PDA

View Full Version : Ving Tsun???



tap-out
20-10-2005, 15:02
Ey mensen ,

ik hoor uit mijn omgeving veel goede dingen over dit vechtsysteem.
(Ving Tsun , ik weet niet of ik het goed schrijf?)

Twee mensen uit mijn omgeving hebben me al eens het een en ander ervan laten zien.

Om eerlijk te zijn was ik niet echt onder de indruk, maar misschien komt dit omdat ze niet goed in staat waren het te laten zien.

Ik train zelf in een aantal grond-georienteerde systemen en wil iets (staand vechten) erbij doen (jah ik heb teveel tijd), na zoveel erover gehoord te hebben ben ik wel nieuwsgierig geworden.

Kan iemand mij iets erover vertellen ,en weet iemand of je het kan trainen in omgeving Rotterdam?
Als het niks is ga ik wel een kickboksgym opzoeken.

Nou alvast bedank,

Raowan

Anonymous
20-10-2005, 15:11
je hebt ving tsun , wing tjun noem maar op. Komt in principe op hetzelfde neer.

Ik heb dit zelf ook beoefend ... en het kan vrij effectief zijn tegen een ongetraind iemand. Die wing tjun gasten denken allemaal dat ze het beste zijn. Nou er heeft er nog nooit 1tje een gala gewonnen. dus dat zegt al genoeg. Ga lekker kickboksen ofzo... veel effectiever en veel intensiever.

Luka
20-10-2005, 17:01
ik zou zelf boxen of kickboxen of taiboksen doen.. ligt net aan wat je zelf fijn vind om te doen.. boxen vind ik saai het boxen wat je daar leert leer je ook wel bij kickboxen.. tuurlijk hebben ze apparte technieken maar vind kickboxen iets afwisselender...
Als je zeg maar meer van het trappen hebt kun je taiboksen doen..

Ik zelf doe kickboxen en fudoshindo... Kickboxen voor het boxen en trappen tesamen te leren. en fudoshindo om me traptechniek te verbeteren.. vind het wel fijn om allebei te doen ben zelf best stijf in benen dus beetje opgerekt worden die spieren is nooit mis :D

Silat
21-10-2005, 00:31
Ik ga het binnekort leren en op op zo'n houten dummy trainen.

Close combat is echt cool.

Natuurlijk is het niet te vergelijken met een ringsport, het is ook gericht op straat situatie. Bij ringsporten is cardio heel erg belangrijk, je gebruikt er handschoenen en hebt regels.

Bij Ving Tsun sla je met je blote vuisten, die hebben een hele andere impact als handschoenen en er zijn geen regels net als bij Silat. Je wordt er razend snel van.

Persoonlijk geloof ik niet in 1 ding, maar zie Ving Tsun als een puzzelstuk.

Paganstars
21-10-2005, 15:10
Ik ga het binnekort leren en op op zo'n houten dummy trainen.

Close combat is echt cool.

Natuurlijk is het niet te vergelijken met een ringsport, het is ook gericht op straat situatie. Bij ringsporten is cardio heel erg belangrijk, je gebruikt er handschoenen en hebt regels.

Bij Ving Tsun sla je met je blote vuisten, die hebben een hele andere impact als handschoenen en er zijn geen regels net als bij Silat. Je wordt er razend snel van.

Persoonlijk geloof ik niet in 1 ding, maar zie Ving Tsun als een puzzelstuk.

ben ik het opzich wel mee eens silat!

Luka
21-10-2005, 16:46
x2 :D

Ronny
21-10-2005, 19:22
luka. waarschijnlijk heb je nog nooit een bokstraining gehad, omdat je duidelijk maar een beetje dom loopt te lullen.

silat..ga je met tomoes trainen?

Silat
21-10-2005, 20:34
ja die Polish Pimp gaat mij VT leren 8)

Chico
21-10-2005, 21:34
kheb zo'n 6 jaar geleden eens een wingtsun les gevolgd.. mocht niet hoeken, mocht niet jabben, geen lever stoten... alleen maar ketting stoten... en van die twee vagen trappen op enkel of knie.. mocht niet hoger dan de knie trappen.. geen grappeling en al helemaal geen grondwerk... ik verloor alles onder die regels... ik vroeg nog... en nu zonder beperkingen?? maar dat wilden ze niet...

ik ben persoonlijk niet zo'n hele grote voorstander van wingtsun maar als mensen denken dat het werkt moeten ze het zeker gaan doen

Silat
22-10-2005, 19:25
zeker...


:lees: puzzelstuk


en stoot door het midden is altijd sneller dan een hoek :wink:

en ik wil het aanvoelen van de tegenstander leren zoals dat in VT gebeurd. hand-to-hand, close combat.

Intoxico
22-10-2005, 19:31
een systeem werkt imho alleen als je ook echt met sparring en contact te maken hebt. iemand die 1000 techniekjes geleerd krijgt en nog nooit een klap heeft gehad krijgt het heel zwaar in 'de kroeg' zeker als je zoals bv met silat enzo van te voren krigjt verteld wat iemand gaat doen.

ik ga zeker niet zeggen dat de getoonde technieken niet effectief zijn, de vraag is eerder hoe goed iemand in staat is het ook in 'het wild' toe te passen. zeker ook als je zelf opeens met hartslag 180 en volle adrenaline voor iemand staat. of hoe je blijft reageren als je eens een rake klap voor je kop krijgt.

dan doet een boxer of thai boxer het toch beter, aangezien die jongens elke week wel een tik voor hun kop krijgen en hierdoor dus ook leren daarmee om te gaan.

het grootste voordeel van elke vechtsport is gewoon dat je meer zelf vertrouwen krijgt, en daardoor dus ook minder snel last krijgt van iemand op straat.

verder als je vraagt ik een staand systeem doen om mijn groundskills aan te vullen, dan kan ik je muay thai aanraden.

Ronny
22-10-2005, 20:44
intoxico...als je elke training klappen krijgt is dat nog geen garantie dat je er in het ëchie"goed mee om kunt gaan. Tijdens je boks (thai) training weet je ook dat het een trainingsituatie is. een trainingssituatie is totaal niet gebaseerd op de3 werkelijkheid.

stress en paniek is ook een faktor en die kan je niet trainen. In de ring kan dat wel, dus een wedstrijdvechter is wel meer gewend. maar goed...dit is voor ieder persoon anders.

Anonymous
22-10-2005, 21:12
Wat een lading shit. VT is echt kk poep

tap-out
22-10-2005, 22:16
ok ik zie hier veel totaal verschillende meningen!!!

Ik heb inmiddels een proefles meegedaan en heb besloten dat kickboksen toch meer mijn ding is!

Al heeft VT wel een aantal sterke concepten:
Kortste weg ...centerline...meegeven etc.

Alleen zie ik mezelf dit niet "onder druk" (straat of ring) toepassen.

Maar toch iedereen bedankt voor jullie mening.

Silat
23-10-2005, 00:59
mooi man, ik blijf er ook gewoon 3 x pw bij kickboxen hoor :wink:

Luka
25-10-2005, 13:20
luka. waarschijnlijk heb je nog nooit een bokstraining gehad, omdat je duidelijk maar een beetje dom loopt te lullen.

silat..ga je met tomoes trainen?

Ik heb wel mee gedaan met bokstraining.. maar zelf doe ik kickboxen en dan vind ik boxen echt saai.. heb hele tijd de neiging om te knieen of te trappen.. en dat bedoel ik met saai.. ene kant vind ik jmmr dat ik niet eerst boxen heb gedaan en dan naar kickboxen ben gegaan.. maar om van kickboxen naar boxen te gaan is het gewoon "saai"
zelf hou ik meer van boxen maar om alleen boxen te doen vind ik saai.. vat het niet op als de sport zelf.. dat dat saai is :D

Anonymous
25-10-2005, 14:00
luka. waarschijnlijk heb je nog nooit een bokstraining gehad, omdat je duidelijk maar een beetje dom loopt te lullen.

silat..ga je met tomoes trainen?

Ik heb wel mee gedaan met bokstraining.. maar zelf doe ik kickboxen en dan vind ik boxen echt saai.. heb hele tijd de neiging om te knieen of te trappen.. en dat bedoel ik met saai.. ene kant vind ik jmmr dat ik niet eerst boxen heb gedaan en dan naar kickboxen ben gegaan.. maar om van kickboxen naar boxen te gaan is het gewoon "saai"
zelf hou ik meer van boxen maar om alleen boxen te doen vind ik saai.. vat het niet op als de sport zelf.. dat dat saai is :D

volgens mij vind ie t saai

Luka
25-10-2005, 14:03
als je eerst kickboxen hebt gedaan en dan naar boxen gaat.. dan heb (ik terminste) de neiging benen of knieen te gebruiken.. het is nix tegen het boxen zelf maar dat vind ik dan saai dat ik alleen de handen kan gebruiken

Ralph
25-10-2005, 14:57
Bij boksen wordt veel en veel meer op het voetenwerk gelet. Als je echt een goede trainer hebt dan zorgt ie er wel voor dat het niet 'saai' wordt. Ik vind dat je bij boksen veel meer moet nadenken dan bij thaiboksen om het goed te doen en vind het daarom verre van saai.

*Disclaimer: Ik ben begonnen met boksen en later gaan thaiboksen en heb in beide sporten wedstrijden gedraaid.*

Ving Tsun heb ik trouwens ook nog een blauwe maandag geprobeerd, maar bij de vereniging waar ik zat, zaten eigenlijk alleen tjappies die maar liepen te verkondigen dat ze van alle stijlen konden winnen. Dus toen ben ik daar maar gestopt.

Loen
14-11-2005, 18:58
Ik doe het zelf ook een jaar of 6, en het heeft zo z'n voor en nadelen. In de ring moet je zeker het een en ander aanpassen, cardio, grappling muay thai. Maar de wing Tjun variant die ik deed verschilt heel wat met alle systemen hier in Ned/Europa. Ten eerste zit er een verschil in de verschillende stromingen wt, Ik doe zelf de Leung Ting variant. Die komt namelijk het meest op Muay thai neer, kettingstoten, hoeken, ellebogen
en geloof het of niet opstoten. Het VT is bagger van Wang Kiu en Gert Jan Ketelaar. En het is HEEL anders dan wing tjun/wing tsun!!!!
Iemand zei nog dat ze het allemaal beter weten, dat heerst zeker de weten in die vt of wt scholen(komplete verschillende werelden). Ik betreur dit gedrag ten zeerste, want wat je ook doet, het is geen wondermiddel. Ik heb hier in Nederland een slap aftreksel gedaan ervan, van trainen kwan geen sprake omdat meneer heel graag over zichzelf praatte. Ik ben een jaar geleden naar Hong KOng gegaan om zelf te zien hoe ze daar trainen.
Doe inderdaad maar liever muay thai, want er zijn geen goede wing tjun leraren hier in Nederland, want die kunnen niet vechten en hebben een groot ego.

Karel
26-06-2009, 16:09
wing tjun..

Justinian
26-06-2009, 16:25
Mensen, bumpen van threads is prima, maar hou het dan bij Offtopic svp ;)

chief108
26-06-2009, 16:28
ahhhhhhh???? :rolleyes:

Karel
26-06-2009, 16:30
aye aye captain

maar ik kwam met wing chun in de search op dit topic, dacht al dat ik het verkeerd schreef

dimitri
07-07-2009, 17:21
The Grimm Rogers heeft jarenlang VT gedaan geloof ik, lijkt me in de praktijk in een ring niet veel van over te blijven.

Karel
07-07-2009, 20:15
Bas Rutten wist er toevallig laatst op Inside-mma ook een diplomatiek antwoord op te geven waarom het niet bij mma wordt gebruikt

dimitri
10-07-2009, 13:02
Te dodelijk denk ik