PDA

View Full Version : Help aub



Anonymous
31-01-2005, 20:49
Ik wil opleiding fitness instructeur worden, ik weet alleen niet wat de hoogste
gratie is die ik ermee kan halen en of ik er een lekkere boterham mee kan
verdienen. Is er iemand die me hiermee kan helpen die er verstand van heeft
of misschien zelf fitness instructuer is?

Unregistered
31-01-2005, 21:02
Denk dat Octavius je wel meer kan vertellen :thumbs:

Leon
31-01-2005, 21:38
nou Octavius, doe je woordje en help me uit de brand makker!!!

Octavius
31-01-2005, 23:09
Oke zal ik eens een woordje doen over fitness instructeur.

Zelf heb ik Cios gedaan (MBO+) heb Fitness trainer A, B en Managment (Healt manager). Je kan ook cursus doen via www.fitvak.com Deze geven cursusen. Voor Fitness trainer A en B.

Fitness A is basis opleiding:

De opleiding is bedoeld voor mensen die in een fitnesscentrum willen werken als fitnessinstructeur, -begeleider of -trainer of aerobicstrainer, of daar al werkzaam zijn maar graag een door de branche en het ministerie van VWS erkend diploma willen behalen.
De opleiding duurt 100 uur en kent een stage van 20 uur. De examens en tentamens zijn daarbij niet inbegrepen. Afhankelijk van het opleidingsinstituut wordt de opleiding verspreid over vijf tot acht maanden.

Inhoud van de opleiding. In de opleidingen komen de volgende vakgebieden aan de orde.
1. Training geven: les en leiding geven, begeleiden van klanten
2. Inzicht in trainen:inspanningsfysiologie, trainingsleer
3. Analyse van de bewegingen: functionele anatomie, biomechanica
4. Verzorging: blessurepreventie en –behandeling, voeding en sport

Examen.

Je doet examen in drie onderdelen: theorie, lesgeven en het examen wordt afgesloten met een (eind)gesprek.

Diploma.

Als je aan de exameneisen hebt voldaan ontvang je het rijkserkende diploma Fit!vak Fitnesstrainer A of Fit!vak Aerobicstrainer A. Je bent daarmee een bevoegd en professioneel medewerker voor een sport- en fitnesscentrum en gekwalificeerd om zelfstandig les en leiding te geven aan groepen of individuele personen.

Fitness trainer B: Vervolg op Fitness trainer A.

Deze opleiding is een voortgezette opleiding voor hen die het diploma Fitnesstrainer A hebben behaald. Is dat niet het geval, dan is toelating ook mogelijk na een intake gesprek of toelatingstoets.
De opleiding wordt gegeven op MBO en ten dele op HBO niveau. Ervaring in het geven van fitnesstraining is een vereiste.

De opleiding wordt gegeven op MBO en ten dele op HBO niveau. Ervaring in het geven van fitnesstraining is een vereiste.

Duur van de opleiding.

De opleiding duurt 90 uur, waarvan 65 uur les en 25 uur stage. Afhankelijk van het opleidingsinstituut wordt de opleiding gespreid over een periode van vijf tot acht maanden.

Inhoud van de opleiding.

In de opleiding komen de volgende vakken en themagebieden aan de orde.
1. Leidinggeven
a. lesgeven: plannen, voorbereiden, geven en evalueren van trainingen aan gevorderde sporters
b. krachttraining: eigen vaardigheid en het verzorgen van demonstraties in krachttraining voor de diverse takken van sport, zoals deze in de fitnesscentrum aan de orde komen
c. testen en meten: de betekenis van �testen en meten" in het fitnesscentrum, alsmede de uitvoering van relevante testen en metingen in het kader van fitness en krachttraining
2. Trainingskunde
a. Biomechanica: werkingsmechanismen van trainingsapparatuur.
b. Trainingsleer en inspanningsfysiologie, met name dosering en periodisering van de training.
3. Sportgezondheidsleer
Sportgezondheid en verzorging: blessurepreventie en behandeling doping en voeding.
Deze onderwerpen komen aan de orde in het kader van begeleiding en training van gevorderde sporters.

Stage

In de stage doe je als cursist praktijkervaring op en oriënteer je je op het les- en leidinggeven op het niveau waar de opleiding zich op richt: de gevorderde sporter die een meer individuele benadering wil.

Examen.

Je doet examen in de theorie (2 onderdelen). De het stageverslag is eveneens een onderdeel van het examen.

Diploma.

Als je aan de exameneisen hebt voldaan ontvang je het rijkserkende diploma van Fit!vak Fitnesstrainer B. Daarmee kan je gevorderde groepen en individuele personen en topsporters op een hoog niveau begeleiden op het gebeid van fitness- en krachttraining.

Oke je hebt je diploma en dan?

Dan ben je nog maar net begonnen. Je kan nog zo veel kennis hebben, maar je moet het kunnen overbrengen en dan nog in een taal die de mensen snappen en begrijpen. Tevens zal je je eigen moeten blijven scholen om zo up to date te blijven. Tevens is het behalen van diverse diploma's voor bv groepslessen een groot + punt.
Je moet goed weten en kijken waar je je op wil richten. Groepslessen, doelgroepen, Personal-Training, enz.

Personal training in Nederland is nog niet zo groot als in anderelanden, maar is groeiende. Ik zelf zou als je daar op richt je diploma in de VS halen en zorgen in het buitenland kan gaan werken voor ervaring op te doen en is veelal beter betaald dan hier.

Want dan komen we bij een punt aan. Is het goed betaald werk?

Ja en Nee.

Het kan goed betalen als je zelf goed bent. Maar uit eigen ervaringen en van andere is het vaak slecht betaald werk. CAO is er wel maar er zijn paar clubs bij aangesloten. Verwacht geen hoge bedragen. Werktijden zijn niet optimaal. Zelf nog eens een contract aangeboden gekregen voor 32 uur in A'dam. Waar je kan werken van 07:00 tot 23:00 en dat elke dag. Tevens waren alle dagen werkdagen. Dus geen toeslagen enz. Buiten me werkuren mocht ik zo veel PT geven als ik wilde maar het % daar voor wat ik moest afstaan was niet bekend. Dit wil niet zeggen dat het bij allemaal zo is maar is een voorbeeld. Ik zelf zeg altijd denk goed na. Het klinkt soms leuker dan het in werkelijkheid is.
Zal ook even zeggen wat voor bedrag ze me boden voor die 32 uur en dat was 1250 euro bruto. Ik ken zelf clubs die je voor 40 uur per week. 1250 netto gaven.
De ene betaald je 25 euro per groepsles de andere gewoon je uurloon. Ik zelf ken een PT-er die in de VS en Zwitserland heeft gewerkt en in Rotterdam een mooie klanten kring had en toch 800 euro vroeg PP voor 2a3 maand. Als je dan 10 klanten hebt per week is het lekker verdienen maar dan moet je goed zijn ook. Als je iemand aanneemt waar je van te voren weet dat i het niet haalt wat i wil kost het je reputatie.

Ik denk dat er nog wel andere mensen zijn hier die wat kunnen vertellen over dit .

Anonymous
01-02-2005, 08:18
ok bedankt voor de informatie, ik denk dat ik toch maar gewoon verder ga met mij opleiding nu.
Misschien dat ik dit er nog een keer achteraan haal! :thumbs:

Shytown
01-02-2005, 13:25
ik denk dat ik toch maar gewoon verder ga met mij opleiding nu.

Wat doe je nu dan?

Leon
01-02-2005, 14:50
ICT, automatisering dus. Dat is echt té saai maar ben
van plan over te stappen op detail of groot handel

RNLMC
01-02-2005, 19:10
ik doe nu vwo maar ga volgend jaar havo wat voor sport opleiding is dan aan te bevelen na mijn havo diploma?

Octavius
01-02-2005, 20:00
ik doe nu vwo maar ga volgend jaar havo wat voor sport opleiding is dan aan te bevelen na mijn havo diploma?

Wat wil je doen in de sport:

echt isntructeur zijn zoals in de fitness of gymleraar of managment?

Silat
03-02-2005, 02:04
Octavius is right...

en dit is mijn ervaring,

Je levert een stuk van je sociale leven in. Voor wat hoort wat zeg ik maar.
Ik zat 10 mnd in de ww vanwege m'n knie. Ik kon werken bij m'n oude sportschool als invaller in de fitness club op basis van relatie, vertrouwen en 7 jaar fitness ervaring. Voor ik het wist stond ik er 20 uur en mocht een opleiding gaan doen en ik had dus binnen een maand 38 uur.

Daarvan waren wel 3 van m'n avonden weg en m'n zaterdag tot 14:00. Ik ging ook net samenwonen en kon weer gaan trainen na een jaar. Als ik niet s'avonds zou werken zou ik 4 avonden vechtsport doen.. maar dan had ik waarschijnlijk een klote baan gehad. Ik kan me dus niet meer voorstellen dat ik de rest van m'n leven op een kantoor zou moeten werken tussen lame gasten en pc schermen. Je moet een keuze maken.

Er zijn nou eenmaal periodes in je leven waar je jezelf hard moet inzetten en niet moet klagen als je 3 avonden moet werken en geen tijd voor je vrienden/vriendin en jezelf hebt.

Werken gaat voor want werk (goed werk) was/is schaars.
2 avonden vrij waarvan ik er 1 mixfight ben gaan doen en 1 silat en vollop fitnessen op me werk. (Nu nog maar 2 avonden werken :thumbs: )
ik heb wel maandag en donderdag tot 16:00 vrij en vrijdag vrij, dat is echt relaxt. Ik hoef nooit een vrije dag te vragen voor iets dergelijks en kan altijd ruilen met collega's voor de zaterdag. Ik heb het geluk dat m'n meisje m'n eten meeneemt als ze komt trainen :thumbs: Ik heb geen baas die op m'n vingers kijkt en run de toko dus alleen of met z'n 2 als het druk is.

Ik heb een topbaan waarin ik me nooit verveel, een eigen keuken, bureau, pc audio installatie en loungebank en veel gezellige mensen. Het betaald een stuk minder als m'n oude grafische werk, maar hey... dit is echt geweldig.

en m'n baas... doet echt nergens moeilijk om en vind het cool dat ik er me eigen draai aan geef en hij regelt de opleidingen.
En het is 3 min fietsen van m'n huis. :D

Octavius
03-02-2005, 15:33
@ Silat.

Dan heb je een goede baas idd. Meestal zijn veel fitness bedrijven op prestaties gericht. Zeker bedrijven zoals Cannons en Fitness-First. Als je zelf je indeling mag doen is het oke. Maar veel fitness zaken is slecht geregeld. Maar niet te spreken over Arbo enz.

Unregistered
03-02-2005, 16:49
Damn goede baan Silat!

Goede tips en uitleg ook van Octavius en Silat!

Silat
03-02-2005, 16:49
klopt.. arbo, pensioen, cao...


ps ik word een beetje bang van je avatar :lol:

Unregistered
03-02-2005, 17:23
JUGGERNAUT !!

http://collectorsempire.com/library/LM-162-LM.jpg

http://www.jaspong.force9.co.uk/jugg/jugghead.JPG

http://oneshot.anifics.com/xmen/juggernaut.jpg

http://oneshot.anifics.com/xmen/Juggernaut02.jpg

Leon
04-02-2005, 15:37
Juggernaut is een watje, hij heeft gewoon pantser nodig. Net als een soldaat een tank
nodig heeft om boefjes om te leggen, triest hoor :wink:
Spiderman zou zijn ass kicken zonder ook maar een druppeltje zweet

Aaronk
04-02-2005, 16:19
beter iets doen wat je leuk vind en minder verdienen dan shit werk en veel verdienen. ik werkte bij microsoft en verdiende een shitload maar ik me werk niet achter me laten al de stress etc. nu train ik even een tijdje fulltime en klus wat bij. krapper rondkomen veel krapper maar veeeeeel leuker

en ik heb ook een ict diploma. plus een p network engineering

Leon
04-02-2005, 22:57
je moet inderdaad doen wat je leuk vind en in het minst gunstige geval
dan maar wat minder verdienen, dat is voor jezelf ook beter