot verschil tussen mobiliteit en statische flexibiliteit. Toch denk ik dat je wel vrij ver kunt komen met statische oefeningen, mits je het goed uitvoert. Dwz. op het CZS richten, en het lichaam leren om een extreme positie als "veilig" aan te zien.

Leon
01-02-2005, 23:24
wat heb je aan zo'n rotapparaat als rekken en strekken gratis en voor niets kan?

Anonymous
02-02-2005, 22:41
Klopt Henk van de stoep, er is een groot verschil tussen mobiliteit en statische flexibiliteit. Toch denk ik dat je wel vrij ver kunt komen met statische oefeningen, mits je het goed uitvoert. Dwz. op het CZS richten, en het lichaam leren om een extreme positie als "veilig" aan te zien.

Zoals ik dus al zei progressie door statische rekoefeningen is een gevolg van rektolerantie, (pijngrens verleggen)

Voor echte lenigheid blijft het belangrijk dat er in de uiterste rekpositie een activatie van de gerekte spiergroepen is en de statische oefeningen gevolgd worden door actieve vormen.

Unregistered
02-02-2005, 23:35
Agreed.. denk overigens ook dat je neit veel hebt aan statische flexibiliteit voor MMA.

PigDog
03-02-2005, 02:49
Aangezien ik steeds dikker wordt, ben ik een soort beenspreider voor mijn vrouw :twak:

Anonymous
03-02-2005, 11:24
Aangezien ik steeds dikker wordt, ben ik een soort beenspreider voor mijn vrouw :twak:

Hey Pigdog, daar hoef je toch niet dik voor te zijn :lol:

Ryu
03-02-2005, 21:40
weet je nog een adresje waar je zon ding echt voor goedkoop kan kopen? ik wil er ook een , ben na elke dag trainen te lui om nog te gaan rekken. Maar tv kijken in zon stoeltje is wel relaxed :)

Iceman#1
03-02-2005, 21:55
weet je nog een adresje waar je zon ding echt voor goedkoop kan kopen? ik wil er ook een , ben na elke dag trainen te lui om nog te gaan rekken. Maar tv kijken in zon stoeltje is wel relaxed :)

Daarom heb ik er dus voor gekozen... op eigen kracht is het gewoon te lastig vind ik.
Maar relaxed is het niet bepaald vind ik...

Mara goed, ik heb het er graag voor over.

Ryu
03-02-2005, 22:38
ach ja wel relaxed vergelijken met hard trainen...

maar kan je aan nog een komen? of weet je de goedkoopste?
of verkoop je jouwne? :)

Iceman#1
03-02-2005, 22:54
ach ja wel relaxed vergelijken met hard trainen...

1) maar kan je aan nog een komen? 2) of weet je de goedkoopste?
3) of verkoop je jouwne? :)

1) Ik heb de mijne 2e hands van een vriend overgekocht...
2) Hij is van Matsuru, dus ik denk dat je daar het beste verder kunt vragen (mailtje sturen, want op de site staat ie geloof ik niet).
3) Kort antwoord --> NEE :wink: