PDA

View Full Version : eigeel eiwit waar de pitamietntjes in sit



Jochem
23-03-2005, 15:18
volgens mij is ie al eerder geweest, maar ja.

ik eet elke ochtend 2 eieren, maar dump het eigeel. ik weet dat je het wel KAN eten, maar ik gooide het weg want ik weeg al zat. Nu las ik dus ergens een post dat juist in Eigeel het meeste Eiwit zit. hmmz, dus wat doen ik nu?
eigeel wel eten of niet. of 1tje wel, 1tje weg etc.


enne vraagje erbij. hoelang kan je eieren gekookt bewaren in de koelkast. het eigeel ziet er dan blauwig uit na een poosje (4 dagen) maar dat flikkerde ik toch weg, maar om het nu op te gaan eten ^^

PigDog
10-04-2005, 14:25
Er zijn nieuwe studies waaruit zou blijken dat eigeel niet zo schadelijk is, als men aanvankelijk dacht. Er heerst nog tweestrijd in geleerdenland.

Als je een ei kookt, gaan de poriƫn van de eischil open en kunnen bacterien binnendringen. Het is dus aan te raden een gekookt ei binnen een week op te eten, mits onder normale condities bewaard.
Als je hem in de zon laat liggen zal het iets sneller gaan :wink:

Die blauwe verkleuring kan m.i. niet zoveel kwaad...

viCo
10-04-2005, 15:25
Een gekookt eitje moet je gewoon dezelfde dag nog eten...

In het eiwit zit het meeste proteine, maar in t eigeel zitten ook een hoop goede voedingsstoffen, tis bijvoorbeeld een hele rijke bron van lecithine, wat een belangrijke anti-oxidant is en belangrijk voor de opname van essentiele vetzuren.



Volgens twee Harvard University studies verhoogt het eten van eieren niet het risico op hart- en vaataandoeningen. In eigeel zit lecithine, choline en heel wat goede voedingsstoffen. Als u graag een eitje eet, mag het echter niet hard gekookt zijn. Eieren kunnen bij mensen die er gevoelig voor zijn, nogal op de lever liggen.
http://www.geocities.com/lucasvo/cholesterol2.html