PDA

View Full Version : Patentinbreuk kost Microsoft 8,9 miljoen dollar



Justinian
08-06-2005, 08:22
De Amerikaanse rechtbank heeft softwarefabrikant Microsoft schuldig bevonden aan patentinbreuk. Het bedrijf moet daardoor een slordige 8,9 miljoen dollar betalen aan een uitvinder uit Guatamala. De uitvinder, Carlos Armando Amado, heeft een patent op een technologie die Microsoft gebruikt in Excel en Access.

Het patent van Amado behelst een koppeling tussen Excel en Access via één spreadsheet. Al in 1990 legde Amado het patent vast, en probeerde het daarna zonder succes aan Microsoft te verkopen. Amado was destijds student aan de Stanford University.

In een reactie zegt Microsoft het te betreuren dat het deze boete moet betalen. Daarentegen is de softwaregigant tevreden dat de rechtbankjury de meeste claims van Amado verwierp. Amado had om een schadevergoeding van enkele honderden miljoenen dollars gevraagd. www.fok.nl



Ook in Europa is het in de nabije toekomst mogelijk dat je met dit soort claims te maken krijgt, aangezien men nu bezig is met een softwareoctrooi richtlijn. Als je nagaat waar zo'n octrooi (is hetzelfde als octrooi) nu eigenlijk om gaat dan vraag je je vaak af waarom er in Godsnaam octrooi op is verleend, aangezien het in veel gevallen echt geen uitvindingshoogte heeft en dus veel te voor de hand liggend is. Er is zelfs octrooi verleend op 'tabbed pallets' zoals je die ziet in een programma als Photoshop.

Microsoft is een tijd geleden trouwens veroordeeld in een soortgelijke zaak, maar de vergoeding die Microsoft in die zaak moest betalen lag aanzienlijk hoger, nl. 900 miljoen dollar (!).

Ronald
08-06-2005, 19:22
Over softwareoctrooi, codificatie en innovatie zou je een scriptie kunnen schrijven Roy :lol: :wink: .

Overigens denk ik dat 8,9 miljoen niet echt een probleem is voor Microsoft.

Jay Hoov
08-06-2005, 20:29
Over softwareoctrooi, codificatie en innovatie zou je een scriptie kunnen schrijven Roy :lol: :wink: .

Overigens denk ik dat 8,9 miljoen niet echt een probleem is voor Microsoft.

Overigens denk ik dat 8,9 miljoen niet echt een probleem is voor Microsoft.
Dus dat!

Justinian
08-06-2005, 20:46
Misschien een tip voor jou trouwens Justi, ga eens solliciteren bij het EOB (europees octrooi bureau) daar kan je flink verdienen (je betaalt geen belasting) en echt zwaar werk lijkt het me niet.
Ik ben op dit onderwerp afgestudeerd, twee keer (Ronald = correct ;)). Een octrooigemachtigde verdient trouwens ook erg veel geld, alleen moet je dan wel een technische achtergrond hebben aangezien je de 'uitvindingen' technisch moet beschrijven/verwoorden. Ik heb tijdens m'n afstuderen contact gehad met een Nederlandse octrooigemachtigde in dienst van Philips en hij verdient echt geld als water :lol:

Anonymous
09-06-2005, 10:58
Misschien een tip voor jou trouwens Justi, ga eens solliciteren bij het EOB (europees octrooi bureau) daar kan je flink verdienen (je betaalt geen belasting) en echt zwaar werk lijkt het me niet.
Ik ben op dit onderwerp afgestudeerd, twee keer (Ronald = correct ;)). Een octrooigemachtigde verdient trouwens ook erg veel geld, alleen moet je dan wel een technische achtergrond hebben aangezien je de 'uitvindingen' technisch moet beschrijven/verwoorden. Ik heb tijdens m'n afstuderen contact gehad met een Nederlandse octrooigemachtigde in dienst van Philips en hij verdient echt geld als water :lol:

Hahaha, ja maar bij Philips moet je dan over een groot deel van je inkomen 50% bel. betalen en dat hoeft bij de EOB weer niet.

hoezo, je buitenlandse inkomsten worden hier toch ook gewoon belast?!