PDA

View Full Version : Damn, wat nu?



Biiyen
15-07-2005, 17:04
Mijn werkgever wilde van mij af (re-organisatie... echte reden ik ben met mijn 24 uur net zo duur als een ander met 40 uur), ik vond dat prima. Ik heb een baantje al 4 jaar ergens als medewerker van de IT service, ik heb een contract van 24 uur per week (contract is onbepaalde tijd en is al 4 jaar geldig), naar eigen inzicht in te delen. Geen probleem want ik zat immers op school.

Nu had ik bedongen dat ze me konden ontslaan en ik kreeg dan een bedrag mee dat ik had berekent via internet (kanton-rechtersformule) en dat kwam neer op 3500-4000 euro netto handje kontantje en ik ben pleite, ariverdreci hasta la pasta op naar Thailand.

Maar nu heeft de IT- opperbaas in Duitsland (ja, ik werk voor een Duitse firma) ontdekt wat ik met hoofd PZ van plan was en nu zegt die Duitser: "Die jongen kunnen jullie niet ontslaan want die heeft te veel kennis om zo maar aan de kant te zetten"

Oke maar wat nu? hoe kom ik hier onderuit? ik wil weg en ik wil 3500 euro en ik wil naar Thailand.

Heb ik een kans dat ik zit met die 24 uur en dat ik 40 uur wil? en als hun me een 40 uur contract geven ben ik dan verplicht dat te nemen? of is dat werkweigering en kan ik alle verdere bedrgaen op mijn buik schrijven?

Ronny
15-07-2005, 17:08
verandering van je contract moet in overleg met jou gebeuren. je kan natuurlijk altijd weigeren en niet accoord gaan met de nieuwe voorwaarden.

Mickey
16-07-2005, 00:19
Klopt.. Maar als je dan weigert, ben je vrijwillig werkeloos en kom je niet in aanmerking voor WW

Tuigenke
16-07-2005, 11:50
mickey is helaas correct.

Jochem
16-07-2005, 15:48
het nieuwe contract moet volgens mij wel in de lijn van je oude contract zitten. dus je kan niet in een keer 40 urig contract krijgen voor de prijs van 24, dat mag je weigeren, aangezien je al een contract met hun hebt. zowiezo mag je een nieuw contract weigeren, omdat je er al 1 hebt. en als ze het daar niet mee eens zijn, laat je je mooi ontslaan.
maarre, het is volgens mij niet zo dat je per se moet accepteren. de baas heeft niet zoveel macht in nederland. En dat wiegering tot ontslag leidt, geloof ik niet, je hebt tenslotte al een contract, dit geldt alleen voor als bv je jaarcontract afloopt.

Ronald
16-07-2005, 20:43
maarre, het is volgens mij niet zo dat je per se moet accepteren. de baas heeft niet zoveel macht in nederland. En dat wiegering tot ontslag leidt, geloof ik niet, je hebt tenslotte al een contract, dit geldt alleen voor als bv je jaarcontract afloopt.
Jochem = correct. In de praktijk is het zelfs nog sterker omdat veel CAO's bepalingen hebben opgenomen waarin je het recht hebt om part-time te werken als je dat wilt. Als je bijvoorbeeld 36 uur werkt en je wilt er 24 gaan werken dan zal je baas daaraan gehoor moeten geven, tenzij hij aantoonbaar kan maken dat de organisatie daar ernstig nadelige gevolgen van heeft.