PDA

View Full Version : Beruchte Fred R. zat op bomvolle Spaanse camping



MMA Davy
08-08-2006, 09:07
Beruchte Fred R. zat op bomvolle Spaanse camping

Gepakt voor liquidaties
door John van den Heuvel en Bert Huisjes
AMSTERDAM - De man die wordt verdacht van de liquidatie van Thomas van der Bijl heeft zich wekenlang schuil gehouden tussen Nederlandse campinggasten in Spanje. Cafébaas Van der Bijl werd beschouwd als een van de kroongetuigen in het proces tegen Willem Holleeder.

Onder de ogen van verbijsterde Nederlandse vakantievierders werd de 37-jarige Fred R. vorige week door een Spaans arrestatieteam in de boeien geslagen. Dat gebeurde op een bomvolle camping die bij Nederlanders zeer populair is; El Delfin Verde aan de Costa Brava. Fred R. uit Leidschendam is in ons land een gevreesde onderwereldfiguur. Hij werd eerder in verband gebracht met diverse liquidaties en zat enige tijd vast vanwege de vondst van een enorme partij wapens in de woning van Katja Schuurman in Vinkeveen. De vermeende huurmoordenaar van de poldermaffia hield zich mogelijk al weken verborgen tussen de duizenden Nederlanders vakantievierders bij het dorpje Torroella de MontgrÃ*.

De moordverdachte had er een caravan gehuurd, maar kon tussen alle Nederlanders toch door de Spaanse justitie worden getraceerd. De man werd al langer internationaal gezocht. Justitie in Amsterdam vroeg Spanje in een rechtshulpverzoek om zijn uitlevering.

De Spaanse autoriteiten hebben bekend gemaakt dat de Nederlander door hen als een heuse 'hitman' wordt gezien. Hij zou behalve voor de liquidatie op Van der Bijl - tijdens diens ontbijt - ook nog "direct of indirect" verantwoordelijk zijn voor drie andere liquidaties, alsook nog een poging daartoe. Justitie in Amsterdam bevestigt dat ze de man heeft laten arresteren. "Dat hij verdacht wordt van nog drie liquidaties, hebben wij niet opgevoerd in het verzoek", aldus een woordvoerster van het OM. "Dat komt voor rekening van de Spaanse justitie."

R. is een berucht explosieven- en wapenexpert. Hij staat in nauw contact met een andere grote naam in de onderwereld; de cocaïnehandelaar Greg R., die weer op goede voet staat met Willem Holleeder.

Van der Bijl is de derde belangrijke getuige die is vermoord in de strafzaak tegen Holleeder. Volgens een uitgelekt rechtshulpverzoek aan de Spaanse autoriteiten zou R. de liquidatie niet zelf hebben uitgevoerd, maar betrokken zijn bij de organisatie. Een Nederlandse gedetineerde heeft verklaard dat hij door R. was benaderd om de liquidatie op Thomas van der Bijl uit te voeren. De advocaat van R., mr. Peter Plasman, vindt dat zijn cliënt is aangehouden op basis van een "vaag verhaal van een medegevangene". Volgens Plasman is R. nu overgebracht naar een huis van bewaring in Madrid en zal hij zich waarschijnlijk niet verzetten tegen zijn uitlevering. Thomas van der Bijl, eigenaar van café De Hallen in Amsterdam en strandtent Venice Beach in Zandvoort, werd doodgeschoten nadat hij meermalen in het diepste geheim had gesproken met de politie over afpersing door Willem Holleeder.

Michelle
08-08-2006, 09:10
Hahaha ja ik las het gister !!
Wij gingen 7 jaar lang naar de camping ernaast
Dit is het 2de jaar dat ik niet geweest ben, wel grappig

MMA Davy
08-08-2006, 09:14
Ja misschien als je daar was, had je wel gezellig met hem aan de bar gezeten hahahaha :lol:

Hidman
08-08-2006, 13:04
op die camping heb ik 3 jaar terug nog gezeten! :D

Arjan
08-08-2006, 13:48
omfg :lol: ik ben ook niet meer op de hoogte van t nieuws, bij t lezen van de titel dacht ik aan Fred Royers :lol:

Paganstars
08-08-2006, 15:31
same here arjan