PDA

View Full Version : NS leert conducteurs knokken!



king
24-11-2005, 17:00
NS leert conducteurs geweld te gebruiken
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan hun conducteurs leren hoe ze geweld moeten gebruiken bij aanhoudingen of confrontaties met lastige reizigers. Dat zijn het ministerie van Justitie en de NS onlangs overeengekomen, zei een woordvoerder van het spoorbedrijf donderdag.

In de cursus gaan de meer dan 3000 conducteurs bijvoorbeeld leren welke grepen ze kunnen toepassen om mensen te overmeesteren. Ook zelfverdediging behoort tot de leerstof. De vakbond FNV Bondgenoten uitte afgelopen zomer nog stevige kritiek op de NS, omdat de conducteurs niet goed zouden weten hoe om te gaan met geweld.

De NS en het ministerie hebben maanden gesteggeld over de cursus. Het departement eist dat alle bijzondere opsporingsambtenaren (BOA's), waartoe ook de conducteurs behoren, een dergelijke opleiding krijgen. De bestaande cursus gaat in de ogen van de NS echter veel te ver en is daarom ongeschikt voor zijn werknemers.

De conducteurs zouden onder meer leren omgaan met handboeien en pepperspray, hoewel ze die in de praktijk niet gebruiken. „Onze mensen zijn geen politieagenten, maar dienstverleners. Ze moeten leren gevaarlijke situaties zonder geweld onder controle te krijgen�, zei de NS-woordvoerder.

Het ministerie en de NS zijn onlangs overeengekomen de opleiding aan te passen. De NS heeft tot 1 januari 2007 om alle conducteurs bij te spijkeren.
-----------------------------------------------------------------------------------

Goed initiatief! Heb je geen kaartje? ----> armklem! :lol:

redjuh
24-11-2005, 17:03
dat moet bekostigd worden, dus:

- dus prijzen treinkaartjes omhoog,
- dus meer boze, geïrriteerde reizigers,
- dus meer geweld in de trein,
- dus verdomme het nut nog bewezen ook :evil:

shaulin zjeke
24-11-2005, 18:40
Ik vind dit wel een goede zaak. Die mensen krijgen steeds meer met agressie te maken en dat ze daar mee leren omgaan vind ik prima.

Anonymous
24-11-2005, 19:12
dat moet bekostigd worden, dus:

- dus prijzen treinkaartjes omhoog,
- dus meer boze, geïrriteerde reizigers,
- dus meer geweld in de trein,
- dus verdomme het nut nog bewezen ook :evil:

Ik denk dat dit gesubsidieerd gaat worden door de overheid. BJJ cursusje lijkt me geen gek idee voor kaartknippers.

Tsuki
25-11-2005, 09:44
Mijn overbuurman en buurvrouw werken bij de NS en als ik hoor hoe vaak ze met geweld geconfronteerd worden, dan denk ik zeker dat dit nuttig kan zijn ..............................

redjuh
25-11-2005, 09:47
they should be packing heat

Tsuki
25-11-2005, 09:48
Mijn overbuurman en buurvrouw werken bij de NS en als ik hoor hoe vaak ze met geweld geconfronteerd worden, dan denk ik zeker dat dit nuttig kan zijn ..............................

huiselijk geweld?

als ze zich op hun werk thuis voelen , wel ja

Anonymous
25-11-2005, 11:27
Ik moet dat ook doen voor het werk, maar als je die plaatjes ziet van hoe ze daar slaan wordt ik niet echt vrolijk. Meer karatekidachtig.

http://www.nivoo.nl/webpics/jaarlijkseboageweldsbeheersing01.jpg
-------------------------------------
Trainingsdagdelen AZ
Gedurende de eerste drie weken trainen de deelnemers onder leiding van onze bekwame en gecertificeerde trainers, gedurende één dagdeel van ongeveer 3 uur per week, in het op de juiste wijze toepassen van een aantal aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken, met name:

stoot- en traptechnieken
ontwijkings-, blokkerings- en weringstechnieken
opbrengtechnieken
----------------------------------------------------------
Me verdedigen kan ik wel, voor mij hoeft zoiets niet maar als het echt moet dan heb ik liever 3 weken non stop muay thai les van peter aerts en bjj les van een andere goede leraar maar niet 3 weken van die wazige lessen waarvan ik echt niet harder en effectiever ga slaan en trappen dan dat ik nu doe.

Muay Thai Elite
25-11-2005, 11:47
they should be packing heat

Net als jij he :wink:

Mephisto
25-11-2005, 12:49
Wordt echt leuk, ga er vanuit dat deze mensen niet direct uit zichzelf zomaar bovenop iemand springen, volgen een paar weken een paar lessen en denken de wereld aan te kunnen. De eerste beste herrieschopper die ze willen "aanhouden"schopt ze direct de tyfus want die weet ook niet wat hem gebeurd. Gevolg 3000 conucteurs binnen nu en 2 maanden in de ziektewet. Komop mensen hier hebben we toch politie voor, dan staat die trein maar wat langer stil, het verschil merk je toch niet.

mossad
25-11-2005, 14:49
Wordt echt leuk, ga er vanuit dat deze mensen niet direct uit zichzelf zomaar bovenop iemand springen, volgen een paar weken een paar lessen en denken de wereld aan te kunnen. De eerste beste herrieschopper die ze willen "aanhouden"schopt ze direct de tyfus want die weet ook niet wat hem gebeurd. Gevolg 3000 conucteurs binnen nu en 2 maanden in de ziektewet. Komop mensen hier hebben we toch politie voor, dan staat die trein maar wat langer stil, het verschil merk je toch niet.

Politie laat in dit land dagelijks zien dat ze hun taak niet aankunnen. Het is uitstekend als die conducteurs een beetje leren te vechten.

Tsuki
25-11-2005, 15:23
Ik moet dat ook doen voor het werk, maar als je die plaatjes ziet van hoe ze daar slaan wordt ik niet echt vrolijk. Meer karatekidachtig.

http://www.nivoo.nl/webpics/jaarlijkseboageweldsbeheersing01.jpg
-------------------------------------
Trainingsdagdelen AZ
Gedurende de eerste drie weken trainen de deelnemers onder leiding van onze bekwame en gecertificeerde trainers, gedurende één dagdeel van ongeveer 3 uur per week, in het op de juiste wijze toepassen van een aantal aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken, met name:

stoot- en traptechnieken
ontwijkings-, blokkerings- en weringstechnieken
opbrengtechnieken
----------------------------------------------------------
Me verdedigen kan ik wel, voor mij hoeft zoiets niet maar als het echt moet dan heb ik liever 3 weken non stop muay thai les van peter aerts en bjj les van een andere goede leraar maar niet 3 weken van die wazige lessen waarvan ik echt niet harder en effectiever ga slaan en trappen dan dat ik nu doe.


KIAIIIIIIIIIIII !!!!!!!!

vroeger ook gedaan voordat ik het licht zag

NTT-FX
25-11-2005, 15:55
Het idee is best okee maar probleem is dat ze helemaal niks mogen natuurlijk.
Krijg je de situaties weer dat elke #censuur!# onmiddeloos een aanklacht indiend omdat conducteurtje een klap uitdeelde... :x

De vraag is of ze dit nu beter vinden werken dan de onherkenbare controleurs die steekproef controles doen.

Paganstars
25-11-2005, 17:41
whahaha... ik ga ook conducteur worden! Krijg ik weer zo'n leuke zelfverdedigingscursus zoals op de middelbare school!

PigDog
29-11-2005, 13:22
Ze kunnen beter de treinschoonmakers zo'n cursus geven....

WAX IN, WAX OUT, Danielsan......





RIP Miyagi