PDA

View Full Version : meerdere vechtsporten, goed of slecht?



den
14-04-2005, 20:21
Dag mensen,
Graag jullie mening/ervaringen mbt de volgende stelling:
"Als je andere vechtsporten doet naast je normale vechtsport is dat een zeer nuttige aanvulling"

Sommige mensen doen naast het ringvechten aan bijvoorbeeld karate of wushu. Ik vroeg me af of het combineren van vechsporten (altijd) verstandig is. Dus kun je beter focussen op 1 vechtsport en leiden andere sporten alleen maar af, of krijg je juist meer gevoel en inzicht of whatever door meerdere vechtsporten te doen? En welke vechtsporten moet je nou echt niet of echt wel combineren?

(Zelf doe ik al 9 jaar Shotokan karate en regelmatig wedstrijden. Sinds kort doe ik 2x pw thaiboxen erbij als extra training. Tot nu toe heeft het een goed effect gehad op mijn karate(meer kracht, conditie en incasseringsvermogen) en met het thaiboxen ga ik natuurlijk ook snel vooruit omdat ik al lang karate doe. Mijn karate-sensei heeft me echter verteld dat het na verloop van tijd negatieve invloed kan hebben op mijn techniek. Ik geloof zelf dat het wel goed zal komen maar ik heb eigenlijk geen idee waarom.)

Dit leek me een interessant onderwerp voor iedereen omdat we allemaal vroeg of laat worden verleid tot het ondernemen van extra activiteiten. Zijn er hier mensen met ervaring? reageren aub.

D22ntjuh
14-04-2005, 20:36
mischien is je sensei bang dat je geheel overstapt naar het thaiboxen...
er kunnen wel dingen verkeerd gaan ik deed zelf tae kwondo bij mn ju jitsu maar t zijn twee verschillende principes alhoewel ik een veel betere conditie en een betere traptechniek heb gekregen maar daarom ga ik nu op kyokushin dat past veel beter bij het ju jitsu

dus ik denk dat je wel moet uitkijken met welke mix je maakt

al lijkt het me goed als je verschillende dingen doet dat je weet hoe verschillende stijlen werken hadig voor in de ring mischien 8)

Leon
14-04-2005, 20:56
mischien is je sensei bang dat je geheel overstapt naar het thaiboxen...
er kunnen wel dingen verkeerd gaan ik deed zelf tae kwondo bij mn ju jitsu maar t zijn twee verschillende principes alhoewel ik een veel betere conditie en een betere traptechniek heb gekregen maar daarom ga ik nu op kyokushin dat past veel beter bij het ju jitsu

dus ik denk dat je wel moet uitkijken met welke mix je maakt

al lijkt het me goed als je verschillende dingen doet dat je weet hoe verschillende stijlen werken hadig voor in de ring mischien 8)

Precies, hoe meer stijlen je hebt (je kan ook overdrijven) hoe gevarieerder
je kan vechten en dus ben je op die manier ook minder voorspelbaar in je acties!
Je moet wel opletten dat je genoeg tijd besteed aan je verschillende stijlen,
dus dat je niet je training verwaarloosd om snel naar je andere training te
haasten om vervolgens die weer te verwaarlozen omdat je weer verder moet enzovoort

Muay Thai Elite
14-04-2005, 22:02
Een maat van me heeft heel lang Juijitsu gedaan en probeert bij het Thaiboksen weleens een lowkick te blocken met zijn armen :shock:

Soms dus niet echt aan te raden.. Ik doe boksen en Muay Thai: Prima combinatie natuurlijk..

Biiyen
14-04-2005, 22:26
Persoonlijk zou ik nooit 2 staande vechtsporten gaan beoefenen maar te kiezen voor een staande en grond vechtsport. Door bv in jou situatie karate te blijven doen (of overstappen op MT, wat jij wil) en daarbij een grond-vechtsport als submission wrestling of JJ/BJJ te gaan doen. Dat maakt je volgens mij een completere vechter.

Wil je verder in wedstrijden bij het Karate dan is Thai-boksen zoals je zelf al aangaf uitermate geschikt om harder te worden en er condtioneel op vooruit te gaan.

Wat ik wil zeggen is dus eigenlijk: Wat is je doelstelling?

HUNTER
14-04-2005, 22:55
als je mixfight oid wil gaan doen is het wel makkelijk als je meerdere disciplines traint.....

maar verder is het afhankelijk van wat je er mee wil. Het kan elkaar aanvullen, maar ik merk wel dat je je kop er bij moet houden. Mn judo trainingsmaatjes zijn nogal eens de lul als ik weer eens een beenklem bij ze doe :) (mag met judo dus niet..... )

den
15-04-2005, 00:20
Persoonlijk zou ik nooit 2 staande vechtsporten gaan beoefenen maar te kiezen voor een staande en grond vechtsport. Door bv in jou situatie karate te blijven doen (of overstappen op MT, wat jij wil) en daarbij een grond-vechtsport als submission wrestling of JJ/BJJ te gaan doen. Dat maakt je volgens mij een completere vechter.

Wil je verder in wedstrijden bij het Karate dan is Thai-boksen zoals je zelf al aangaf uitermate geschikt om harder te worden en er condtioneel op vooruit te gaan.

Wat ik wil zeggen is dus eigenlijk: Wat is je doelstelling?

Ten eerste bedankt voor de goede reacties.
Mijn persoonlijke doelstelling blijft vooral karate, met Thaiboxen probeer ik vooral mijn karate completer te maken. Karate is sinds de oprichting door sensei Funakoshi steeds softer geworden naar mijn mening. Er wordt bijvoorbeeld veel minder of geen aandacht meer besteedt aan het harder maken van de handen en diverse andere trefvlakken. Ook kwam ik er laatst achter dat karate vroeger in Okinawa veel completer was, dus met veel meer grondwerk, worpen, klemmen etc. Ik ga volgende week mijn eerste judoles volgen omdat ik heb gemerkt dat worpen in karatewedstrijden nu weer een grotere rol gaan spelen door het nieuwe WKF-systeem. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik een beetje nostalgisch en een beetje praktisch bezig ben :D

den
15-04-2005, 00:27
Nog 1 interessant vraagje: Heeft iemand van jullie weleens meegemaakt dat een full-contact vechter, dus bokser/mma'er/MT'er/kyokushin karateka of whatever, succesvol geleerd heeft om semi-contact te vechten op behoorlijk niveau?
Op mijn eigen dojo komen regelmatig mensen met ervaring uit andere vechtsporten maar ik heb nog nooit iemand gezien die echt goed is geworden in semi-contact wanneer ze een full-contact achtergrond hebben. Misschien vinden ze semi-contact niet interessant of kunnen ze het echt niet :? ?

Silat
15-04-2005, 00:37
He Leon doen ff gezond man en haal dat ding ff weg joh :twak:

Sensei's / leraren die echt 1 dicipline kennen zijn vaak eenkennig, hun stijl is the best. Dan leer je bv trappen zoals bij MT wordt gedaan en dan zal je trap destructiever worden en er anders uitzien dan je karate trap. Dat gaat opvallen en daar is sensei niet blij mee en die gaat je dan vertellen dat het een negatieve invloed heeft.


zoiets denk ik... :wink:


En Igor vangt lowkicks met 1 hand en countert met een overhandright :wink:

Het ligt idd gewoon helemaal aan je doel. Wedstrijden, praktijk of stijl.
Geen een vechtsport is perfect dus je kan vanalles wat mee snoepen om jezelf zo compleet mogelijk te maken.

Chico
15-04-2005, 19:17
Sensei's / leraren die echt 1 dicipline kennen zijn vaak eenkennig, hun stijl is the best. Dan leer je bv trappen zoals bij MT wordt gedaan en dan zal je trap destructiever worden en er anders uitzien dan je karate trap. Dat gaat opvallen en daar is sensei niet blij mee en die gaat je dan vertellen dat het een negatieve invloed heeft.
dit is het eerste wat ik dacht toen ik de eerste post las...

ik denk dat je best dingen door elkaar kan trainen... zolang je je maar bedenkt waar je mee bezig bent... Als ik een judowedstrijd doe ga ik niet voor een beenklem en verwacht ik er ook geen één.. maar bij een jiujitsu wedstrijd zal de mogelijkheid niet laten liggen en pas ik zelf ook meer op.. toen ik nog karate deed, deed ik ook geen moeite om een takedown te voorkomen of zelf takedowns te doen... het is wel uit elkaar te houden maar je moet wel opletten :mrgreen:

ibbie
16-04-2005, 12:25
Ik doe aan een hele maffe combinatie: Aikido en Capoeira. Echt precies het tegenovergestelde van elkaar. Conditioneel gezien is Capoeira veel en veel zwaarder dan Aikido, en Aikido is ook veel meer met tradities etc.
Als ik merk dat het elkaar gaat tegenstaan, zien we wel verder

Bart
18-04-2005, 17:39
Ik ben begonnen met MT en vervolgens ben ik erbij gaan boksen.
Dat kan ik iedereen aanraden, omdat je stoottechnieken beter wordt.

Fr3ddy
18-04-2005, 18:45
Ik doe aan kickboksen en schaken

Bart
18-04-2005, 22:36
Damn.. waarom heb ik daar nooit aan gedacht.. dan zie je al in 5 zetten wat de tegenstander gaat doen!
:thumbs:

Dutch Dynamite
02-05-2005, 21:04
2 Staande zou misschien kunnen, dan denk ik met name aan bijv muay thai en boksen, maar zeker geen pukulan bijv met muay thai; dan combineer je het statische met het soepele bewegen en dat werkte bij mij niet. Taekwondo daarentegen zou je sommige trappen uit kunnen pikken als verrassings kicks, maar zou het gewoon bij 1 staande en 1 grond houden. Of Sanshou, dat is een klein beetje een mix.

ICON
03-05-2005, 00:22
ik kies ook voor een staand en een grond.
zelf doe ik thaiboksen en BJJ, zou er ook nog wel bij willen worstelen maar mijn week heeft maar zeven dagen.

oh en freddy misschien is dat schaakfighten( of hoe t ook heet) wel iets voor jou. weleens van gehoord??

1 ronde schaken dan n ronde boksen weer schaken, totdat er iemand KO gaat :)

Buster JM
29-05-2005, 21:21
Ik combineer judo/kickboxing en specifieke mma trainingen. Werkt uitstekend.

Steve-o
30-05-2005, 11:01
Ik doe kickboksen en mma ik heb de bruine band judo ook.

Ik wil ook graag een keer een mma partij draaien dat leek me wel mooi.

Joris
03-06-2005, 03:01
ik doe nu mma en zit er serieus over na te denken om er shotokan karate erbij te gaan doen.


wat vinden jullie van deze combinatie?


moet ik op dinsdag alleen 4 uur achter elkaar trainen..

Octavius
03-06-2005, 03:16
ik doe nu mma en zit er serieus over na te denken om er shotokan karate erbij te gaan doen.


wat vinden jullie van deze combinatie?


moet ik op dinsdag alleen 4 uur achter elkaar trainen..

1. 4 uur trainen is niet slim
2. Shotokan is mooie stijl maar niet echt effectief voor MMA. Beter thaiboks doen.

Intoxico
03-06-2005, 16:11
ik combineer San Shou met MMA, zelf vind ik dit een super combinatie.

San Shou is in mijn ogen de beste sport om met MMA te combineren, omdat het San Shou systeem al gebruikt maakt van alle mauy thai en bokstechnieken, tevens zitten er ook trappen vanuit het wushu in, en door hey punten Systeem word er heel veel aandacht besteed aan takedowns, worpen en valbreken, waardoor een Sanda Vechter meestal heel gemakkelijk een thaibokser door de ring gooit. dit zorgd er voor dat je vooral tijdens mma minder moeite hebt met het worpen en naar de grond werken van je tegenstander, terwijl het voor je tegenstander moeilijk is om jou naar de grond te werken omdat je dit meer traint te voorkomen

daarnaast is MMA voornamelijk bij mij voor grondtechnieken

maar het kan in mijn ogen nooit kwaad om bij een adere sport te gaan kijken, er zal altijd wel iets zijn wat je kunt gebruiken om je eigen styl completer te maken.

groeten

michel

Joris
10-06-2005, 01:28
ik doe nu mma en zit er serieus over na te denken om er shotokan karate erbij te gaan doen.


wat vinden jullie van deze combinatie?


moet ik op dinsdag alleen 4 uur achter elkaar trainen..

1. 4 uur trainen is niet slim
2. Shotokan is mooie stijl maar niet echt effectief voor MMA. Beter thaiboks doen.

bedankt voor je reactie :thumbs:

Killerfist
14-01-2006, 14:31
Ik doe nu al sinds mijn 8e aan taekwondo en heb nu na 6 jaar mijn 1e dan gehaalt.
nu zou ik er nog een andere vechtsport bij willen doen. Ik dacht zelf aan Thai-/Kickboksen.

Is dit volgens jullie een verstandige combinatie?

little dragon
14-01-2006, 15:23
Ik denk dat thai of kickboksen wel een goeie combinatie is vermits je al een vechtsportachtergrond hebt,maar de trappen bij kick of thai zijn toch ietsjes anders en wordt toch anders uitgevoerd dan bij taekwondo is dan ook semicontact.
Ben zelf ook overgestapt van semi naar fullcontact en toch een groot verschil ,doe nu al een tijdje sanhou en bevalt me wel.

Anonymous
18-01-2006, 00:02
ik doe pukulan en muay thai. en niet de pukulan zoals je het op internet vind. maar zoal het ontstaan is. kort hard en snel zonder al dat pencak shit. goed te combineren met mt.

Anonymous
18-01-2006, 00:02
ik doe pukulan en muay thai. en niet de pukulan zoals je het op internet vind. maar zoal het ontstaan is. kort hard en snel zonder al dat pencak shit. goed te combineren met mt.

Anonymous
22-02-2006, 10:34
Ik denk dat thai of kickboksen wel een goeie combinatie is vermits je al een vechtsportachtergrond hebt,maar de trappen bij kick of thai zijn toch ietsjes anders en wordt toch anders uitgevoerd dan bij taekwondo is dan ook semicontact.
Ben zelf ook overgestapt van semi naar fullcontact en toch een groot verschil ,doe nu al een tijdje sanhou en bevalt me wel.

Taekwondo is niet altijd semi contact, je hebt 2 stijlen de wtf (wedstrijd + fullcontact) en ITF ( semi)

little dragon
22-02-2006, 12:15
Daar heb je gelijk in maar het zijn enkel de trappen die full-contact zijn de vuisten niet dacht ik toch en er zijn ook maar een bepaald aantal stoten die je niet mag toepassen zoals een hook,opstoot of een backfist.Zelf spar ik regelmatig tegen tegen mensen van taekwondo en is het een hele andere manier van sparren dan bv kick of thai.

Anonymous
29-05-2006, 00:09
Nou, ik heb zelf op taekwondo (WTF-style) gezeten. En ik kan je vertellen dat het echt wel full contact is. Ik doe nu MT, er zijn wel verschillen maar de hardheid van de trappen blijft. :lol:

Chico
29-05-2006, 11:41
what the fuck style???

Leejunfan
10-07-2006, 11:21
Persoonlijk zou ik nooit 2 staande vechtsporten gaan beoefenen maar te kiezen voor een staande en grond vechtsport. Door bv in jou situatie karate te blijven doen (of overstappen op MT, wat jij wil) en daarbij een grond-vechtsport als submission wrestling of JJ/BJJ te gaan doen. Dat maakt je volgens mij een completere vechter.

Wil je verder in wedstrijden bij het Karate dan is Thai-boksen zoals je zelf al aangaf uitermate geschikt om harder te worden en er condtioneel op vooruit te gaan.

Wat ik wil zeggen is dus eigenlijk: Wat is je doelstelling?

Mee eens Biiyen! 8-)
Voor mij werkt het best goed zo, vanaf jeugd Kyokushin gedaan, overgestapt naar Thaiboksen (soms gecombineerd) en later BJJ erbij gaan doen voor het grondwerk. Vind het wel leuk zo! :D

thrillseekah
13-07-2006, 07:57
hoe goed is taekwondo te combineren met mma/muay thai? ik heb gehoord dat de manier van trappen heel anders is (meer van die zweepslagen). Ze gaanm bij taekwondo meer voor het punten scoren dan naar de ko toe werken.

Ik wil mn trappen verbeteren, sinds ik van kungfu naar thai ben overgestapt zijn mijn hoge trappen behoorlijk achteruit gegaan

ICON
13-07-2006, 08:36
en met thai boxen kan je je hoge trappen niet verbeteren??

cracklizard
13-07-2006, 12:18
ik had bij thai boksen veel slechte gewoontes juist door TKD.

Jochem
13-07-2006, 17:49
Ik beoefen naast vechtsporten ook lezen, en weet daardoor bijv dat deze topic een dik jaar oud is.

thrillseekah
14-07-2006, 06:18
en met thai boxen kan je je hoge trappen niet verbeteren??

kan wel, maar er wordt veel minder aandacht aan besteed. nja boeie, dan maar thuis wat meer