PDA

View Full Version : Eis: drie jaar cel terreurverdachte



MMA Davy
31-01-2006, 17:10
Binnenland

di 31 jan 2006, 13:35
Eis: drie jaar cel terreurverdachte Bilal L.
ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dinsdag voor de rechtbank in Rotterdam drie jaar celstraf geëist tegen Bilal L.. Hij heeft volgens justitie in de gevangenis mensen benaderd voor het leveren van wapens en explosieven. Ook beschuldigt het OM hem van het ronselen van medegevangenen om aanslagen te plegen tegen de vijanden van de islam.


De 21-jarige L. bekende bij een eerdere rechtszaak in februari dat hij Tweede Kamerlid Wilders had bedreigd op het internet. De rechtbank veroordeelde hem daarvoor tot tien maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk. Door deze straf belandde hij aanvankelijk in de gevangenis.

Een getuige in het proces tegen de Hofstadgroep beschuldigde L. nog van betrokkenheid bij de moord op Theo van Gogh. Toen deze getuige voor de rechtbank moest getuigen, trok hij dit verhaal weer in.

Diezelfde getuige, Jamal B., maakte dinsdag voor de rechtbank met veel omhaal nogmaals duidelijk dat hij het verhaal had verzonnen, omdat hij en zijn familie al zes maanden door politie zouden worden lastiggevallen. Om hiervan af te zijn, legde hij een belastende verklaring tegen L. af. „Ik heb wel honderd keer gezegd dat ik L. nooit heb gehoord over wapens of aanslagen. Wel heb ik van hem geleerd hoe ik moet bidden. Maar de politie wilde er niet aan�, zo zei Jamal B.

Overigens trokken meerdere getuigen hun verklaringen achteraf in. Een van hen, de 20-jarige D., stuurde onlangs een ansichtkaart naar justitie met de mededeling dat hij alleen wilde getuigen als hij in vrijheid werd gesteld, omdat hij bang is. Tijdens de zitting benadrukte hij L. eigenlijk amper te kennen.

Officier van justitie B. den Hartigh legde in zijn beschuldigingen veel nadruk op een USB-stick van Bilal L. waarop meer dan honderd bestanden staan, waaronder radicaal islamitische literatuur. Die literatuur was bij de eerdere arrestatie van L. in beslag genomen, maar bij zijn vrijlating teruggegeven, tot verbazing van zijn raadsman. „Het in het bezit hebben van deze lectuur is op zich echter niet strafbaar�, verdedigde de aanklager zich.

L. beweert dat hij de bestanden achteloos op de stick heeft gezet om uit te proberen of hij, naast muziekbestanden, ook andere documenten kon opslaan. „Onzin�, vond Den Hartigh. „De bestanden zijn afkomstig uit negen verschillende mappen. Die sla je niet zomaar met een handeling op.�

L., die uitvoering het woord nam, ontkent dat hij met medegevangen over de deelname aan de jihad en het plegen van aanslagen heeft gesproken. „Ik ben niet achterlijk. Als ik zoiets van plan was, zou ik dat niet zomaar aan wildvreemden vertellen.�

De rechtbank doet 14 februari uitspraak.

Sjaak
01-02-2006, 14:34
Onze rechtbanken zijn compleet van padje af, zou wel is goed zijn als ze is een rechtbank zouden laten ontploffen ipv onschuldige mensen die er niks aan kunnen doen dat zulk soort gestoorde randdebielen loslopen