PDA

View Full Version : Hevige onlusten in Sydney



Mickey
12-12-2005, 06:43
Hevige onlusten in Sydney

Uitgegeven: 11 december 2005 21:07
Laatst gewijzigd: 11 december 2005 23:36

SYDNEY - Racistische gewelddadigheden zijn zondagavond uitgebroken in verscheidene voorsteden van de Australische metropool Sydney. De onlusten begonnen eerder op de dag aan het strand van Cronulla, circa twintig kilometer ten zuiden van het centrum van de stad.

Bekijk video: Modem/ Breedband


De onlusten ontstonden toen duizenden blanke, jonge Australiƫrs na oproepen via mobiele telefoons en SMS-jes bijeenkwamen om een strand te 'heroveren' ten zuiden van de stad. Aan het strand was er eerder een incident met twee strandwachten die werden gemolesteerd door twee Australiƫrs van Midden-Oosterse komaf.


De menigte, onder wie velen stomdronken, valt niet-blanke Australiƫrs aan


Stomdronken

De menigte, onder wie velen stomdronken, viel vervolgens en masse mensen aan die een uiterlijk hadden dat deed denken aan personen uit het Midden-Oosten of uit Zuid-Europa. De mobiele telefonie was behulpzaam bij het verspreiden van geruchten over bendes Aussies (Australiƫrs) of Lebs (Libanezen/niet blanke Australiƫrs) die in de stad op confrontaties uit waren.

In tal van buitenwijken verzamelden zich snel groepen. Een commentator van The Sydney Morning Herald omschreef in de maandageditie de 'ineenstorting van de openbare orde' als een van de grootste bedreigingen van de samenleving: "Mensen vormden plotseling een soort buitengerechtelijke milities door gebruikmaking van mobiele telefoons en met tekstboodschappen via de telefoons die bedoeld zijn om etnische haat aan te wakkeren." Op verschillende punten in Sydney reden zondagavond lange konvooien auto's vol met relschoppers.

Bij een ander strand, Maroubra, arriveerden volgens de politie plotseling circa vijftig auto's met jongeren die met honkbalknuppels vernielingen aan tenminste honderd geparkeerde auto's aanrichtten.

Treinstation

Elders in de stad trok plotseling een menigte van circa duizend 'Aussie'-jongeren een treinstation binnen, kennelijk opgezweept door een valse SMS-melding over de aankomst van een treinlading rivalen. Twee Australische meisjes van Libanese komaf op het station konden ternauwernood door politie en spoorwegpersoneel in bescherming worden genomen.

De gevolgen van de gewelddaden vielen tot dusverre vooral mee omdat geen vuurwapens zijn gebruikt. Er is nog geen enkel schot gelost aldus een zegsman van de politie. Wel ligt een 23-jarige man ernstig gewond in een ziekenhuis omdat hij zondag door een grote groep jongeren werd aangevallen en in de rug is gestoken. In totaal is een tiental mensen gewondgeraakt door mishandelingen en de politie verrichtte een tiental arrestaties.

Mickey
12-12-2005, 06:44
:shock:

De Zuidelijk Halfrondse variant van Frankrijk?

Jeru
12-12-2005, 07:23
Zooitje ongeregeld daar 'Down Under'.....

micha
12-12-2005, 08:19
ik heb daar gewoond en ik kan je vertellen dat hun niet zo ƶpenminded"zijn :cry:

Mickey
12-12-2005, 08:56
Hoorde op de radio dat het allemaal in eerste instantie "Vriendelijk" bedoeld was..

Protest tegen het in elkaar slaan van 2 lifeguards. BBQtje dr bij.. Je kent het wel..

Totdat wat neo nazis begonnen te rellen.

Tsuki
12-12-2005, 09:54
WTF met die topic titel "onlusten" ................... LOL

verder wel komisch om te zien allemaal ...................

Mickey
12-12-2005, 09:56
Komisch zegt ie..
10 man die een enkeling aftuigt.
Tsuki.. dat is ZIELIG MAN..

Mickey
12-12-2005, 12:26
Hoor ik daar 1 inschrijving?

maartenjackie
12-12-2005, 12:57
ik dacht dat ze down under altijd zwaar relaxt enzo waren,vertel eens hoe het was om daar te wonen micha mate

Mike
12-12-2005, 13:54
toen ik in australie was viel me ook al op hoe racistisch die knakkers waren. Aboriginals , Aziaten en eigenlijk alles met een kleurtje noemen ze daar scum. Het is nog 30 keer erger dan de rednecks in de VS daar. Die mensen haten echt andere rassen in australie en ze schamen zich ook niet omdat in het openbaar te laten zien.

Onderling zijn ze vrij aardig maar als je ze over gekleurde mensen hoort lullen dan val je zowat van je stoel. Opa's oma's kleinkinderen hele gezinnen die een bloedhekel hebben aan andere rassen. Vrij triest hoor.......

no worries mate haha

micha
12-12-2005, 14:10
Mike =correct

Aussie hebben een bloed hekel aan alles wat niet blank terwijl ze allemaal afstammen van immigranten

blazin.arr0w::::
12-12-2005, 21:01
ik heb daar gewoond en ik kan je vertellen dat hun niet zo ƶpenminded"zijn :cry:

x2!

Vaak discussie met collega's en bekenden aldaar gehad. Onbegonnen werk. Helaas...

MB667
12-12-2005, 22:26
Is de mixfight knokploeg ooit al eens in actie gekomen trouwens.

A-team
12-12-2005, 22:49
Ik heb op het tv gezien en dat was niet meer normaal. Mensen die onder begeleiding van politie nog schoppen en slagen kregen. Wat is de wereld toch een grote tyfus zooi. Laat iedereen nou toch eens gewoon normaal doen.

p diddy
13-12-2005, 07:19
stelletje gekken

Dennuz
13-12-2005, 08:54
Is de mixfight knokploeg ooit al eens in actie gekomen trouwens.

De diensten van de knokploeg zijn al vele malen aangeboden, maar er is nog nooit actie geweest..

Mickey
13-12-2005, 09:08
Tweede nacht van rellen in Sydney

Uitgegeven: 13 december 2005 08:09
Laatst gewijzigd: 13 december 2005 08:09

SYDNEY - De politie in Sydney krijgt extra bevoegdheden om de rellen de kop in te drukken. Dat maakte premier Morris Iemma van de Australische deelstaat New South Wales bekend nadat het in de nacht van maandag op dinsdag opnieuw tot ongeregeldheden was gekomen.

Bij het geweld raakten zeven mensen gewond, werden enkele tientallen auto's beschadigd, winkels geplunderd en passanten mishandeld. Volgens de politie, die elf arrestaties verrichtte, betrof het dit keer een vergeldingsactie van jongens van Arabische herkomst.





Extra bevoegdheden

Minister-president Iemma van de deelstaat New South Wales, waarvan Sydney de hoofdstad is, heeft het regionale parlement teruggeroepen van het kerstreces. De parlementariƫrs moeten dinsdag nog een reeks van wetten goedkeuren die de politie extra bevoegdheden geven.

Door de wetgeving krijgt de politie het recht drankwinkels te sluiten in tijden van sociale ontrust. Verder kunnen ze in de toekomst auto's van relschoppers confisqueren. Bovendien kunnen mensen die rellen trappen straks tot maximaal vijftien jaar celstraf worden veroordeeld.

"Deze criminelen hebben de oorlog aan onze maatschappij verklaard en wij zullen ze niet laten winnen", zei Iemma op een persconferentie. "Ik wil de reputatie van Sydney als een tolerante, opwindende internationale stad niet laten bezoedelen door tuig en criminelen."

Honkbalknuppels

De relschoppers trokken maandagavond in een konvooi van veertig auto's de welvarende wijk Cronulla Beach in het zuiden van 's lands grootste stad binnen. Zij waren bewapend met honkbalknuppels en breekijzers. In de nabijgelegen wijk Brighton-Le-Sands bekogelden jongeren de politie.

In Cronulla Beach begonnen de ongeregeldheden zondag toen ongeveer 5000 deels dronken en racistische jongeren mensen van Arabische herkomst aanvielen en mishandelden. Een week eerder waren hier twee strandwachten mishandeld, mogelijk door mannen van Libanese herkomst.

Tsuki
13-12-2005, 13:21
ik blijf het komisch vinden .......................... BITE ME MICK

TommySoprano
13-12-2005, 14:18
Ik dacht altijd dat als t ergens rustig was en redelijk veilig dan was t Down Under........weer een illusie de kop in gedrukt(helaas)

Komisch, komisch...... totdat ze een keer met een team over je eigen kop heen lopen als je ergens relaxed met je vriendin wat eet eet en drinkt en je van geen kwaad bewust bent :(

Judas
13-12-2005, 16:48
Zag trouwens vanochtend beelden op het journaal over die gasten die een klein aziatisch vrouwtje in haar winkel lastigvielen en het is inderdaad typhustuig daar zeg. Valt me ook vreselijk tegen want je hoort behalve natuurlijk de onderdrukking van aboriginals eigenlijk weinig negatiefs uit dat deel van de werled, beetje een eye-opener dit.

Had ik ook gezien, maar dat waren dan weer de libanezen.

Paganstars
13-12-2005, 18:49
vergeet ook niet dat de meeste aussies afstammen van de vroegere strafkolonie Botany Bay, dit was een van de ergste *al dan niet de ergste* strafkolonie van de engelsen! Dus al met al niet verwonderlijk dat het daar zo erg is!

A-team
13-12-2005, 22:17
vergeet ook niet dat de meeste aussies afstammen van de vroegere strafkolonie Botany Bay, dit was een van de ergste *al dan niet de ergste* strafkolonie van de engelsen! Dus al met al niet verwonderlijk dat het daar zo erg is!

dus het zijn ook migranten......

Paganstars
13-12-2005, 22:29
buiten hun wil om!

A-team
14-12-2005, 09:56
buiten hun wil om!

Ze zullen er niet voor niets gezeten hebben!!