PDA

View Full Version : Voor onze juristen: Erfrecht



Ronald
08-02-2006, 17:35
Ik heb even een vraagje over erfrecht voor de vele juristen en rechtenstudenten die ons forum bevolken :) .

Stel, opa en oma hebben 3 kinderen: A, B en C. Alle 3 de kinderen hebben op hun beurt ook weer 2 kinderen.
Als opa en oma overlijden wordt de erfenis normaal gesproken verdeeld tussen A, B en C. In de volgende situatie is kind A echter al enige tijd overleden. Hebben de beide kinderen van A nu recht op het erfdeel van A als opa en oma komen te overlijden of wordt alles verdeeld tussen B en C?

Iemand die daar het antwoord op weet?

(Overigens, waarom opa en oma hun kinderen A, B en C genoemd hebben weet ik ook niet, maar dat is ff niet anders :wink: )

Paganstars
08-02-2006, 17:47
weet het niet zeker maar volgens mij hebben de klein kinderen daar ook recht op....

Arjan
08-02-2006, 18:19
dikke discussie bij ons aan tafel maar geen antwoord

volgens mn pa hadden de kleinkinderen er ook recht op...

Ronald
08-02-2006, 18:43
dikke discussie bij ons aan tafel maar geen antwoord

volgens mn pa hadden de kleinkinderen er ook recht op...
En wat zei Nick? Die studeert rechten :lol: .

Wheelie
08-02-2006, 18:57
mijn moeder is een paar jaar geleden overleden
toen mijn oma daarna overleed moest de erfenis verdeeld worden (ze had 7 broers en zussen)
wij (mijn broertje, zusje en ik) kregen het kindsdeel van mijn moeder omdat we daar recht op hadden

Justinian
08-02-2006, 19:46
Ik heb even een vraagje over erfrecht voor de vele juristen en rechtenstudenten die ons forum bevolken :) .

Stel, opa en oma hebben 3 kinderen: A, B en C. Alle 3 de kinderen hebben op hun beurt ook weer 2 kinderen.
Als opa en oma overlijden wordt de erfenis normaal gesproken verdeeld tussen A, B en C. In de volgende situatie is kind A echter al enige tijd overleden. Hebben de beide kinderen van A nu recht op het erfdeel van A als opa en oma komen te overlijden of wordt alles verdeeld tussen B en C?

Iemand die daar het antwoord op weet?

(Overigens, waarom opa en oma hun kinderen A, B en C genoemd hebben weet ik ook niet, maar dat is ff niet anders :wink: )
Erfdeel van A gaat over op de kinderen van A, althans zo was het toen ik nog rechten studeerde.

Ronald
08-02-2006, 20:11
Thanks mensen, hier heb ik wat aan :-D .

Gulo gulo
08-02-2006, 20:15
Zo is het nog steeds Justi. De kinderen van A krijgen het deel van A.

Halfshot
08-02-2006, 21:05
Thanks mensen, hier heb ik wat aan :-D .

Je ben nu toch niet zo rijk, dat je kan stoppen met mixfight.nl?

ICON
08-02-2006, 21:05
en ben jij nou A ronald?

Gulo gulo
08-02-2006, 21:16
Lezen Icon, A is overleden......

ICON
08-02-2006, 21:21
ja kind a bedoel ik natuurlijk. ben geen retard

Ronny
08-02-2006, 21:31
Jammer Roland. Het ziet er naar uit dat je een 3e aan die etters moet geven...










Daar gaat je nieuwe pc :wink:

Deuce
08-02-2006, 21:44
ja of ronald krijgt nu een bak geld ;)

Arjan
08-02-2006, 23:04
Lol Ronald Nick en ik dachten beide dat het verdeelt zou worden over B en C

Ton
09-02-2006, 08:53
Waar zit je op te aasen Ronald? Auto, smak geld, huis, tussen kunst en kitch schilderijtje... :lol:

Ossie
09-02-2006, 12:04
Je moet nu geen mensen gaan uitmoorden om wat geld te krijgen he Ronald..

Nickuraba
09-02-2006, 16:29
Lol Ronald Nick en ik dachten beide dat het verdeelt zou worden over B en C

in beginsel ging ik daar wel van uit, tenslotte besluiten de erflaters alleen na te laten aan de drie desbetreffende nakomelingen.

maar wat blijkt nu, eventuele kleinkinderen kunnen op grond van plaatsvervulling door overlijden van A een plaats krijgen.

zo verloopt het volgensmij! hierdoor zal het deel dat aan A toe zou komen meteen in het te erfen vermogen voor de kleinkinderen vallen.

Ronald
09-02-2006, 19:07
Je ben nu toch niet zo rijk, dat je kan stoppen met mixfight.nl?
Misschien volgend jaar als Mixfight.nl beursgenoteerd wordt :wink: .

Maar eigenlijk wilde ik alleen maar weten of het voldoende was om al m'n broers en zussen uit te moorden of dat ik dat in de bloedlijn nog iets verder door moest trekken. 't Is dus toch nog iets meer werk dan ik gedacht had :( .

Hehehe... maar serieus, het is wel het antwoord waar ik op gehoopt had. Niet voor mezelf overigens, maar voor m'n neefjes en nichtjes, in de toekomst.