PDA

View Full Version : Periodisering voor een vechtsporter



TaGila
17-12-2005, 15:02
Hallo vechtsortliefhebers,
ik moet voor mijn opleiding een periodisering (jaarplanning) maken en vroeg me af of iemand mij hiermee zou kunnen helpen...
Ik heb mijzelf gebruikt in mijn beginsituatie en het is de bedoeiling dat ik 6 trainingsschema's in elkaar zet. Dus voor iedere 8 weken een nieuwe. Het is de bedoeling dat ik met een kracht/uithoudingsermogen trainingsschema begin en ik wil naar een expolsieve trainingsschema. Dus het klaarmaken voor wedstrijden met behulp van krachttraining. Wie heeft er voor mij en aantal leuke trianingsschema's die ik kan gebruiken en als het even kan ook met uitleg (reden wrm dit schema goed is). Oja het is dus voor een jonge meid, 21 jaar, 63 kg, geen blessures, thaibokser.
Alvast bedankt!!!

Octavius
17-12-2005, 16:30
vergeet cardio en voeding niet.

TaGila
17-12-2005, 17:23
Ja ik weet dat ik dat niet moet vergeten, maar kan jij me niet een beetje helpen dan?? :oops:

Octavius
17-12-2005, 18:33
Kan moeilijk een schema maken als je de persoon niet kent en gezien heb. Misschien kan ze bepaalde oefeningen niet. enz

Snap zelf niet dat je van kracht uithouding naar explosief wil. Uithoudingsvermogen van de spier train je al met sparren en je gewone trainingen. Waarom nogmaals belasten in je krachtschema. Denk dat je veel meer sportspecifiek moet gaan denken en in de niet wedstrijd periodes meer naar algemeen qua krachttrainingen. Wat wil je bereiken met krachttraining. Massa erbij, afvallen, kracht erbij, etc.
Cardio ook. buiten je wedstrijd periode gewoon geen interval. Veels te belastend en blessure gevoelig. Naar je wedstrijd toe ga je veel sportspecifieker cardio trainen. Bv in rondetijden gaan sprinten enz.

Ik denk dat je het een beetje onderschat hoe alles in elkaar zit. Het zijn niet zomaar even paar schematjes maken. Dit valt onder personal training/coaching. Bij de ene persoon werkt deze methode wel en bij de andere niet.

Ronny
17-12-2005, 18:37
toch niet voor de ALO he??? hahaha

Deuce
18-12-2005, 16:42
moest ik ook op het cios...maar heb die dingen volgens mij niet meer...

TaGila
19-12-2005, 12:33
Hay Mr.Octavius,

bedankt voor je reply, maar ik kan er weinig mee natuurlijk. Het is ook niet so (in dit geval dan) dat je de persoon goed moet kennen of whatever... Ik moet voor mijn opleiding een (fictief)trainingsschema in elkaar zetten en ik heb het so gekozen omdat dit mij interesseert!! En ik weet het niet hoor, ik wil niet bijdehand zijn hoor, maar toen ik 'klaar gemaakt' werd voor mijn wedstrijden deed ik toh cker wel krachttraining erbij en later ook explosieve training, maar heb niet genoeg schema's om een jaar vol te plannen!!! En ik wil so veel mogelijk info verzamelen en so mijn eigen visie opbouwen en ook kunnen onderbouwen... En ik weet dat ik dit niet onderschat, ik volg namelijk mijn opleiding aan het cios in heerenveen en mijn examenonderdeel voor dit jaar is dus een periodisering maken...
Nogmaals ik wil niet bijdehand overkomen enne er is toh nog iemand die mij hier verder mee wil en ook kan helpen GRAAG!!! Ook Mr.Octavius :)

Deuce
19-12-2005, 12:36
Volgens mij hoort op het CIOS, het jatten van periodiseringen niet bij de gestelde beroepshouding.....kan ik me vaag iets van herinneren ;)

TaGila
19-12-2005, 14:41
whuahaha
wat zijn we grappig en scherpppppppp!!!!
ik probeer so veel mogelijk info te verzamelen en drm vroeg ik ook of er... als het niet te veel gevraagt is, er een uitleg bij mag... en ik hoop dat ik meerdere schema's met uitleg bij elkaar kan verzamelen en so mijn eigen mening kan vormen... duhhhh

so goed Mr.Deuce black belt?!!! :( :cry:

shiiit ipv beetje helpen alleen maar commentaar leveren....

ICON
19-12-2005, 14:52
so echt he

Arie
19-12-2005, 15:21
http://www.ronkes.nl/oldprogrammeren/figuur05-01.gif

Ton
19-12-2005, 15:24
*tip*
Ik weet cker dat wanneer je foto's in de dungeon post, je de schema's om de oren vliegen...

Deuce
19-12-2005, 17:15
Ik weet hoe ciosers zijn...so cut the crap ;)

Mickey
19-12-2005, 17:37
http://www.ronkes.nl/oldprogrammeren/figuur05-01.gif

LMFAO!

Octavius
19-12-2005, 19:15
Hay Mr.Octavius,

bedankt voor je reply, maar ik kan er weinig mee natuurlijk. Het is ook niet so (in dit geval dan) dat je de persoon goed moet kennen of whatever... Ik moet voor mijn opleiding een (fictief)trainingsschema in elkaar zetten en ik heb het so gekozen omdat dit mij interesseert!! En ik weet het niet hoor, ik wil niet bijdehand zijn hoor, maar toen ik 'klaar gemaakt' werd voor mijn wedstrijden deed ik toh cker wel krachttraining erbij en later ook explosieve training, maar heb niet genoeg schema's om een jaar vol te plannen!!! En ik wil so veel mogelijk info verzamelen en so mijn eigen visie opbouwen en ook kunnen onderbouwen... En ik weet dat ik dit niet onderschat, ik volg namelijk mijn opleiding aan het cios in heerenveen en mijn examenonderdeel voor dit jaar is dus een periodisering maken...
Nogmaals ik wil niet bijdehand overkomen enne er is toh nog iemand die mij hier verder mee wil en ook kan helpen GRAAG!!! Ook Mr.Octavius :)


Weinig info wat wil je dan dat ik het maak voor je ofzo?????
Als je maar een paar schema;s mist. Maak er dan een paar, lul er een verhaal omheen en klaar ben je dan toch.

Vraag van mij. Waarom deed je krachttraining zo dicht op je wedstrijd en welke soort methode? Was je voeding erop aangepast? Deed je cardio erbij. Moest je aankomen of afvallen?Hoe zat het met je rust. Wat deed je na je wedstrijd en in de maanden voor je wedstrijd. enz enz enz.
Als je zelf eens gaat denken over hoe en wat dan kom je er heel snel achter dat je al heel veel info hebt.

Je moet een doel maken waarom je traint en waarvoor. Je traint nooit zomaar.

1. Je traint voor een wedstrijd maar dat doe je echt niet het gehele jaar door.
2. Krachttraining is een toevoeging aan je vechtsport en niet de hoofdtraining.
3. Lees een keer je boeken. Staat genoeg in.
4. Wees geen luile CIOSer (die zijn zo bijdehand).
5. Eigen visie en onderbouwen. Zal je toch echt in de praktijk moeten testen. Anders is het gewoon shitzooi op papier.
6. Vechtsport en trainingsmethodes. Ze staan nog in het jaar 0 ongeveer. Gelukkig komt er veel verbetering in de laaste tijd.