PDA

View Full Version : Makkelijke gerechten??



BJJ JOKER
23-01-2005, 19:33
Hebben jullie lekkere gerechten waar je goed op kunt trainen maar waar je niet van aankomt, dus dat je de trainen kunt gebruiken om vet te verbranden?

Thanks :thumbs:

Ronny
23-01-2005, 20:43
rijst met bonen

Wix
23-01-2005, 20:56
kipfilet in de wok bakken en daarna wat chinese groenten erbij bakken. klaar.

Fr3ddy
23-01-2005, 21:41
Pasta's.. altijd goed

Leon
23-01-2005, 22:37
Pasta's zijn inderdaad goede koolhydraten voorzieningen!!!
Eet het ongeveer anderhalf/2 uur voordat je gaat trainen
en je zult zien dat je dieper kan dan met 'gewoon' eten

Octavius
23-01-2005, 23:12
Pasta's zijn inderdaad goede koolhydraten voorzieningen!!!
Eet het ongeveer anderhalf/2 uur voordat je gaat trainen
en je zult zien dat je dieper kan dan met 'gewoon' eten

Veels te kort voor je training. Duurt lang waneer het is omgezet tot energie.

Silat
24-01-2005, 01:20
sorry? Veels te kort voor je training? anderhalf tot 2 uur?

man als ik om 18:00 een en ik moet om 20:00 aan de bak heb ik om 19:30 dus weer honger. Alleen bij hollandse stamppot krijg ik daar last van tijdens de training.

Ik zorg gewoon dat ik overdag gewoon goed veel brood eet, desnoods brood totdat ik ga trainen en na het trainen pas me warme maaltijd. Maar liever ervoor anders gaat die warme maaltijd er te laat naar binnen.

Unregistered
24-01-2005, 12:58
Ben het ook met Silat eens, 2 uur van tevoren lukt makkelijk, bij mij 1 uur ook nog wel.

Silat
24-01-2005, 14:37
yep als ik krachttraining doe en dus niet ga springen en hardlopen heb ik aan 45 tot 60 min genoeg.

Jochem
24-01-2005, 15:12
iglos menus, die zakjes in de diepvries. voeding van het jaar geweest enzo, superlekker, gezond en binnen 10 mins op tafel.
verder als je pasta maakt,maak voor 8 personen ofzo, en vries de rest in in porties.
volgende keer lekker nuken

Octavius
24-01-2005, 15:21
3-4 uur voor je inspanning een KH-rijke maaltijd of glucose heeft het volgende effect op je:

Bloedglucose: gelijk of positief
Spierglycogeen: gelijk
Prestatie vermogen: positief

Glucose 30-45 min voor je inspanning:

Bloedsuiker: negatief
Spierglycogeen: gelijk
Prestatie vermogen: negatief.

Geraffineerde suikers het bloedsuiker- en insulinegehalte binnen enkele minuten verhogen. Zetmeel lijkt het bloedsuiker- en insulineniveau iets minder snel te laten stijgen. De moderne geindustrialiseerde zetmeel zoals witte bloem, maïs(zet)meel en aardappels dat wordt verwerkt in o.a. deegwaren, brood, cakes, mais- en aardappelchips, tortilla’s en gebak wordt echter even snel geabsorbeerd als geraffineerde suikers.

Je hebt 2 type zetmeel: amylose en amylopectine.
Beide worden omgezet door amylase (enzym). Amylose is een lange keten van glucosemoleculen die opgerold ligt en door amylase slechts langzaam omgezet worden. Het vrijkomen van glucose bij amyloserijke producten als b.v. gerst, rogge e.d. verloopt dan ook vrij langzaam.

Amylopectine bestaat uit vertakte glucosemoleculen die gecombineerd met amylase makkelijk worden omgezet. Hierdoor wordt de glucose snel opgenomen en stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Vooral tarwe, maïs en aardappels zijn rijk aan amylopectine.

Hierdoor krijg je dus hypoglycemie, waardoor er mogelijk prestatie vermindering kan optreden.

Daarom moet je KH-rijke maaltijden niet te kort voor je training nemen min 4 uur voor je training of je moet volkoren pasta's nemen omdat de glycemische index daarvan lager is. Daarna kun je beter vloeibaare koolhydraten tot je nemen. Vooral fructose omdat deze de leverglycogeen op peil houd of brengt.
Neem je tijdens je training koolhydraten dan zal er geen hypoglycemie optreden.

Octavius
24-01-2005, 15:22
3-4 uur voor je inspanning een KH-rijke maaltijd of glucose heeft het volgende effect op je:

Bloedglucose: gelijk of positief
Spierglycogeen: gelijk
Prestatie vermogen: positief

Glucose 30-45 min voor je inspanning:

Bloedsuiker: negatief
Spierglycogeen: gelijk
Prestatie vermogen: negatief.

Geraffineerde suikers het bloedsuiker- en insulinegehalte binnen enkele minuten verhogen. Zetmeel lijkt het bloedsuiker- en insulineniveau iets minder snel te laten stijgen. De moderne geindustrialiseerde zetmeel zoals witte bloem, maïs(zet)meel en aardappels dat wordt verwerkt in o.a. deegwaren, brood, cakes, mais- en aardappelchips, tortilla’s en gebak wordt echter even snel geabsorbeerd als geraffineerde suikers.

Je hebt 2 type zetmeel: amylose en amylopectine.
Beide worden omgezet door amylase (enzym). Amylose is een lange keten van glucosemoleculen die opgerold ligt en door amylase slechts langzaam omgezet worden. Het vrijkomen van glucose bij amyloserijke producten als b.v. gerst, rogge e.d. verloopt dan ook vrij langzaam.

Amylopectine bestaat uit vertakte glucosemoleculen die gecombineerd met amylase makkelijk worden omgezet. Hierdoor wordt de glucose snel opgenomen en stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Vooral tarwe, maïs en aardappels zijn rijk aan amylopectine.

Hierdoor krijg je dus hypoglycemie, waardoor er mogelijk prestatie vermindering kan optreden.

Daarom moet je KH-rijke maaltijden niet te kort voor je training nemen min 4 uur voor je training of je moet volkoren pasta's nemen omdat de glycemische index daarvan lager is. Daarna kun je beter vloeibaare koolhydraten tot je nemen. Vooral fructose omdat deze de leverglycogeen op peil houd of brengt.
Neem je tijdens je training koolhydraten dan zal er geen hypoglycemie optreden.

Leon
24-01-2005, 15:48
Ik heb altijd om de 2 uur honger (ahum dat woord mag ik eigenlijk niet gebruiken).
Ik moet me dan weer helemaal vol vreten en dan kan ik er weer anderhalf tot 2
uurtjes op vooruit, nogmaals 2 uur voor de training eten is dus niet te kort!!! :twak:

Leon
24-01-2005, 15:49
na 2 uur is je eten flink weggezakt en ik heb er overigens nog nooit last van gehad

Octavius
24-01-2005, 16:13
@ leon

Je hoeft niet boos te worden hoor.

Leon
24-01-2005, 16:21
ben ik ook niet hoor :oops:

BJJ JOKER
25-01-2005, 13:10
Bedank voor de tips!! :thumbs: :thumbs:

Anonymous
25-01-2005, 16:54
red bull met creatine 8)

Octavius
25-01-2005, 17:22
Caffeine en creatine samen... :?

Unregistered
25-01-2005, 18:06
Waarom zou creatine en caffeine niet samen kunnen gaan?

caffeine + creatine gaan prima samen. caffeine is niet diuretisch, het stimuleert alleen de blaas zodat je vaker moet plassen, de hoeveelheid op een dag blijft onveranderd.

En wat is je referentie van het artikeltje dat je net gekopieerd hebt Octavius?

Ah ik zie het al, hier heb je een deel van gekopieërd

http://www.ortholon.com/catalog/article_info.php?cArticlePath=54&articles_id=21

Hypoglecemie kun je makkelijk voorkomen door de GI van de vaste maaltijd te verlagen, bijv door vetten, eiwitten etc. Overigens houdt het artikel er geen rekeing mee dat de Glymetrische load hetzelfde blijft. Het artikel houdt er ook geen rekening mee dat veel mensen hier een veel hoger metabolisme hebben, en dus veel meer baat hebben bij vroeger voor de training te eten.

Octavius
25-01-2005, 19:35
Hoeveelheid cafeïne (mg)
koffie:
filter 150 ml 115 mg
instant 150 ml 60 mg
espresso 60 ml 100 mg
gedecafeïneerd 150 ml < 1 mg

thee:
zakje, zwart 150 ml 30-50 mg
akje, groen 150 ml 15-35 mg
losse blaadjes 150 ml 20-30 mg

chocolademelk 240 ml 5 mg
warme chocolade 240 ml 10 mg
melkchocolade 30 mg 6 mg
chocoladecake 1 sneetje 25 mg

cola:
Coca-Cola 360 ml 46 mg
Pepsi 360 ml 38 mg

Red Bull 250 ml 88 mg

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11796658&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8929583&dopt=Abstract

De effecten van creatine verdwijnen bij iname van 5 mg. caffeine per kg lichaamsgewicht.
1 blikje Red-Bull = 17,6kg.
Het ligt eraan hoeveel cafeine je binnenkrijgt of het wel of geen effect heeft op de creatine.

Caffeine heeft een sterk farmacologische werking en de diuretische werking is verwaarloosbaar. Het kan idd een verhoogde drang geven ivm de spieren rond de blaas.
"Creighton S.M., Stanton S.L. British Journal of Urology (1990); 66: 613-14."
Zoals dit onderzoek weergeeft.

Natuurlijk kan je 'Hypo' tegengaan door de glychemische waarde van je voeding aan te passen door de verhouding KEV. Maar je weet zelf toch dat veel mensen daar niet bij stil staan en er uberhaupt geen benul van hebben.
Natuurlijk is het metabolisme van sporters hoger dan niet sporters maar toch moeten die juist opletten op hypoglycemie. Zelf zou ik een andere vorm van voeding zoeken dan pasta;s enz voor me training.
Zelf zou ik eerder na training of wedstrijd complexe koolhydraten innemen om de lege glycogeen depots op te vullen.

Je kan het ook deels voorkomen door supplementatie van:
Vit. B-complex, Vit. C, vanadium, zink, chroom.
De mineralen hebben een insuline-achtige werking en kunnen helpen een 'hypo' te voorkomen.

PS het woord "Glymetrische" waar haal je dat vandaan?


En wat is je referentie van het artikeltje dat je net gekopieerd hebt Octavius?

Ah ik zie het al, hier heb je een deel van gekopieërd

Wat wil je hier mee me voor lul zetten omdat ik de referentie er niet had bij gezet omdat ik het vergeten was?

Unregistered
25-01-2005, 20:14
No nothing personal. :)

Maar ben het wel eens met dat melk verhaal liever idd vloeibare voeding voor de training. Neemt niet weg dat 2 uur van tevoren niet kan.

Glymetrisch moet glycemisch zijn, typfoutje.

Die Belgische studies over Crea + Caf zijn flinterdun en das al meerdere malen aan het licht gekomen. Waarom weet ik ook niet precies.

Unregistered
25-01-2005, 20:16
Vind het opzich ook optimaler om TIJDENS het trainen je shake met high GI carbs en snelle eiwitten te nemen, en na de training een maaltijd met complexe KH/ wat eiwitten/ gezonde vetten.

Unregistered
26-01-2005, 20:27
Goed artikel, kende het idd.. daarom zei ik ook dat die studies een beetje wankelen.. maar wist zo niet van waar.

Anonymous
03-02-2005, 11:37
3-4 uur voor je inspanning een KH-rijke maaltijd of glucose heeft het volgende effect op je:

Bloedglucose: gelijk of positief
Spierglycogeen: gelijk
Prestatie vermogen: positief

Glucose 30-45 min voor je inspanning:

Bloedsuiker: negatief
Spierglycogeen: gelijk
Prestatie vermogen: negatief.

Geraffineerde suikers het bloedsuiker- en insulinegehalte binnen enkele minuten verhogen. Zetmeel lijkt het bloedsuiker- en insulineniveau iets minder snel te laten stijgen. De moderne geindustrialiseerde zetmeel zoals witte bloem, maïs(zet)meel en aardappels dat wordt verwerkt in o.a. deegwaren, brood, cakes, mais- en aardappelchips, tortilla’s en gebak wordt echter even snel geabsorbeerd als geraffineerde suikers.

Je hebt 2 type zetmeel: amylose en amylopectine.
Beide worden omgezet door amylase (enzym). Amylose is een lange keten van glucosemoleculen die opgerold ligt en door amylase slechts langzaam omgezet worden. Het vrijkomen van glucose bij amyloserijke producten als b.v. gerst, rogge e.d. verloopt dan ook vrij langzaam.

Amylopectine bestaat uit vertakte glucosemoleculen die gecombineerd met amylase makkelijk worden omgezet. Hierdoor wordt de glucose snel opgenomen en stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Vooral tarwe, maïs en aardappels zijn rijk aan amylopectine.

Hierdoor krijg je dus hypoglycemie, waardoor er mogelijk prestatie vermindering kan optreden.

Daarom moet je KH-rijke maaltijden niet te kort voor je training nemen min 4 uur voor je training of je moet volkoren pasta's nemen omdat de glycemische index daarvan lager is. Daarna kun je beter vloeibaare koolhydraten tot je nemen. Vooral fructose omdat deze de leverglycogeen op peil houd of brengt.
Neem je tijdens je training koolhydraten dan zal er geen hypoglycemie optreden.

Waar staat KH voor?

Nickuraba
03-02-2005, 13:41
gvd dat probleem met gerechten heb ik momenteel ook. Vooral omdat ik later uit school kom, dan moet ik op het laatste moment eten met als gevolg dat ik af en toe momenten heb waarop ik graag mijn maaltijd met de rest van de dojo mee wil delen

Mack
03-02-2005, 14:18
Waar staat KH voor?

Waarschijnlijk koolhydraat

Aaronk
04-02-2005, 02:03
Waarom zou creatine en caffeine niet samen kunnen gaan?

caffeine + creatine gaan prima samen. caffeine is niet diuretisch, het stimuleert alleen de blaas zodat je vaker moet plassen, de hoeveelheid op een dag blijft onveranderd.

En wat is je referentie van het artikeltje dat je net gekopieerd hebt Octavius?

Ah ik zie het al, hier heb je een deel van gekopieërd

http://www.ortholon.com/catalog/article_info.php?cArticlePath=54&articles_id=21

Hypoglecemie kun je makkelijk voorkomen door de GI van de vaste maaltijd te verlagen, bijv door vetten, eiwitten etc. Overigens houdt het artikel er geen rekeing mee dat de Glymetrische load hetzelfde blijft. Het artikel houdt er ook geen rekening mee dat veel mensen hier een veel hoger metabolisme hebben, en dus veel meer baat hebben bij vroeger voor de training te eten.

caffeine droogd je van binnn op. en dat is hetlaatste wat je wil als je cre gebruikt, vraag maar aan die 2 amerikaanse worstelaars die gingen aftrainen maar nog wel creatine namen

Unregistered
04-02-2005, 17:30
Zoals ik al zei, de wetenschap is er nog niet helemaal over eens. Caffeine + Creatine onderzoeken tegen deze samenstelling zijn aan de magere kant.

Dus tot die tijd maak ik me er niet zo druk over.

Octavius
04-02-2005, 17:43
Tuurlijk aan de magere kant. Geen enkele fabrikant van creatine helpt mee aan onderzoeken die slecht uit kunnen pakken voor zijn product.

Anonymous
04-02-2005, 18:19
Waarom zou creatine en caffeine niet samen kunnen gaan?

caffeine + creatine gaan prima samen. caffeine is niet diuretisch, het stimuleert alleen de blaas zodat je vaker moet plassen, de hoeveelheid op een dag blijft onveranderd.

En wat is je referentie van het artikeltje dat je net gekopieerd hebt Octavius?

Ah ik zie het al, hier heb je een deel van gekopieërd

http://www.ortholon.com/catalog/article_info.php?cArticlePath=54&articles_id=21

Hypoglecemie kun je makkelijk voorkomen door de GI van de vaste maaltijd te verlagen, bijv door vetten, eiwitten etc. Overigens houdt het artikel er geen rekeing mee dat de Glymetrische load hetzelfde blijft. Het artikel houdt er ook geen rekening mee dat veel mensen hier een veel hoger metabolisme hebben, en dus veel meer baat hebben bij vroeger voor de training te eten.

caffeine droogd je van binnn op. en dat is hetlaatste wat je wil als je cre gebruikt, vraag maar aan die 2 amerikaanse worstelaars die gingen aftrainen maar nog wel creatine namen

caffeine zorgt voor afvoer van het intramusculaire vocht, waarentegen creatine o.a. zorgt voor meer intracellulair vocht. ik zie niet in waarom dat niet samen kan gaan.

Unregistered
04-02-2005, 21:01
Tuurlijk aan de magere kant. Geen enkele fabrikant van creatine helpt mee aan onderzoeken die slecht uit kunnen pakken voor zijn product.

Dat zijn ondezoeken van de Belgische Universiteit van Leuven. Niet van de fabrikant. En die concludeerden dat crea+caf niet samengaan.

lil´kickboxer
12-02-2005, 21:27
Altijd lekker en licht is rijst met gebakken nasi/bamigroenten. Ik eet het met tofuu erbij maar je zou er ook kip ofzo bij kunnen eten. Verder pasta´s!

Leyla
22-02-2005, 17:16
Is het niet zo dat je van brood ook aankomt of meer vasthoud ?? Of scheelt dat per persoon?? Volgens mij ken je beter om de paar uur fruit en iets van liga ofzo eten???

Unregistered
22-02-2005, 18:55
Liga zit denk ik vol met suiker en foute vetten, omdat het koekjes zijn. ZOu het niet met 100 % zekerheid kunnen zeggen maar denk ik wel.

Of je aankomt of afvalt hangt af van je kcal inname tov. je onderhoud

Leyla
23-02-2005, 13:13
Liga zit denk ik vol met suiker en foute vetten, omdat het koekjes zijn. ZOu het niet met 100 % zekerheid kunnen zeggen maar denk ik wel.

Of je aankomt of afvalt hangt af van je kcal inname tov. je onderhoud

Er staat toch juist vaak op dat het gezond is? En de meeste kleine kinderen krijgen het ook....??? Dus daarom lijkt het mij juist dat het goede stoffen bevat..

Octavius
23-02-2005, 13:25
Wat er op verpakkingen staat moet je niet geloven als ze zeggen gezond. Bv dat flesje met fruit dat is producte van het jaar geworden ofzo zit meer suiker in dan een blikje cola.

Voedingswaarde Liga Tweede Stap
Per 100 g
Per stuk ca. 14,5 g
Energiewaarden (kJ / kCal) 1680 / 400
245 / 60
Eiwitten (g)
7,5
1,1
Koolhydraten (g)
75
11
Waarvan suikers (g)
21
3
Waarvan zetmeel (g)
54
8,0
Vet
7,5
1,1
Waarvan verzadigd (g)
2,4
0,3
Waarvan enkelvoudig onverzadigd (g)
2,5
0,4
Waarvan meervoudig onverzadigd (g)
2,6
0,4
Waarvan transvetzuren (g)
< 1%
Voedingsvezel (g)
2,0
0,3
Natrium (g)
0,140
0,020
IJzer (mg)
2,1 (=35% RFW)
0,3 (=5% RFW)
Vitamine B1 (mg)
0,45 (=90% RFW)
0,07 (=13% RFW)
Vitamine B2 (mg)
0,08
0,01
Vitamine B3 (mg)
1,80 (=20% RFW)
0,26 (=3% RFW)
Vitamine B6 (mg)
0,17 (=24% RFW)
0,02 (=4% RFW)

Leyla
23-02-2005, 15:51
Ik houd het wel op vers fruit bedankt Octavius :D :D :thumbs: :thumbs:

Unregistered
23-02-2005, 15:52
Zoals verwacht Octo, troep die liga's :) http://members.lycos.nl/sponsbobenco/hpbimg/squidward.jpg

Anonymous
25-02-2005, 00:42
To I love knockouts:

Een kennis van me heeft dat ook gehad, het lijkt mij op het eerste gezicht dat je lichaam die snelle energie nodig heeft, omdat je vaak 'snelle' koolhydraten eet. Een dietist weet er raad mee. Die kennis van mij is nog steeds een vreetschuur maar heeft geen hypo's meer.

Octavius
25-02-2005, 21:51
Lekker gezond :wink: