PDA

View Full Version : wat te nemen voor het hardlopen?



Jer0en
03-09-2005, 17:39
Ik ben weer begonnen met mijn conditietraining. Ik loop rond de 4,5 km ( doel 20 minuten)in het bos en daarna na enkele minuten pauze 3x 3 minuten ( 1 minuut pauze)een soort coopertest. Bij mij in Breda in het bos is er een soort heuvelachtig terrein waar je dit goed kunt doen.

Ik moet het nog opbouwen dus het gaat nog niet helmaal naar wens. Het " probleem" van hardlopen is dat je er van afvalt ( weinig aan te doen) maar dat is nu net de bedoeling niet bij mij. Nu hoor ik bij mij op de sportschool verschillende verhalen over wat je het beste kunt nemen voor en na het lopen qua shake of drinken. Iemand hier ervaring mee?

The Bulldog
03-09-2005, 17:44
Een snel opneembare drank met daarin ..
mathodextrine/Dextrose en wat proteine(+/-20 gram)..
na een uurtje een maaltijd met veel eiwitten en duurzame koolhydraten.(50gr.)

dit zorgt in ieder geval voor de goede energie en eiwit toevoer voor de spieren..

Nu zal het waarschijnlijk wel nog beter uitgesplitst kunnen, maar dit werkt voor mij goed.

Jer0en
03-09-2005, 17:48
ok, daar heb ik wat aan, dat is wat ik wilde weten! Heb je ook een voorbeeld van dar drankje? Of moet je dar zelf samenstellen?

The Bulldog
04-09-2005, 12:05
kijk naar de inhoud op de flesjes...

ik gebruik vaak carbo drank van Nature`s best.
Je hebt ook poeders die je kan toevoegen aan drank..

Legio mogelijkheden..

Nogmaals er zal heus wel een nog betere methode zijn, maar ik hou het graag simpel.

Anonymous
06-10-2005, 22:09
als je je conditie wil verbeteren door hardlopen kun je beter intervaltraining doen,voorafgaande een warming up , zoek een rondje van +- 400 meter op,of iets van een heuvel ,en loop op hv max omhoog(maximale snelheid die je kan bereiken en daarna rustig uitlopen totdat je hartslag weer rond de 80 is , zo verbrand je lichaam niet zoveel energie als een duurloop van 20 min ,en je conditie zal door deze training VEEL !!!! beter worden omdat je tussendoor rust en daarna weer max aan de bak gaat .maak de interval nooit langer als 3 a 4 min anders is effect weg ,niet meer dan 10 herhalingen .totaal loop je inclusief warming up en uitlopen tussendoor 5 km in blokken .de training is niet echt leuk omdat heel zwaar is ,doe dit dit ook nooit vaker dan 2 keer per week ,ivm herstel tussen zware trainingen .
probeer ook 2 dagen ertussen te laten . VEEL SUCSES

Jer0en
06-10-2005, 22:22
Klinkt heel goed! Ga het gelijk morgenochtend proberen bij ons in het Mastbos!

Bedankt!

Gr,

Jeroen

bquiroga
07-10-2005, 19:14
als je alleen gaat hardlopen, dan hoef je echt niet meteen aan de eiwitshakes hoor! je verbruikt voornamelijk koolhydraten en om nou eiwitten te gaan eten vanwege het anabole effect van een duurloop :?

vlak voor het hardlopen iig geen snelle suikers want dat verstoort je bloedsuikerspiegel, waardoor je even nadat je bent begonnen met hardlopen en dip zou krijgen wat in principe onwenselijk is. Ik zou na het hardlopen gewoon een normale maaltijd (afh. van het tijdstip) nuttigen en je hoeft je geen zorgen te maken dat je van 4.5 a 6km enorm gaat afvallen, daar moet je wel wat meer voor rennen ;)

Octavius
07-10-2005, 21:42
Intensiteit is veel meer van belang dan afstand om aftevallen.

Jer0en
07-10-2005, 23:04
als je alleen gaat hardlopen, dan hoef je echt niet meteen aan de eiwitshakes hoor! je verbruikt voornamelijk koolhydraten en om nou eiwitten te gaan eten vanwege het anabole effect van een duurloop :?

vlak voor het hardlopen iig geen snelle suikers want dat verstoort je bloedsuikerspiegel, waardoor je even nadat je bent begonnen met hardlopen en dip zou krijgen wat in principe onwenselijk is. Ik zou na het hardlopen gewoon een normale maaltijd (afh. van het tijdstip) nuttigen en je hoeft je geen zorgen te maken dat je van 4.5 a 6km enorm gaat afvallen, daar moet je wel wat meer voor rennen ;)

Ok duidelijk! Heb je nog een tip wat wel te nemen voor het lopen? Ik loop altijd s morgens rond 8.30u a 9.00u of om 1300u.

Gr

Jeroen

bquiroga
08-10-2005, 00:13
Intensiteit is veel meer van belang dan afstand om aftevallen.

hangt samen, ik bedoel met een hoge intensiteit hoef je minder lang te lopen om hetzelfde calorieverbruik te bereiken als met een lage intensiteit.

Hoe dan ook toen ik zelf rond de 75 woog en de 5 km onder 20 min. liep met een gem. hartslag van 175 gaf mijn polar hartslagmeter aan dat ik "maar" 400 calorien had verbrand. Dit excl. warming up en cooling down.

bquiroga
08-10-2005, 00:20
Ok duidelijk! Heb je nog een tip wat wel te nemen voor het lopen? Ik loop altijd s morgens rond 8.30u a 9.00u of om 1300u.


Tja, iig. koffie. Caffeine (zo'n 2 koppen min. 45min. voor het echte hardlopen) stimuleert de vetstofwisseling, waardoor het omslagpunt van voornamelijk vet naar voornamelijk koolhydraten verbranding verandert ten gunste van de vetverbranding.

Als je echt voor prestatie gaat, dan zou ik voedsel tot me nemen met weinig vezels en veel snelle suikers. Maar goed, daar de inspanning niet overdreven groot is, denk ik eigenlijk dat een flink glas jus d'orange volstaat en dan na het hardlopen "echt" ontbijten.

lil´kickboxer
08-10-2005, 12:26
Ok duidelijk! Heb je nog een tip wat wel te nemen voor het lopen? Ik loop altijd s morgens rond 8.30u a 9.00u of om 1300u.

Gr

Jeroen

Banaan voor het lopen met eventueel yoghurt (en muesli).

Marco
12-10-2005, 10:50
van hardlopen val je af als je langer dan een half uur loopt op een lage hartslag heb ik wel eens gelezen

Jer0en
12-10-2005, 12:58
Yep, daarom loop ik dus ong 4,5 km en daarna 3 rondes over een parcours van elk ong 1 minuut daarna paar minuten puaze en dan weer 3 van die rondes.En dat 3 maal. elk zo een ronde gaat dwars over een heuvelachtig ebied met boomstronken etc. Erg zwaar.. ( voor mij althans) Wat ik wel merk als ik dus daar om 900u mee begin dat de prestatie afhangt met wat je van te voren wel (of niet) eet en drinkt dus vandaar deze vraag.