PDA

View Full Version : Bovenbenen trainen



Leon
02-06-2005, 11:36
Hey jongens, ik heb nou al paar weekjes (3 ongeveer) last van mijn knieƫn.
Ik ben hiermee vandaag naar de dokter gegaan en ze heeft me verteld dat
ik mijn benen meer spierkracht moest geven dmv training, ik ga binnenkort
dan wel op afspraak naar een fysio maar ik zou het op prijs stellen hier te horen
hoe ik het best mijn bovenbenen kan versterken? Niet massa gericht dus maar
puur spierkracht om de belasting van mijn knieƫn deels over te nemen/weg te halen.

Deuce
02-06-2005, 11:43
Veel herhalingen, weinig gewicht.....

Weet niet hoe erg het is met je knie, maar oefeningen met eigen lichaam zijn altijd goed, voor de verandering niet aftrekken, maar lunges, uitvalpassen, squate etc

Deuce
Dr anders van de ciosuniversiteit

Octavius
02-06-2005, 11:51
Gezien dat je nog in de groei bent moet je opassen voor je knieen. Je kan bv makkelijk een Retro-patellaire chondropathie krijgen. (beschadiging van het kraabeen achter je knieschijf). Weet niet of je makkelijk kan heurken en je been kan buigen?

Maar heb je al eens eerfer getraind? Anders zou ik gewoon 3x12 doen. Maar is moeilijk te zeggen omdat ik je niet in real life voor me heb.

Leon
02-06-2005, 12:22
Ok ik zal even wat achtergrond informatie vrijgeven:

Ben dus 17 jaar
187 cm
75 kilogram

Tijd lang intensief krachttraining gedaan voor massa en kracht, het ging daar
eerste tijd wel goed met mijn benen, maar naarmate ik minder creatine binnenkreeg
kreeg ik steeds meer last van mijn knieƫn tijdens het trainen, heb het lang
(lees maanden) laten rusten in de hoop dat ik daarna weer langzaam kon
beginnen. Verder doen mijn knieƫn niet bijzonder zeer met/na een specifieke
beweging, opstaan en en buigen etc gaat gewoon zoals het bij iedereen gaat.
Als ik ga hardlopen lijkt het wel of mijn knieƫn blokkeren en ik krijg dan een stekende pijn.
Kan het misschien iets te maken hebben met het feit dat ik 3 weekjes geleden
een van mijn knieƫn heb verdraaid? Als er nog meer verteld moet worden
om me te kunnen helpen moet het gewoon even gezegt worden.


Alvast bedankt voor de reactie's allebei :thumbs:

Deuce
02-06-2005, 12:56
Krachttraining op jonge leeftijd kan ervoor zorgen dat je botten krom trekken en dus dat je last krijgt van gewrichten. Dit komt omdat er veel lijmstof in je botten zit en daardoor kunnen je botten een stootje hebben en zijn ze "flexibel", naarmate je ouder wordt worden dit zouten en dus stugger en minderflexibeler en breekbaarder.....(dan heb ik het over jonge mensen en bejaarden over deze vergelijking)

Wanneer je je knie verdraaid heb zou je je meniscus beschadigt kunnen hebben, maar dan had je wel meer pijn denk ik. Kan ook stuk kraakbeen zijn wat los zit..