PDA

View Full Version : Nog een paar minuten...



Justinian
01-06-2005, 20:59
...en dan weten we of Nederland voor of tegen heeft gestemd. M'n vrouw en m'n moeder heb ik weten te overtuigen voor te stemmen 8) Ik hoop dat de rest van de voorstanders hetzelfde heeft gedaan :thumbs:

Justinian
01-06-2005, 21:01
Damnit... ik lees net op teletekst dat uit de exit-poll blijkt dat 63% tegen de grondwet heeft gestemd. Hoewel ik het wel had verwacht blijft het erg, erg jammer...

Deuce
01-06-2005, 21:08
Yes ik heb er mede voor gezorgd dat balkenende '''voor gek staat in brussel' :lol:

het was vandaag al een goede dag...en nu nog beter :lol:

Ps justi....remco heeft ook nee gestemd :lol:

Guru
01-06-2005, 21:11
Justi, waar maak je je nou druk om?
Heb je de laatste tijd geen nieuws gechecked ofzo?

Ik heb champagne al uit de koeler gehaald, tis tijd voor een feestie! :lol:

Muay Thai Elite
01-06-2005, 21:27
Cool... Ja-stemmers sporen niet.

Ronald
01-06-2005, 23:06
M'n vrouw en m'n moeder heb ik weten te overtuigen voor te stemmen 8) Ik hoop dat de rest van de voorstanders hetzelfde heeft gedaan :thumbs:
Ik wel in ieder geval :wink:

Mickey
01-06-2005, 23:17
Dat ik tegen was moge natuurlijk duidelijk zijn..

Hier de eerste artikelen van Nu.nl!


Balkenende zeer teleurgesteld over uitslag

Uitgegeven: 1 juni 2005 21:42
Laatst gewijzigd: 1 juni 2005 22:12

DEN HAAG - Premier Balkenende is "zeer teleurgesteld" over de uitslag van het referendum. De hoge opkomst en de "betrokken discussie" over Europa noemde hij woensdagavond in een eerste reactie wel "winst".

De premier noemde het "helder dat de regering deze uitkomst zal respecteren". Volgens hem "hebben de kiezers een duidelijk en niet mis te verstaan signaal gegeven".


De premier zal aan zijn Europese partners duidelijk maken dat aan het Nederlands nee "recht gedaan" moet worden. De premier zal woensdagavond al contact hebben met een aantal Europese leiders en met voorzitter Barroso van de Europese Commissie, zeggen ingewijden.

De premier ziet het tempo van de uitbreiding van de unie, de financiële bijdrage van Nederland en het verlies van de Nederlandse soevereiniteit als de belangrijkste motieven van de tegenstemmers. "We moeten alles op alles zetten om de burgers meer te betrekken bij het Europa van de toekomst. Daar zal het kabinet zich voor inzetten."


Zalm

In de ogen van minister Zalm van Financiën (VVD) heeft de "algemene politieke weerzin" onder de kiezers meegespeeld bij het massale 'nee' tegen de Europese grondwet. Frustraties leefden over Europa, de euro, de snelheid van de uitbreiding en gebrek aan betrokkenheid. Maar Zalm vindt het moeilijk uit te maken wat ermee te doen. `

Op het punt van de EU-contributie wil Zalm, die volgende week weer met zijn Europese collega's vergadert over de nieuwe meerjarenbegroting, snel proberen zaken te doen. "We moeten van elk nadeel een voordeel maken, naar Johan Cruyff. Je moet er het beste van maken."

Bos

Volgens PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos bewijst de hoge opkomst de juistheid van de beslissing om een referendum te houden over de Europese grondwet.

Volgens de PvdA-leider "hebben veel kiezers, ook in onze achterban, niet tegen gestemd omdat zij anti-Europa zijn, maar omdat zij onvoldoende vertrouwen hebben in het tempo en de richting van de Europese samenwerking".

D66

Fractievoorzitter Dittrich van D66 meent dat de hoge opkomst duidelijk heeft gemaakt dat het referendum niet meer uit Nederland is weg te denken.

"Het referendum hoort bij Nederland. Dat neemt niemand ons meer af", aldus het Tweede-Kamerlid. D66 is voorstander van de Europese grondwet, maar neemt de uitslag "heel serieus". Volgens Dittrich rest het kabinet niets anders dan de grondwet in te trekken. Formeel heeft het kabinet de grondwet ter goedkeuring voorgelegd aan de Tweede Kamer.

Wilders trots

Onafhankelijk Tweede-Kamerlid Wilders is "ontzettend trots op de Nederlandse bevolking" omdat dit met zo'n grote meerderheid nee heeft gezegd tegen de Europese grondwet. "Het toont de immense kloof tussen politiek en samenleving. Het zou het kabinet sieren als het de eer aan zichzelf hield." Wilders is van plan donderdag in een spoeddebat een motie van wantrouwen tegen het kabinet in te dienen.

SP: fantastisch

De SP had niet op zo'n grote nee-uitslag gerekend. Volgens prognoses stemde 63 procent van de kiezers tegen en 37 procent voor de Europese grondwet. "Fantastisch", was de eerste reactie van SP-senator Kox, die sprak van "een nee tegen een gekke grondwet". Hij noemde de opkomst van voorlopig 62 procent "buitengewoon indrukwekkend".

Halsema: ontzettend balen

GroenLinks-fractieleider Halsema noemt het 'nee' tegen de Europese grondwet "ontzettend balen". Het neekamp heeft naar haar zeggen goed campagne gevoerd. "Wij hadden af en toe hinder van onhandigheden van deze regering." Maar ze vindt het "flauw" alles op de campagnes te gooien. Uiteindelijk voelde de bevolking meer voor de argumenten van het neekamp.

Mickey
01-06-2005, 23:18
Nederland verwerpt Europese grondwet (video)

Uitgegeven: 1 juni 2005 20:59
Laatst gewijzigd: 1 juni 2005 23:13

AMSTERDAM - Nederland heeft de Europese grondwet massaal afgewezen. Na telling van 96,5 procent van de stemmen is 61,7 procent tegen en 38,3 procent voor de grondwet. De opkomst is uitgekomen op 63 procent. Dat is vrijwel dezelfde uitslag als de exit-poll van Interview NSS bij het sluiten van de stembureaus.

Bekijk video:
Modem/ Breedband


Het opkomstcijfer is van groot belang, omdat CDA en PvdA hebben aangegeven dat zij bij een opkomst van meer dan 30 procent de uitkomst van het referendum zullen volgen.

Amsterdam

In Amsterdam stemden minder mensen dan gemiddeld, net iets meer dan de helft. Maar zij blijken wel meer richting Europa te denken. Van de opgekomen Amsterdammers stemde 57,7 procent tegen en 42,3 procent voor de grondwet.

De stemmen waren snel geteld in Amsterdam. Volgens het bureau verkiezingen kwam dat door het handmatig tellen en door de simpele keuze op het biljet, dat met een rode potlood moest worden ingevuld, tussen voor en tegen.

Rotterdam

In Rotterdam was het aantal nee-stemmers beduidend groter. In totaal 67,6 procent stemde tegen. Van de kiesgerechtigde Rotterdammers nam de helft (53,4 procent) deel aan het referendum.

Ook in de gemeente Maastricht is woensdag tegen de Europese Grondwet gestemd. In de Europese stad bij uitstek zei 55,9 procent van de stemgerechtigde inwoners 'nee' tegen de grondwet. 44,1 procent stemde voor. Van de kiezers ging 57,5 procent naar de stembus.

Eerste gemeente

Het Gelderse Rozendaal wist woensdagavond als eerste gemeente de uitslag te melden. Het versloeg daarmee favorieten als Schiermonnikoog en Renswoude.

Burgemeester A. Boerma toonde zich trots. De gemeente, met één kieslokaal, gebruikte dit keer voor het eerst een stemmachine. Stiekem hoopte Rozendaal erop de eerste te zijn. Nu dat gelukt is, is de gemeente dolblij.

De burgemeester is vooral trots dat zoveel mensen kwamen stemmen. Ruim 82,5 procent nam de moeite zijn voorkeur te kennen te geven. Rozendaal heeft bij andere verkiezingen vaak de hoogste opkomst van Nederland.

Mickey
01-06-2005, 23:21
Ik ben in ieder geval erg blij.

De voor en tegen argumenten zijn natuurlijk de afgelopen periode
voorbij gevlogen, maar ik ben nog nooit zo happy geweest met
een uitslag van een verkiezing..

Het zegt mijn inziens trouwens wel wat dat zoveel mensen zijn
komen opdagen en zoveel mensen tegen hebben gestemd.

Ik vind echter wat Wilders nu wil doen (motie van wantrouwen)
ook weer een tikkeltje overbodig.

De grondwet staat los van ons huidige kabinet vind ik.

Mickey
01-06-2005, 23:25
Bos

Volgens PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos bewijst de hoge opkomst de juistheid van de beslissing om een referendum te houden over de Europese grondwet.

Zei de man die er desnoods nog 1 wilde houden als we "Nee" zouden stemmen.. Nu gaan ze allemaal weer paaien..

Zucht..
:twak:

Menno
02-06-2005, 01:06
Buiten de discussie over de grondwet, vind ik het in ieder geval een goede zaak dat politici nu, als gevolg van het referendum, meer lijken te beseffen dat er teveel belangrijke politieke beslissingen zijn genomen, zonder dat men op de hoogte was van -of interesse had in- de mening van kiezers.

mossad
02-06-2005, 02:43
Mooi. Laat ze nu maar eens heel rustig aan een fatsoenlijk document gaan werken. Tijd voor bezinning.

A.F.
02-06-2005, 10:22
ja ja ja NEE!!!!!!!!!!!...gelukkig ...

het volk heeft gesproken

Octavius
02-06-2005, 10:35
De Euro trekt nu wel bij met de Dollar. Goed voor de econimie. Maar shit als je je vakantie nog moet boeken. Ach ja.