PDA

View Full Version : vraagje voor de kenners



Paganstars
01-11-2005, 16:50
Wie kan mij precies vertellen wat ze doen bij een Elmslie Trillat Maquet operatie? Want ik heb het opgezocht maar ik snap er niks van... En zou dit mij evt kunnen helpen bij patella (sub)luxaties?

LOCO
02-11-2005, 02:36
Operatie volgens Maquet en Elmslie Trillat:
Het verplaatsten van het tuberositas tibiae naar Ventraal (Maquet) en mediaal (Elmslie Trillat) met fixatie d.m.v. schroef in tibiakop.
Oftewel: Het botdeel van je scheenbeen waar je patellapees (pees van je patella naar je scheenbeen) aanhecht (een knobbeltje aan voorkant van je scheenbeen) wordt met een beitel losgespleten van je tibia (scheenbeen) kop, en (in dit geval) verplaatst naar voren (ventraal) (door een wig tussen tuberositas en tibia-kop te zetten) en naar mediaal (binnen). Het geheel word vastgezet met een schroef in de tibiakop.
Door deze ingreep verandert de hoek van aangrijpen (doordat de aanhechting iets naar voren is komen te staan) en word de patellapees meer naar mediaal (binnen) gedwongen, waardoor er geen/veel minder snel een (sub)luxatie meer op treed (de meeste (sub)luxaties treden op naar lateraal/naar buiten).

Zo, dit even snel neergetypt, het is alweer te laat. Mocht dit bovenstaande niet helemaal duidelijk zijn of mocht jemeer info willen laat het me dan ff weten. Als ik het weet zal ik het je vertellen.

Osu

LOCO

Paganstars
03-11-2005, 18:41
nee was dudidelijk loco thnx!

LOCO
04-11-2005, 00:19
No problem, word een lange revalidatie volgens mij als je dit laat doen/hebt laten doen. Maar ja, als er op een gegeven moment geen andere optie is,.....

Sterkte met het herstel (voor jou of voor degene voor wie je het navroeg)

Osu

LOCO

Paganstars
04-11-2005, 03:08
Ik moet nog ff kijken of ik het laat doen... kijken over de voors en tegens... Want wat ik zo gelezen heb is het 50/50...