PDA

View Full Version : Vraagje voor onze hypotheekadviseurs...



Justinian
29-07-2005, 20:49
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en heb nu dus ook een bouwdepot. Nu vraag ik me af voor welke doeleinden ik bedragen uit het bouwdepot kan halen. Ik weet dat het gaat om kosten die samenhangen met de koop, verbetering of onderhoud van uw woning, (criterium belastingdienst) etc., maar ik wil het graag iets concreter zien. Kan ik bijvoorbeeld een bedrag voor de aanschaf van laminaat uit dit bouwdepot halen?

Bij de ING bank vertelde men dat het criterium "aard en nagelvast" wordt gehanteerd. Na even gepraat te hebben met de mevrouw aan de andere kant van de lijn werd me al wel duidelijk dat dit geen hard criterium is. Een keuken bijvoorbeeld valt hier volgens haar onder omdat de keuken meestal bestemd is duurzaam ter plaatse te blijven (ze zei het iets anders). Dat je de keuken weg kunt halen doet hier niets aan af. Voor wat betreft laminaat wist ze het niet zeker en voor wat betreft behang was ze van mening dat dit hier niet onder viel. Best gek, aangezien juist behang niet mee te nemen is.

Wie kan en wil me hier mee helpen?

Impulse
29-07-2005, 21:43
Ik werk zelf bij de ING/RVS. Zeker weten doe ik ook niet dus zal ik maandag eens ff in mn hypotheekboeken kijken en anders vraag ik het mn collega's wel.

Justinian
30-07-2005, 09:26
Alvast bedankt :thumbs:

Guru
30-07-2005, 12:20
Even een andere tip; je kan beter een hypotheek afsluiten bij een onafhankelijke hypotheekadviseur dan bij een bank.
Een bank wil het onderste uit de kan en rekent meer en vraagt nog meer zekerheid.

Justinian
30-07-2005, 12:32
Even een andere tip; je kan beter een hypotheek afsluiten bij een onafhankelijke hypotheekadviseur dan bij een bank.
Een bank wil het onderste uit de kan en rekent meer en vraagt nog meer zekerheid.
Haha lekker op tijd, ik doe nu zaken met de ING bank :wink:

Gulo gulo
30-07-2005, 14:38
Art. 3:4 BW, zie het arrest Depex HR 15-11-1991, NJ 1993, 316.

Van belang is of de vloer onderdeel van het onroerend goed is geworden.
Lijkt mij wel omdat de vloer in constructief opzicht is afgesteld op het huis (op maat gezaagd)

bloody
30-07-2005, 16:35
justi ik heb antwoord voor je, in het geval van je laminaat mag je het wel uit je depot halen, het geval van behang zoals jij geeft mag niet.

De keuken mag je wel weer meenemen. Bekijk het zo alles wat voor waardevermeerdering van je woning zorgt mag worden meegenomen.

Gordijnen, vloerbedekking, meubels, dat mag allemaal niet.

Houtenvloer(laminaat), open haard, aanbouw, verbouwing keuken of badkamer, dakkapel etc dat soort dingen mag je allemaal meenemen in je bouwdepot. Je hebt bij de ING je hypotheek afgesloten welk product heb je er genomen ? Ik hoef geen bedragen te weten alleen de productnaam dan kan ik je nog meer aanvullende info geven over je hypotheekproduct en je wat tips geven die ze je bij de bank niet geven. Je kan het me ook pmen. Ik hoor het wel van je

Justinian
30-07-2005, 17:15
Art. 3:4 BW, zie het arrest Depex HR 15-11-1991, NJ 1993, 316.

Van belang is of de vloer onderdeel van het onroerend goed is geworden.
Lijkt mij wel omdat de vloer in constructief opzicht is afgesteld op het huis (op maat gezaagd)
Thx voor je antwoord, dat criterium ken ik ;) Als je artikel 3:4 lid 2 BW zou hanteren dan zou je volgens mij zelfs kunnen stellen dat behang ook onroerend is. Behang is namelijk op zodanige wijze verbonden met de hoofdzaak dat het niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken :lol:

@Bloody: Thx :thumbs: Ik heb de hypotheek in twee delen. Een deel is aflossingsvrij en het andere deel is een zgn. levenslening (ik neem aan dat je dit bedoelt?). In ieder geval goed om te weten dat ik voor het laminaat het depot aan kan spreken.

Biiyen
30-07-2005, 17:36
Ik zou niet behangen in een nieuwe koopwoning of vloerbedekking :? Ik zou alles laten stucken met structuurtje erin en op de grond iets van tegels of van dat seal ziet er ook zeer strak uit. Witte kamermuren met lichte tegels maken je huis zoveel groter das ongeloofelijk.

Stuckwerk is sowieso onderhouds vriendelijk, kan een stootje hebben en eens in de zoveel jaar opnieuw kleuren. Kinderen kunnen eens met spelen langs de muur afschuren enzo.

jaahaaa ik heb jaren lang in de zomer een vriend geholpen met zijn renovatie bedrijfje.

Justinian
30-07-2005, 17:41
Ik zou niet behangen in een nieuwe koopwoning of vloerbedekking :? Ik zou alles laten stucken met structuurtje erin en op de grond iets van tegels of van dat seal ziet er ook zeer strak uit. Witte kamermuren met lichte tegels maken je huis zoveel groter das ongeloofelijk.

Stuckwerk is sowieso onderhouds vriendelijk, kan een stootje hebben en eens in de zoveel jaar opnieuw kleuren. Kinderen kunnen eens met spelen langs de muur afschuren enzo.

jaahaaa ik heb jaren lang in de zomer een vriend geholpen met zijn renovatie bedrijfje.
Schijnt dat je de eerste jaren nog last kunt krijgen van scheuren in de muren, vandaar dat we voor behang gaan.

Gulo gulo
30-07-2005, 17:45
@Justi, je hebt helemaal gelijk, daarom vind ik het gebruik van de term aard- en nagelvast hier nogal vreemd. De term is inmiddels ook al verouderd.

Justinian
30-07-2005, 17:57
@Justi, je hebt helemaal gelijk, daarom vind ik het gebruik van de term aard- en nagelvast hier nogal vreemd. De term is inmiddels ook al verouderd.
Idd, beetje vreemde term maar werd gebruikt door de dame van de ING. Het is zeker een vreemde term als je bedenkt dat laminaat en een keuken wel relatief eenvoudig te verwijderen/verplaatsen zijn, in tegenstelling tot behang.

Ossie
31-07-2005, 14:00
Ik zou niet behangen in een nieuwe koopwoning of vloerbedekking :? Ik zou alles laten stucken met structuurtje erin en op de grond iets van tegels of van dat seal ziet er ook zeer strak uit. Witte kamermuren met lichte tegels maken je huis zoveel groter das ongeloofelijk.

Stuckwerk is sowieso onderhouds vriendelijk, kan een stootje hebben en eens in de zoveel jaar opnieuw kleuren. Kinderen kunnen eens met spelen langs de muur afschuren enzo.

jaahaaa ik heb jaren lang in de zomer een vriend geholpen met zijn renovatie bedrijfje.

LOl @ Raziel die de Jan de Bouvrie van het forum is :lol:

bloody
31-07-2005, 17:12
justi ik zal je nog een geheimpje verklappen die ze je bij de bank waarschjnlijk niet vertellen. Als je nog een bedrag van €2500 of lager in het depot hebt zitten dan kan je adviseur dit leeg halen en je kan dit geld op je rekening gestort krijgen zonder een bonnetje in te leveren. Goed in de gaten houden hoeveel je nog in depot hebt. Mocht je nog een bedrag tekort komen loop dan een zaterdagmiddag effe bij de gamma op de parkeerplaats en kijk in de karretjes naar bonnetjes. een klant van me heeft dit ook gedaan en die heeft zijn hele depot leeg gehaald door deze bonnen te sparen en heeft een mooi fiscaal aftrekbaar plaatje, en wat centjes in de hand

Justinian
31-07-2005, 19:22
Bloody is bij deze forumbroeder van de maand :thumbs: Bedankt voor de tips!

Biiyen
31-07-2005, 19:51
Ik zou niet behangen in een nieuwe koopwoning of vloerbedekking :? Ik zou alles laten stucken met structuurtje erin en op de grond iets van tegels of van dat seal ziet er ook zeer strak uit. Witte kamermuren met lichte tegels maken je huis zoveel groter das ongeloofelijk.

Stuckwerk is sowieso onderhouds vriendelijk, kan een stootje hebben en eens in de zoveel jaar opnieuw kleuren. Kinderen kunnen eens met spelen langs de muur afschuren enzo.

jaahaaa ik heb jaren lang in de zomer een vriend geholpen met zijn renovatie bedrijfje.

LOl @ Raziel die de Jan de Bouvrie van het forum is :lol:

Het enige verschil is dat als Jan is geweest overal kussentjes en doekjes op de bank liggen en als ik ben geweest is je koelkast leeg en het bier op.

Impulse
01-08-2005, 17:43
Heb het even aan een collega gevraagd en die vertelde mij dat er tegenwoordig iets in de voorwaarden stond van de zogeheten zwevend laminiaat, met andere worden dat kliklaminaat. Omdat je dat niet vastlijmd aan het huis kan je dat dus gewoon meenemen naar je nieuwe woning. Dat lijkt me onwaarschijnlijk tenzij je nieuwe woning precies de zelfde afmetingen heeft.

Maar we gaan er vanuit dat je de laminaat gewoon vastgenageld wordt in huis en dat kan je dus aanschaffen vanuit het bouwfonds haalt. Woensdag hoor ik als het goed is de definitiefe antwoord.

Ik weet niet of je al toevallig in de nationale hypotheek garantie had gekeken? Ik vondt in de versie van 2004 ( 2005 heb ik nog niet ) daar wel wat in maar dat schept volgens mij nog niet echt duidelijkheid.


Depotverplichting Artikel B4

1: Indien sprake is van een depotverplichting in verband met nieuwbouw of kwaliteitsverbetering mag de geldgever niet eerder overgaan tot uitbetaling van de gelden in depot dan dat op basis van nota's aannemelijk is gemaakt dat de kosten zijn gemaakt.

2 : Indien naar voltooiing van de woning c.q. werkzaamheden een saldo in depot overblijft, dient dit salto te worden aangewend als extra aflossing. Deze aflossingsverplichting is niet van toepassing indien het saldo in depot niet hoger is dan 2.500 euro[/i]