PDA

View Full Version : Hongarije tips?



Ronald
06-07-2005, 19:53
Vanavond net besloten waar we naar toegaan met vakantie. Het wordt Hongarije, zo'n 55 kilometer ten zuidwesten van Budapest (precies tussen Budapest en het Balatonmeer).

Heeft iemand nog leuke tips voor Hongarije (of omstreken: het ligt natuurlijk ook vlak bij Slowakije of Wenen). Ik ken eerlijk gezegd het land helemaal niet en weet dan ook niets van bezienswaardigheden, natuurgebieden, activiteiten, cultuur of wat dan ook van het land. Wie is er wel eens geweest of wie kan er wat meer over vertellen?

Sjaak
07-07-2005, 01:36
Vanavond net besloten waar we naar toegaan met vakantie. Het wordt Hongarije, zo'n 55 kilometer ten zuidwesten van Budapest (precies tussen Budapest en het Balatonmeer).

Heeft iemand nog leuke tips voor Hongarije (of omstreken: het ligt natuurlijk ook vlak bij Slowakije of Wenen). Ik ken eerlijk gezegd het land helemaal niet en weet dan ook niets van bezienswaardigheden, natuurgebieden, activiteiten, cultuur of wat dan ook van het land. Wie is er wel eens geweest of wie kan er wat meer over vertellen?

Waar zit je precies Ronald, ben daar een paar jaar lang een week geweest om les te geven samen met Michael op een Kyokushin zomerkamp en het is daar heel mooi. Volgens mij zit je precies op een plek waar het superstil is dus je moet of omhoog naar Budapest of afzakken naar het Baletonmeer.

Ben 3 x geweest en steeds was het rond de 35 graden in july en het is daar bloedverziekend heet.

Budapest is een prachtige stad en je kan daar dagen rondlopen, veel bezienswaardigheden en de boulevards langs de Donau zijn echte trekpleisters voor toeristen. Het sterft daar van de terrasjes en overal wordt gezellige muziek gedraaid, heel leuk om daar te zitten.

Aanrader is daar de Kentucky Fried Chicken :lol: en daar kan je je het ongans eten voor 2 a 3 euro. Bier in Budpast is heel duur op de boulevard en in het centrum, soms wel 6, 7 of 8 euro voor een halve liter. Net buiten Budapest kost een biertje slechts 50 eurocent.

Er lopen daar ook prachtige dames rond in stelletjes van 2 die je gewoon aanspreken voor een lekkere wip en dat zijn echt hele mooie meiden.

Baletonmeer is geweldig, je kan daar op sommige plekken 1 km het water inlopen en dan sta je nog pas tot aan je knieen in het water en het water is daar soms zo warm dat je nog geen eens afkoeld.

Effe een tripje naar Wenen is ook een aanrader een prachtige stad.

Een tip kijk uit in het verkeer want die Hongaren zijn levensgevaarlijke rijders en ze denken allemaal dat ze Schumacher zijn en halen gewoon in op hoeken en in onoverzichtelijke bochten en je zit daar constant in de stijgbeugels.

Veel plezier daar.

gimgamgommetje
07-07-2005, 01:54
ik heb in november een week getraind in Budapest.
We zijn maar 1 avond echt de stad in geweest, maar het uitzicht in het centrum was grandioos. We keken echt onze ogen uit.

Dus ondanks dat ik verder weinig van Hongarije heb gezien (alleen doorheen gescheurd) kan ik het uitzicht in het centrum absoluut aanraden.
Ze hebben er echt mooi verlichte kastelen en zo.

De restaurantjes vond ik meestal wat ouderwets er uitzien en het eten was niet altijd goed warm en zo. Voor eten waren we gemiddeld ehh eurootje of 5 kwijt, mischien iets meer.
Sommige restaurants waren okay. Ga er niet naar een vage chinees :)

Kennis van de Engelse of Duitse taal is er niet echt gemeengoed.
Ze zijn ook ook niet overal op het idee gekomen om straatnaamborden te plaatsen ,wat als resultaat had dat we ook met kaart moeilijk de weg konden vinden.
Mijn advies is dan lekker in budapest met de taxi te gaan wat echt wel betaalbaar was. ik geloof omgerekend steeds rond de 6 euro en dat waren redelijke ritten met redelijke taxichauffeurs. (vraag ff wat het kost voor je rit aanneemt of je krijgt wellicht een erge toeristische route)
Maar wij hadden nooit problemen met taxi's daar . 1 stopte zelfs de meter toen hij op afgesproken bedrag zat en ging toen uitgebreid onze plaats van bestemming zoeken. hij weigerde zelfs fooi aan te nemen.

OOh en als je 's avonds over straat loopt moet je je paspoort bij je hebben!!! wij zochten dat krav maga gebouw op zodat we die de volgende morgen zouden vinden gelijk en niet te laat kwamen.
Er stopte opeens een auto waar 4 agenten met gummilatten uitkwamen die om een paspoort vroegen.
Verder niks aan de hand hoor want we hadden die wel. Het kwam wel vrij agressief over.

Persoonlijk vonden we geen grote supermarkten maar wel een hele zooi kleine winkeltjes.
Mischien dat ze er wel zijn maar zorg voor de zekerheid dat je dingen al bij je hebt die je echt nodig hebt.
shampoo die ik daar kocht bleek bv al in 2003 overdatum te zijn :)

mensen zijn btw zwaar relaxed daaro.
Van dingen als criminaliteit of zo hadden we niks gemerkt.
Veel met politiemensen daar gepraat tijdens training en die zeiden dat je daar ook niet bang voor hoeft te zijn. er gebeurt weinig.

Persoonlijk vond ik de vrouwen daar niet echt knap vergeleken hier.

gimgamgommetje
07-07-2005, 02:01
wat sjaak zegt over vrouwen ehh heb ik nie zo meegemaakt,, wrong time wrong place i guess :)
qua verkeer heeft ie zeker wel gelijk.

toen we aankwamen verdwaalden we waarna we de weg vroegen in een benzinestation.
een duits sprekende hongaar moest dezelfde kant op.
hij reed serieus zo ongeveer als in die stomme sbs6 serie over politie achtervolgingen. met bloedgang door rood, steeds wisselen van rijbaan , op laatste moment bocht om etc.
Ik dacht dat ie ons af wou schudden ipv dat we hem moesten volgen. Dat was echt ziek gewoon.
Op het laatst knipperde hij ff met zijn lichten en wij sloegen af. En waarempel.. ons hotel....

bier was bij ons overal goedkoop, ook in het centrum, maar het was wel november en geen juli

Anonymous
07-07-2005, 09:21
een vriend van me zou er nu al de 2de week zijn, maar hij is al na een week terug.....voedselvergiftiging.

dtgerald
07-07-2005, 12:02
Ik ben in Siofok geweest was wel leuk ben een week geweest was lang genoeg.Boedapest is wel een mooie stad we hebben daar een rondleideing gehad in een cabriobus.En we zijn daar naar zo`n zwembad cq kuuroord geweest.Je je daar laten masseren wij betaald en naar binnen.Komen we binnen zien we daar allemaal gasten naakt lopen en de massage`s werden gedaan door types ala Bud Spencer.Ik ben gelijk omgedraaid aan mijn lijf geen vent.Dus als je daar komt dan weet je dat.

micha
07-07-2005, 16:01
Hongarije is top!
knappe mensen die Hongaren!!

Anonymous
07-07-2005, 16:08
ik ga ook met een groep naar Siofok.. we hebben een villa gehuurd daaro..

Anonymous
07-07-2005, 16:18
Er lopen daar ook prachtige dames rond in stelletjes van 2 die je gewoon aanspreken voor een lekkere wip en dat zijn echt hele mooie meiden.


wel eens van hoeren gehoord sjaak! :lol:

Ronald
07-07-2005, 19:15
Bedankt voor de info allemaal :thumbs: .
Ik zit trouwens in een klein plaatsje in de buurt van Szekesfehervar, tussen het Balatonmeer en Budapest.

http://www.hongarijetoerisme.nl/KAART.gif

Sjaak
08-07-2005, 00:07
Er lopen daar ook prachtige dames rond in stelletjes van 2 die je gewoon aanspreken voor een lekkere wip en dat zijn echt hele mooie meiden.


wel eens van hoeren gehoord sjaak! :lol:

Hoeren .......................................... :roll: die vragen toch geld of niet :wink: dit waren gewoon liefhebbers :o