PDA

View Full Version : Hoek



Muay Thai Elite
26-03-2005, 17:31
Met de knokkels boven elkaar of naast elkaar??

Er bestaat nogal wat onenigheid over bij mijn training. De 1 zegt dat je pols zwakker is als je een hoek maakt met de knokkels boven elkaar (pink onder, duim boven bedoel ik dan), de ander zegt dat het makkelijker is dan een hoek maken met de knokkels naast elkaar (dus duim voor, en pink achter)..

Wat zeggen jullie?

Chico
26-03-2005, 17:42
ik maak hem meestal schuin volgens mij... maar ik ben hier niet echt een expert in... volgens mij moet het technisch gezien naast elkaar...

Gulo gulo
26-03-2005, 17:45
Ik vind het het fijnst om de knokkels naast elkaar te hebben

Peete
26-03-2005, 20:52
je moet m zo geven dat je in je vuist kan kijken

Jochem
26-03-2005, 21:09
afhankelijk van afstand bij mij. korte hoek met duim omhoog. lange hoek met knokkels naast elkaar. Probleem van duim boven is dat ie makkelijker blesseert

Muay Thai Elite
26-03-2005, 21:21
Maar hebben beiden technieken bepaalde invloed op de power van de hoek?

Mack
26-03-2005, 21:23
Ik heb zelf altijd knokkels naast elkaar...zodat je die 2 grootste knokkels in de kaak van je tegenstander kunt boren. Heb het weleens met knokkels boven elkaar geprobeerd, maar toen kreeg ik nogal last van m'n pols.

Silat
26-03-2005, 23:32
Bij knokkels boven elkaar is de onderarm harder gespannen.

Bas doet het ook zo

xXRichardXx
26-03-2005, 23:33
Zo leren wij het bij Team Relex he silat :maskills:

Muay Thai Elite
27-03-2005, 01:42
Bij knokkels boven elkaar is de onderarm harder gespannen.

Bas doet het ook zo

Meen je dat? Vandaar dat ik het dus zo geleerd heb!

Maareh, welke Bas bedoel je?

Leon
27-03-2005, 13:20
Bij knokkels boven elkaar is de onderarm harder gespannen.

Bas doet het ook zo

Meen je dat? Vandaar dat ik het dus zo geleerd heb!

Maareh, welke Bas bedoel je?

Welke denk je? :twak:

m.g
27-03-2005, 13:30
Je moet hem zo maken dat hij langs de dekking van je tegenstander gaat.. :twak: Het is gewoon makkelijk als je ze allebei kan.. zolang je je twee grote knokkels maar recht in één lijn houdt met je pols is er niks aan de hand volgens mij...

Anonymous
27-03-2005, 14:56
nooit gehoord van korte hoek en lange hoek.

dichtbij korte hoek, hele afstand een lange hoek!!!!

Anonymous
27-03-2005, 15:23
Ik heb geleerd naast elkaar, omdat je de kans loopt met de binnenkant van de handschoen te slaan als je het verticaal doet.

Maar aan de andere kant, als je horizontaal slaat heb je(heb ik gehoord) ook kans dat je met je pink slaat en daar dus blessures van kunt krijgen.

Muay Thai Elite
27-03-2005, 16:26
Bij knokkels boven elkaar is de onderarm harder gespannen.

Bas doet het ook zo

Meen je dat? Vandaar dat ik het dus zo geleerd heb!

Maareh, welke Bas bedoel je?

Welke denk je? :twak:

Jullie freefighters zullen wel Bas Rutten bedoelen, maar ik ken wel meer Bassen..... Achja, een discussie apart ;)

Anyway, thanks voor de reacties.. Ik doe het gewoon zoals ik het geleerd heb - Pink onder, Duim boven..... Bij de lange EN korte hoek, want dat maakt mij dus niet uit..

Biiyen
27-03-2005, 16:59
nooit gehoord van korte hoek en lange hoek.

dichtbij korte hoek, hele afstand een lange hoek!!!!

een korte hoek is oa. om iemand flink pijn te doen en een lange hoek gebruik je om hem af te leiden zodat je een hardere actie kan inleiden. Een lange hoek is vaker ook niet erg krachtig (ook vaker heel erg wel :lol: ) maar blijft hangen voor de ogen. Een lange hoek is ook nuttig om iemand zijn dekking weg te slaan en dan met een directe te volgen. Er zijn nog wel 100 situaties te bedenken waarin een lange hoek nuttig is.

Muay Thai Elite
27-03-2005, 17:45
Als je lange armen hebt is een lange hoek nuttig als je tegenstander een lowkick ofzo maakt... die kun je er dan mooi overheen hangen..

Leon
27-03-2005, 23:49
Bas Rutten heeft me vandaag verteld dat het geen flikker uitmaakt hoe je de hoek maakt, als je hem maar maakt :D

Muay Thai Elite
28-03-2005, 00:02
Bas Rutten heeft me vandaag verteld dat het geen flikker uitmaakt hoe je de hoek maakt, als je hem maar maakt :D

Goed man... Cool dat je het toch ff aan m vroeg! Thanks :thumbs:

Octavius
28-03-2005, 21:38
Boeie als i maar raak is.

LOCO
29-03-2005, 00:23
Volgens mij is het ook een beetje afhankelijk of je bokshandschoenen draagt of dat je hem op straat doet ;) Heb altijd geleerd dat je in principe stoot met de 2 knokkels van je wijs en middelvinger. Ook bij hoeken. Heb hoeken ook aangeleerd dat je in de palm van je hand kijke (dus alle knokkels boven elkaar) waardoor je dus iemand zou raken met de kokkels van je wijs en middelvinger. Boksers (en kickboksers) doen hem vaak met de hand iets gedraaid waardoor je voornamelijk stoot met de knokkels van je ringvinger en pink. Denk dat dat met bokshandschoenen nog wel gaat. Er werd mij altijd verteld dat als je stoot met de knokkels van je pink/ringvinger die over algemeen makkelijker breken (boksersfraktuur, word zo genoemd omdat mensen die boksen op straat die knokkels vaak breken door het hoeken ;) )

Osu
LOCO

Octavius
29-03-2005, 00:54
Kijk eens hoe je hand in een handschoen zit. Echtn niet zoals je denkt. Je hand is niet geheel dicht. Eigenlijk sla je met het midden van je vinger.

Fr3ddy
29-03-2005, 19:13
Ik hoek altijd met duim boven - pink onder. Deze is gewoon sneller uit te zetten.

Muay Thai Elite
30-03-2005, 14:35
Ik hoek altijd met duim boven - pink onder. Deze is gewoon sneller uit te zetten.

Mee eens.. Zo een hoek maken is sneller gedaan (je kunt ook sneller weer in verdediging schieten)

Ronny
30-03-2005, 15:35
je kunt em ook met de duim naar beneden maken ala IGOR 8)

Muay Thai Elite
30-03-2005, 15:54
je kunt em ook met de duim naar beneden maken ala IGOR 8)

Waaazzzig! Doet ie dat? Damn zo kan ik het echt niet.. lijkt me ook niet handig ofzo :?

Nickuraba
30-03-2005, 18:00
@ shootomaniac, indeed dat heb ik ook eens gezien, igor doet dit veel, net als Fedor...

ons is geleerd dat je hem maakt met de eerste 2 knokkels, het liefst met de duimen omhoog. Als je mist met de knokkels naast elkaar, komt de duim in de nek terecht of aan de zijkant van het hoofd. Als dit keihard gebeurd kan je je duim breken, tis al meerdere malen gebeurd. Daarom word ons aangeleerd de duim naar boven te houden... maar als je gewoon precies stoot maakt het dus denk ik niet uit

Jochem
30-03-2005, 22:34
das niet meer hoeken wat igor doet, das atoombommen gooien. "Overhand right" noemen ze het geloof ik.

LOCO
31-03-2005, 00:19
En volgens mij heeft maat van mij juist met die hoek zijn schouder uit de kom gedraaid laatst.....................

Anonymous
31-03-2005, 20:01
probeer maar een een lange hoek (duim boven, pink onder)te maken vanuit clinchsituatie,dus op korte afstand. Ja, dat lukt dus niet. dan gebruik je dus korte hoek (knokkels horizontaal).

Sta je op hele afstand dan kan je je tegenstander niet raken met een korte hoek, is logisch, dus gebruik je hier de lange hoek.

En dan moet je wel weten hoe je zon hoek moet inzetten en wat het belangrijkste is met welke spierspanning je de stoot maakt.

Octavius
31-03-2005, 21:33
Heb ik geen probleem mee om te doen.

Paganstars
31-03-2005, 21:47
knokkels naast elkaar.... is wel iets moeilijker maar het is maar net hoe je het aangeleerd krijgt of makkelijkste vindt!

ashi76
01-04-2005, 15:31
Grappig trouwens dat iemand die zich muaythai elite noemt vragen stelt over hoe je hoeken moet geven :?

:mrgreen:

ROIDRAGE
01-04-2005, 16:10
Grappig trouwens dat iemand die zich muaythai elite noemt vragen stelt over hoe je hoeken moet geven :?

misschien is et juist slim, hij wil zich zelf verbeteren en is niet bang om te vragen. dat spreekt voor em.

Always be a student zegt Ken Shamrock :wink:

Muay Thai Elite
02-04-2005, 21:15
Grappig trouwens dat iemand die zich muaythai elite noemt vragen stelt over hoe je hoeken moet geven :?

misschien is et juist slim, hij wil zich zelf verbeteren en is niet bang om te vragen. dat spreekt voor em.

Always be a student zegt Ken Shamrock :wink:

Marb snapt het.... Je blijft leren, hoe goed je ook mag zijn.......

Ronny
08-04-2005, 16:24
Als je een hoek maakt zonder handschoen, lijkt het mij persoonlijk beter met de knokkels boven elkaar.
Voel maar eens bij jezelf: de knokkels van je wijs- en middelvinger vormen 1 hard blok. De knokkels van de pink en ringvinger zitten veel losser en zijn veel beweeglijker. Ze breken dus veel makkelijker. Als je een hoek geft met je knokkels naast elkaar en je tegenstander staat een fractie te ver van je af, raak je hem dus met de knokkels van je pink en ringvinger, waardoor die erg makkelijk kunnen breken. Als je tegenstander een fractie te ver staat voor de hoek met de knokkels boven elkaar, mis je hem gewoon en is 't jammer maar je breekt tenminste niets. En, mits de regels het toelaten, zou je die gemiste hoek nog kunnen vervolgen door er een soort elleboogstoot van te maken.

ja en daarna nog een mooie draaitrap... teveel karate-kid gekeken????

Muay Thai Elite
08-04-2005, 16:27
Als je een hoek maakt zonder handschoen, lijkt het mij persoonlijk beter met de knokkels boven elkaar.
Voel maar eens bij jezelf: de knokkels van je wijs- en middelvinger vormen 1 hard blok. De knokkels van de pink en ringvinger zitten veel losser en zijn veel beweeglijker. Ze breken dus veel makkelijker. Als je een hoek geft met je knokkels naast elkaar en je tegenstander staat een fractie te ver van je af, raak je hem dus met de knokkels van je pink en ringvinger, waardoor die erg makkelijk kunnen breken. Als je tegenstander een fractie te ver staat voor de hoek met de knokkels boven elkaar, mis je hem gewoon en is 't jammer maar je breekt tenminste niets. En, mits de regels het toelaten, zou je die gemiste hoek nog kunnen vervolgen door er een soort elleboogstoot van te maken.

ja en daarna nog een mooie draaitrap... teveel karate-kid gekeken????

Ik vind het best een geloofwaardig verhaal.

Paganstars
09-04-2005, 22:46
maar toch vind ik een hoek geven gevaarlijker dan bijv een directe of een trap... Ik vind een hoek over het algemeen makkelijker te zien aankomen dan bijv. een directe!

PigDog
10-04-2005, 03:22
Ik heb vroeger geleerd dat een hoek gemaakt zou moeten worden met de duim boven, pink onder en wel om de reden dat je ellepijp en spaakbeen rechtstaan, en er dus de minste frictie in je onderarm zit. Met een gedraaide vuist rolt je spaakbeen over je ellepijp en heb je een kleine speling (vering) in je onderarm, waardoor de hoek niet zo hard gemaakt kan worden.

Maar de Bas Rutten theorie klinkt ook wel geloofwaardig. Maakt niet uit hoe, als je hem maar maakt.....

Ronny
10-04-2005, 09:54
ja en op zondag vroeg uit je nest!!!

PigDog
10-04-2005, 14:18
ja en op zondag vroeg uit je nest!!!

Da's altijd goed voor het ontwikkelen van een goede hoek :P

Johan
12-05-2005, 16:39
Gister training van Don Diego Poeder gehad. Hij vertelde dat je een hoek voor de aanval gebruikt met de knokkels boven elkaar. Om te counteren gebruik je een hoek met de knokkels naast elkaar.

Z'n gevecht van maart: http://www.nos.nl/sport/artikelen/2005/3/26/26032304poederviertcomebackmetzege.html

en dan klikken op reportage rechts bovenaan.

greetz

Jay Hoov
17-05-2005, 11:54
Heel raar..Als ik met kleine (mma)handschoentjes train hoek ik met de knokkels naast elkaar, MAAR met 14 oz handschoenen hoek ik met de knokkels boven elkaar...!

Karel
17-03-2009, 10:49
Nu is het net ***** we koekjes eten met chocola.

Il Loco
17-03-2009, 12:46
Het ligt inderdaad aan de afstand. Als je een hoek wilt geven vanuit korte positie is het makelijker en beter om de knokkels horizontaal te hebben. Dan krijg je dus hetzelfde als bij een jab wanneer je op het laatst je hand draait zodat de knokkels horizontaal staan, en je dus je schouder (gewicht) wat extra indraait heeft het dan ook meer kracht. Van veraf hoek ik altijd met knokkels onder elkaar. Maar soms ook niet, het ligt eigenlijk net aan de situatie.

Maar veel mensen hebben moeite met vechten vanuit clinch positie of korte positie, en dan voornamenlijk met slaan. Als je je hoeken dan indraait zodat je knokkels horizontaal staan kun je je schouder beter indraaien wat je hoek meer kracht zal geven vanuit deze korte positie. Veel mensen slaan van dichtbij vaak met weinig kracht, dus mischien heb je er wat aan.

Maar daarbij denk ik ook dat het best wel verschillend is per gym, ieder hanteert nu eenmaal zijn eigen trainings methode. Maar dit is iig hoe ik het geleerd heb.

JeMalleMoer
17-03-2009, 13:27
Ligt er idd maar net aan welke gym. Er is geen goed of fout. Korte hoek met de knokkels boven elkaar het krachtigste. Dit ivm wat al eerder uitgelegd is door de positie van de botten in de pols.

Nopain85
17-03-2009, 17:16
boven elkaar gebruik ik voor een korte hoek dat je een hoek binnenlangs kan geven , vaak zie je bij mma dat iemand zijn elleboog iets te ver naar buiten wijst als hij in defense staat om een hoek te blokken op dat moment komt die kort hoek goed uit .

Buiten langs gebruik ik knokkels naast elkaar , zowel met bokshandschoenen en mma handschoenen , als je je knokkels zo draait is die makkelijker te raken op de kin , bij counteren gebruik ik deze ook .

De dikke nudist
17-03-2009, 17:59
MTE leek hier nog een aardige gozert.

TheHagueBoxer
17-03-2009, 18:40
ik heb altijd geleerd om te hoeken met duim naar binnen, dan is het makkelijker om in een draaiende beweging met al je knokkels te raken en je kan veel harder stoten.

als je hem me je duim aan de onderkant maakt heb je kans dat je hem alleen met je pink en ringvinger raakt en dat zijn de zwakste knokkels. en dat verhaal met lange hoek korte hoek is onzin, je stoot altijd op dezelfde manier, ik heb nog nooit een professionele bokser gezien die niet met de duim naar binnen hoeken gaf.

kmr
17-03-2009, 22:36
http://www.listentothis.org/images/fedorsylvia.gif

Jeru
17-03-2009, 22:49
MTE leek hier nog een aardige gozert.

Tsja er kan veel gebeuren in 4 jaar :lol:

NielsN
17-03-2009, 23:59
:lol:

Een opvallend verschil, idd. Ik denk dat hij toen nog geen kwark gebruikte...