PDA

View Full Version : vraagje aan bjj'ers freefighter en mma'ers



D22ntjuh
08-03-2005, 13:07
ik kijk nu al een tijdje naar de mma gevechten op eurosport enzo
maar wat me opvalt is dat als iemand in de guard zit en de onderste bezig is om vrij te komen waarom doen ze dan niet een soort been schaar techniek: do-jime

http://www.judoclub-bbkroev.de/Wuergetech/DO%20JIME.jpg

of ik heb het nog niet gezien of mag het niet? is hier een reden voor ofso?

HUNTER
08-03-2005, 13:25
hahahaha die do jime werkt toch niet man.... ten eerste laat niemand zich zo makkelijk aan zijn armen naar voren halen, en ten tweede kun je never nooit genoeg druk zetten om iemand zo te submitten.

Ali Mrabti
08-03-2005, 13:28
Ik zou dat wel kunnen denk ik...

D22ntjuh
08-03-2005, 13:29
mwa hijs redelijk pijnlijk maar ik heb geen ring ervaring dus ik vroeg me af of het eens werkte omdat ik veel die guard posities zie..

Dalgliesh
08-03-2005, 13:33
hahahaha die do jime werkt toch niet man.... ten eerste laat niemand zich zo makkelijk aan zijn armen naar voren halen, en ten tweede kun je never nooit genoeg druk zetten om iemand zo te submitten.
Wat is de bedoeling van die techniek hunter? Iemand vanaf zijn middel uit elkaar trekken ofzo??? Of met je benen knijpen>\? Ik ga hem wel een keer proberen.

HUNTER
08-03-2005, 13:38
het is een oude jiujitsu techniek waarbij je eerst iemand opstrekt en dan vervolgens je benen vanuit de gesloten guard strekt. Je zet zo druk op het stuk tussen de ribben en heup, vandaar dat deze techniek ook wel eens nierklem wordt genoemd.

D22ntjuh
08-03-2005, 13:42
nouja je hoeft niet per se zn armen naar voren te trekken ik denk dat als je die klem techniek met je benen alleen al doet je al genoeg pijn kan veroorzaken en als je een btje handig bent kan je ook proberen zijn vuisten af te weren

HUNTER
08-03-2005, 13:43
maar voor we hier verder over gaan discussieren verplaats ik m ff naar t technieken forum....... :thumbs:

B3 lik3 M3
08-03-2005, 14:05
nouja je hoeft niet per se zn armen naar voren te trekken ik denk dat als je die klem techniek met je benen alleen al doet je al genoeg pijn kan veroorzaken en als je een btje handig bent kan je ook proberen zijn vuisten af te weren

Hij werkt niet bij een getrainde BJJ'er.. bij een nieuweling wil het een enkele keer nog wel eens lukken.. maar ga er maar niet van uit.

D22ntjuh
08-03-2005, 14:15
ow okeej neej ik was benieuwd of dit ook in de ring te gebruiken was omdat ik heel veel die guard posities zie in wedstrijden

Leon
08-03-2005, 15:00
Bij de Judo is het ook weleens door/bij mij geprobeerd maar dit soort actie's mogen niet baten, helaas!

Silat
08-03-2005, 15:21
Toen ik 14 was klopte ik er wel op af.. nu niet meer.

Tsuki
08-03-2005, 17:04
je kan wel af en toe flink je guard dichtknijpen om hem ff uit zijn ritme te halen ;-) .........................

Leon
08-03-2005, 18:15
precies, via de afleiding zou je wel iets anders in kunnen zetten of hem omflippen

Silat
09-03-2005, 15:40
Van de backmount werkt het beter en gebruik dan een tiangle voor een backcrank.

Dalgliesh
09-03-2005, 16:10
Doet mij denken aan Xenia Onatopp

Silat
10-03-2005, 01:14
3 ufc's terug deed Ivan Sullavery zoiets... nasty shit.

HUNTER
10-03-2005, 11:29
Van de backmount werkt het beter en gebruik dan een tiangle voor een backcrank.

ja die is wel weer vet.... anderson silva style. Je moet wel lange benen hebben, maar ik heb een kee riemand zien kloppen uit zo'n positie omdat zn ruggegraat gekraakt werd door de tok van zn tegenstander :mrgreen:

Mickey
10-03-2005, 12:59
Wat dacht je van een trianlge vanuit de backmount om iemands middel heen?
heheh die doet het altijd goed..

HUNTER
10-03-2005, 13:01
Wat dacht je van een trianlge vanuit de backmount om iemands middel heen?
heheh die doet het altijd goed..


*zucht* daar hebben we t over Michel........ ;)

B3 lik3 M3
10-03-2005, 13:40
:mrgreen:

Tony
06-06-2007, 19:00
zo hier een schopje van dit topic.

gister met judoles legde de trainer (per ongeluk) zo'n nierklem bij mij aan. geen idee of ik er met meer ervaring minder last van zou hebben gehad.. maar geloof me, ik heb toch wel echt veel pijn erdoor gehad... Gelukkig zag mijn trainer het direct en liet hij los en legde hij me uit dat hetgeen hij deed een nierklem was en dat het verboden is tijdens een judowedstrijd.

wat ikme nu afvraag.... Zoiets is toch makkelijk toe te passen tijdens een mmawedstrijd? Of zijn hun buikspieren dusdanig sterk dat ze het kunnen verweren? Of kunnen zij die pijn beter verdragen?

Briant
06-06-2007, 19:23
do jime betekend letterlijk "middel-verwurging" door druk te zetten op je middenrif, kan hij niet meer goed meebuigen en raak je je lucht kwijt. laatst heb ik een soort rubberguard variatie waarmee je met je handen onder je benen grijpt en dan samenknijpt gezien die volgens mij wel redelijk effectief was. De beste ontsnapping uit deze techniek is door je lichaam met 90 graden te draaien, en daarbij je ellebogen in zn benen duwen. met de rubberguard variatie werd dit bemoeilijkt, maar om in die positie te komen kost veel moeite.

Bij judo is het verboden maar bij een mma wedstrijd zou het wel mogen. het kost echter veel energie en hij moet precies goed zitten wil hij effectief zijn. daarom zie je hem niet zo vaak. Maar het kan nooit kwaad om te proberen toch? ;)

redjuh
06-06-2007, 21:42
ik deed het wel es, maar dan voor een sweep. wel geinig als je het sneol doet en dan ook de armen mee weet tenemen...

jopke
07-06-2007, 02:11
als je een beetje goed getraint bent is deze techniek niet zo super effectief,
alleen als je veel sterker bent dan je tegenstander kan je er misschien iets aan hebben!

D22ntjuh
08-06-2007, 00:28
Ha daar ben ik weer eens om te reageren =)

Ik heb m nu een x aantal keren geprobeerd tijdens het sparren en k ben het ermee eens dat tie niet altijd/op iedereen effectief is (zeker de getraindere vechters) met het doel degene te laten afkloppen/intense pijn te laten voelen maar ik vind het nog steeds nuttig om m toe te passen als afleiding en wat grip op de ander te krijgen en van daaruit een andere positie te komen of een klem/verwurging aan te zetten.

Tsuki
08-06-2007, 00:35
het werkt ook als de ander aan de diarree is ............

Spike_tm
10-06-2007, 22:30
Het is wel een leuke techniek, zeker als je echt je knie goed in kan draaien. Als het goed zit raakt je tegenstander z'n lucht kwijt en heb je dus een voordeel. Kan je echt veel kracht zetten kan je iemand er op af laten tikken.
Maar zoals al eerder aangegeven, bij sommige mensen werkt het gewoon niet, het is niet al te moeilijk te counteren en als het niet zit is het redelijk zwaar op je beenspieren om hem aan te blijven zetten.
Toch is het leuk om tijdens sparren een keer te proberen, als het niet werkt kan je vanuit die positie ook proberen om een sankaku (triangle choke) aan te zetten of naar de gestrekte armklem te gaan.