PDA

View Full Version : - Trainen, rust... hoe zit het daarmee ??



Iceman#1
24-01-2005, 19:46
Ik doe tegenwoordig veel situps, omdat ik graag een sixpack wil...
Ik doe elke dag 2 series van 100x.

- Maar nu hoorde ik pas geleden op tv iets over een dag rust ofzo, dat dat beter zou zijn omdat je spieren gewend raken en de impuls van de oefening niet meer voelen als je elke dag situps zou doen...


# Wie kan mij hier meer over vertellen??
Is het inderdaad zo dat voor een beter resultaat je het beste een dag rust kan nemen??

Silat
25-01-2005, 00:04
na een prikkel moet een spier herstellen en groeien (aanpassen) dat stukje verbetering van je spier noemt men supercompensatie, dit is de periode waarin je hem weer gaat prikkelen.

Als je niet 100% herstelt bent kan je niet 100% trainen. Je spier zal er eerder onder lijden. Dat merk je niet direct maar na een langere tijd merk je dus geen vooruitgang of zelfs afbraak.

wat jou supercompensatie is moet jij voor jezelf uitzoeken. Het ligt er ook aan hoe zwaar je hebt getraind.

Unregistrated of de andere kunnen hier wel uitgebreide info over geven.

Leon
25-01-2005, 11:06
het klopt dat je lichaam gewend raakt aan een vast schema,
het is dan ook aangeraden om de 2 maanden van schema te
wisselen door het gewoon door elkaar te gooien. Wat betreft
je buik, ik zou het niet elke dag doen en ik zou verschillende
soorten buikspier oefeningen doen. Succes! :thumbs:

mama
25-01-2005, 11:09
om de dag dan ofzo??????????
eh ja :oops: mag namelijk ook wel eens wat aan mijn buik(spieren) gaan doen.........
Die zijn nog steeds een beetje ver te zoeken.......

Unregistered
25-01-2005, 11:34
Nou, dit ligt nogal heel gecompliceerd imo. Je kunt zeker wel werkcapatiteit opbouwen waardoor je spiergroepen vaker kunt trainen. Tevens zijn er meerdere systemen waar je rekening mee moet houden, niet alleen met de spier, maar ook het hormoonsysteem, CZS, etc. Vind dat je het ook niet kan zeggen hoeveel dagen "iemand" moet herstellen, dat ligt heel erg aan de persoon.

En dan specefiek naar Iceman toe:
Je zou je situps bijv kunnen wave loaden:
Dag 1: 140
Dag 2: 100
Dag 3: 60
Dag 4: 160
Dag 5: 120
Dag 6: 80
Dag 7 rust

Hierbij zijn spierherstel en groei beter in balans vind ik. Wat is overigens het nut dat iedereen dagelijk honderden pushups doet?

Ben het ook met Leon eens dat je nogal eens van routine moet veranderen.

Iceman#1
25-01-2005, 18:52
En dan specefiek naar Iceman toe:
Je zou je situps bijv kunnen wave loaden:
Dag 1: 140
Dag 2: 100
Dag 3: 60
Dag 4: 160
Dag 5: 120
Dag 6: 80
Dag 7 rust

Hierbij zijn spierherstel en groei beter in balans vind ik. Wat is overigens het nut dat iedereen dagelijk honderden pushups doet?

Ben het ook met Leon eens dat je nogal eens van routine moet veranderen.

Dus het is het beste dat ik die Wave ga proberen??
(dus die manier van 1dag trainen, 1dag niet... is eigenlijk overbodig??

Unregistered
25-01-2005, 19:34
Ligt aan de persoon, kan ik zo niet zeggen. Dag 3 en zes zijn overigens vrij licht en kun je bijv ook als "hersteltraining" zien.

Jochem
25-01-2005, 23:30
Probeer eens op een verhoging te liggen, met je rug los. dan met korte schokjes omhoog omlaag en naar links en rechts bewegen, door elkaar, maar wel je volledige range van l-r gebruiken. ook iets draaien verzwaart. dat vind ik de lekkerste buikspieroefening(heel zwaar), weet niet of ie een beeje duidelijk is in text.

Nickuraba
25-01-2005, 23:40
btw, wat doe je dan gewoon standaard situps bij dat rijtje van unregistered, of ook schuin erdoor heen?

Unregistered
26-01-2005, 00:22
Ik doe nooit situps, vind het niet zon geweldige oefening. Ik train de buik wel, maar op een andere manier. Meestal is het bij mn reguliere krachttraining abs met een kabel, waardoor je vanuit volledige holling van de wervelkolom over kunt gaan in bolling, zodat je niet de flexoren van de heup gebruikt (daarom voelen mensen het vaak ook in de lies of heup bij de abs). Meestal een 2 a 3 setjes vrij zwaar rond de 8 reps, en dan een setje van 50 a 100 reps. Verder vind ik het heel belangrijk dat je de zijwaartskanteling van de rug traint, dus wanneer de wervelkolom naar de zijkant buigt. Die doe ik oa met een dumbell aan de zijkant van mn lichaam (side bends), db boven het hoofd (windmills), en met one arm presses of deadlifts pak je ze ook goed mee. Die oefeningen afgewisseld met draaioefeningen voor de romp.

Verder vind ik het nog veel belangrijk dat je buik statisch heel sterk is, en die train je goed met oefeningen met zwaar gewicht, bijv overhead presses, deadlifts, squats etc. Daarvan neem ik ook soms partials, bijv quarter squats waarbij je onderin de beweging begint, zodat het heel veel druk zet op de rompspieren, erector, rechte en schuine buikspieren, etc. Buik wordt over het algemeen (ook in sporten) toch statisch gebruikt, en niet dynamisch.

Verder is het natuurlijk heel belangrijk om je erector spinae (je lange rugspier, wat mensen ook wel als "onderrug" zien) heel goed te trainen.

Unregistered
26-01-2005, 20:22
Hmmm ik bedoel eigenlijks honderden situps :D

PigDog
30-01-2005, 02:32
Bij de meeste spiergroepen is het idd van belang dat de rust periode net zo belangrijk is als de inspanningsperiode, er zijn echter uitzonderingen. Spiergroepen zoals de buikspieren leveren namelijk altijd een zekere prestatie (het recht op houden van het lichaam) en zijn dus gewend aan een hogere belasting c.q een lagere compensatie.
Daarom kun je wel elke dag buikspieren trainen, en toch groeien in spierweefsel. Als je dat met bijvoorbeeld je biceps zou doen, zouden ze niet dikker worden in omvang, simpelweg omdat ze de rust niet krijgen om te groeien....

Er zijn veel verschillende trainingsmethodes en ik zou niet durven zeggen wat nu het beste is, al geloof ik dat je niet dagelijks/ wekelijks van oefening zou moeten veranderen i.v.m gewenning. Dat duurt mijn inziens echt wel langer als een weekje......