PDA

View Full Version : Rel om koop internetbaby



Wheelie
24-05-2005, 11:07
Rel om koop internetbaby


LEUSDEN, dinsdag
Een echtpaar uit Leusden heeft via internet een baby gekocht van een Belgische draagmoeder.
De verkoop van de baby aan het kinderloze Nederlandse stel Nathalie en Wim Jansen heeft tot enorme ophef geleid in België.
Draagmoeder An Blomme had vorig jaar zomer namelijk beloofd een kindje te krijgen voor het Belgische kinderloze koppel Geertrui Praet en Bart Philtjens. Ze werd geĂŻnsemineerd met het zaad van Philtjens en het koppel betaalde alle ziekenhuiskosten.

De draagmoeder stelde begin dit jaar dat ze ’haar’ kindje ’uit liefde’ niet meer wilde afstaan. Daarna loog ze dat ze een miskraam had gehad en bood de baby op internet aan.

Wheelie
24-05-2005, 11:07
Nederlands paar koopt Belgisch wenskind via internet

BABY NAAR HOOGSTE BIEDER

door ERIK MORSINK en BART OLMER


LEUSDEN, dinsdag
Hoe een intense kinderwens kan leiden tot een afschuwelijke nachtmerrie… Gisteren raakte het echtpaar Wim en Nathalie Jansen uit Leusden in opspraak toen de Belgische krant Het Laatste Nieuws onthulde dat het stel in Vlaanderen een kind heeft gekocht.
Na een enorm medisch drama, nu acht jaar geleden, waarbij Nathalie haar dochtertje Eva verloor, hadden de Jansens al hun zinnen gezet op deze Belgische baby Donna, die 26 februari jongstleden het levenslicht zag. Voor een nog onbekend bedrag kocht het tweetal de blakende boreling van draagmoeder An Blomme uit Sint-Lievens-Houtem. Eindelijk ging de langgekoesterde kinderwens van de Leusdenaren in vervulling!
Maar An Blomme blijkt al veel langer met haar kind te leuren op internet op zoek naar de hoogste bieder. Ze bood haar (ongeboren) dochtertje aan verschillende paren aan. Met als gevolg een enorme ruzie tussen de kersverse adoptiefouders, de Belgische wensouders, een homokoppel en de dubieuze draagmoeder An.
Het begon allemaal zo onschuldig, in april vorig jaar. Bart Philtjens en zijn vrouw Geertrui Praet uit Herk-De- Stad wilden dólgraag een klein kindje. Op natuurlijke wijze is dit voor hen niet weggelegd dus nemen de twee hun toevlucht tot het internet. En dan legt An Blomme contact met hen, een getrouwde moeder van drie kinderen. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht. An meldt het echtpaar dat ze het heerlijk vindt om zwanger te zijn en dolgraag als draagmoeder wil fungeren omdat ze haar medemens het kindergeluk zo gunt. De Belgische wordt geïnsemineerd met het zaad van Bart Philtjens. In eerste instantie vraagt An 10.000 euro aan ’onkosten’, maar daar gaan de wensouders niet mee akkoord. Ze dekken wél de medische kosten die An Blomme maakt. Sterker nog, wensmoeder Geertrui gaat mee als An weer eens naar de gynaecoloog moet. Ze heeft zelfs een heel plakboek in huis, met daarin alle echo’s. „Zeven maanden lang waren wij betrokken bij de zwangerschap�, vertelde Geertrui.

Kinderhandel!
Geertrui en Bart konden echter niet bevroeden dat de dubieuze draagmoeder er een dubbele agenda op nahield. Op een internetbabyforum meldt zich ene Benjamin Gilissen, een verpleger uit Hasselt, die samenwoont met zijn partner Bart Cochet. Het homopaar heeft een vurige kinderwens en is op zoek naar een deugdelijke draagmoeder. Kort na het plaatsen van een bericht meldt An Blomme zich via internet bij de twee mannen. „We konden haar kind kopen voor 10.000 euro�, vertelt Benjamin aan Belgische kranten. „Ze vertelde dat de oorspronkelijke wensouders waren afgehaakt. Wekenlang heeft ze ons e-mails en sms’jes gestuurd, opdat we de baby toch maar zouden kopen.� ’Als je het kind niet koopt, laat ik het afdrijven’, dreigde de draagmoeder, die inmiddels ook Wim en Nathalie Jansen uit Leusden via internet wist te benaderen. ’Een Nederlands koppel biedt mij 15.000 euro’, zo hield ze de twee mannen voor. ’Wat doen jullie?’ Geschrokken deinsden Benjamin en Bart terug: „Dit is kinderhandel!�


Voor Wim en Nathalie komt het aanbod van An Blomme als een geschenk uit de hemel. Het echtpaar verloor in 1997 immers op dramatische wijze hun dochtertje Eva, door een te laat uitgevoerde keizersnede door een gynaecoloog van het Amersfoortse Eemland Ziekenhuis. De gestikte foetus met twee keer de navelstreng strak om de hals kwam levenloos ter wereld. „Ik wilde maar één ding in mijn leven: moeder worden�, vertelde de diepbedroefde Nathalie deze krant. „Het was mijn allerliefste wens. Maar ik voelde Eva in mij sterven…� Als An Blomme zich december jongstleden bij het Leusder paar meldt, aarzelt het tweetal geen moment. Ze kopen de baby.
Bart Philtjens en Geertrui Praet zijn met stomheid geslagen wanneer ze 13 januari van dit jaar hun mailbox openen. Op deze kille donderdagmorgen leest Geertrui een mailtje van An: ’Door de stress ben ik het kind verloren. De baby is dood.’ De wensouders zijn compleet over hun toeren en ontroostbaar. Later ontkracht de dubieuze draagmoeder haar horrormailtje weer en verklaart ze dat ze geen afstand kan doen van het kindje.

’Als je Donna niet koopt, laat ik haar afdrijven’

Naar nu blijkt, is An Blomme 26 februari van dit jaar bevallen van een dochtertje. Baby Donna komt ter wereld in het ziekenhuis van Zottegem, in aanwezigheid van Wim en Nathalie Jansen. Die nemen Donna mee naar huis en starten een adoptieprocedure. „Het kind is van ons. Wij hebben helemaal niets onwettigs gedaan�, vertelt het tweetal.
„Mijn vrouw en ik hebben niks te verbergen. Wij zijn volledig in orde met de Nederlandse wetgeving. De Raad voor de Kinderbescherming van het Nederlandse ministerie van Justitie schrijft dat wij correct hebben gehandeld en geen strafbaar feit hebben gepleegd. Nee, ik vertel niet hoeveel wij hebben betaald. Wat er in België is fout gelopen, is ons probleem niet. Donna is een fantastisch kind. Wie haar aanraakt, krijgt met ons te maken. Dan breken we de straat af…�

Anonymous
24-05-2005, 11:10
Gelijk de baarmoeder van dat mens verwijderen :x

Leon
24-05-2005, 11:11
Ziekelijk inderdaad, mensenhandel over internet :?