PDA

View Full Version : Israel van kaart vegen



Sjaak
27-10-2005, 12:01
De Iraanse president heeft een nieuw doel in zijn kabinetsplannen.

Zou Bush toch niet een klein beetje gelijk hebben dat Iran heel gevaarlijk is voor de wereldvrede :roll:

redjuh
27-10-2005, 12:20
Tja er zit inderdaad wat in, maar dan echt alleen maar om een atoomoorlog te voorkomen. Israel is ook wel een beetje gek geworden in de loop van de decennia. Het midden oosten zal er waarschijnlijk nooit in slagen zich te verenigen en dit te doen. Dat is ze in het verleden niet gelukt en zal in de toekomst ook niet lukken. Zolang landen als Saoudi Arabie en de Ver. Arab emiraten enzo er allemaal niets voor voelen, zullen de landen zich nooit kunnen verenigen.
Het middenoosten zal nooit een blok als europa en Noord amerika kunnen vormen, en zolang dat niet gebeurt, zie ik persoonlijk niet echt een gevaar. Goed aanslagen hier en daar zijn klote, maar ik denk niet dat de agressors individueel bij machte zijn tot echte oorlogen te komen.

Octavius
27-10-2005, 12:21
Nu vind ik Israel ook niet het meest bevorderlijke land voor wereld vrede.

mossad
27-10-2005, 12:25
In veel landen in het Midden-Oosten is het heel gewoon om te progageren dat alle Joden de zee in moeten. Dat het nu openlijk gezegd wordt is alleen een verrassend omdat het openlijk gezegd wordt en niet om de inhoud. Mensen die vaak beweren dat Hamas of Jihad een vrijheidsstrijd voeren zitten ernaast. Deze groepen willen niet in vrede naast Israël leven, de Joden moeten van de aardbodem.

Kijk voor de grap eens op Memri.org, dan zie je wat voor verhalen er over Joden geschreven worden zelf in een relatief gematigd land als Egypte. Verhalen als dat Joden op hun feestdagen het bloed van hun eigen kinderen drinken.

redjuh
27-10-2005, 12:34
ja weet je wat het ook is, dat soort reacties komen van extremisten. dus mensen met weinig hersenen en een grote bek en een kronkel in den kop. In israel heten de extremisten orthodoxen en kolonisten. het zijn altijd de groepen die in een 'extreem' leven, die botsen.
Is altijd zo geweest, zal altijd zo zijn. het zijn groepen die feitelijk nooit een meerderheid vertegenwoordigen.

net als met voetbalhooligans. het zijn de debielen (ja op enkele uitzonderingen na) die rellen en de boel verkloten. maar het voetbal blijft gewoon voetbal.

Sjaak
27-10-2005, 12:36
Deze reactie komt van de president en opperbevelhebber van de strijdkrachten van Iran en zo'n land moet een atoombom krijgen :shock:

redjuh
27-10-2005, 12:46
Ja kijk ik wil me nu niet als extremisten-lover profileren,

maar doet Bush niet hetzelfde? Als je als normale burger (nog altijd de grote meerderheid) in een land woont en een machtige regeringsleider roep dingen als... "dat land is een terroristenstaat, een agressor, een gevaar voor de wereldvrede", dan vind je dat op z'n zachtst gezegd ook niet fijn. jij kan er niks aan doen, en doet gewoon je ding...

als je de bevolking van de landen in een cirkel weergeeft, en alleen de buitenste rand ziet als potentieel gevaar, dus zowel van bijv israel als van iran, en je ziet het zo dat eigenlijk alleen die buitenste linies botsen, is het een veel kleiner probleem. Iran gaat niet kloten met atoombommen. Ze weten dat er dan niks overblijft van hun land.
Net zo min dat israel een ultraorthodoxe jood in de buurt laat van hun lanceerinstallaties.
het wordt pas zeuren als de extreme milities zwaar materieel in handen krijgen, maar dan nog is het een kleine groep die zich zo profileert.

kijk naar de nieuwe grondwet in irak.
met bijna 80% aangenomen.
als je de 20 % tegenstemmers neemt, denk ik dat daarvan nog es 75% oprecht tevreden was onder saddam en tegen heeft gestemd uit protest, maar het daar verder bij laat. de 25% van de 20% tegenstemmers is dus ongeveer 5% van de bevolking (nog ruim genomen volgens mij) die wellicht in staat is tot het ondernemen van fysieke acties.

Sjaak
27-10-2005, 12:54
Ja kijk ik wil me nu niet als extremisten-lover profileren,

maar doet Bush niet hetzelfde?

Yep maar zou je net zo goed slapen als Iran er een heeft als dat Bush er een heeft, klein verschilletje denk ik hoewel ik tegen die wapens ben.


het wordt pas zeuren als de extreme milities zwaar materieel in handen krijgen, maar dan nog is het een kleine groep die zich zo profileert.

Dat is dan nu toch het geval want deze uitspraak komt van de president van Iran

redjuh
27-10-2005, 13:07
ja je hebt ook zeker gelijk Sjaak.
Ik probeer alleen wel onderscheid te houden tussen gevaarlijke gekken en een heel land. de president vertegenwoordigt een land, maar ja in amerika is meer dan de helft het ook niet meer met hun leider eens, en wij zijn het ook vaak oneens met balkenende.

ik ben wel blij dat ik hier woon trouwens hehehehe

mossad
27-10-2005, 13:37
Het probleem is dat er in het Midden-Oosten juist onder gematigde lieden deze ideeën over Israël de ronde doen. Het is in een liberaal gezin in Egypte alles behalve ondenkbaar dat de heersende mening is dat Israël vernietigd moet worden. Dat is de kern van het probleem, dat het niet beperkt blijft tot extremisten. Uiteraard zullen er velen zijn die er anders over denken, maar dat doet niet af aan de ernst van het probleem.

Sjaak
27-10-2005, 13:39
Iedereen die het over mensen uitroeien of landen van de kaart vegen heeft is voor mij een EXTREMIST :x

Mickey
27-10-2005, 13:42
Met alle respect..

Maar Amerika is even kwaadaardig als een land als Iran.
Ze verpakken hun boodschap alleen iets beter. Ze hebben
een PR team dat weet hoe het werkt.. ;)

Het enge aan Iran vind ik alleen wel dat ze zoveel blinda haat koesteren..

mossad
27-10-2005, 16:03
Met alle respect..

Maar Amerika is even kwaadaardig als een land als Iran.
Ze verpakken hun boodschap alleen iets beter. Ze hebben
een PR team dat weet hoe het werkt.. ;)

Het enge aan Iran vind ik alleen wel dat ze zoveel blinda haat koesteren..

Welnee, Amerika en Iran vergelijken is onzinnig. Ze lijken in niets op elkaar.

MB667
28-10-2005, 09:44
Tis allemaal een pot nat.

mossad
28-10-2005, 12:34
Met alle respect..

Maar Amerika is even kwaadaardig als een land als Iran.
Ze verpakken hun boodschap alleen iets beter. Ze hebben
een PR team dat weet hoe het werkt.. ;)

Het enge aan Iran vind ik alleen wel dat ze zoveel blinda haat koesteren..

Welnee, Amerika en Iran vergelijken is onzinnig. Ze lijken in niets op elkaar.

volgens mij is het hele idee van 'de as van het kwaad' eigenlijk een verbloemde naam voor dezelfde boodschap, of ik moet me heel sterk vergissen.

Ik ben net als jullie absoluut tegen kernwapens in Iran (andere topic) en vindt dat er in zo'n geval absoluut militair ingegrepen mag worden. Maar dit is gewoon een uitspraak en zoals mossad hierboven al zei helaas is deze boodschap de doelstelling van een heleboel arabische organisaties, dus niets nieuws, Israeliers zullen er geen seconde minder om slapen denk ik.

Het grote verschil in mijn ogen is dat Amerika niet door ideologische haat wordt gedreven. De oorlog in Irak heeft in Amerika drie soorten voorstanders. De mensen die vinden dat Irak bevrijd moest worden, de mensen die dachten dat Irak een terroristische dreiging vormde en de derde groep die er slechts voor de olie is. Nu is die derde reden een zeer slechte reden voor een inval, Amerika zou het nooit hebben gedaan zonder de vele resoluties en de steun van meerdere landen. Bovendien zou Amerika dat een democratie is, absoluut in opstand komen als hun leger doelbewust en systematisch burgers van een land zou doden.

Ik heb een behoorlijke aversie tegen meneer Bush en vind dat hij met zijn club op een arrogante manier de fout in gaat en dat is zeer kwalijk. De anti-Amerika sentimenten draaien alleen af en toe wat door.

Anonymous
28-10-2005, 15:06
Israel van de kaart vegen.....?
Lijkt me een uitstekende oplossing! Geef ze ergens anders een stuk land, ver weg van alle moslims. In Australie hebben ze volgens mij nog land genoeg en kunnen ze de eerste tijd nog blijven koloniseren, zonder dat ze iemand lastig vallen.

Judas
28-10-2005, 16:18
Israel van de kaart vegen.....?
Lijkt me een uitstekende oplossing! Geef ze ergens anders een stuk land, ver weg van alle moslims. In Australie hebben ze volgens mij nog land genoeg en kunnen ze de eerste tijd nog blijven koloniseren, zonder dat ze iemand lastig vallen.

Sluit je aan bij de hezbollah zou ik zeggen en help mee aan die uitstekende oplossing...

Anonymous
28-10-2005, 16:29
Israel van de kaart vegen.....?
Lijkt me een uitstekende oplossing! Geef ze ergens anders een stuk land, ver weg van alle moslims. In Australie hebben ze volgens mij nog land genoeg en kunnen ze de eerste tijd nog blijven koloniseren, zonder dat ze iemand lastig vallen.

Sluit je aan bij de hezbollah zou ik zeggen en help mee aan die uitstekende oplossing...

was ik al lid van, heb alleen m'n contributie al twee maanden niet betaald en een paar keer afgezegd voor bardienst... volgens mij lig ik er nu uit...

TheSkindo
28-10-2005, 18:29
Zonder Amerkia hadden we anders wel duits gepraat....

redjuh
29-10-2005, 00:18
@ skindo... dat hebben we vnl te danken aan de britten, maar ze hebben zeker geholpen (onder bepaalde voorwaarden)

TheSkindo
29-10-2005, 01:42
Geloof maar niet dat engeland het alleen van Duitsland had gewonnen....
Anyway wat ik bedoelde was dat hoewel Bush een lul is wil nog niet zeggen dat heel Amerika een kloteland is.....

chickenwing
29-10-2005, 03:14
Isreal van de kaart vegen is niks nieuws. Heeft de islamitische wereld al vaak geprobeerd maar moest het daarbij zwaar ontgelden.
Israel is de Fedor van het Midden-Oosten. Leer ermee te leven.

Sjaak
29-10-2005, 11:43
Isreal van de kaart vegen is niks nieuws. Heeft de islamitische wereld al vaak geprobeerd maar moest het daarbij zwaar ontgelden.
Israel is de Fedor van het Midden-Oosten. Leer ermee te leven.

Zo is het maar net, in de 6 daagse oorlog hebben we gezien hoe Israel als klein landje het hele Midden Oosten versloeg (een overmacht van wel 20 landen) dus leg je er maar bij neer want Israel heeft het allersterkste en best gemotiveerde leger in de wereld. Niemand kan daar aan tippen.

Octavius
29-10-2005, 12:25
Niet overdrijven he Sjaak. 20 landen is wel erg veel. Het waren Syrie, Jordanie en Egypte en nog wat andere achter de schermen.
Weet niet of men nog zo fanatiek is als toen.

chickenwing
29-10-2005, 12:47
Het heeft niks met fanatiek te maken maar met tactiek. Een heel proffesioneel leger. Het klopt dat ze al lang geen oorlog meer hebben gevoerd. Omdat er geen vijand is die het nu nog in zijn hoofd haald.
Ik vind wel dat de palestijnen een eigen staat mogen hebben. Maar als die mafketels dat willen bereiken door middel van aanslagen en allahuakbar dood aan joden dan kunnen ze het wel vergeten.

Sjaak
29-10-2005, 13:40
Niet overdrijven he Sjaak. 20 landen is wel erg veel. Het waren Syrie, Jordanie en Egypte en nog wat andere achter de schermen.
Weet niet of men nog zo fanatiek is als toen.

Op 26 mei 1967 zegt Nasser, de Egyptische president: "door een totale oorlog zullen wij Israël vernietigen"
Op 20 mei 1967 zegt Assad, de Syrische president: "we beginnen aan een uitroeiingsoorlog"
Op 18 mei 1967 klinkt via de Egyptische radio de kreet "uitroeiing van het Zionisme"
Op dat moment was Israël een klein en smal land. Vijandige legers stonden op:
18 km afstand van Tel Aviv,
35 km afstand van Haifa,
11 km afstand van Ashkelon,
een paar meter van het Joodse gebied in Jeruzalem.
In mei 1967 vormden de legers van Egypte, Jordanië, Syrie, Algerije, Irak, Koeweit, en andere Arabische landen een coalitie.
Op 15 mei 1967 trekt het Egyptische leger op in de Sinai, de Syriërs doen hetzelfde in de Golan. De UN troepen, die een blok vormden tussen Egypte en Israël werden door Nasser naar huis gestuurd. Oe Thant., de toenmalige secretaris-generaal van de V.N. aanvaardde dit zonder enig commentaar.
Israël wordt gedwongen zich te mobiliseren. De economie ligt stil.
Op 22 mei 1967 wordt de straat van Tiran door de Egyptenaren geblokkeerd. Dit druiste in tegen de internationale wetten maar ook tegen de regels van de V.N.
Israël was op dat moment omsingeld door:
465.000 militairen,
2880 tanks
810 vliegtuigen.
Op 4 juni 1967 viel Israël Egypte aan. Daartoe gerechtigd door artikel 51 van het Charter van de V.N. Deze waarschuwingsaanval werd gevolgd door een oproep van toenmalig 1e minister van Israël Eshkol om vrede te sluiten. Reactie was een bombardement van Syrië. Ook koning Hoessein van Jordanië, die van Nasser de mededeling had ontvangen dat de vliegtuigen welke bij hem op het beeldscherm kwamen, Egyptische toestellen waren, ging mede daardoor over tot de aanval. Als Jordanië dus naar de Israëlische stem zou hebben geluisterd zou er niets zijn veranderd en b.v. Jeruzalem niet herenigd en de Westbank in handen van Jordanië gebleven.. Deze oorlog eindigde na 6 dagen, op 10 juni 1967. Israël kreeg verdedigbare grenzen en kon tevens gebruik maken van haar havens. De.duidelijke Israëlische wens om vrede te sluiten, werd vlug de kop ingedrukt. In augustus 1967 vond in Khartoem (Sudan) een conferentie plaats van Arabische landen. Het werd een 3x NEE conferentie:

NEE tegen vrede met Israël
NEE tegen erkenning van de Joodse staat Israël
NEE tegen onderhandelingen met Israël

Aba Eban, toendertijd ambassadeur voor Israël bij de V.N. zei toendertijd: "dit is de eerste oorlog waarbij de winnaar vrede zoekt en de verliezer onvoorwaardelijke overgave eist." :lol: