PDA

View Full Version : Irritante Nederlandse uitdrukkingen



mossad
15-09-2006, 12:58
Nederlands zit vol met irritante uitdrukkingen die vaak met een oordelend toontje eruit gegooid worden.
Bv: regels zijn regels! Types als Verdonk komen hiermee aan als ze door hun argumenten heen zijn.
Of: doe maar normaal dan doe je gek genoeg! Er wordt van je gevraagd gemiddeld te zijn.

Welke uitdrukkingen ergeren jullie je aan?

De man van 14K
15-09-2006, 13:13
doe maar normaal doe je al gek genoeg is een uitdrukking waar ik me zeker niet aan irriteer, sterker nog ik gebruik hem zelf vrij vaak.
Het geeft meer de hollandse nuchterheid aan dan dat van je verlangd wordt 'gemiddeld' te zijn.
vergelijk het maar met amerikanen, die doen veel op een dermate overdreven manier dat deze uitdrukking daar sterk op van toepassing is.
ik irriteer me meer aan mensen die alles op een verkeerde manier willen interpeteren.

mossad
15-09-2006, 13:26
doe maar normaal doe je al gek genoeg is een uitdrukking waar ik me zeker niet aan irriteer, sterker nog ik gebruik hem zelf vrij vaak.
Het geeft meer de hollandse nuchterheid aan dan dat van je verlangd wordt 'gemiddeld' te zijn.
vergelijk het maar met amerikanen, die doen veel op een dermate overdreven manier dat deze uitdrukking daar sterk op van toepassing is.
ik irriteer me meer aan mensen die alles op een verkeerde manier willen interpeteren.

Ik neem aan dat die laatste zin op mij slaat. Ik interpreteer het helemaal niet verkeerd, ik interpreteer het zoals het is. Als men 'gewoon' gek genoeg vindt, dan geeft dat aan dat er verlangd wordt dat je 'normaal' doet. Gewoon en normaal zijn woorden die een middelmaat aangeven, zoals de meeste mensen doen. Dat is in mijn ogen gemiddeld.

En voor die zogenaamde Hollandse nuchterheid moet je maar eens een paar filmpjes van Hollanders op de begrafenis van Pim Fortuyn zien, of Hollanders in Salou of op een WK bekijken. Daar zijn Mexicanen nuchter bij.

ashi76
15-09-2006, 13:44
Ik irriteer me nooit aan een uitdrukking.
Wel soms aan een persoon die deze gebruikt.

De man van 14K
15-09-2006, 13:44
[quote=Rosso]
Ik neem aan dat die laatste zin op mij slaat. Ik interpreteer het helemaal niet verkeerd, ik interpreteer het zoals het is. Als men 'gewoon' gek genoeg vindt, dan geeft dat aan dat er verlangd wordt dat je 'normaal' doet. Gewoon en normaal zijn woorden die een middelmaat aangeven, zoals de meeste mensen doen. Dat is in mijn ogen gemiddeld.

En voor die zogenaamde Hollandse nuchterheid moet je maar eens een paar filmpjes van Hollanders op de begrafenis van Pim Fortuyn zien, of Hollanders in Salou of op een WK bekijken. Daar zijn Mexicanen nuchter bij.

klopt was idd. naar jouw gericht aangezien het op die wijze overkwam, een topic opstarten om nl. gezegdes die meervoudig interpeteerbaar zijn, af te kraken?
Het nut van die topic ontgaat me, maar goed het is offtopic daar staan meer onzinnige posts :wink:
Als we het over voetbal gaan hebben: ik heb geen een land gezien die niet uit hun dak als hun land wint, als we daar geen trots in zouden hebben was het helemaal niet goed.
Dit staat ook los van de hollandse nuchterheid.
En als jij denkt dat Hollanders losgaan in Salou of andere vakantie oorden dan heb jij die engelsen en duitsers nog niet gezien!
Wat dat betreft zijn wij zo gek nog niet :wink:

shootomaniac
15-09-2006, 13:59
@mossad Wanneer jij door wat voor reden dan ook (slechte dag, verkeerde omgeving, weinig intelligentie, leeg gevoel, doelloosheid of uit pure verveling) een gezegde verkeerd interperteert, is dat niet ons probleem. Probeer jouw mening niet tot een feit te maken, want zoals je ziet hebben andere mensen ook een andere mening. Wie heeft jou ooit vertelt dat jouw mening belangrijker en meer waarheid bezit dan die van een ander.

begrijp je? :wink:

aliendwurf
15-09-2006, 14:07
Typisch Nederlands.......... :roll:

De man van 14K
15-09-2006, 14:08
Typisch Nederlands.......... :roll:

ook jij bedankt voor je zinnige bijdrage :roll:

aliendwurf
15-09-2006, 14:13
Typisch Nederlands.......... :roll:

ook jij bedankt voor je zinnige bijdrage :roll:

Jij wou zeggen dat dat geen irritante Nederlandse uitdrukking was?
Ik kan er wel een heel verhaal omheen lullen maar de vraag was toch of er nog mensen waren die zich irriteerde aan bepaalde Nederlandse uitdrukkingen...of mis ik iets? :?

De man van 14K
15-09-2006, 14:19
Typisch Nederlands.......... :roll:

ook jij bedankt voor je zinnige bijdrage :roll:

Jij wou zeggen dat dat geen irritante Nederlandse uitdrukking was?
Ik kan er wel een heel verhaal omheen lullen maar de vraag was toch of er nog mensen waren die zich irriteerde aan bepaalde Nederlandse uitdrukkingen...of mis ik iets? :?

ik volg je niet helemaal, welke typisch nederlandse uitdrukking?
De reactie van Shootomaniac? Naar mijn idee is daar niets typisch nederlands aan.

aliendwurf
15-09-2006, 14:20
De uitdrukking "typisch Nederlands",of is dat geen Nederlandse uitdrukking?
Ik kan me mateloos irriteren als mensen zeggen dat iets typisch Nederlands is...snap je?

redjuh
15-09-2006, 14:25
Ik irriteer me nooit aan een uitdrukking.
Wel soms aan een persoon die deze gebruikt.

je kan je ook nooit aan iets irriteren... alleen aan iets ergeren en gerriteerd worden door iet hehehe

theo maassen

ashi76
15-09-2006, 14:28
Ik irriteer me nooit aan een uitdrukking.
Wel soms aan een persoon die deze gebruikt.

je kan je ook nooit aan iets irriteren... alleen aan iets ergeren en gerriteerd worden door iet hehehe

theo maassen

Dit is dus precies wat ik bedoel... :mrgreen:

redjuh
15-09-2006, 14:29
i know 8-)

shootomaniac
15-09-2006, 14:29
dat is pas irritant

De man van 14K
15-09-2006, 14:39
Gaan we het nog serieus houden :wink:



De uitdrukking "typisch Nederlands",of is dat geen Nederlandse uitdrukking?
Ik kan me mateloos irriteren als mensen zeggen dat iets typisch Nederlands is...snap je?

ik snap het, alhoewel er zat dingen zijn die typisch nederlands zijn haha...zoiets als een patatje met majo

wat ik net zie in de post van Mossad: wat heb jij tegen Verdonk?

aliendwurf
15-09-2006, 14:43
Ik bedoel dan met name als men het over het gedrag van Nederlanders heeft om dan te zeggen dat is typisch Nederlands.
Ik wil de haring,de bitterbal,de pindakaas,de appelmoes en de oliebollen even buiten beschouwing laten als je het niet erg vindt :wink:

De man van 14K
15-09-2006, 14:53
Ik bedoel dan met name als men het over het gedrag van Nederlanders heeft om dan te zeggen dat is typisch Nederlands.
Ik wil de haring,de bitterbal,de pindakaas,de appelmoes en de oliebollen even buiten beschouwing laten als je het niet erg vindt :wink:

Hm ja maar er zijn zat typisch hollandse eigenschappen waar ik als hollander wel trots op ben, met name het nuchtere.
Alhoewel sommige ook niet. :roll:
en sommige dingen zijn ook hoe je het went of keert typisch hollands!

mossad
15-09-2006, 16:02
[quote=Rosso]
Ik neem aan dat die laatste zin op mij slaat. Ik interpreteer het helemaal niet verkeerd, ik interpreteer het zoals het is. Als men 'gewoon' gek genoeg vindt, dan geeft dat aan dat er verlangd wordt dat je 'normaal' doet. Gewoon en normaal zijn woorden die een middelmaat aangeven, zoals de meeste mensen doen. Dat is in mijn ogen gemiddeld.

En voor die zogenaamde Hollandse nuchterheid moet je maar eens een paar filmpjes van Hollanders op de begrafenis van Pim Fortuyn zien, of Hollanders in Salou of op een WK bekijken. Daar zijn Mexicanen nuchter bij.

klopt was idd. naar jouw gericht aangezien het op die wijze overkwam, een topic opstarten om nl. gezegdes die meervoudig interpeteerbaar zijn, af te kraken?
Het nut van die topic ontgaat me, maar goed het is offtopic daar staan meer onzinnige posts :wink:
Als we het over voetbal gaan hebben: ik heb geen een land gezien die niet uit hun dak als hun land wint, als we daar geen trots in zouden hebben was het helemaal niet goed.
Dit staat ook los van de hollandse nuchterheid.
En als jij denkt dat Hollanders losgaan in Salou of andere vakantie oorden dan heb jij die engelsen en duitsers nog niet gezien!
Wat dat betreft zijn wij zo gek nog niet :wink:

Waar zijn Nederlanders volgens jou dan nuchter in? Als Fortuyn vermoord wordt, vreest iedereen voor de reactie tegen Marokkanen. Als Theo van Gogh wordt vermoord worden er moskeeën in de fik gestoken. Bij ieder politiek conflict van enige omvan gaan er mensen op straat paraderen.

En ik heb inderdaad het een en ander tegen Verdonk. Als zij zegt: regels zijn regels is ze door haar argumenten heen. Dan worden regels belangrijker dan mensenlevens. 'We hebben het nu eenmaal zo afgesproken'. Het komt blijkbaar niet in haar hoofd op dat sommige regels en afspraken niet toereikend zijn voor de realiteit.

mossad
15-09-2006, 16:03
@mossad Wanneer jij door wat voor reden dan ook (slechte dag, verkeerde omgeving, weinig intelligentie, leeg gevoel, doelloosheid of uit pure verveling) een gezegde verkeerd interperteert, is dat niet ons probleem. Probeer jouw mening niet tot een feit te maken, want zoals je ziet hebben andere mensen ook een andere mening. Wie heeft jou ooit vertelt dat jouw mening belangrijker en meer waarheid bezit dan die van een ander.

begrijp je? :wink:

Ik probeer mijn mening niet tot een feit te maken. Ik erger me aan bepaalde zegswijzen in Nederland. Ik denk dat de meeste mensen die zegswijzen ongeveer hetzelfde interpreteren. Wellicht ben ik de enige maar desondanks vind ik het irritante gezegden. Het zijn van die calvinistische gezegden die uiting geven aan een vervelend soort drang om over anderen te moeten oordelen. Ik vind gewoon doen helemaal niet beter dan gek doen.

Ik heb nog een andere. Ik rij zelf motor en als ik in mijn enthousiasme aan iemand vraag of hij ook niet eens moet gaan motorrijden. Dan hoor ik heel vaak: ik zou het wel willen maar ik ben bang dat ik mezelf hartstikke dood rij :cry:

De man van 14K
15-09-2006, 16:17
@mossad Wanneer jij door wat voor reden dan ook (slechte dag, verkeerde omgeving, weinig intelligentie, leeg gevoel, doelloosheid of uit pure verveling) een gezegde verkeerd interperteert, is dat niet ons probleem. Probeer jouw mening niet tot een feit te maken, want zoals je ziet hebben andere mensen ook een andere mening. Wie heeft jou ooit vertelt dat jouw mening belangrijker en meer waarheid bezit dan die van een ander.

begrijp je? :wink:

Ik probeer mijn mening niet tot een feit te maken. Ik erger me aan bepaalde zegswijzen in Nederland. Ik denk dat de meeste mensen die zegswijzen ongeveer hetzelfde interpreteren. Wellicht ben ik de enige maar desondanks vind ik het irritante gezegden. Het zijn van die calvinistische gezegden die uiting geven aan een vervelend soort drang om over anderen te moeten oordelen. Ik vind gewoon doen helemaal niet beter dan gek doen.

Ik heb nog een andere. Ik rij zelf motor en als ik in mijn enthousiasme aan iemand vraag of hij ook niet eens moet gaan motorrijden. Dan hoor ik heel vaak: ik zou het wel willen maar ik ben bang dat ik mezelf hartstikke dood rij :cry:

calvinistiche gezegden met de drang over iemand te oordelen??
eh.. er zit een kern van waarheid in alle gezegdes, los van het typisch nederlandse.
vervelend dat jij er aan irriteert, ik kan me dan nog meer bij Ashi aansluiten die aangaf dat de persoon die het uit irritanter is.

Dat mensen zeggen dat ze bang zijn dat ze zich dood rijden is dat ook een typisch hollands gezegde>? Mensen zeggen wel eens tegen mij dat ik me nog eens hardstikke dood rij :lol:

alleen de laatste tijd begin ik het ook steeds vaker te denken..

mossad
15-09-2006, 16:26
calvinistiche gezegden met de drang over iemand te oordelen??
eh.. er zit een kern van waarheid in alle gezegdes, los van het typisch nederlandse.
vervelend dat jij er aan irriteert, ik kan me dan nog meer bij Ashi aansluiten die aangaf dat de persoon die het uit irritanter is.

Dat mensen zeggen dat ze bang zijn dat ze zich dood rijden is dat ook een typisch hollands gezegde>? Mensen zeggen wel eens tegen mij dat ik me nog eens hardstikke dood rij :lol:

alleen de laatste tijd begin ik het ook steeds vaker te denken..

In lang niet alle gezegden zit een kern van waarheid.

En of dat verhaal van jezelf doodrijden typisch Nederlands is weet ik niet zeker, maar ik hoor het veel te vaak. Ik geloof mensen niet die dat zeggen.

Als je zelf begint te denken dat je jezelf dood rijdt terwijl je al een tijdje motor rijdt wordt het misschien tijd om rustiger aan te doen :wink:

Mickey
15-09-2006, 17:13
Lekker politiek ondertoontje.. ;)
Dat is pas irritant. Ik snap niet helemaal waarom het nou
perse Nederlanse gezegden zijn die irriteren.. de voorbeelden
die je aanhaalt hebben ze ook in het buitenland man.. Al dan niet vrij vertaald, maar wel met dezelfde strekking.

En anders gaan we lekker koppig doen.
Waarom denk je dat het gezegden zijn geworden?

ge·zeg·de (het ~, ~n/~s)
1 vaste woordverbinding om een bepaald begrip op geijkte wijze uit te drukken => expressie, leenspreuk, zegswijze

Nederlandsche gezegden heerschen!

mossad
15-09-2006, 17:31
Ik heb heel vaag het idee dat ik de enige ben die dit vindt hier :lol:

Het is mee alleen niet helemaal duidelijk waarom een paar daar zo opgewonden van raken. Ik geloof dat er hier een paar lui hun tampon even moeten verwisselen.

Jochem
15-09-2006, 17:47
op zich begrijp ik wel wat je bedoelt. er zijn meerdere nederlandse spreuken die gematigdheid verlangen om het dan maar zo te noemen.


wie het kleine niet eert....


hoge bomen..


etc

MissGG
15-09-2006, 18:00
Wat ik vervelend vind aan sommige nederlandse mensen is dat het eten dat ze eten vaak al een paar uur voor die tijd klaar staat om bereid te worden en het is ook altijd afgepast op het aantal personen. Daarbij is het ook nog eens de gewoonte om mensen tijdens het eten gewoon weg te sturen.

Zelf vind ik het leuk om te koken en als er bezoek komt dan wordt er gewoon gezellig mee gegeten en niks geen gezeik van 'euhm, wij gaan zo eten hoor '

Al moet ik wel toegeven dat het een hele poos geleden is geweest dat ik dit heb meegemaakt.

Mensen die zich aangesproken voelen: Er is verder niks mis mee, maar bij mijn familie (indosische kant) is het heel normaal dat je gewoon zonder te vragen er een bord bijpakt en lekker opschept!!

MissGG
15-09-2006, 18:01
Het is trouwens geen uitdrukking maar een gewoonte.. ben ik jullie even lekker allemaal voor

De man van 14K
15-09-2006, 19:24
op zich begrijp ik wel wat je bedoelt. er zijn meerdere nederlandse spreuken die gematigdheid verlangen om het dan maar zo te noemen.

wie het kleine niet eert....
hoge bomen..

etc

inderdaad en het zijn allemaal waarheden!
wijze levenlessen want door schade en schande wordt men wijs en zie je het bovenstaande vanzelf in :wink:

PigDog
15-09-2006, 21:47
op zich begrijp ik wel wat je bedoelt. er zijn meerdere nederlandse spreuken die gematigdheid verlangen om het dan maar zo te noemen.


wie het kleine niet eert....


hoge bomen..


etc

Jep, ik begrijp ook wel wat hij bedoeld. Misschien moet je het zo stellen: Als je een Nederlands spreekwoord of gezegde in een andere taal vertaalt, en het nog steeds hout snijdt (om maar eens een gezegde te brengen) dan is het een goeie.

Dus: How a cow catches a rabbit..... (slaat nergens op)
High trees catch a lot of wind (is een goeie...)


Kunnen we ook een spelletje van maken: raad het gezegde..

My name is hare.....
Don't put salt on every snale....
Set a chop to somebody....
Every little house has his little crotch.......
He can suck a point to that....
Let him smell a little fart.

enz....

mossad
16-09-2006, 01:46
op zich begrijp ik wel wat je bedoelt. er zijn meerdere nederlandse spreuken die gematigdheid verlangen om het dan maar zo te noemen.


wie het kleine niet eert....


hoge bomen..


etc

Jep, ik begrijp ook wel wat hij bedoeld. Misschien moet je het zo stellen: Als je een Nederlands spreekwoord of gezegde in een andere taal vertaalt, en het nog steeds hout snijdt (om maar eens een gezegde te brengen) dan is het een goeie.

Dus: How a cow catches a rabbit..... (slaat nergens op)
High trees catch a lot of wind (is een goeie...)


Kunnen we ook een spelletje van maken: raad het gezegde..

My name is hare.....
Don't put salt on every snale....
Set a chop to somebody....
Every little house has his little crotch.......
He can suck a point to that....
Let him smell a little fart.

enz....

A little double never becomes a quarter...

aliendwurf
16-09-2006, 07:39
Ik heb heel vaag het idee dat ik de enige ben die dit vindt hier :lol:

Het is mee alleen niet helemaal duidelijk waarom een paar daar zo opgewonden van raken. Ik geloof dat er hier een paar lui hun tampon even moeten verwisselen.

:lol: :lol: :lol:

MB667
16-09-2006, 14:40
Zo geit det!

Sjaak
16-09-2006, 15:31
hoge bomen..


etc

Lange planken .....

Muay Thai Elite
16-09-2006, 15:40
ik irriteer me aan buitenlanders die lopen te zeiken over een land (en bijbehorend volk) waar ze niet hoeven te werken voor hun geld en eigenlijk alleen maar dankbaar voor moeten zijn.

PigDog
17-09-2006, 03:58
ik irriteer me aan buitenlanders die lopen te zeiken over een land (en bijbehorend volk) waar ze niet hoeven te werken voor hun geld en eigenlijk alleen maar dankbaar voor moeten zijn.

Da's ook een goeie topic, Guru II