PDA

View Full Version : koud/warm water douchen



shaulin zjeke
30-10-2005, 15:00
Ik heb veel verschillende dingen gelezen over met koud of met warm water douchen. Zo zou met koud water douchen heel goed zijn voor de bloedsomloop en met warm water douchen zou weer goed zijn voor de spieren. Mijn vraag aan jullie is wat jullie beter vinden en waarom ?

bquiroga
30-10-2005, 16:00
Ik had toevallig laatst hierover iets gelezen, volgens mij in de Runnersworld. Uit het resultaat van een onderzoek waarin actieve rust, passieve rust en de warm/koud douches met elkaar werden vergeleken bleek dat sporters die actief hadden gerust net zo goed waren hersteld als de sporters die warm/koud baden hadden genomen. Dit werd volgens mij gemeten aan de hand van een duurinspanning een x aantal uur nadat er voluit was gepresteerd (loopband ofzo).

Het idee was dat de bloedvaten onder invloed van kou en warmte samentrekken dan wel uitzetten, dit geeft de stofwisseling een extra stimulans waardoor afval/voedingsstoffen sneller door het lichaam worden getransporteerd.

Ik moest na het lezen van dit stukje meteen denken aan Diego Sanchez uit TUF S1. :lol:

redjuh
30-10-2005, 16:19
ik doe altijd 5 min warm en dan 5 min koud...

Virus
30-10-2005, 17:45
Ik douche me altijd op de temperatuur waarbij ik het lekker vind om te douchen...

Ronny
30-10-2005, 18:38
ik douche nooit

Silat
31-10-2005, 22:46
daarom wil niemand meer met jou trainen he.

Eerst de vuiligheid van je afwassen met warm water en daarna lekker koud om af te koelen.

Anonymous
01-11-2005, 17:13
ik neem aan dat het gata over douchen na inspanning?

Blauwe plekken, gekneusde spieren, zwellingen is koud water prima.

Maar voor de rest gewoon bij warm water houden. Blijf je beter warm, hogere stofwisseling, beter herstel.
Koud water, voel je je misschien sneller fris door, en daalt je hartslag sneller na inspanning, maar dit komt niet omdat je sneller herstelt bent.

Anonymous
01-12-2005, 15:45
Jij bedoelt zeker een wisseldouche?
Dat is goed voor je weerstand en voor zowel je spieren en je bloedsomloop. Zorg wel dat je altijd eindigt met lauw en niet met koud.

MJOKKIE
02-12-2005, 12:29
Jij bedoelt zeker een wisseldouche?
Dat is goed voor je weerstand en voor zowel je spieren en je bloedsomloop. Zorg wel dat je altijd eindigt met lauw en niet met koud.

Waarom eindigen met lauw en niet met koud?

Ik eindig altijd met koud, vind ik lekker!

MJOKKIE
02-12-2005, 12:30
ik doe altijd 5 min warm en dan 5 min koud...

5min koud..... :o

Paganstars
02-12-2005, 18:07
Heerlijk zo'n koude douche! Zeker na een avond goed stappen! Werkt bij mij goed tegen koppijn enzo!