PDA

View Full Version : Stelling: "5 Mei moet een bredere invulling krijgen&quo



Octavius
26-01-2005, 20:37
"5 Mei moet een bredere invulling krijgen, niet alleen de dag dat Nederland bevrijd werd maar ook de dag van de Democratie worden."


5 mei moet een bredere invulling krijgen. Dat betoogde minister Rita Verdonk vanmiddag tijdens een conferentie met maatschappelijke organisaties. De minister kondigde aan dat 5 mei niet alleen een dag van de vrijheid moet zijn, maar ook een 'dag van de democratie, een dag van burgerschap, een dag van de binding'.

Verdonk wil dat de huidige bevrijdingsdag een dag wordt waarop het belang van de democratische rechtsstaat wordt benadrukt. Ook zou het volgens haar een dag kunnen zijn waarop nieuwe Nederlanders het Nederlanderschap kunnen krijgen.

In de Haagse Ridderzaal kwamen vandaag vertegenwoordigers van tal van maatschappelijke en godsdienstige organisaties, gemeenten en het bedrijfsleven bijeen. Op de conferentie werd besproken hoe de saamhorigheid in Nederland kan worden verstevigd. Een ander voorstel van Verdonk was om te komen tot een integratieraad, waarin autochtone en allochtone organisaties met elkaar overleggen. Tot dusver praatte de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie altijd met minderheden die verenigd zijn in het Landelijk Overleg Minderheden (LOM).

Silat
27-01-2005, 00:05
das mooi, maar dit jaar zit ik op 5 mei met me ass in het vliegtuig naar ver weg van hier.

cactusdre
27-01-2005, 10:07
Vind het een beetje lamlendig gedoe van Verdonk. Vijf mei is volgens mij een dag om de slachtoffers van de oorlog te herdenken en ook natuurlijk om je te bezinnen over zoiets als het nazi-regime. Het is allemaal ondertussen wel erg lang geleden, maar om nou te proberen om daar allerlei ander goedbedoelde 'normen en waarden' issues aan te koppelen is mij een beetje te CDA. Maak daar een andere dag voor vrij of maak er desnoods ieder jaar een tv programma voor of weet ik het, maar deze koppeling heeft geen nut.

Waar jij het over hebt dat doen we op 4 mei. Op 5 mei vieren we de bevrijding. Ik vind dat dit een nationale feestdag moet worden. Ik heb er meer mee dan pasen of pinksteren en blijf het dom vinden dat ik op die dag moet werken.
Het herdenken van de bevrijding vind ik al breed genoeg. Alleen omdat sommige mensen niet weten wat er herdacht wordt en wanneer (jij dus ook Rik) willen ze nu het democratie element er in gooien. Wat er herdacht en gevierd wordt vind ik al belangrijk genoeg.

Dennis
27-01-2005, 10:11
Vind het een beetje lamlendig gedoe van Verdonk. Vijf mei is volgens mij een dag om de slachtoffers van de oorlog te herdenken en ook natuurlijk om je te bezinnen over zoiets als het nazi-regime. Het is allemaal ondertussen wel erg lang geleden, maar om nou te proberen om daar allerlei ander goedbedoelde 'normen en waarden' issues aan te koppelen is mij een beetje te CDA. Maak daar een andere dag voor vrij of maak er desnoods ieder jaar een tv programma voor of weet ik het, maar deze koppeling heeft geen nut.

Dat is 4 mei. Hier worden niet alleen de slachtoffer van de tweede wereldoorlog herdacht maar ook alle omgekomen militairen na de tweede wereldoorlog

The Bulldog
27-01-2005, 15:14
:twisted: herdenking :twisted:

Betreft de herdenking denk ik dat het duidelijk is...alle gesneuvelde militairen en burgers tijdens en na de 2e wereld oorlog.

Ik heb zelf 2 maal 6 maanden in bosnie gezeten en kan je zeggen dat die herdenking echt wel lading heeft.

Betreft 5 mei...Laat die verdonck zich eerst eens druk maken over hoe dingen concreet aan te pakken.

"Nec temere, Nec timide"

Anonymous
27-01-2005, 15:30
Ik vind dat 5 mei een bevrijdingsdag moet blijven en niets er om heen. We staan op die dag stil bij de slachtoffers van de tweede wereldoorlog en daarna. Op die dag komen de veteranen bij elkaar, om te praten, te herdenken en te vieren. Als we waar dan ook, extra aandacht gaan besteden dan de herdenking en bevrijding, dan gaat die dag verloren, 5 mei wordt dan een ander dag dan bevrijdingsdag, wat we al langer dan een half eeuw vieren. Rita Verdonk moet van deze dag afblijven. Wat er in de maatschappij gebeurt is haar taak en die van andere politici om op te lossen, de oplossing is niet bevrijdingsdag, een dag van maken wat niets met de huidige problematiek te maken heeft.