PDA

View Full Version : Nederlandse benzine duurst



Anonymous
26-08-2005, 10:38
Venlo/Venray - Nederland is wereldwijd koploper als het gaat om de benzineprijs. Met een landelijke adviesprijs van 1,43 euro per liter laat Nederland andere dure landen als de Scandinavische (Noorwegen 1,35, Denemarken 1,27 en Zweden 1,25) en Italië (1,2 ruim achter zich.
De brandstof in ons land behoort al jaren tot de duurste ter wereld. Dat nu is uitgezocht dat Nederland de onbetwiste nummer 1 is, is te danken aan woedende Amerikanen. Als gevolg van de steeds duurder wordende benzine schreeuwen zij moord en brand.

Voor nieuwszender CNN reden om het onderzoeksbureau Airinc, wereldwijd toonaangevend als het gaat om het vergelijken van kosten voor levensonderhoud, opdracht te geven om de wereld van de brandstofprijs in kaart te brengen.

Het resultaat is een schrale troost voor de Amerikanen: zij betalen omgerekend slechts 62 eurocent voor een liter.

In Nederland is de benzineprijs vanaf 1 januari door de aanhoudende prijsverhogingen meer dan 16 eurocent (12,5 procent) gestegen.

Voor de notoire omrekenaars naar de gulden moet het huidige prijsniveau een crime zijn. In de voorbije maanden is de landelijk geldende adviesprijs bijna ongemerkt door de drieguldenbarrière (1,43 euro = 3,15 gulden) geknald.

,,Ik kan me nog herinneren dat de benzineprijs door de guldengrens ging. Het hele land was in rep en roer. Nu mopperen we wat, maar tanken gewoon door'', constateert M. van Dansik van branchevereniging Bovag.

De peperdure brandstof is voor de Nederlanders nog geen reden om zuiniger met het autogebruik om te gaan. In de voorbije maanden werd er zelfs 2,7 procent meer getankt dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de prijzen fors gestegen zijn.

Dat Nederlanders nog niet de pijngrens hebben bereikt waarop de auto veelvuldiger aan de kant wordt gezet, is opmerkelijk in vergelijking met het omringende buitenland.

In Duitsland werd in de maand juli voor het eerst een behoorlijke terugloop in de benzineverkoop waargenomen.

In België is inmiddels sprake van een structurele daling van het brandstofverbruik. Als gevolg van de hoge prijzen -België staat vijfde op de wereldranglijst- is daar in de eerste helft van 2005 bijna 5 procent (125 miljoen liter) minder brandstof verkocht.

Tegelijkertijd is het gebruik van het openbaar vervoer in België fors toegenomen.

Mickey
26-08-2005, 10:57
Zullen we anders gaan demonstreren?

Anonymous
26-08-2005, 11:16
iedereen vindt het vervelend, maar daarom hoeft het niet allemaal dubbel.

lachen met rappe rik

Anonymous
26-08-2005, 11:25
ik zie trouwens nergens wat dubbel staan.......

NTT-FX
26-08-2005, 11:34
Die bevriezing is gewoon een sigaar uit eigen doos ; aangezien kon. olie dik meevreet van de prijsverhogingen die sjel doet.
Prijsverhoging of accijnsverhoging ; boiet niet want de staat profiteerd hoe dan ook wel ...

Ik las gisteren een uiterst interessant artikel over het motorisch aanpassen van auto's zodat je op methaangas kunt rijden.
Interessant omdat je het zelf kunt produceren ;)
Ook de slaolie mobiel is zo gek nog niet 8)

Anonymous
26-08-2005, 22:09
laatst was een kerel die had een oud dieseltje ,en daar tankte hij soja olie uit de supermarkt in.
vervolgens werd tie na een tijdje aangehouden en werd gecontroleerd daarop.
nu heeft die daarvoor een bon gekregen ,maar hij is in beroep gegaan en schijnt het te winnen .
maar de staat zegt dat je alleen brandstof mag tanken waar accijns op zit (vuile uitzuigers) maar vervoersbedrijven van de staat mogen het weer wel .hoe krom kan uit zijn????

Guru
27-08-2005, 15:55
Ik denk dat de nederlander eens slim moet zijn, door de auto te laten staan.
Voor ieder wissewasje gebruiken we de auto, ook om een pak melk bij de supermarkt te halen.
Gebruik eens de fiets zou ik zeggen.
Voor zo'n klein land als Nederland gebruiken we veels te vaak de auto.

Anonymous
27-08-2005, 16:33
hehehe.zou je dat ook zeggen als je wel het rijbewijs had? :wink:

NTT-FX
27-08-2005, 19:37
Rijbewijs EN auto lijkt me ; tot m'n salaris wat beter word koop ik voorlopig nog even geen eigen autotje dus tot die tijd moet ik het nog met OV en fiets doen ;)

Guru
28-08-2005, 00:31
hehehe.zou je dat ook zeggen als je wel het rijbewijs had? :wink:

Absoluut,ik rij heel erg weinig en heb zelf geen auto.
Kan je nagaan hoeveel geld ik niet kwijt ben aan benzine en wegenbelasting plus dat ik het mileu niet vervuil.
Dat geeft mij toch wel voldoening als ik al die files op de radio hoor terwijl ik prinsheerlijk met de fiets op mijn werk ben gekomen.

MB667
28-08-2005, 11:11
het scheelt idd erg veel geld ja.

Mike
29-08-2005, 09:40
fietsen?

erhm nee

lekker belangrijk die benzineprijzen

zo vreselijk duur is t nou ook niet, als je werkt kan je toch je tank makkelijk vullen?

Mike
29-08-2005, 16:56
fietsen?

erhm nee

lekker belangrijk die benzineprijzen

zo vreselijk duur is t nou ook niet, als je werkt kan je toch je tank makkelijk vullen?

is besides the point mike. Moet je dat dan maar accepteren omdat je het toevallig kan betalen? Die prijzen worden kunstmatig door het dak geknald.
Als ze voor een broodje kroket 50 euro vragen kan ik het nog steeds betalen, maar wil je dat wel dan?

ik vind idd dat je niet moet zeuren over zaken waar je toch geen invloed op hebt.Als je benzine te duur vindt dan moet je gewoon niet autorijden. Lekker rustig op de weg zonder al die paupers toch :lol: Het boeit me ook nul of mijn auto zuinig rijdt of niet. En tja over die kroket , t hangt ervan af hoe lekker die is.

NTT-FX
05-09-2005, 08:41
Lees net dat de regering aankomend jaar bio brandstof accijnsvrij zal maken.
Zeker voor de dieselrijders een leuke opsteker en voor meerdere mensen een prima reden om asap biodiesel te gaan rijden ;)

Anonymous
05-09-2005, 16:12
waar ik me in het bijzonder aan stoor is dat de regering een persbericht naar buiten brengt met de volgende mededeling "volgend jaar geen accijnsverhoging, dit gaat de regering ... kosten".

Ze gaan er dus bij voorbaat al vanuit dat ze elk jaar weer extra geld uit een accijnsverhoging krijgen bovenop hetgeen ze nu al krijgen. :evil: Dit dus naast de btw, bpm en wegenbelasting. We moeten dus blij zijn dat we niet meer genaaid worden dan dit jaar.

Verder realiseren veel mensen niet dat de regering dubbel profiteert van de oliestijgingen. Aan de ene kant krijgen ze meer accijns en btw (is een percentage van de verkoopprijs) en aan de andere kant krijgen ze meer inkomsten uit de verkoop van aardgas (de prijs van aardgas is gekoppeld aan die van olie). We worden dus dubbel genaaid, maar we hoeven geen accijnsverhoging te betalen en daar moeten we heel blij mee zijn. :evil:

Anonymous
05-09-2005, 18:21
Hier een site waarop staat hoe je zelf biodiesel kunt maken. valt best mee :!:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html

Fr3ddy
05-09-2005, 18:51
fietsen?

erhm nee

lekker belangrijk die benzineprijzen

zo vreselijk duur is t nou ook niet, als je werkt kan je toch je tank makkelijk vullen?
:mrgreen: Jij kan echt slap lullen :lol:

Anonymous
05-09-2005, 20:11
Idd zeer goedkoop ja, de benzine these days. Maar Guru had eigenlijk idd geen ongelijk. Sinds vorige week ga ik met de fiets naar het werk, tenzij ik een bedrijfscontrole heb, en genoodzaakt ben om met mijn blitse hyundai pony de ghetto van ambt montfort onveilig te maken.

Anonymous
06-09-2005, 11:41
Frankrijk verlaagt belasting om hoge brandstofprijs

PARIJS (ANP/DPA) - Frankrijk is van plan voor consumenten en transportbedrijven de belasting te verlagen.
Parijs wil daarmee de hoge prijzen van benzine en diesel opvangen, zo maakte de Franse regering dinsdag bekend.
Volgens een woordvoerder van het ministrie van Financiën zal "elke" extra euro die in de staatskas belandt door de hoge brandstofprijzen, aan de burger worden teruggegeven. Een speciale commissie is in het leven geroepen om te onderzoeken welke effecten de hoge brandstofprijzen hebben op de inkomsten uit de brandstofaccijnzen en de BTW.
De Franse minister van Transport, Dominique Perben, heeft ondertussen verlagingen aangekondigd van de vennootschapsbelasting voor transportbedrijven. Het besluit volgt op een blokkade van brandstofopslagplaatsen door onafhankelijke transporteurs die boos waren over de hogere brandstofprijzen.


Helaas heeft Zalm (notabene een VVD'er) alleen belang bij het spekken van de staatskas en kan het hem weinig schelen of onze economie inzakt. We hebben nu al de laagste economische groei van de EU en met de hoogste brandstofprijzen ter wereld zal daar voorlopig weinig verandering in komen.