PDA

View Full Version : benen verstevigen



brompie
12-02-2005, 19:15
hallo

telkens ik ga trainen krijg ik vele lowkicks nu is mijn vraag is er geen mannier om je benen te verstevigen zodat je minder blezures krijgt .

groetjes

Biiyen
12-02-2005, 20:47
hallo

telkens ik ga trainen krijg ik vele lowkicks nu is mijn vraag is er geen mannier om je benen te verstevigen zodat je minder blezures krijgt .

groetjes

Kikkeren... Gehurkt springen op de plaats zelf en van voor naar achter van links naar rechts. En tijdens het kikkeren geregeld opspringen en tempo wijzigen. En als het pijn gaat doen dan moet je niet stoppen maar doorgaan totdat je vanzelf omvalt.

Octavius
12-02-2005, 20:50
Is slecht voor je knieen kikkeren.

stefan112
12-02-2005, 21:07
squaten

Leon
12-02-2005, 23:51
Is slecht voor je knieen kikkeren.

Denk je echt dat iemand je nog serieus neemt met zo'n sig? :wink:

Aaronk
13-02-2005, 00:12
octa knows his shit

Silat
13-02-2005, 01:59
Squatten, deadliften en uitstappen.

Unregistered
13-02-2005, 03:08
Is slecht voor je knieen kikkeren.

Waarom?

Biiyen
13-02-2005, 03:45
Is slecht voor je knieen kikkeren.

Waarom?

idd waarom? Tijdens de warming-up doe ik dat vaker. Of squats of kikkeren en heb geen last van mijn knieen.

brompie
13-02-2005, 12:13
dank je wel dan ga ik dit is elke dag doen in de hoop dat het beter word
groetjes

redjuh
13-02-2005, 12:37
ga steppen! ja idd dat vrouwenapparaat. je belast je gewrichten niet en het is heel zwaar! ik doe dat bijna elke dag en ik train daarmee alle spieren in mijn benen. oh enne je krijgt er ook een lekker kontje van (schijnt...)

Silat
13-02-2005, 17:34
Is slecht voor je knieen kikkeren.

Waarom?

Als je te diep doorzakt, dus als je telkens met je ass jehakken raakt. Dat is dus slecht voor je kniegewricht.

Unregistered
13-02-2005, 22:45
Waarom? Tja ik zet daar toch mn vraagtekens bij, zeker bij iemand met gezonde knieën, waar je hier toch wel ff van uitgaat. Wat is er mis met diep doorzakken?

Octavius
13-02-2005, 22:58
Jumpersknee, blessure aan de retro-patella.

Er komt veel druk te staan op de patella en de omliggende spieren. Zeker als je de neergaande beweging niet opvangt met je spieren maar met je knie.
Tevens hebben de meeste mensen bij de uitvoering ervan eerder last van de schenen en kuiten dan dat ze het in het bovenbeen voelen.

Octavius
13-02-2005, 23:14
Oja, blokkeren is ook een optie.

Unregistered
13-02-2005, 23:26
Ja en oa heel diep squatten kan dat verhelpen doordat het de balans binnen de quadriceps verbeterd. Oa omdat de Vastus medialis obliques onderin actiever is, waarom je juist diep zou moeten squatten. En uiteindelijk verstigigd het ook de ligamenten, pezen en het gewricht zelf.

Octavius
14-02-2005, 00:13
Maar er is wel een verschil tussen squats en kikkeren.
Als je een beschadiging hebt aan de retro-patella ga je echt heel weinig doen met je knie.

Unregistered
17-02-2005, 01:38
Hebt.. maar heeft hij die al? Ballisitische oefeningen vind ik opzich ook niet perse fout.

Tsuki
17-02-2005, 10:55
LOL @ iedere topic die verzand in een discussie tussen unregy en octa ................

Octavius
17-02-2005, 12:37
Ik zeg niet dat i dat heeft maar de kans is groot als je veel gaat kikkeren dat i er komt. Het hoeft niet fout te zijn maar je moet uit de ogen van een ander leren kijken. Wat je zelf allemaal kan kan hoeft een ander persoon niet te kunnen. Mensen zijn lui en willen geen pijn hebben. Daarom gaan ze smokkelen bij oefeningen. Ik vind kikkeren zonder de juiste begeleiding een selchte oefening.
Is het zelfde als iemand die nooit getraind heeft zeggen ga maar squatten. Kan hij niet en zal het zo ook nooit leren.

Ballistische oefeningen zijn stetch oefeningen. Het ging hierom het verstevigen van de benen. Je moet nagaan waar de trappen komen. Dat is aan de zijkant van het been en het gedeelte net boven die knie.
Hij kan beter zijn benen trainen op een normale manier dmv krachtoefeningen. Maar het nadeel van dat is al hij dan een trap erop krijgt het door de krachttraining nog meer pijn doet. Het is van belang dat hij zijn trainingen goed indeeld.
Als hij zijn boven been beter ontwilleld heeft is dat ook beter als bescherming van de knie die toch een groot deel van de impact van de trap krijgt.

Maar ik heb hem zelf nog nooit ontmoet en zodoende kan ik weinig zeggen wat i precies moet doen. Elk persoon is anders.

Silat
17-02-2005, 13:56
LOL @ iedere topic die verzand in een discussie tussen unregy en octa ................

Ja zo heb je ze overal. "De bodybuilers" en "de fitnessers" hebben allebij een net iets andere kijk op hetzelfde ding. Dat zal altijd wel zo blijven.

Ik moet zeggen dat Octavius het heel goed verwoord in z'n laatste post.
Dat zal wel komen omdat ik geen bodybuilder ben :wink: (niks te nadele van Unregy :thumbs: )

Anonymous
17-02-2005, 17:35
Stelletje betweters... Met je paella en je abdullah ablongada..... Ik snap er de ballen van..

ashi76
18-02-2005, 02:53
Om maar weer even on-topic te gaan... ;)

Blokken is uiteraard de beste optie, maar als dat niet wil lukken...

Probeer spanning op het been te zetten waarom getrapt wordt.
Gewoon ff je gewicht verplaatsen. ;)

Unregistered
18-02-2005, 03:44
LOL @ iedere topic die verzand in een discussie tussen unregy en octa ................

Ja zo heb je ze overal. "De bodybuilers" en "de fitnessers" hebben allebij een net iets andere kijk op hetzelfde ding. Dat zal altijd wel zo blijven.

Ik moet zeggen dat Octavius het heel goed verwoord in z'n laatste post.
Dat zal wel komen omdat ik geen bodybuilder ben :wink: (niks te nadele van Unregy :thumbs: )

LOL Ik ben ook absoluut geen BBer en wil er liever ook niet al te veel mee te maken hebben. :wink:

Niet dat ik er iets tegen heb, maar BB is niet mijn stijl

Unregistered
18-02-2005, 03:45
Ik zeg niet dat i dat heeft maar de kans is groot als je veel gaat kikkeren dat i er komt. Het hoeft niet fout te zijn maar je moet uit de ogen van een ander leren kijken. Wat je zelf allemaal kan kan hoeft een ander persoon niet te kunnen. Mensen zijn lui en willen geen pijn hebben. Daarom gaan ze smokkelen bij oefeningen. Ik vind kikkeren zonder de juiste begeleiding een selchte oefening.
Is het zelfde als iemand die nooit getraind heeft zeggen ga maar squatten. Kan hij niet en zal het zo ook nooit leren.

Ballistische oefeningen zijn stetch oefeningen. Het ging hierom het verstevigen van de benen. Je moet nagaan waar de trappen komen. Dat is aan de zijkant van het been en het gedeelte net boven die knie.
Hij kan beter zijn benen trainen op een normale manier dmv krachtoefeningen. Maar het nadeel van dat is al hij dan een trap erop krijgt het door de krachttraining nog meer pijn doet. Het is van belang dat hij zijn trainingen goed indeeld.
Als hij zijn boven been beter ontwilleld heeft is dat ook beter als bescherming van de knie die toch een groot deel van de impact van de trap krijgt.

Maar ik heb hem zelf nog nooit ontmoet en zodoende kan ik weinig zeggen wat i precies moet doen. Elk persoon is anders.

Agreed, maar ballistische oefeningen hoeven niet perse stretch oefeningen te zijn.

Octavius
18-02-2005, 08:56
Geef dan een voorbeelden van ballistische oefeningen.

Elysium
18-02-2005, 12:18
Persoonlijk heb ik ervaren dat sedert ik deftig begon te squatten en mijn beentjes verzwaren, ik beter lowkicks kan ontvangen...ook mijn sparringspartners zeggen dat ze harder kunnen gaan op mijn benen, dus positief! :thumbs:

Nogmaals, das persoonlijk...

Anonymous
18-02-2005, 13:39
Het is toch algemeen bekend dat kikkersprongen een achterhaalde oefening is, omdat het erg slecht is voor je knieen? slijtage van kraakbeen e.d.
Ik denk dat squats en andere beenoefeningen beter zijn.

Unregistered
18-02-2005, 16:02
Beter, dat zeker, maar ze zijn niet perse slecht voor de knieën

Octavius
22-02-2005, 16:57
Ik zeg niet dat i dat heeft maar de kans is groot als je veel gaat kikkeren dat i er komt. Het hoeft niet fout te zijn maar je moet uit de ogen van een ander leren kijken. Wat je zelf allemaal kan kan hoeft een ander persoon niet te kunnen. Mensen zijn lui en willen geen pijn hebben. Daarom gaan ze smokkelen bij oefeningen. Ik vind kikkeren zonder de juiste begeleiding een selchte oefening.
Is het zelfde als iemand die nooit getraind heeft zeggen ga maar squatten. Kan hij niet en zal het zo ook nooit leren.

Ballistische oefeningen zijn stetch oefeningen. Het ging hierom het verstevigen van de benen. Je moet nagaan waar de trappen komen. Dat is aan de zijkant van het been en het gedeelte net boven die knie.
Hij kan beter zijn benen trainen op een normale manier dmv krachtoefeningen. Maar het nadeel van dat is al hij dan een trap erop krijgt het door de krachttraining nog meer pijn doet. Het is van belang dat hij zijn trainingen goed indeeld.
Als hij zijn boven been beter ontwilleld heeft is dat ook beter als bescherming van de knie die toch een groot deel van de impact van de trap krijgt.

Maar ik heb hem zelf nog nooit ontmoet en zodoende kan ik weinig zeggen wat i precies moet doen. Elk persoon is anders.

Agreed, maar ballistische oefeningen hoeven niet perse stretch oefeningen te zijn.

Geef dan eens voorbeelden van ballistische oefeningen

Unregistered
22-02-2005, 18:51
Ballistisch is enkel een dyamische snelle beweging die op hoge snelheid wordt uitgevoerd. Meestal is dus de F in F = M * a heel hoog. Meestal train je hier vooral power, snelheid en RFD (rate of force development). Dat laatste is de maximale snelheid waarbij spierkracht kan worden opgewekt, meestal in de eerste 0-200 ms van een lift.

Octavius
22-02-2005, 19:33
Dat klopt idd. Je train vooral je explosieviteit.
Maar ik denk dat 90% van de mensen een andere gedachte hebben met kikkeren.
Deze zakken heel ver door, billen op de hielen en blijven daar ook en veren dan een beetje op en neer. Maar gebruiken daarvoor niet hun boven benen maar de onderbenen. Ze hoppen meer op hun tenen.

Anonymous
12-10-2005, 21:42
Jumpersknee, blessure aan de retro-patella.

Er komt veel druk te staan op de patella en de omliggende spieren. Zeker als je de neergaande beweging niet opvangt met je spieren maar met je knie.
Tevens hebben de meeste mensen bij de uitvoering ervan eerder last van de schenen en kuiten dan dat ze het in het bovenbeen voelen. :) :P :wink: :cry: :lol: :o :x :shock: :D :P :?

Meathook
13-10-2005, 17:26
volgens mij helpt squatten idd ook wel goed, net als deadliften, goodmornings en meer van dat soort oefeningen. Voordat ik begon met thaiboxen deed ik wekelijks deads en squats... zat met beiden op +- 200kg 1 rm. En ik merk dat ik door die spiermassa wel redelijk wat meer kan incasseren op men bovenbenen dan mijn sparringspartners. Ondanks dat de kracht die ik in men benen had al tijden verdwenen is, heb ik de massa wel redelik weten te behouden.

Octavius
13-10-2005, 21:05
Jumpersknee, blessure aan de retro-patella.

Er komt veel druk te staan op de patella en de omliggende spieren. Zeker als je de neergaande beweging niet opvangt met je spieren maar met je knie.
Tevens hebben de meeste mensen bij de uitvoering ervan eerder last van de schenen en kuiten dan dat ze het in het bovenbeen voelen. :) :P :wink: :cry: :lol: :o :x :shock: :D :P :?

:?


volgens mij helpt squatten idd ook wel goed, net als deadliften, goodmornings en meer van dat soort oefeningen. Voordat ik begon met thaiboxen deed ik wekelijks deads en squats... zat met beiden op +- 200kg 1 rm. En ik merk dat ik door die spiermassa wel redelijk wat meer kan incasseren op men bovenbenen dan mijn sparringspartners. Ondanks dat de kracht die ik in men benen had al tijden verdwenen is, heb ik de massa wel redelik weten te behouden.

Denk dat incasseringsvermogen meer gerelateerd is aan je pijngrens.

HUNEBED
14-10-2005, 12:38
Het is toch algemeen bekend dat kikkersprongen een achterhaalde oefening is, omdat het erg slecht is voor je knieen? slijtage van kraakbeen e.d.
Ik denk dat squats en andere beenoefeningen beter zijn.


Beter, dat zeker, maar ze zijn niet perse slecht voor de knieën

het is wel degelijk slecht voor de knieën (omdat de "patella" - knieschijf - dan onder grote druk, net als bij diepsquaten, op/tegen het "femur" de bovenbeen wordt gedrukt en daardoor slijtage ontstaat)

zorg dat je bij het squaten ook nóóit je knieën voorbij je tenen laat komen ! de squat vergt even wat moeite om goed uit te voeren, leg anders 'n plankje onder je hak dan kom je wat lager als je daar wat moeite mee hebt, maar dus niet lager dan 'n hoek van 90 graden gaan (ofwel als je bovenbeen evenwijdig staat met de grond zit je op 90 graden)

maar goed, verder moet zo'n bovenbeen(en dan met name de vastus lateralis, vastus medialis, rectus femoris én de tractus iliotibialis-de peesplaat) natuurlijk gewoon harden ! dus gewoon doorgaan met die trappen dr op zowel buitenkant als binnenkant low-kicks, nét als bij de schenen !!!!

Octavius
14-10-2005, 19:56
Squaten met een plankje ben ik niet zo voor. Je achillespees is danb korter. Squat je een keer zonder dan merk je dat gelijk. Slechtste geval scheur je hem.

Paganstars
16-10-2005, 14:48
watvoor oefeningen kan ik doen??? heb patella luxaties links en recht.... ben hypermobiel wat zich met name manifesteert in mijn knieen *heel vreemd maar de rest van mijn lichaam heb ik geen last van ontwrichtingen*

Octavius
16-10-2005, 22:49
Heb je er al eens naar laten kijken dan....

Paganstars
17-10-2005, 02:25
Jupzzz door de dokter en me oude fysio

Octavius
17-10-2005, 11:57
Jupzzz door de dokter en me oude fysio

Meer niet?

Paganstars
17-10-2005, 14:23
waar zou ik nog meer door moeten naar laten kijken??

Octavius
17-10-2005, 19:10
Orthopeed maybe :roll:

Intoxico
18-10-2005, 12:19
je kunt ook eens proberen de hoek van je been te veranderne als iemand een lowkick geeft, dat je een heel klein beetje doorzakt op dat been, dan voelt het al heel anders aan

daarnaast kun je naast kracht training ook iemand zonder sheenplaat rustig erop laten trappen, en dat geleidelijk opbouwen, maar steeds wel zo dat je de dag erna zonder problemen kunt trainen, want het is meer jou lichaam laten wennen aan impacts dan echt je spieren harden.

en octavius heeft 100% gelijk over knieblessures etc, en kikkeren en vekeerd sqauten is ongeveer DE manier om je knie te verkloten, heb zelf ook jumpersknee gehad dus ik kan er over meepraten.

en door fatsoenlijk die spieren te trainen voorkom je dat je het nog eens krijgt, tenminste ik kan nu alles doen en heb nooit meer ergens last van sinds ik het allemaal fatsoenlijk train, dus begeleding is zeker in het begin een must (o.a je knie nooit voor je voet laten komen met sqauten en nooit veren op het gewricht )

groeten

michel

MJOKKIE
02-12-2005, 12:57
Interessante discussie, ben ook geen fan van de kikkers. Je zou je eens door een fitnessinstructeur moeten laten voorlichten over de juiste wijze van het uitvoeren van de verschillende soorten squats. Die kun je dan thuis doen, met of zonder extra gewicht. Lunges en squatlunges doe ik ook veel, goed voor je beentjes, je lies en je krijgt er ook een goeie ass van aldus de dames.

Verder ben ik een fan van het ouderwets rammen door rul zand. dus zoek een paardepat in het bos in de buurt , op de hei, of op het strand. Succes verzekert

Iceman#1
02-12-2005, 14:48
Fietsen, Squats, kikkeren, hinkelen en Leg Raises...

- Dit zijn de dingen die ikzelf regelmatig doe, ik zit namelijk ook met het probleem dat mijn beenspieren net niet sterk genoeg zijn...

MJOKKIE
02-12-2005, 16:49
Je schrijft het overigens paardepaD... :D

Jochem
06-12-2005, 21:54
Fietsen, Squats, kikkeren, hinkelen en Leg Raises...

- Dit zijn de dingen die ikzelf regelmatig doe, ik zit namelijk ook met het probleem dat mijn beenspieren net niet sterk genoeg zijn...


om de digitale camera te tillen voor je demo?