PDA

View Full Version : Leon de Winter: 'Nouredine had dodenlijst'



MB667
08-07-2005, 10:11
Uitgegeven: 8 juli 2005 09:01
Laatst gewijzigd: 8 juli 2005 09:01

DEN HAAG - Nouredine el F., het op 22 juni in Amsterdam aangehouden vermeende lid van de Hofstadgroep, had een dodenlijst. Dat beweert schrijver Leon de Winter. In zijn weblog op internet schrijft hij dat de informatie hem is toegespeeld door "afzonderlijke bronnen in kringen rond het onderzoek".

De Winter stelt niet te weten wie er op de dodenlijst staan. Na de arrestatie van Nouredine en twee moslima's met wie hij in een auto zat, is de beveiliging van politici in Den Haag - in sommige gevallen zichtbaar - verscherpt. Dan gaat het onder meer om minister Donner van Justitie, VVD-fractievoorzitter Van Aartsen en de Tweede-Kamerleden Eerdmans (LPF) en Wilders.


Een woordvoerster van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie stelt dat er bij de arrestatie van Nouredine el F. alleen een wapen is gevonden. Zij wil niet ingaan op de vraag of er na de aanhouding een dodenlijst is gevonden bij eventuele huiszoekeningen. "Ik geef verder nergens commentaar op", aldus de woordvoerster.
-----------------------------------------


Zus Theo van Gogh woedend over rol AIVD

Uitgegeven: 8 juli 2005 07:45
Laatst gewijzigd: 8 juli 2005 08:36

AMSTERDAM - De zus van Theo van Gogh, Josien, is kwaad dat de Nederlandse veiligheidsdienst AIVD de moord op haar broer niet heeft voorkomen. "Als ze alerter waren geweest, dan had hij misschien nog geleefd," zegt ze vrijdag in een interview met dagblad Trouw.

"Dat is onverteerbaar. Ik voel die woede als een knoop in mijn maag, letterlijk," aldus Josien van Gogh. Maandag begint in Amsterdam het proces tegen Mohammed B. die via zijn advocaat de moord op de cineast heeft bekend.


Van Gogh schetst hoe de AIVD Mohammed B. en de vermeende terreurcel Hofstadgroep al enige tijd in de gaten hield, dat de dienst wist van bijeenkomsten bij B. van de extreme moslimjongeren.

"Anderen leden van de Hofstadgroep noemden hem 'de gevaarlijkste van allemaal'. Maar zelfs na de moord kwam de minister van Justitie nog met de verklaring dat Mohammed B. een 'randfiguur' was. Ik was verbijsterd. Hoe erg moeten in godsnaam de 'echte' terroristen wel niet zijn."

Josien van Gogh verklaart dat ze niet weet wat ze van Mohammed B. moet denken. "Hij ziet er heel vriendelijk uit, met van die grote babyogen. Hij glimlachte triomfantelijk toen de officier de vorige keer meldde dat er nog te weinig bewijs was voor connecties met de Hofstadgroep. Maar ik weet wat ik van Mohammed B. vind: hij is een lafaard. Een ongelofelijke lafaard. Omdat hij zwijgt. Wees een man, zou ik zeggen, en spreek dan ook. Ik vind het onverdraaglijk dat hij zich mag beroepen op zijn zwijgrecht."