PDA

View Full Version : Shell en Esso boycotten



Sjaak
18-07-2005, 20:04
Ik heb zo genoeg van dat stelletje oplichters :x Pomp niet meer bij hun uit protest want die 2 maken de prijs uit en de rest loopt er gewoon achteraan.

Vorig jaar was er een boycot tegen AH door de bevolking en dat werkte perfect want AH ging door de knieen en verlaagde de prijzen.

Als we allemaal de Shell en Esso boycotten zullen ze dat keihard voelen en dan moet de prijs van benzine gewoon omlaag.

Kom op samen staan we sterk en kom niet aanzetten met hoge belasting want Shell en Esso verdienen een godsvermogen aan ons.

BOYCOTTEN die hap :evil: laat ze het voelen

Dennis
18-07-2005, 20:48
Helaas, ik heb een tankpas van de shell en mag alleen daar tanken

ibbie
18-07-2005, 20:54
is alleen je fietsbanden oppompen bij een andere tank ook goed?

kyokushin
18-07-2005, 22:55
ik doe mee, ik heb toch geen auto 8)

NTT-FX
18-07-2005, 23:49
Exxon ( esso ) zou wel willen dat ze ook maar iets hadden te zeggen over de prijzen in Nederland.
Net zoals TotalFina , Texaco, Q8 en de anderen.
Den Haag en Sjel bepalen in Nederland de prijzen.

Aan het eerste kun je niks veranderen ; de auto is DE melkkoe van de regering en dat blijft zo omdat zelf een kleine afname amper merkbaar is.
Zowel de olieb(h)oer als de suits in D'haag lachen zich helemaal kapot , legale kartelvorming en een NMA die zich meer druk maakt of kpn en de ns wel eerlijk handelen dan te letten hoe de oliemarkt in elkaar zit.

Oplossing: beide aanpakken waar het ze het meest pijn doet ; in de knip!

Niet iedereen kan biodiesel rijden maar als alle dieselrijders al overstappen ( en dat kan makkelijk ) dan heeft de regering zich echt iets om zorgen over te maken... en als bonus ; ook shell word er niet happy van.

Degene die niet meteen over kunnen pakken het meeste effect door de kleine pompen te pakken die alleen aan de accijns vastziten ; bijvoorbeeld Tango.
Den Haag merkt dat in 1e instantie wel niet maar doordat de poet niet meer bij de schelpenboer binnenkomt krijgen de droogklootjes op termijn zeer zeker een probleem ;)

Grootste probleem : hoe krijg je heel Nederland zo ver ?
Daar wringt de schoen , het kuddevolk krijg je gewoon niet zomaar over.
Sad but true :?

Ossie
19-07-2005, 01:28
De prijzen van AH zijn voor zover ik het me kan herinneren niet omlaag gegaan doordat het volk protesteerde tegen de lage prijzen daar. De prijzen zijn omlaag gegaan doordat er een prijzenoorlog ontstond tussen de supermarkten. Hierdoor was AH genoodzaakt om de prijzen aan te passen.
De mensen protesteerden tegen AH i.v.m. het 'te hoge' loon van AH topman Moberg.

Je legt de verkeerde link tussen de lagere prijzen en het 'boycotten' van AH.

Tsuki
19-07-2005, 09:14
Helaas, ik heb een tankpas van de shell en mag alleen daar tanken

same here sorry Sjaak ................

Sjaak
19-07-2005, 09:22
Kom op jongens iedereen maakt zelf uit waar die tankt, toch ?

Tsuki
19-07-2005, 09:36
Kom op jongens iedereen maakt zelf uit waar die tankt, toch ?

niet als je baas betaald Sjaak , dan luister ik graag .................

Sjaak
19-07-2005, 09:37
:D :lol:

Dennis
19-07-2005, 10:10
Exxon ( esso ) zou wel willen dat ze ook maar iets hadden te zeggen over de prijzen in Nederland.
Net zoals TotalFina , Texaco, Q8 en de anderen.
Den Haag en Sjel bepalen in Nederland de prijzen.

Hier geloof ik dus helemaal niks van, waarom kan een Tango wel onder de prijs gaan zitten maar bedrijven als BP, Exxon, etc die wereldwijd groter zijn dan de Shell kunnen dat niet!!!!!
Ze lopen net als Shell hun zakken te vullen.

Wil je dat niet, neem dan de fiets of het openbaar vervoer.

En over de belasting die betaald moet worden, het geld moet ergens vandaan komen. Wil je minder accijns betalen op brandstof zal het toch ergens anders vandaan gehaald moeten worden en mischien zijn de alternatieven wel veel slechter.

Octavius
19-07-2005, 10:11
De prijzen van AH zijn voor zover ik het me kan herinneren niet omlaag gegaan doordat het volk protesteerde tegen de lage prijzen daar. De prijzen zijn omlaag gegaan doordat er een prijzenoorlog ontstond tussen de supermarkten. Hierdoor was AH genoodzaakt om de prijzen aan te passen.
De mensen protesteerden tegen AH i.v.m. het 'te hoge' loon van AH topman Moberg.

Je legt de verkeerde link tussen de lagere prijzen en het 'boycotten' van AH.

En AH gaf ook aan dat hun 'extra' service verlenen die bv Dirk, Super de Boer, Jumbo niet geven.

Wat betreft benzine, gelukkig wonen wij in een klein land. Moet je minder te reizen en het openbaar vervoer is zeker niet slecht in Nederland.
(behalve is Strijen, dat is ook zo uithoek van Nederland :wink: )

Anonymous
19-07-2005, 10:38
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/images/36860.1.gen.jpg

Anonymous
19-07-2005, 10:40
'Nauwelijks ruimte voor concurrentie'
Winst op benzine is centenkwestie


AMSTERDAM - Het is een illusie om te denken dat met een boycot van Shell of Esso een lagere brandstofprijs kan worden bereikt. Dat zegt Martijn Hazebroek, directeur van Tango, dat zaterdag voor één dag het kwartje van Kok (nu 12 eurocent) teruggeeft aan de automobilist.


"Een boycot gaat mij echt te ver als je ziet hoe die prijs is opgebouwd. Maar éénderde van de prijs is het aandeel van Shell, tweederde blijft accijns en btw. Het is lastig de Nederlandse overheid te boycotten" , aldus de Tango-directeur. Het kwartje van Kok werd in 1991 ingevoerd om een tekort in de schatkist te dichten. Volgens Hazebroek is Tango alleen in staat om dergelijke kortingen te geven omdat hij veel minder kosten maakt dan de grote maatschappijen. Marktleider Shell, die de prijzen zaterdag verhoogde, wil vooralsnog niet reageren. Op haar website heeft de oliemaatschappij wel een verklaring staan waaruit duidelijk blijkt dat een benzineoorlog weinig zal uithalen. De concurrentie is volgens de maatschappij een centenkwestie: "De winstmarge van 1,5 eurocent van Shell Nederland Verkoopmaatschappij is een gemiddelde. Een station dat structureel een lager kostenniveau heeft (bijvoorbeeld doordat een groter volume wordt omgezet, of door lagere personeelskosten of lagere kapitaallasten - het maakt veel uit of je op een dure locatie zit aan een snelweg of op een industrieterrein) kan besluiten dat voordeel door te geven aan de klant. Hierdoor kunnen prijzen per merk en tussen merken van diverse oliemaatschappijen verschillen. De afstand kan echter nooit erg groot zijn omdat het overgrote deel van de prijs van een liter benzine voor alle partijen gelijk is. Immers, iedereen koopt het product in op de markt tegen de marktnoteringen. Iedereen betaalt ook gelijke accijnzen, heffingen en btw. En voor iedereen is de omrekenprijs van de dollar naar de euro identiek. "

De klacht over het hoge bedrag dat de staat naar zich toetrekt vindt gehoor bij VVD-Kamerlid Hofstra. Hij zegt dat de VVD tegen elke vorm van accijnsverhoging is. "Dat is onacceptabel. Wij willen dat er volgend jaar een keer ook geen aan de inflatie gekoppelde verhoging komt."

Volgens Hofstra komt de peperdure literprijs niet door de accijns maar " door de btw die geheven wordt over de stijgende kale prijs". De liberaal vraagt het kabinet een gebaar te maken naar de bevolking. Het voorstel van de VVD om de belasting op benzine tijdelijk te verlagen, om deze weer wat te verhogen wanneer de olieprijs zakt en de benzine weer goedkoper wordt, kan niet rekenen op applaus van het CDA. Het christendemocratisch Kamerlid Van Hijum zegt wel dat hij net als veel automobilisten valt over de "absurd hoge benzineprijzen". Volgens Van Hijum wordt de accijns op de brandstof wel nuttig aangewend. "Want die gaat naar extra wegen en spoor en achterstallig onderhoud. En dat is iets dat voor burgers ook zichtbaar is." PvdA-Kamerlid Ferd Crone noemt het voorstel van de VVD sympathiek, maar wil wel weten hoe het gat op de begroting, dat ontstaat door minder inkomsten, wordt gedekt. Volgens de sociaal-democraat wordt de overheid geen cent rijker van de hoge brandstofprijzen, omdat het hier om vaste accijnzen gaat. "En als je hiervoor een compensatie geeft, worden alleen de oliemaatschappijen rijker" , zo stelt de PvdA'er.

Liever ziet Crone een compensatie voor alle huishoudens voor de fors gestegen energierekeningen.

Biiyen
19-07-2005, 10:47
gelukkig woon ik aan de grens en heb geen last van de benzine prijzen. Het enige verschil is het verschil in Octane of zoiets. Moest iets laten omsteken bij mijn motor in de garage voor die Deutsche benzine. Vraag me niet wat octane is want ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat het me 20 cent per liter scheelt.

Anonymous
19-07-2005, 10:50
gelukkig woon ik aan de grens en heb geen last van de benzine prijzen. Het enige verschil is het verschil in Octane of zoiets. Moest iets laten omsteken bij mijn motor in de garage voor die Deutsche benzine. Vraag me niet wat octane is want ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat het me 20 cent per liter scheelt.

octaangehalte geeft de kwaliteit van de benzine aan. in duitsland moet je super tanken (octaangehalte van 95, komt overeen met onze euro 95) en geen gewone benzine (octaangehalte van 92). die kan namelijk schadelijk zijn voor je motor.

Biiyen
19-07-2005, 11:00
gelukkig woon ik aan de grens en heb geen last van de benzine prijzen. Het enige verschil is het verschil in Octane of zoiets. Moest iets laten omsteken bij mijn motor in de garage voor die Deutsche benzine. Vraag me niet wat octane is want ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat het me 20 cent per liter scheelt.

octaangehalte geeft de kwaliteit van de benzine aan. in duitsland moet je super tanken (octaangehalte van 95, komt overeen met onze euro 95) en geen gewone benzine (octaangehalte van 92). die kan namelijk schadelijk zijn voor je motor.

idd ik tank ook super 95 ......

Dennis
19-07-2005, 11:18
@ Dennis, natuurlijk kunnen ze bij Shell en de andere grote maatschappijen wel onder de prijs gaan zitten, maar of je dat ook moet willen? Dat kost ze toch gewoon geld.
De Nederlandse overheid en de olieproducerende landen zijn verreweg de grootste bepalers van de prijs van benzine hier. Enerzijds het productiepijl en hoeveelheid bepaald de ruwe prijs, toeslagen van de overheid alhier bepalen de definitieve marktprijs. Er kan misschien met centen gewerkt worden om de prijs te drukken, maar dat komt dan wel direct uit hun eigen portomonnee.

Ik geloof dat Shell/koninglijke olie jaarlijks een winst van rond de 16 Miljard Euro maakt.
Dan verdienen ze, lijkt mij, ergens in het proces van oliewinning / rafinage / verkoop toch heel veel centen

Dennis
19-07-2005, 11:32
@ Dennis, natuurlijk kunnen ze bij Shell en de andere grote maatschappijen wel onder de prijs gaan zitten, maar of je dat ook moet willen? Dat kost ze toch gewoon geld.
De Nederlandse overheid en de olieproducerende landen zijn verreweg de grootste bepalers van de prijs van benzine hier. Enerzijds het productiepijl en hoeveelheid bepaald de ruwe prijs, toeslagen van de overheid alhier bepalen de definitieve marktprijs. Er kan misschien met centen gewerkt worden om de prijs te drukken, maar dat komt dan wel direct uit hun eigen portomonnee.

Ik geloof dat Shell/koninglijke olie jaarlijks een winst van rond de 16 Miljard Euro maakt.
Dan verdienen ze, lijkt mij, ergens in het proces van oliewinning / rafinage / verkoop toch heel veel centen

Maar dat verdienen ze wereldwijd man, niet in Nederland

Dus in de rest van de wereld verdienen ze veel geld en in Nederland weten ze zeker net aan winst te maken??

Sjaak
19-07-2005, 18:16
Beetje winst mag altijd :lol:

Het Nederlands/Britse olie- en gasconcern Koninklijke Olie/Shell staat op de vierde plaats in de lijst van vijfhonderd bedrijven met de hoogste omzet ter wereld. Het klassement van het Amerikaanse zakenblad Fortune werd donderdag gepubliceerd. De toptien telt vier olieconcerns.

Voor het vierde achtereenvolgende jaar staat de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart op één, met een omzet van 287,9 miljard dollar. Pal daarachter staat de Britse oliemaatschappij BP. Deze onderneming noteerde over het afgelopen jaar 285,1 miljard dollar aan revenuen

BP zit Wal-Mart op de hielen. De Britten wisten hun omzet met 23 procent op te voeren, terwijl de Amerikanen genoegen moesten nemen met een omzetgroei van ruim 9 procent. BP profiteerde van de fors gestegen olieprijs.

Dat deden Exxon Mobil en Koninklijke Olie/Shell ook. Exxon Mobil noteerde een omzet van 270,7 miljard dollar en Koninklijke Olie/Shell 268,7 miljard dollar.

General Motors staat vijfde, als eerste in een rij van vier autofabrikanten die verder bestaat uit DaimlerChrysler, Toyota Motor en Ford Motor.

Het Amerikaanse industriële conglomeraat General Electic (GE) staat negende op de lijst van Fortune en het Franse olieconcern Total tiende.

Tot de eerste honderd van de Fortune-lijst behoren ook ING Groep (zeventiende), Koninklijke Ahold (49) en Unilever (81).


Wal-Mart :shock: nog nooit van gehoord, die doen het niet slecht ze :lol: En waar staat Microsoft ergens in deze lijst :?

Silat
19-07-2005, 18:26
doe ik altijd al

Anonymous
20-07-2005, 09:24
HIER EEN ALTERNATIEF!!!!

'Het kost geen drol, jongen' 'Ik noem m'n wagentje de mobiele friteuse'

TANKEN BIJ DE LIDL
door Erik Morsink
AMSTERDAM - Nu de brandstofprijzen voor heel veel Nederlanders tot een onacceptabel hoog niveau zijn gestegen, zijn veel landgenoten massaal op zoek naar alternatieven. Ook dieselrijders voelen hun portemonnee bij elke tankbeurt slinken, nu een litertje aan de pomp zo'n 1,05 euro kost. " Maar Ã*k lach iedereen uit", stelt dieselrijder Gérard Buhr (57) uit Bussum. "0,59 euro per liter. Wat ik in mijn tank gooi? Heel gewoon, zonnebloemolie." En met Buhr zijn er inmiddels veel meer Nederlanders die deze goedkope plantaardige brandstof in de tank van hun auto mikken.

"De huidige benzine- en dieselprijs? Het is een schande van het allerhoogste niveau, pure diefstal en bedrog van de overheid. Zo'n tachtig procent van de literprijs verdwijnt linea recta in de schatkist. Ongehoord! Maar ik kan je zeggen dat ik een heel stuk goedkoper rondrijd", briest Gérard. Buhr heeft supermarkt Lidl 'ontdekt' als brandstofleverancier voor zijn Ford Fiesta 1.8 diesel Courier. "Nadat ik me op internet heel goed had ingelezen. Ik koop zonnebloemolie per doos. Mijn tank van veertig liter vul ik voor dertig liter met olie, de rest met diesel. Daarmee start de motor wat beter, en bovendien wordt plantaardige olie harder bij lagere temperaturen. Sojaolie werkt ook hartstikke goed trouwens. Je moet alleen uitkijken met olijfolie, omdat dat gaat polymeriseren en dan krijg je dus plastic in je tank. Maar ja, je bent natuurlijk sowieso al hartstikke gek als je olijfolie in je tank gooit, want dat is niet te betalen."

Kokosolie

De zonnebloemolie doet zijn werk prima in het tweedehands autootje van Buhr. "Ik ben echt bewust op zoek gegaan naar de goedkoopste olie die er maar was. En toen kwam ik bij Lidl uit. Bovendien heeft die zonnebloemolie het hoogste aantal joules, energiegehalte. Niet dat je daar wat van merkt, maar het is meetbaar. Mijn wagen rijdt net zo zuinig, 1 op 17/18, als wanneer ik 'm voltank met diesel. Zeker de wat oudere dieselmotortjes zijn onverwoestbaar. Bovendien, u denkt toch niet dat meneer Diesel die 'm ooit uitvond toentertijd de beschikking had over diesel? Bestond helemaal niet! Dat ding liep gewoon op olie. Uitlaatgassen? Nul komma nul. Ja, een klein beetje CO2, maar verder compleet zwavelvrij. Wist u", ratelt Gérard maar door, "dat de Brusselse stadsbussen gewoon op frituurolie rijden? En men in verre landen de boel aan de praat krijgt met kokosolie?"

Octavius
20-07-2005, 09:54
Wal-Mart is van de familei Walton en het grooste supermarkt concern ter wereld.

Ik zag op tv een kerl die een bedrijf had dat kipseperatorvlees maakte. Die hadden kippenvet over als afval. Gooide die mooie in zijn trucks om mee te rijden. Stinkt een beetje naar een frituurpan maar verder alles goed.

NTT-FX
20-07-2005, 10:11
Al die aandacht voor biodiesel is erg goed , steeds meer dieselrijders gaan het proberen.
Ook nieuwe diesel motoren kunnen een percentage biodiesel hebben , alleen niet zo veel.
Maar , alle beetjes helpen ;)

Anonymous
20-07-2005, 10:19
zonnebloemolie en de rest van de alternatieven kunnen de toekomst worden, als het niet door de oliemaatschappijen tegen gaat worden gehouden. Want als het door gaat zou het wel eens kunnen dat de oliemaatschappijen minder winst gaan maken. Schijt aan het milieu, olie moet vloeien toch.

Octavius
20-07-2005, 10:19
Al die aandacht voor biodiesel is erg goed , steeds meer dieselrijders gaan het proberen.
Ook nieuwe diesel motoren kunnen een percentage biodiesel hebben , alleen niet zo veel.
Maar , alle beetjes helpen ;)

heb jij aandelen biodiesel ofzo?

Hij shijt het elke dag uit. :wink:

Ossie
20-07-2005, 11:38
Ik woon ook heel erg dicht bij de Duitse grens, dus ik kan ook altijd daar gaan tanken. Scheelt je wel een paar centen (en ik steun Sjaak dan meteen in zijn strijd :D ). Je kan in Duitsland ook benzine halen met een octaangetal van 100. Is wat duurder, maar je auto levert wel betere prestaties.

P.S. Het is verkeerd om over een octaangehalte te praten. Het is in goede wetenschappelijke taal octaangetal

Marco (scheids)
20-07-2005, 15:56
He Sjaak ... kappen he ... tis wel mn grootste klant ....lol :wink:

Sjaak
20-07-2005, 16:03
He Sjaak ... kappen he ... tis wel mn grootste klant ....lol :wink:

hahaha :lol: :D

Justinian
20-07-2005, 16:57
Gewoon overstappen op gas, works for me ;)

PigDog
21-07-2005, 00:17
Ik denk dat het ook niet zoveel met Shell of BP te maken heeft, maar met de overheid. dat NL de duurste is komt m.i omdat wij zo belachelijk veel belasting betalen over de liter benzine. in andere landen is de benzineprijs ook hoog, gewoon omdat de olieprijs zo hoog staat.
Kun je gaan boycotten, maar zal weinig uithalen.
Gewoon op een andere partij stemmen, die wat eerlijker is voor de autogebruiker aanstaande verkiezingen, dat zal zeker helpen.
Of in Irak gaan wonen: één liter kost daar 0,05 dollarcent.
De boeren klagen daar dat de olie uit de grond borrelt en hun tomatenteelt verpest......

Anonymous
21-07-2005, 03:16
Ik tank zowiezo nooit bij Shell of ik moet echt in dieselnood zijn, maar mijn Shellboycot is nog een overblijfsel uit mn pubertijd toen Shell 1 van de mutinationals was die mede de apartheid in stand hielden. :twak:
Dat heeft blijkbaar zon indruk gemaakt dat ik Shell zoveel mogelijk vermijd.
Zij vooral bepalen de brandstofprijs in NL en dat is nog een rede om niet bij hen te tanken.
Niet dat zij er een boterham minder om vreten maar toch.........
groetjes Chaca