PDA

View Full Version : Buikspieren



Mickey
27-01-2005, 14:12
Ik las net een andere thread van ICEman.
Schijnbaar zijn de meningen over hoe je je buikspieren
het beste kunt trainen verdeeld..

Wat zijn hier de ervaringen / meningen?

Persoonlijk vind ik situps wel prettig.
Maar ik merk dat je met boxen ook je buikspieren veel gebruikt.

Tips / tricks?

Mickey
27-01-2005, 14:16
Neem dit nou bijvoorbeeld..
Bullshit? of goed te doen?

Het is nogal lastig te bepalen met alle verschillende verhalen / meningen.
http://www.bodystore.nl/buikspieroefeningen/buikspieroefeningen.php

Wix
27-01-2005, 14:17
Ik train mijn buiksieren altijd met zo ab-cruncher. Ik heb altijd het idee: als mijn buikspieren gaan branden dan zal het wel goed zitten. Ik vind het overigens moeilijk om mijn onderste buikspieren strak te krijgen...

Mickey
27-01-2005, 14:19
Hier nog zo'n link..
Verschillende verhalen..
http://www.adversus.nl/fitness/buikspieren2.html

Wix
27-01-2005, 14:22
Ja, op die manier wordt het ons niet makkelijk gemaakt. Om goede buikspieren te krijgen (en zien) moet je volgens mij het volgende doen:

- geen vet eten
- niet drinken
- veel cardio
- veel buikspieren trainen.
- aanleg hebben

Alleen met trainen kom je er denk ik niet. Volgens mij moet je ook zeker op je eten letten.

Unregistered
27-01-2005, 16:08
Zichtbaarheid van de onderste buikspieren is genetica + vet %. Verschil tussen rechte en schuine buikspieren vind ik wel terecht. (dus verschil tussen de rectus abdominus en de obliques (internus en externus). Maar neit tussen boven of onder abs, onderzoek bewijst dit ook. Branden (pomp in je abs) zegt niet veel imo. Lactaatopbouw vind ik persoonlijk alleen maar negatief omdat het je resultaat naar beneden haalt

De mensen hier schijnen hun abs alleen maar te trainen puur voor het aanzien van de abs, dus een dun slank middel? Bijna alle artikelen die jullie aanhalen zijn gericht op het er goed uit zien van de abs, niet over hoe sterk of functioneel ze zijn.

Ten eerste, het lijkt wel puur op de buikspieren gericht, zonder te kijken naar het zenuwstelsel, ligamenten, beenderen, etc. Wat bijv als je een zeer goed uithoudingsvermogen in de buik hebt vanwege honderden situps, maar bijna dood gaat aan het tillen van een gewicht?

Ten tweede, het teveel dynamisch trainen van de buik. Als je vecht, als je loopt, of iets tilt, altjid zal de buik een statische functie hebben, en nagenoeg geen dynamische functie (dus geen flexie of extensie vanuit de wervelkolom). Ook hier weer, duizenden situps, maar wat doet het aan de statsiche kracht van het lichaam? Daar waar je het het meest nodig hebt? Namelijk het in positie houden van de romp, niet het bewegen ervan.

Ten derde, alles doen voor een "slanke" taille, maar wat als het niet functioneel is? Je wilt alle spieren groot hebben, armen, borst, benen, maar niet het middel? Een grote spier is altijd veel sterker dan een kleine. Iemand met hele grote obliques die naar buiten steken, dikke abs, en een hele dikke brede onderrug heeft een veel stabielere basis dan de "gemiddelde" (of ondergemiddelde) krachtsporter met een taillle van 70 cm. Het is misschien mooi om zon kleine taille te hebben, maar functioneel? Nee. Grote obliques kunnen bijv bijdragen aan het vergroten van de intra-abdominale druk waardoor je wervelkolom veel stabieler staat. Dat is oa ook weer een statische contractie, niet dynamisch.

Daarom ben ik er ook voor om het middel te trainen door bijv one arm lifts, partials, oneven objecten, AANGEVULD met een beetje direct werk voor de abs.

One arm lifts zorgen voor veel meer druk op het middel omdat het zwaartepunt helemaal verlegd is. Hierbij kun je denken aan bijv one arm overhead presses, one hand deadlift, one arm snatch of one arm clean & jerk.

Verder de partials, en laten we als voorbeeld nemen de quarter squat vanaf de safety pins. Het voordeel hiervan is dat je enorm veel gewicht kan gebruiken in een kleine ROM, waardoor bijna alle druk wordt verplaatst naar het middel en niet naar de benen. Met zoveel gewicht wordt het verschrikkelijk moeilijk te stabilisieren, en het bereidt het lichaam heel goed voor om lichtere bezigheden te doen in een volledige bewegingsbaan. Een ander groot voordeel is het sterker worden van de ligamenten en beenderen. Ook kun je dit bijv doen bij deadlifts vanaf blokken, of partials in de bench (ik heb het hier over toevoegingen, ben wel van mening dat je ALTIJD volledige lifts moet doen, en dit alleen als toevoeging moet gebruiken. De basis ligt dus bijv bij de full squat, en je zou bjiv quarter squats als toevoeging kunnen gebruiken).

Oneven werk kan bijv bestaan uit het dragen van objecten, bijv stenen, zandzakken, tonnen. Ze zijn moeiljk vast te houden, veel moeilijker dan een standaard barbell, en daarom veel moeilijker te stabiliseren, waardoor ze ook een overload geven op het middel. Jammergenoeg zijn dit soort oefeningen bijna niet te realiseren in de meeste gyms.

Qua direct werk voor de abs zou ik me vooral richten op:

- Oefeningen die je abs door een VOLLEDIGE bewegingsbaan helpen
- Oefeningen die de buik van holling van de rug over laten gaan naar bolling van de rug, dus van volledige extensie van de wervelkolom naar volledige flexie.

Buikspieren train ik op veel verschillende manieren, dus vrij veel variatie qua reps. Je zou bijv zeer zwaar kunnen gaan in de quarter squat met veel gewicht, daarna wat sets van 12 reps op de one arm snatch, en op het eind van de trainnig wat directe abs, 2 setjes van 8 en 2 setjes van 50 tot 100 voor het uithoudingsvermogen.

Dit is bijv een veel betere weergave van sterke buikspieren dan 100 situps:
http://users.pandora.be/powerlifting/dbb/side%20press.jpg

Unregistered
27-01-2005, 16:11
Nouja dat is mijn visie. Vind hem vrij compleet, maar op of aanmerkingen zijn altijd welkom :D

Mickey
27-01-2005, 16:31
Mjah.. Ik zal niet ontkennen dat een wasbordje altijd leuk is..
Maar dat heeft ook te maken met aanleg. Iets wat ik niet heb.

Desalniettemin zoek ik wel een aantal oefeningen die je goed
thuis kunt doen.

Tips? En.. elke avond? of dag trainen, dag rust?
Zeg het es.. experts..

Bedankt voor de uitleg trouwens Unregistered..
Je hebt een fysio achtergrond?

Mickey
27-01-2005, 16:32
Btw Unreg..
Wat vind jij van die zgn. stabilisatie oefeningen?
Op van die grote skippy ballen etc..

Vriend van me is fysio en helemaal gek van deze methode.

mama
27-01-2005, 16:40
http://www.ma-skills.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6013
hier staan ook al een aantal ideeen over buikspieren

Mickey
27-01-2005, 16:43
:twak: @ mezelf.
Search.. Mooie functie.. :mrgreen:

Unregistered
27-01-2005, 20:03
Fysioballen zijn geweldig, zeker als je ze goed gebruikt. Ja ik ben eerste jaars fysio maar heb het overgrote merendeel van mn kennis zelf op gedaan. Als je je abs wilt zien zou ik toch aan je voeding gaan denken. Als je situps moet doen voor het leger zou ik situps gaan doen. Andere redenen om je buik zo vaak te trainen zie ik niet echt.

mama
27-01-2005, 20:07
:twak: @ mezelf.
Search.. Mooie functie.. :mrgreen:

Search????????
nee gewoon opletten mickster
;)

D22ntjuh
27-01-2005, 20:18
unregistered als je je buikspieren traint moet je tog ook gelijk je rug doen om het balans te houden of zit ik nu verkeerd? en heb je daar ook wat info over? alvast bedankt

Nickuraba
27-01-2005, 23:23
ik denk dat als je als een sick mofo traint ze vanzelf wel na buiten komen. Kijk maar na alle gasten in thailand, die hebben allemaal zowat wel een 6pac. Maarjah ik heb geen zin om van de chips en shit af te blijven dus fuck it!

Unregistered
28-01-2005, 00:19
Klopt, maar slim trainen is misschien nog wel belanrijker dan hard trainen. Dat betekent even sterk in de halve tijd of dubbel zo sterk in even veel tijd ;)

Unregistered
28-01-2005, 00:23
unregistered als je je buikspieren traint moet je tog ook gelijk je rug doen om het balans te houden of zit ik nu verkeerd? en heb je daar ook wat info over? alvast bedankt

Ja ik heb er info over, maar kun je iets concreter zijn?

Er moet idd balans zijn tussen abs / rug, en de meeste mensen trainen hun onderrug ook veel te weinig. Overal waar je statisch de buik pakt, pak je ook heel erg de onderrug, bijv bij squats of deadlifs. Verder zou ik goed de zijwaartskanteling van de rug trainen, en de rotatie (draaing). Hierbij heb ik het over de erector spinae, de lange rugspier, wat veel mensen de "onderrug" noemen.

http://www.exrx.net/Graphics/ErectorSpinae.gif

Ik denk dat je vooral die spier bedoelde? Iig de rugspieren rond de romp?

D22ntjuh
03-02-2005, 19:47
precies wat ik bedoelde ik merk na de trainingen dat ik vaak last heb van die spieren t lijkt meer als of er een wervel verkeerd zit maar de fysio zij dat daar een knoop zat op dat moment, maar vroeger deed ik ook helemaal niks aan mn rug zeg maar en wel veel aan de buikspieren en dan merkte ik ook dat het niet super zat in mn rug.. maar iig al bedankt voor de adviezen

D22ntjuh
03-02-2005, 19:50
aha k kon dus nie reageren omdat er als-of in mn reply stond....