PDA

View Full Version : Achillespezen



Cybercurse
18-02-2005, 06:13
Dames ;)

Afgelopen 9 juni heb ik m'n linker achillespees afgescheurd. Na gips en tape flink gerevalideerd met een fysiotherapeut (incl. fitnesscentrum) en voorzichtig weer begonnen met kickboksen (ik stapte naar achter om een lowkick te ontwijken en wilde meteen weer naar voren springen om te counteren).

Na een dikke 2 maanden, 7 feb, heb ik tijdens een partijtje zaalvoetbal m'n rechter achillespees afgescheurd (kwam neer na een sprong). Vrij onbegrijpelijk, als het weer de andere kant zou zijn kon ik er nog wel inkomen, maar goed. De revalidatie was goed, altijd 48 uur tussen inspannignen, etc. Ik kickboks een jaar of 8 inmiddels, nooit echte problemen gehad op wat gekneusde ribben na natuurlijk.

Reden van dit topic is dat ik wil weten of hier jongens rondlopen die dezelfde problemen hebben gehad, of veel op dit gebied weten. Alle tips zijn meegenomen, vooral omdat ik nog 1x wil proberen om maximaal te kunnen sporten. Als het voor de 3e keer gebeurt ben ik bang dat het allemaal weinig zin meer heeft, ook ivm werk enzo.

Uiteraard heb ik een goeie fysio. Verder ga ik advies vragen aan de orthopeed in het ziekenhuis. Ook wil ik een schan van die pezen laten maken om te weten of er iets meer is, heb laatst iets van 'uitholling van pezen' gehoord, weet iemand daar iets van? De artsen zeiden trouwens dat m'n pees er van binnen goed uitzag, geen verkalking ofzo. Om problemen in de toekomst te voorkomen kan ik volgens mij duidelijk wat dingen doen:

- maximaal revalideren
- maximaal afvallen (achillespees kan zo'n 12x gewicht aan bij enorme belasting)
- niet roken (wat ik dus wel deed sinds die 1e blessure, had geen reden om gezond te leven)
- trainingsarbeid voorzichtig opbouwen

Toch vind ik het raar. Deze blessure schijnt vooral bij mannen boven de 30 voor te komen, die weinig sporten. Ik ben 24 en sport normaal gesproken erg veel. Ik ben dus benieuwd naar ervaringen, tips of medisch advies op dit gebied. Misschien dat er toch iets aan me mankeert waardoor deze blessures zich voorgedaan hebben. Dan kan ik me er in de toekomst tegen wapenen.

Voor de rest ben ik benieuwd of iemand iets van bescherming weet? Misschien schoenen met een goede zool of tape? Volgens mij zijn er geen achillespees beschermers op de markt ofzo..

Of weet iemand hoe groot de kans op herhaling is? Toen ik de eerste keer in het ziekenhuis kwam vroeg een arts: is dit de eerste keer? Terwijl een zuster zei: als hij 1x afscheurt kan dat nooit meer gebeuren, omdat die pees nu zo sterk is (hij is nu idd 3x zo dik ongeveer, die linker).

ps. graag alleen interessante reacties, reacties als 'ow, wat lullig, etc.' heb ik al genoeg gehad en die boeien toch niet ;)