PDA

View Full Version : Draadloos virtueel toetsenbord...



Justinian
12-08-2005, 20:48
Al in 2002 viel op Tweakers.net een prototype van een virtueel toetsenbord te bewonderen, en nadat vorig jaar een poging op een patentgeschil strandde, is nu een commerciƫle uitvoering verschenen. Het Virtual Laser Keyboard van GomoGear, voor de Europese markt beschikbaar gemaakt door Hama, projecteert de toetsen met een lasertje op het werkoppervlak en detecteert vervolgens aan de hand van de vingerbewegingen van de gebruiker welke letters die op zijn beeldscherm zou willen zien. Het apparaatje wordt met lithium-ion-batterijtjes geleverd en zou het op een volle lading 120 uur uithouden. Nieuw is bovendien dat dit virtuele toetsenbord ook in een draadloze Bluetooth-uitvoering leverbaar is.

De nadelen laten zich eenvoudig bedenken. De stemmige persfoto's laten niet zien of het apparaat in de volle zon nog wel zo bruikbaar is, en er is uiteraard geen tactile feedback: wie acht uur aan een stuk teksten met het apparaat produceert, zal aan al dat getrommel hoogstwaarschijnlijk pijnlijke vingertoppen overhouden. De met de introductie van de optische muis in onbruik geraakte muismatjes zouden hier wellicht voor uit de la gehaald kunnen worden. Overigens wordt de gebruiker wel met geluidssignalen op de hoogte gehouden als het apparaat denkt dat de gebruiker een toets aansloeg. Alternatieve oppervlakken zijn er genoeg, maar niet elke lokatie is uiteraard even geschikt: gras zal kort gemaaid moeten zijn, een dekbed deukt wel erg makkelijk in en een toetsenbord op schoot is alleen nog voor zwaarlijvige medemensen weggelegd.

De voordelen van het invoerapparaat liggen echter ook voor de hand: het kastje neemt maar weinig ruimte in, en het is eenvoudig te vervoeren en dankzij het Bluetooth-interface heel geschikt om met PDA of zelfs mobiele telefoon te combineren. Wie wil zien of de rug van zijn of haar levensgezel even prettig tikt als de nieuwste modellen van Logitech en Microsoft, kan na het afstaan van 199 euro aan de slag. Of de traditionele ramplank hiermee in onbruik raakt valt echter nog te bezien. De Amerikaanse producent kan de vraag in elk geval niet aan: de levertijd is momenteel minimaal vier weken.

http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1123864923.jpg

NTT-FX
12-08-2005, 22:05
Motorola had de primeur al bij z'n smartphone ( de 220 dacht ik ) maar dit is de daadwerkelijke versie zoals ik 'm eerder ook in Japan zag :D
Ben erg benieuwd hoe snel je kunt werken met dit dingetje ;)

Ronald
12-08-2005, 22:09
De voordelen van het invoerapparaat liggen echter ook voor de hand: het kastje neemt maar weinig ruimte in, en het is eenvoudig te vervoeren en dankzij het Bluetooth-interface heel geschikt om met PDA of zelfs mobiele telefoon te combineren.
Lijkt me idd heel gaaf om zo een SMS'je te versturen: mobieltje rechtop op tafel zetten, laserstraal projecteert een toetsenbord en rammelen maar 8) .

xXRichardXx
12-08-2005, 23:28
Leuke gimmick, meer niet.

Biiyen
12-08-2005, 23:41
Leuke gimmick, meer niet.

idd het is wachten totdat je gewoon kan zeggen wat je wil en dat de computer het dan voor je doet. Heerlijk lijkt me dat, nooit meer typen....

Highline
12-08-2005, 23:49
Leuke gimmick, meer niet.

idd het is wachten totdat je gewoon kan zeggen wat je wil en dat de computer het dan voor je doet. Heerlijk lijkt me dat, nooit meer typen....

dat accent van jou begrijpt een computer toch niet.. als een simpele brabander als ik het al niet versta, is het voor een pc al helemaal onmogelijk........;)

xXRichardXx
13-08-2005, 11:29
Leuke gimmick, meer niet.

idd het is wachten totdat je gewoon kan zeggen wat je wil en dat de computer het dan voor je doet. Heerlijk lijkt me dat, nooit meer typen....

Het typen is het probleem nog niet eens, zolang een computer maar doet wat je wil. Soms kan ik het ding echt wel moorden als ie weer eens vastloopt o.i.d. Daar helpt geen laserkeyboard tegen.