PDA

View Full Version : Zou jij iemand kunnen doden?



Silat
25-07-2005, 23:49
Zou jij iemand kunnen doden?

Ik zat National Geografic te kijken gister avond. Uit onderzoek bleek dat er in de grote oorlogen van de laatste paar eeuwen slechts 2 % echt de trekker over durfde te halen om te doden. 98% schoot of in de lucht of deed net alsof en deed net als ze moesten herladen. Iedereen scheet en piste in zijn broek.

Van de 98% wat de oorlog overleefde was gestoord en die 2% was al gestoord voordat ze de oorlog ingingen.

De mens heeft de aard om niet te doden. In angst situaties als oorlog laat ons jongste hersendeel ons vaak in de steek. Het meest primitieve hersendeel, "de aard van het beestje" neemt het dan over. We bevriezen, we willen niet doden.

Bijna alle jongens en mannen in de frontlinie van het duitse leger hadden 1 bevroren vinger. De wijsvinger, oftewel de trekkervinger.
De meeste doden op die velden zijn omgekomen door bommen op het land of vanuit de lucht. Het man tot man gevecht was te eng, zeker in het donker waar iedereen van zich af piste.

Himmler een van de grootste teringlijers liet meer dan 6 miljoen mensen doden. Alleen toen hij een keer op een slagveld was en een dode zag ging hij misselijk rechtsomkeerd weer weg.

Een mens doden die de angst in z'n ogen heeft en misschien niet eens jou taal spreekt maar met gebaren laat zien hem niet te doden is heel moeilijk.

Ter dood veroordeelde werden geblindoekt om het de beul makkelijker te maken.

Hoe kan het dan dat er mensen zijn die dat wel kunnen. Het schijnt dat psygopaten angsten bij andere mensen nauwelijks herkennen. Het doet ze niks. Als je iemand gaat vermoorden en je kijkt hem recht aan dan kijk je hem direct in zijn ziel. En de basis die we hebben is om vredig te leven, niet om te doden.

Als er nu straks een oorlog zou uitbreken, zou je dan sterven voor je land? Zou je het veld op gaan en bijna zeker weten dat je niet meer terug komt. Ik bedoel.. hoe zijn wij nu getraint? Wie van ons zit er nog in het leger? niet verplicht meer. Ik heb ooit een oproep gehad maar ben nooit gekeurt. (ik was toch afgekeurd). Ik doe wel eens aan paintballen maar daar houd het bij op.

Ga je ten strijde of verstop je je...
Ga je doden of niet.

Silat
25-07-2005, 23:53
Ik weet niet of ik ten strijde zou gaan... Ik zou daar zeker in m'n broek pissen.

Ik zou wel iemand kunnen vermoorden, het is hij of ik. de manier maakt me denk ik niet uit.

misschien ben ik dan wel een beetje psygo.. wie niet tegenwoordig, who cares.

xXRichardXx
25-07-2005, 23:55
Verder gaat het wel?

The Bulldog
26-07-2005, 01:13
Als het hij/zij is of ik dan zal het zo zijn.
Denk dan dat het niet meer om moorden gaat.

En als ik dan onder psycho`s val...
denk ik maar" wel een levende "..

ROIDRAGE
26-07-2005, 01:19
ligt er maar aan.

ik kan me er wel wat bij voorstellen. je bent zelf ook bang dat ze jouw te pakken nemen.

En wat als ze jou echt willen hebben, dat je in een situatie zit van: Hij of Ik
Ik zou niet weten wat te doen

Silat
26-07-2005, 01:47
het zijn echt de meest barre situatie voor een mens..


als ik zo om me heen kijk naar het doorsnee volk hier denk ik dat er weinig gestreden wordt. We zijn hier niet meer verbittert als in de huidige oorlogslanden. In veel landen leven ze dag bij dag.

Mickey
26-07-2005, 07:12
In het licht van de recente gebeurtenissen vraag ik me wel eens af wat ik
zou doen als Karin wat zou overkomen in een aanslag..

Ze werkt nabij Amsterdam, we zitten dagelijks in het OV, en die tjappies
van een terroristen hebben ook onze hoofdstad tot doelwit verklaard..

Het zijn echt zieke gedachtes die dan bij je opkomen..

Maar dat zou moorden uit haat en wraak zijn..

In een oorlog doden lijkt me een heel ander iets..
Hoewel ik denk dat de oorlogen van de toekomst niet meer
zozeer territoriaal zullen zijn, alsmeer ideologisch.

Daarmee bedoel ik dat mensen elkaar naar het leven zullen staan omwille
van hun paradigmes en ideeen.

Als er een land zou bestaan als Terrorisistan en we zouden het kunnen
aanvallen.. Heck.. Where do I sign up?

lady in red
26-07-2005, 08:08
Ik weet echt niet wat ik zou doen, ik denk dat je dat moeilijk zo kunt zeggen.

Leon
26-07-2005, 08:33
Ben het met Lady in Red eens, daarnaast kennen weinig eenheden van ons
leger echte oorlog. Ik heb me laten keuren voor Korps Mariniers en het was
helemaal goed op mijn ogen na, die moet ik laten laseren wil ik er nog bij....
Wat meer mensen hierboven zeggen, het is hij of ik. Het is jou keuze, of hij
pakt jou of je pakt hem, daarnaast is het als militair je beroep en is je wapen
je gereedschap zoals een timmerman een hamer heeft.....
Het is natuurlijk niet de normaalste zaak ter wereld om op een dag een paar
levens te nemen en er zomaar een paar over de kling te jagen (ze hebben je
namelijk nooit iets misdaan en je kent ze verder ook niet). Ik denk dat als ik
ooit op het veld zou staan, ik enorm in mijn broek zal schijten en ik daar nooit
vanaf elke keer dat ik weer het veld in moet, de kans bestaat natuurlijk, zeker
als Elite eenheid van NL, dat je nooit meer thuis komt. Ik zou het misschien in
een oorlog wel kunnen maar daar word je dan ook voor getraind, in het dagelijkse
leven denk ik niet dat ik zomaar naar iemand toe durf te stappen die ik niet
mag en hem zo van een meterje afstand in zijn kop te schieten of iets dergelijks.

NTT-FX
26-07-2005, 09:25
Ik denk dat het begrip noodzaak heel erg relatief is ; doe je het omdat het je word opgedragen terwijl je persoonlijk de noodzaak er niet van inziet ?
of doe je het omdat je eigen leven op het spel staat ?

Er is wel degelijk een verschil of je het op korte afstand doet of ver weg zit, maar ; om maar eens een voorbeeld te noemen ; een sluipschutter die hoofden als blikjes tomatenpuree uit elkaar ziet blazen krijgt ongeveer dezelfde impact als dat je een pistoolschot op korte afstand doet denk ik.

De daadwerkelijke strijd ' op het veld ' is tegenwoordig heel relatief.
Bijna elke oorlog zou nu op afstand kunnen worden gevoerd.
De "cyberwar" kan er zelfs voor zorgen dat een land 'plat' gaat zonder dat het ook maar 1 leven hoeft te kosten.

Interessant onderwerp dit!

Ronny
26-07-2005, 09:35
silat....we spreken binnekort wat af. :thumbs:

Biiyen
26-07-2005, 10:15
In iedereen schuilt een moordenaar..... Tis wat Mick zegt, wat zals ze je vriendin, dochter of zoon opblazen? Of wat als je dochter slachtoffer wordt van een verkrachting? Denk dat iedereen dan in staat is tot vreselijke dingen.

Maar wat Silat verteld over dat onderzoek verbaasd me eigenlijk niet.

MB667
26-07-2005, 10:23
ze je vriendin, dochter of zoon opblazen? Of wat als je dochter slachtoffer wordt van een verkrachting? Denk dat iedereen dan in staat is tot vreselijke dingen.


De meeste terroristen ontstaan zo in Irak, Tjetjenie of Palastina. ( kep het niet over jihad terroristen uit Saudi Arabie etc.)

Je hebt 2 soorten terroristen, degene die het voor de jihad doen en je hebt terroristen die zo worden omdat ze niks meer te verliezen hebben en het liefst degene die zijn naaste om heeft gebracht of verkracht ook koud maken.

Jeroen
26-07-2005, 10:43
Niemand hier behalve de mensen die in een oorlog als infanterist hebben meegevochten, kan met zekerheid zeggen of hij zou kunnen doden. Het is even anders als je linkermuisknop klikken en het poppetje valt om. Op de frontlinies sta je oog in oog met je tegenstander... hij pist in z'n broek, z'n ogen sperren wijd open, laat z'n wapen vallen en smeekt jou om genade. Haal je de trekker over? Steek je dat mes in z'n lichaam tot het licht uitgaat?

Ronny
26-07-2005, 10:45
i love it when you talk sexy like that..jeroen

The Bulldog
26-07-2005, 12:16
Ik weet bijna zeker dat iedereen in staat is om te doden. Ik vind het ook een idiote conclusie van N.G. dat een mens de aard niet heeft om te doden.
In tegenstelling tot dieren, zullen we er achteraf inderdaad wat problemen mee krijgen omdat (sommige) wij nu eenmaal belast zijn met een geweten.

godzijdank heb ik daar ook last van ja.

The Bulldog
26-07-2005, 12:17
Ik weet bijna zeker dat iedereen in staat is om te doden. Ik vind het ook een idiote conclusie van N.G. dat een mens de aard niet heeft om te doden.
In tegenstelling tot dieren, zullen we er achteraf inderdaad wat problemen mee krijgen omdat (sommige) wij nu eenmaal belast zijn met een geweten.

godzijdank heb ik daar ook last van ja.

ashi76
26-07-2005, 12:28
In iedereen schuilt een moordenaar..... Tis wat Mick zegt, wat zals ze je vriendin, dochter of zoon opblazen? Of wat als je dochter slachtoffer wordt van een verkrachting? Denk dat iedereen dan in staat is tot vreselijke dingen.


Mee eens.

Silat
26-07-2005, 12:57
silat....we spreken binnekort wat af. :thumbs:

Paintballen in Almere?? :mrgreen:



Niemand hier behalve de mensen die in een oorlog als infanterist hebben meegevochten, kan met zekerheid zeggen of hij zou kunnen doden. Het is even anders als je linkermuisknop klikken en het poppetje valt om. Op de frontlinies sta je oog in oog met je tegenstander... hij pist in z'n broek, z'n ogen sperren wijd open, laat z'n wapen vallen en smeekt jou om genade. Haal je de trekker over? Steek je dat mes in z'n lichaam tot het licht uitgaat?

precies ja

payap
26-07-2005, 13:02
Zoals ik hier achter mn pc-tje zit kan ik het me niet voorstellen het te kunnen.

maar ja wat doe je als het oorlog wordt en je familie en vrienden zijn voor je ogen afgeslacht ?

of stel je hebt een klein kind die wordt verkracht en gewurgd door zo'n psychopaat en je komt er aan en zie dat die vent dat net heeft gedaan en hij staat nog voor je ?

Dalgliesh
26-07-2005, 13:22
Ik heb weleens (een niet bewuste) poging ertoe gedaan. Alleen spijt van de gevolgen gehad voor mijn toekomst, verder was het die kerel zijn eigen schuld.

Anonymous
26-07-2005, 13:36
Ik heb weleens (een niet bewuste) poging ertoe gedaan. Alleen spijt van de gevolgen gehad voor mijn toekomst, verder was het die kerel zijn eigen schuld.

vertel!

Dalgliesh
26-07-2005, 13:43
Dat was het verhaal ;) Ben er niet trots op! En het is voor insiders bekend.

Leon
26-07-2005, 13:49
Dat was het verhaal ;) Ben er niet trots op! En het is voor insiders bekend.

lol, je kan het toch wel gewoon vertellen?

}|^-_-^|{
26-07-2005, 14:31
voor sommige mensen is het ook nooit genoeg :?

Anonymous
26-07-2005, 14:40
voor sommige mensen is het ook nooit genoeg :?

hij begon er toch zelf over?!

}|^-_-^|{
26-07-2005, 15:10
voor sommige mensen is het ook nooit genoeg :?

hij begon er toch zelf over?!

en als hij daarna zegt dat hij het er verder niet over wil hebben...

Leon
26-07-2005, 15:11
Wie A zegt moet ook B zeggen, toch?

Paganstars
26-07-2005, 15:15
In de situatie hij of ik... dan toch maar hij... maar als er geen nood toe is waarom zou je dan een leven nemen... ieder leven dat je neemt neemt ook een stukje weg bij jou!

Dalgliesh
26-07-2005, 15:33
voor sommige mensen is het ook nooit genoeg :?

hij begon er toch zelf over?!
Het is geen stoer verhaal en ook niet iets waar ik trots op ben, ik kan mij alleen niet vinden in het geen wat Silat schrijft over NGC.

Jeroen
26-07-2005, 15:54
Jullie beschrijven andere situaties. Situaties waar je in het dagelijks leven ineens geconfronteerd wordt met een levensgevaarlijke gek. Deze persoon kent waarschijnlijk geen angst, is geestelijk ziek en/of is verblind door woede/drugs/drank/noem maar op. In dit geval is het een stuk minder moeilijk om evt de trekker over te halen.

In een oorlog is het een ander verhaal. Je moet mensen om zeep helpen die net als jou helemaal niet daar willen zijn. Ja ok, ze hebben dan wel gekozen voor een baan bij de infanterie, maar het feit dat ze ook daadwerkelijk mensen moeten gaan doden hebben ze te licht doordacht. Op het moment dat ze met de neus op de feiten worden gedrukt, gaat de knop om in de hersenen. Ze slaan op slot, kunnen niet doden. Zoals
Silat beschreef, schieten ze in de lucht of schieten zelfs helemaal niet.

Na de slag om Gettysburg (amerikaanse burgeroorlog) werden de wapens verzameld en in een hoop wapens zaten nog MEERDERE kogels. In een extreem geval zelfs nog meer dan 20. Je moet je voorstellen dat in die tijd soldaten in linies op elkaar afliepen en netjes omstebeurt schoten. Een hoop soldaten legden blijkbaar aan, maar drukten niet af. Vervolgens herlaadden zij hun wapen weer... etc.

}|^-_-^|{
26-07-2005, 16:01
Wie A zegt moet ook B zeggen, toch?

ook als je gelijk aangeeft dat je alleen A zegt en erbij vermeldt dat B niet relevant is?

Leon
26-07-2005, 17:06
Wie A zegt moet ook B zeggen, toch?

ook als je gelijk aangeeft dat je alleen A zegt en erbij vermeldt dat B niet relevant is?

Dan nog, dan moet je het maar niet vermelden. Sorry maar dat is mijn kijk erop.....

Dennis
26-07-2005, 17:12
Ik heb de serie ook gezien alleen volgens mij op zondag. Daar werd ook een Britse marinier geinterviewd die had gevochten op de Falkland eilanden. Sinds die oorlog heeft ie nooit meer goed geslapen en heeft dagelijks last van flashbacks. Elke dag zag ie weer beelden van een jonge Argentijn wiens hersenen in zijn helm lagen en doordat het vrij koud was kwam de damp er nog vanaf zetten.

In de hele oorlog kwamen ongeveer 250 Britten om het leven, erna hebben nog zeker 200 militairen zelfmoord gepleegd

Leon
26-07-2005, 17:18
Het is inderdaad gewoon iets mentaals, iedereen kan stoer zeggen dat het ze
niet zoveel doet en je kan wel honderdduizend keer het filmpje kijken dat iemand
inderdaad een kogel in zijn kop geschoten krijgt en zijn hersenen tegen de
achterliggende muur plakken maar dan nog.....
Het echt meemaken is denk ik totaal anders dan dat je daar relaxed achter
je PC'tje zit, ik spreek geregeld jonge mariniers die een uitzending achter
de rug hebben en die zeggen ook dingen gezien te hebben die ze gewoonweg
nooit meer vergeten, tuurlijk is dat vreselijk maar je weet dat je dit soort dingen
kan overkomen (zeker in deze tijden), daarnaast teken je ervoor (zeker als
Marinier of Commando zijnde).

Silat
26-07-2005, 22:47
Het word in augustus weer herhaalt.


THE TRUTH ABOUT KILLING

[quote] Hoe makkelijk is het om te doden in de oorlog en hoe is dat? Om de schokkende waarheid aan het licht te brengen doet journalist Grub Smith een infanterietraining en ontmoet hij belangrijke militaire en academische deskundigen.

NEXT ON
9 August, 22:00
9 August, 23:00
10 August, 1:00
10 August, 2:00

Ik vind het ook nog steeds vaag, want hoe verklaar je dan dat er wel zoveel mensen vermoord zijn op zeer gruwelijke wijze en nog steeds gebeurd. Waren er wel zoveel babaarse veldslagen ala gladiator? (wijzend naar die uitzending van NGC)

Nu zie je toch nog steeds hetzelfde.
Wat is er dan aan de hand met al die mensen in Afrika, Indonesie, etc. Waar ze nog speren gebruiken en gewoon 400 mensen de kop af hakken met het mes waar ze het gras mee maaien???

Aaronk
27-07-2005, 02:16
Ja, ik zou iemand kunnen doden zonder probleem.

Ik droomde weken van te voren voor kotc dat ik mijn tegenstander in coma sloeg en dat hij er nooit meer uitkwam.. Gaf echt een lekker gevoel.

Als iemand zou inbreken in me huis. Zou ik hem alle minuut afmaken.

Ik ben niet bang om dood te gaan en om te doden. teveel meegemaakt in me leven om om een mensen leven geven. De mensheid is stront. Dieren doden is veel erger

lilŽkickboxer
27-07-2005, 11:15
Ik zou op dit moment niet weten wat ik zou doen. Het ligt denk ik ook aan de situatie. Als jijzelf of mensen waarvan jij houdt gedood kunnen worden als jij een bepaalde persoon niet doodt dan kan ik mij voosrtellen dat je zoÂŽn persoon kan vermoorden. Ik kan mij echter ook voorstellen dat militairen die mensen moeten doden dit niet kunnen omdat ze misschien daar geen reden voor hebben (bij burgers bijvoorbeeld). Ik geloof in ieder geval dat een mens tot vele dingen in staat is als hij in bepaalde (bedreigende) situaties terecht komt.

Gulo gulo
27-07-2005, 17:27
Dieren doden is veel erger

True