PDA

View Full Version : Donner: Invoering sharia moet mogelijk zijn



MB667
13-09-2006, 09:51
AMSTERDAM - Minister Donner vindt dat het mogelijk zou moeten dat de sharia, de islamitische wet, via democratische weg wordt ingevoerd in Nederland.

De CDA-minister van Justitie doet deze uitspraak in een interview dat is opgenomen in het boek ‘Het land van haat en nijd’ dat woensdag verschijnt.

Donner: “Het moet mogelijk zijn dat moslimgroeperingen langs democratische weg aan de macht komen. Iedere burger mag beargumenteren waarom de wet moet worden veranderd. Als hij zich ondertussen maar wel aan de wet houdt. Voor mij staat vast: als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan? Zoiets kun je wettelijk toch niet tegenhouden? Het zou ook een schande zijn om te zeggen: dat mag niet! De meerderheid telt. Dat is nou juist de essentie van democratie.�

Minister Donner verschilt hiermee van mening van CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen. Die sprak de vrees uit dat in sommige stadswijken de sharia kon worden ingevoerd.

Geert Wilders

Tweede Kamerlid Geert Wilders (Groep Wilders) heeft Donner via schriftelijke vragen opgeroepen zich te verantwoorden voor diens uitspraken over de mogelijke invoering van de sharia.

Volgens Wilders moet een minister opkomen voor de Nederlandse waarden en normen en zich verzetten tegen de invoering van de „barbaarse sharia� in ons land. Als Donner zijn uitspraken handhaaft, zal Wilders via een motie van wantrouwen het aftreden van de minister eisen, zo kondigde het Kamerlid later aan.

De uitspraken van minister Donner over de mogelijkheid van het invoeren van de sharia hebben ook grote verbazing gewekt bij de PvdA. De PvdA verzet zich zeer tegen de berusting die doorklinkt in de uitspraken van Donner. De minister lijkt volgens deze partij te vergeten dat de sharia op tal van punten regelrecht in strijd is met de Nederlandse grondwet.

PvdA-Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem: „De minister van justitie moet zijn energie steken in het bestrijden van dit soort opvattingen in plaats van het signaal te geven dat dergelijke ideeën onderdeel zouden kunnen uitmaken van onze democratie.�

Wat de Nederlandse politiek mist, zegt Donner verder in het interview, is iemand als Abou Jahjah, de voormalige voorman van de Arabisch-Europese Liga (AEL).

“Wat dreigt, is een gewelddadige confrontatie buiten de regels van het democratisch rechtsbestel om�, zegt Donner in ‘Hjet land van haat en nijd’. “Dat moeten we vervangen door een democratisch treffen binnen het bestel. Zo'n Abou Jahjah, hadden wij maar zo iemand in Nederland! Hij blijft binnen de grenzen van de wet en functioneert als bliksemafleider voor de onlustgevoelens onder jonge moslims. Wat hij wil bereiken, doet hij door met anderen samen te werken. Zo zou het in een pluriforme democratie moeten gaan.�

Toon van het debat

De CDA-minister zegt moeite te hebben met de toon van het integratiedebat. Moslims hebben volgens Donner net als protestanten en rooms-katholieken recht op de beleving van hun religie, ook als daar afwijkende gedragsregels bijhoren zoals imams die een vrouw geen hand willen geven.

Zo vond de CDA-bewindsman het heel verstandig dat koningin Beatrix er niet op stond dat de imam haar de hand schudde toen ze eerder dit jaar een moskee in Den Haag bezocht.

Over de houding van VVD-collega Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) in een eerdere soortgelijke situatie, laat Donner zich niet uit. “Maar er is een toon in het politieke debat geslopen die me niet bevalt. Een toon van: Gij zult assimileren, Gij moet in het openbaar onze waarden overnemen. Be reasonable, do it our way. Dat is niet mijn benadering�, aldus Donner.
---------------------------

niet dat het ooit zal gebeuren of dat ik me er druk over maak, maar die Donner snap ik niet, wanneer de meerderheid een sharia goedkeurt, is het dus mogelijk om een ongelovige vrouw te stenigen, maar legaal wiet kweken, zodat het uit de criminaliteit komt, homaar, kijk uit, want dat s not done bij onze cda-er.

Octavius
13-09-2006, 11:19
Tja Dhr. "Donner" Kebab.

king
13-09-2006, 13:38
Dat krijg je met democratie. De meerderheid beslist...

payap
13-09-2006, 15:24
heb zo'n vermoeden dat veel van die gasten die zogenaamd voor zijn er slecht vanaf komen als de sharia echt werd ingevoerd.

Denk dat veel van hen dan te herkennen waren aan afgehakte ledematen.

aliendwurf
13-09-2006, 16:35
Dat krijg je met democratie. De meerderheid beslist...
Tja,Hitler kwam ook democratisch aan de macht(even kort door de bocht dan hè)en dus zullen we als dit dreigt te gaan gebeuren in de toekomst de grondwet aan moeten passen,dat lijkt me logisch.
De sharia is niet helemaal wat je wilt(héél voorzichtig uitgedrukt)want willen we echt dat vrouwen achtergesteld worden en dat er allerlei straffen op zaken staan die nu ongestraft blijven,ik noem het vreemdgaan van de vrouw waarop de vrouw straffeloos gestenigd mag worden,het dragen van allerlei kledingstukken die niet echt gewenst zijn door de westerse vrouw,zoals bijv een burka.
Ook zouden er sommigen boeken en films niet meer uitgebracht en/of bekeken worden,op grond waarvan......een bepaalde geloofsovertuiging????
Mag ik even kotsen aub.....

A-team
13-09-2006, 17:27
We zijn hier toch al een beetje naar de klote , waarom dan ook maar niet gelijk helemaal. :?

A-team
13-09-2006, 17:29
We zijn hier toch al een beetje naar de klote , waarom dan ook maar niet gelijk helemaal. :?

joost
13-09-2006, 19:24
ik vind het de grootste onzin!

Guru
13-09-2006, 20:54
Bedankt Donner!
Dit is nu JUIST waarom ik voor een NIET gevestigde partij zal stemmen.
En ik roep iedereen op om NIET voor een PVDA,CDA,Groen Links en SP te stemmen.
En de kans is 99,9% zeker dat ik voor de Partij voor de Vrijheid (Wilders) of EEN NL (Marco Pastors/Joost Eerdmans) ga stemmen.

Donner, je bent en blijft medeverantwoordelijk voor de moord op Theo van Gogh.

aliendwurf
13-09-2006, 21:14
Bedankt Donner!
Dit is nu JUIST waarom ik voor een NIET gevestigde partij zal stemmen.
En ik roep iedereen op om NIET voor een PVDA,CDA,Groen Links en SP te stemmen.
En de kans is 99,9% zeker dat ik voor de Partij voor de Vrijheid (Wilders) of EEN NL (Marco Pastors/Joost Eerdmans) ga stemmen.

Donner, je bent en blijft medeverantwoordelijk voor de moord op Theo van Gogh.

Ik ben absoluut geen fan van de gevestigde partijen en Donner en het CDA in het bijzonder maar jij gaat wel heel erg kort door de bocht door Donner te beschuldigen voor de moord op van Gogh,ik zou daar wel een beetje bewijs voor willen zien.
En dan over die twee andere partijen,je moet nog maar afwachten wat die precies gaan betekenen en wat zij daadwerkelijk willen en kunnen veranderen,ik denk niet zo veel,dat hebben we de afgelopen jaren gezien,in plaats van zich van elkaar af te scheiden en kleinere partijen te vormen zouden zulke partijen hun krachten moeten bundelen en samen gaan werken,alleen dan maken ze een reeele kans om dit kabinet te verslaan,niet als er allemaal splintergroeperingen zijn.
Zal mij verder worst wezen want ik was toch niet van plan op zo'n rechts populistische partij te gaan stemmen....

Guru
13-09-2006, 21:30
Bedankt Donner!
Dit is nu JUIST waarom ik voor een NIET gevestigde partij zal stemmen.
En ik roep iedereen op om NIET voor een PVDA,CDA,Groen Links en SP te stemmen.
En de kans is 99,9% zeker dat ik voor de Partij voor de Vrijheid (Wilders) of EEN NL (Marco Pastors/Joost Eerdmans) ga stemmen.

Donner, je bent en blijft medeverantwoordelijk voor de moord op Theo van Gogh.

Ik ben absoluut geen fan van de gevestigde partijen en Donner en het CDA in het bijzonder maar jij gaat wel heel erg kort door de bocht door Donner te beschuldigen voor de moord op van Gogh,ik zou daar wel een beetje bewijs voor willen zien.
En dan over die twee andere partijen,je moet nog maar afwachten wat die precies gaan betekenen en wat zij daadwerkelijk willen en kunnen veranderen,ik denk niet zo veel,dat hebben we de afgelopen jaren gezien,in plaats van zich van elkaar af te scheiden en kleinere partijen te vormen zouden zulke partijen hun krachten moeten bundelen en samen gaan werken,alleen dan maken ze een reeele kans om dit kabinet te verslaan,niet als er allemaal splintergroeperingen zijn.
Zal mij verder worst wezen want ik was toch niet van plan op zo'n rechts populistische partij te gaan stemmen....

Tja, mee eens, ik ben ook niet voor versplintering, dat ben ik met je eens.
Maar als ik jouw mening lees dan denk ik dat er weinig smaakjes overblijven voor jou.
Als mensen nieuwe partijen geen kans geven, tja dan kan er ook geen Fortuyn effect gecreerd worden, dan blijft het ook hetzelfde of je nu CDA/VVD or PVDA/VVD aan het roer hebt....

Beter een rechtse populist dan een grijze middenmoot, zeg ik maar.
En in hoeverre zijn EEN NL en Partij voor de Vrijheid, links or rechts.
Ze streven allebei een groot gedeelte van het Forruynisme na en Fortuyn was niet expliciet rechts en/of links.

Tja of is Partij voor de Dieren dan wat voor jou?

aliendwurf
13-09-2006, 21:47
Bedankt Donner!
Dit is nu JUIST waarom ik voor een NIET gevestigde partij zal stemmen.
En ik roep iedereen op om NIET voor een PVDA,CDA,Groen Links en SP te stemmen.
En de kans is 99,9% zeker dat ik voor de Partij voor de Vrijheid (Wilders) of EEN NL (Marco Pastors/Joost Eerdmans) ga stemmen.

Donner, je bent en blijft medeverantwoordelijk voor de moord op Theo van Gogh.

Ik ben absoluut geen fan van de gevestigde partijen en Donner en het CDA in het bijzonder maar jij gaat wel heel erg kort door de bocht door Donner te beschuldigen voor de moord op van Gogh,ik zou daar wel een beetje bewijs voor willen zien.
En dan over die twee andere partijen,je moet nog maar afwachten wat die precies gaan betekenen en wat zij daadwerkelijk willen en kunnen veranderen,ik denk niet zo veel,dat hebben we de afgelopen jaren gezien,in plaats van zich van elkaar af te scheiden en kleinere partijen te vormen zouden zulke partijen hun krachten moeten bundelen en samen gaan werken,alleen dan maken ze een reeele kans om dit kabinet te verslaan,niet als er allemaal splintergroeperingen zijn.
Zal mij verder worst wezen want ik was toch niet van plan op zo'n rechts populistische partij te gaan stemmen....

Tja, mee eens, ik ben ook niet voor versplintering, dat ben ik met je eens.
Maar als ik jouw mening lees dan denk ik dat er weinig smaakjes overblijven voor jou.
Als mensen nieuwe partijen geen kans geven, tja dan kan er ook geen Fortuyn effect gecreerd worden, dan blijft het ook hetzelfde of je nu CDA/VVD or PVDA/VVD aan het roer hebt....

Beter een rechtse populist dan een grijze middenmoot, zeg ik maar.
En in hoeverre zijn EEN NL en Partij voor de Vrijheid, links or rechts.
Ze streven allebei een groot gedeelte van het Forruynisme na en Fortuyn was niet expliciet rechts en/of links.

Tja of is Partij voor de Dieren dan wat voor jou?

Ik heb destijds ook op Fortuijn gestemd(net zoals zo velen)en kijk waar het ons gebracht heeft,al weet ik ook wel dat je natuurlijk niet precies kunt inschatten wat er was gebeurt als er een heel ander kabinet aan de macht was geweest.
Die partij voor de dieren heeft trouwens best goeie ideeen maar ook daarvoor geld dat het een kleine partij is die zich veel beter bij Groen Links aan zou kunnen sluiten,verder blijven voor mij alleen de SP of de PVDA over want ik heb mijn buik vol van het ons buitenlandbeleid en dan met name om als het schoothondje van de VS te fungeren,er zijn voorbeelden te over waar ik me nogal boos kan maken.
Nee,ik hoop op een linkse meerderheid en eerlijke verkiezingen,wat in ons stelsel niet mee zal vallen,want zolang de grootste partij zomaar eventjes buitenspel kan worden gezet door een coalitie waarvan iedereen van te voren al weet dat zo'n coalitie amper kans van slagen heeft(ik doel nu op de laatste verkiezingen en dan met name op de PVDA)heb ik daar weinig vertrouwen in....
We zouden naar een stelsel moeten gaan waar maar een paar partijen actief zijn.

PigDog
14-09-2006, 05:39
Donners steling: "Voor mij staat vast: als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?"..... is een juiste.

Of willen we alleen maar democratisch zijn als het ons uitkomt? Dat heet dictatorialisme.
De regering vertegenwoordigd de meerderheid van het volk. Als de meerderheid dus iets vind, moet de regering daar iets mee doen. Klaar!

Ik geloof dat zowel Marijnisse, Wilders als Balkenende de democratie evenveel respecteren.
Alleen staat het zo vlak voor de verkiezingen beter als je heel verontwaardigd doet.
Daarom zijn het allemaal huigelaars en zakkenvullers. Dat was Fortuyn trouwens ook. Ik zie hem nog zitten in zijn Jaguar met zijn k*ttelikkers, terwijl hij geen rooie cent te makken had. Als het er op aankomt zit iedereen er voor eigenbelang.

De vergelijking met Hitler is hier niet treffend. Hij was wel gekozen door de meerderheid, maar ook rechtgezet door de rest van de wereld.
Dat gaat ook met ons gebeuren als wij zulke dingen gaan doen. Ik geloof niet dat we in de EU en de NAVO stand kunnen blijven houden met zulke achterlijke wetten.
Tot dan kunnen we kibbelen over de kruimeltjes, maar geniet er nog maar van je vrijheid..............

Sjaak
14-09-2006, 11:52
....

Sjaak
14-09-2006, 11:55
...

Sjaak
14-09-2006, 11:56
....

Sjaak
14-09-2006, 11:57
Donner heeft "letterlijk" gelijk wat betreft de 2/3 meerderheid want zo is onze democratie maar hij is een klein beetje dom om zo'n stom voorbeeld te noemen. En al heb je letterlijk gelijk dan wil het nog niet zeggen dat je ook echt gelijk hebt :idea:

Er staan namelijk bepaalde intepretatie's in (nog geen eens harde regels of wetten) die voor iedereen anders uitlegbaar zijn en die hier in Europa in strijd zijn met elke menselijke rechtsvorm en kunnen dus nooit ingevoerd worden ook al was 99 % er voor in Nederland. De Europese wetgeving verbied dit !!!!

Ik ben in ieder geval bij die ene procent die TEGEN is :wink:

Dus stom voorbeeld van Donner en ik vraag me af of die wel helemaal spoort :roll: .

Mickey
14-09-2006, 12:20
Aah Sjaak! Gelukkig stel je me niet teleur! Ik had het jammer gevonden je niet in deze thread te vinden!

Ik ben het roerend met je eens.
Hoewel Donner in beginsel gelijk heeft natuurlijk, was het voorbeeld erg ongelukkig ;)

Sjaak
14-09-2006, 12:34
Aah Sjaak! Gelukkig stel je me niet teleur! Ik had het jammer gevonden je niet in deze thread te vinden!

Ik ben het roerend met je eens.


Haha alweer :wink: het moet niet gekker gaan worden Michel. Waar zijn de tijden gebleven dat we lijnrecht tegenover elkaar stonden over bepaalde zaken :lol:

mossad
14-09-2006, 14:52
Donner heeft "letterlijk" gelijk wat betreft de 2/3 meerderheid want zo is onze democratie maar hij is een klein beetje dom om zo'n stom voorbeeld te noemen. En al heb je letterlijk gelijk dan wil het nog niet zeggen dat je ook echt gelijk hebt :idea:

Er staan namelijk bepaalde intepretatie's in (nog geen eens harde regels of wetten) die voor iedereen anders uitlegbaar zijn en die hier in Europa in strijd zijn met elke menselijke rechtsvorm en kunnen dus nooit ingevoerd worden ook al was 99 % er voor in Nederland. De Europese wetgeving verbied dit !!!!

Ik ben in ieder geval bij die ene procent die TEGEN is :wink:

Dus stom voorbeeld van Donner en ik vraag me af of die wel helemaal spoort :roll: .

Ik was het in eerste instantie eens met Donner omdat ik vond dat hij niet zoveel bijzonders zei.

Maar jij noemt hier een heel interessant punt, waardoor Donner verhaal juridisch niet zo waterdicht is. Het is inderdaad zo dat Europese regels dit onmogelijk maken. Er is ook nog een ander belangrijk punt. Democratie zoals wij die hebben voorziet in de bescherming van de minderheid tegenover de 'terreur' van de meerderheid. Als dus 75% van de bevolking voor invoering van de sharia is, moet er ook gekeken worden naar het belang van de aanzienlijke minderheid.

Wat mij betreft moeten er in de grondwet bepalingen komen waar we nooit meer aan kunnen komen(of alleen met een meerderheid van 95% of iets dergelijks. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van bepaalde mensenrechten en gelijkheidsbeginselen. Als je die vastlegt zijn de sharia en dergelijke zaken uitgesloten.

Mickey
14-09-2006, 16:49
Aah Sjaak! Gelukkig stel je me niet teleur! Ik had het jammer gevonden je niet in deze thread te vinden!

Ik ben het roerend met je eens.


Haha alweer :wink: het moet niet gekker gaan worden Michel. Waar zijn de tijden gebleven dat we lijnrecht tegenover elkaar stonden over bepaalde zaken :lol:

Ik word mild op mn oude dag ;)

Sjaak
16-09-2006, 15:16
Laten we het daar dan maar op houden :lol: