PDA

View Full Version : UPC zijn sukkels en zij belden mij op..........



Guru
08-06-2005, 20:53
Interessant verhaal.....

Ik woon al 6 jaar op dit adres, en toen ik er kwam wonen, kon ik al meteen kabel TV kijken. Toendertijd was de kabel eigendom van mijn gemeente.

Aangezien er nooit een instantie/UPC contact met mij heeft opgenomen op een abonnement af te sluiten, heb ik dat ook nooit gedaan.

Mijn gemeente heeft het medio 2000/2001 de kabel verkocht aan UPC. Ik had toen een kabel-internet abbonement via Sonera.
Het Sonera internet-abonnement verviel en UPC zou contact opnemen met mij wat ze niet deden.
Het TV/radio abonnement was van de gemeente destijds, waar ik volgens mij ook niet geregistreerd was als kabelgebruiker.
Met andere woorden, bij de bewoner voor mij zat het dus al niet goed blijkbaar!
Dus van voor 1999 al.

Ik heb toendertijd omstreeks 2000/2001 gebeld dat ik interesse had in een UPC kabel internet abbonement (what was I thinking..) na het aflopen van mijn Sonera Abonnement

Echter konden ze mij in systeem NIET vinden en werd ik 4 keer doorverbonden en de monteur die zou langskomen en is NOOIT gekomen.

Ze wilden mij ook gewoon niet helpen, althans zo kwam het over, zo van zoek het lekker maar uit.

Vanaf dat moment wist ik dat ik niet "bekend" was als kabelgebruiker.

Vervolgend heb ik een ADSL abonnement afgesloten en mijn analoge TV kabel signaal ging gewoon door tot nu en het heden....

Nu heeft UPC mij vandaag gebeld, ik was niet thuis en mijn vriendin vertelde die meneer dat hij beter mij erover kan spreken.
Hij vroeg of op dit huisadres TV kan worden gekeken en vroeg wanneer ik thuis zou zijn....


Ik weet dat er GEEN overeenkomst is dus ik ben ze niets verschuldigd.

Zonder die, door die getekende, overeenkomst kan ik op een nette manier zeggen, dat je niet verder in discussie gaat met hen?
Of niet?

Misschien leuke case voor Justi?

Deuce
08-06-2005, 21:03
Met geen overeenkomst kunnen ze je heel weinig maken geloof ik...

Geloof niet dat er iemand "schade" door heeft geleden, want zou het hen zoveel kosten? Volgens mij niks....

Justinian
08-06-2005, 22:09
Ik weet dat er GEEN overeenkomst is dus ik ben ze niets verschuldigd.
Dat er geen overeenkomst is wil niet per definitie zeggen dat er geen sprake is van een verbintenis. Simpel voorbeeld: je slaat iemand op straat op z'n gezicht. Dit is niet alleen een strafbaar feit, maar het slachtoffer kan ook schade lijden (onrechtmatige daad). Indien sprake is van een onrechtmatige daad is er (in beginsel) ook een verbintenis ontstaan: je bent dan namelijk verplicht de schade die deze persoon lijdt te vergoeden. Deze verbintenis is dus niet ontstaan uit een overeenkomst (er is geen sprake van aanbod en aanvaarding lijkt mij :wink: ).

Wellicht gooien ze het wel op ongerechtvaardigde verrijking (art. 6: 212 BW ff uit m'n hoofd). Of de kans op succes groot is durf ik zo niet te zeggen, aangezien ik je verhaal niet helemaal heb doorgelezen.


Zonder die, door die getekende, overeenkomst kan ik op een nette manier zeggen, dat je niet verder in discussie gaat met hen?
Of niet?

Misschien leuke case voor Justi?
Ik wil er wel even over nadenken omdat dit soort dingen altijd leuk zijn, maar het gaat me zeker niet lukken voor 15 juni, aangezien ik het mega druk heb. Vandaar dat ik de laatste tijd ook wat minder online ben ;)

xXRichardXx
08-06-2005, 22:33
Ik weet dat er GEEN overeenkomst is dus ik ben ze niets verschuldigd.
Dat er geen overeenkomst is wil niet per definitie zeggen dat er geen sprake is van een verbintenis. Simpel voorbeeld: je slaat iemand op straat op z'n gezicht. Dit is niet alleen een strafbaar feit, maar het slachtoffer kan ook schade lijden (onrechtmatige daad). Indien sprake is van een onrechtmatige daad is er (in beginsel) ook een verbintenis ontstaan: je bent dan namelijk verplicht de schade die deze persoon lijdt te vergoeden. Deze verbintenis is dus niet ontstaan uit een overeenkomst (er is geen sprake van aanbod en aanvaarding lijkt mij :wink: ).

Wellicht gooien ze het wel op ongerechtvaardigde verrijking (art. 6: 212 BW ff uit m'n hoofd). Of de kans op succes groot is durf ik zo niet te zeggen, aangezien ik je verhaal niet helemaal heb doorgelezen.


Zonder die, door die getekende, overeenkomst kan ik op een nette manier zeggen, dat je niet verder in discussie gaat met hen?
Of niet?

Misschien leuke case voor Justi?
Ik wil er wel even over nadenken omdat dit soort dingen altijd leuk zijn, maar het gaat me zeker niet lukken voor 15 juni, aangezien ik het mega druk heb. Vandaar dat ik de laatste tijd ook wat minder online ben ;)

Ik denk dat ongerechtvaardigde verrijking (is idd 6:212 BW Justi :wink: ) het beste is waarop UPC het kan gooien. "Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking."

Ik weet dus niet of je wel kan zeggen dat omdat er geen overeenkomst is je niets verschuldigd bent. Andersom werkt dat ook zo, als iemand per ongeluk geld op mijn rekening stort, is hij gerechtigd dit geld terug te vorderen, ook al hebben wij geen overeenkomst. Niet om je bang te maken, maar het zou je wel eens geld kunnen gaan kosten.

ps. "Vervolgend heb ik een ADSL abonnement afgesloten en mijn analoge TV kabel signaal ging gewoon door tot nu en het heden...." zei je guru, dat adsl abonnement is dus niet bij UPC afgesloten he?

Guru
08-06-2005, 23:48
Nee, dat ADSL abonnement is NIET bij UPC afgesloten aangezien ze mij daar toendertijd niet "kenden" heb ik geen zaken met hun gedaan qua internet.

Tja onrechtmatige verijking.
Ik las op de vara site kassa het volgende:


Ik heb hetzelfde meegemaakt. Het antwoord was simpel als je hun voorwaarden leest. Het abonnement gaat in nadat je het hebt aangevraagd! Je hebt gewoon geen verplichtingen over een periode dat je geen klant bent. Als een bedrijf niet de moeite neemt om zijn administratie goed op orde te houden dan is dat hun probleem. Met levering van Energie ligt het anders, dat is een kostbaar product. Bij een kabelsignaal maakt het qua kosten niet uit of je dat wel of niet gebruikt. Ik heb ze destijds op hun eigen voorwaarden gewezen en ze hebben de claim ingetrokken! (Casema)

Guru
08-06-2005, 23:53
Ik wil er wel even over nadenken omdat dit soort dingen altijd leuk zijn, maar het gaat me zeker niet lukken voor 15 juni, aangezien ik het mega druk heb. Vandaar dat ik de laatste tijd ook wat minder online ben ;)

Is goed, hoeft niet perse hoor.
Een vriend van studeert ook rechten (al 10 jaar vrij doctoraal)
Eens kijken wat hij ervan zegt.
Maar ja eerst even kijken of UPC nog wel contact met mij gaat opnemen, het zijn vage lui en het is er een grote chaos.

Octavius
09-06-2005, 11:05
Guru vraag het aan Geert.

Jochem
09-06-2005, 12:08
Allemaal heel slim gevonden enzo, maar kabel die zit gewoon inclusief in de jaarlijkse rekening die je krijgt van de gemeente.
suc6 ermee

edit: kijk en luistergeld is dat dus

Jochem
09-06-2005, 12:13
oh ok rik, dat wist ik indd niet. MAar als dat dus niet is, ben je een zwartkijker. enne "dat wist ik niet" of een andere slappe smoes gaat niet werken, dat wordt een dikke boete.

Justinian
09-06-2005, 13:10
Een vriend van studeert ook rechten (al 10 jaar vrij doctoraal)
Eens kijken wat hij ervan zegt.
10 jaar?!? Er moet toch een reden zijn voor het feit dat hij nu al 6 langer bezig is dan gebruikelijk en ik vraag me af wat die reden is :lol:

Octavius
09-06-2005, 14:38
Een vriend van studeert ook rechten (al 10 jaar vrij doctoraal)
Eens kijken wat hij ervan zegt.
10 jaar?!? Er moet toch een reden zijn voor het feit dat hij nu al 6 langer bezig is dan gebruikelijk en ik vraag me af wat die reden is :lol:

Sommige studenten willen niet werken. :wink:

Guru
09-06-2005, 18:38
oh ok rik, dat wist ik indd niet. MAar als dat dus niet is, ben je een zwartkijker. enne "dat wist ik niet" of een andere slappe smoes gaat niet werken, dat wordt een dikke boete.

Nee, je weet wel vaker niet hoe de grote mensen wereld werkt.
Boete? voor wat?
Er is geen aantoonbaar bewijs dat ik uberhaupt kabel TV heb gekeken.

Guru
09-06-2005, 18:42
Een vriend van studeert ook rechten (al 10 jaar vrij doctoraal)
Eens kijken wat hij ervan zegt.
10 jaar?!? Er moet toch een reden zijn voor het feit dat hij nu al 6 langer bezig is dan gebruikelijk en ik vraag me af wat die reden is :lol:

Tja, studenten vereniging vroeger, hij werkt nu al 32 uur in de week (bijbaan) en zit dus al paar jaar op die scriptie voor zijn vrij doctoraal.
Trouwens een correctie, hij zit studeert al 12 jaar rechten. 8)
Tja ik zou ook denken, kap met dat vrij doctoraal en haal die paar tentamens en finish it maar ja.
Zijn zus heeft het cum laude gehaald op de UVA, maar UVA vind hij van lager niveau dan Utrecht.

xXRichardXx
09-06-2005, 19:30
En terecht, Utrecht is topniveau! Heeft ook z'n nadelen, want herkansen is er bijna niet bij...


OT: Wat Jochem 'boete' noemt, noemen wij juristen (haha) schadevergoeding. En 'wist ik niet of een andere slappe smoes gaat niet werken' noemen we 'wat we redelijker wijs hadden kunnen/moeten weten'.

Weet inderdaad niet hoe ze kunnen bewijzen dat je kabel hebt kunnen ontvangen. Misschien houden ze een lijst bij naar welke adressen kabel gaat, en dat jouw naam daar niet aan gekoppeld is, kan een administratief foutje bij hen zijn. Hebben ze ondertussen al weer gebeld?

Justinian
09-06-2005, 22:27
Een vriend van studeert ook rechten (al 10 jaar vrij doctoraal)
Eens kijken wat hij ervan zegt.
10 jaar?!? Er moet toch een reden zijn voor het feit dat hij nu al 6 langer bezig is dan gebruikelijk en ik vraag me af wat die reden is :lol:

Tja, studenten vereniging vroeger, hij werkt nu al 32 uur in de week (bijbaan) en zit dus al paar jaar op die scriptie voor zijn vrij doctoraal.
Trouwens een correctie, hij zit studeert al 12 jaar rechten. 8)
Tja ik zou ook denken, kap met dat vrij doctoraal en haal die paar tentamens en finish it maar ja.
Zijn zus heeft het cum laude gehaald op de UVA, maar UVA vind hij van lager niveau dan Utrecht.
Zijn de meeste punten dan al niet verlopen?

Jochem
09-06-2005, 23:10
@ justi ik geloof dat je je opleiding voor eind 2006 of iets dergelijks moet afronden, dan wordt alles BAMA.

Deuce
09-06-2005, 23:14
Je moet je opleiding toch halen binnen zoveel tijd? HBO is het na je p 10 jaar ofzo

Justinian
10-06-2005, 08:14
@ justi ik geloof dat je je opleiding voor eind 2006 of iets dergelijks moet afronden, dan wordt alles BAMA.
Volgens mij niet. Je moet je punten echt binnen een bepaalde periode halen, anders vervallen ze.

Guru
10-06-2005, 19:39
Anywayz, dat zou ik eens aan hem moeten vragen.
Ik heb een brief van UPC ontvangen.
De eerste zin luidt: "Wij danken u hartelijk voor uw aanvraag op het standaardpakket voor radio en tv".
Met een formulier wat ik kan invullen.
Nou, leuk allemaal!

Maar ik ben geenzins van plan om klant te worden, ik scoor nog liever een testbeeld.
Dus zal ik even een briefje sturen dat ik geen interesse heb.
8)