PDA

View Full Version : 'Risico's internet onderschat'



Mickey
27-10-2006, 16:27
Uitgegeven: 26 oktober 2006 14:53
Laatst gewijzigd: 26 oktober 2006 16:05
AMSTERDAM - De meeste internetters zijn zich onvoldoende bewust van de gevaren op het wereldwijde web. Twee derde van de consumenten denkt wel op de hoogte te zijn van de risico's van surfen op het internet, maar na doorvragen blijkt dat ze niet weten hoe ze zich moeten beschermen.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond. De belangenvereniging heeft zo'n 1500 mensen gevraagd naar hun ervaringen op het internet. Ongeveer 62 procent van de internetters heeft het afgelopen jaar een probleem met de veiligheid van zijn computer gehad, aldus de Consumentenbond. Het gaat dan om gevallen van ongewenste reclame via de e-mail tot diefstal van bijvoorbeeld geld van een digitale bankrekening.
Virusmails
Internetproviders en softwareleveranciers bieden volgens de Consumentenbond te weinig bescherming. Zes van de tien onderzochte providers laten meer dan een op de tien virusmails door.
Onacceptabel, meent de bond, want mensen verwachten veilig te zijn. Alleen Casema, Multikabel en Tiscali houden alle virussen tegen.
Filter
Ook de spamfilters laten te wensen over, stelt de Consumentenbond. Zo laat de filter van Casema zes op de tien ongewenste mails door. Bij XS4ALL komt 30 procent van de reclame in de inbox van het e-mailprogramma terecht.
Daar komt bij dat veel providers draadloze netwerken standaard onbeveiligd afleveren. Vreemden kunnen dan makkelijk gebruik maken van deze internetverbinding. Alleen UPC denkt aan de beveiliging.
Onverstandig
Het is onverstandig de beveiliging van personal computers over te laten aan de consumenten zelf, vindt de Consumentenbond. De gemiddelde consument kan de ontwikkelingen op het gebied van virussen en andere bedreigingen niet bijhouden.
Providers en softwarebedrijven moeten verantwoordelijk worden voor de beveiliging. Daarvoor moeten normen komen, waarop de branche kan worden afgerekend. Als iemand dan last heeft van bijvoorbeeld virussen, dan moet hij zijn geld van de virusbestrijder terug kunnen krijgen.
Hehehe! Ik heb het altijd al gedacht. Jullie zijn allemaal noobs! :cool2:

chief108
27-10-2006, 17:23
Hehehe! Ik heb het altijd al gedacht. Jullie zijn allemaal noobs! :cool2:
je hebt werkelijk geen idee hoe dom mensen zijn.... :bash:

persoonlijk heb ik liever niet dat een provider gaat bepalen welke mails ik wel of niet mag ontvangen :busted:

maar als ik zie hoe dom de gemiddelde internetter is kan ik me voorstellen dat ze tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden...

misschien een internetbewijs instellen?
met theorie en praktijkexamen voordat je alleen de digitale snelweg opmag???
vanaf een bepaalde leeftijdsgrens en inloggen met je DigID ter verificatie
en een puntensysteem voor overtredingen en gevaarlijk gedrag...

in dat geval neem ik vanaf nu leerlingen aan
klassikaal vanaf € 35,- /uur (ex btw)
groepjes t/m 3 personen €50,- /uur (ex btw)
privé €75,- /uur (ex btw)
aantrekkelijke kortingen voor aantrekkelijke jonge dames... :whistling:

Dennis
27-10-2006, 18:49
je hebt werkelijk geen idee hoe dom mensen zijn.... :bash:

persoonlijk heb ik liever niet dat een provider gaat bepalen welke mails ik wel of niet mag ontvangen :busted:

maar als ik zie hoe dom de gemiddelde internetter is kan ik me voorstellen dat ze tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden...

misschien een internetbewijs instellen?
met theorie en praktijkexamen voordat je alleen de digitale snelweg opmag???
vanaf een bepaalde leeftijdsgrens en inloggen met je DigID ter verificatie
en een puntensysteem voor overtredingen en gevaarlijk gedrag...

in dat geval neem ik vanaf nu leerlingen aan
klassikaal vanaf € 35,- /uur (ex btw)
groepjes t/m 3 personen €50,- /uur (ex btw)
privé €75,- /uur (ex btw)
aantrekkelijke kortingen voor aantrekkelijke jonge dames... :whistling:

Was Mickey je eerste leerling?

chief108
27-10-2006, 19:20
Was Mickey je eerste leerling?
nope...
dat was m'n zoontje toen hij 5 was

NTT-FX
28-10-2006, 04:45
75 euro per uur ex ?
Damn.. ik vraag echt te weinig... :confused:

Ontopic:

Juist door het gekluns van menig thuisgebruiker verdien ik m'n boterham dus echt erg kan ik het niet vinden.
De laksheid van de doorsnee ' internetter' is wel reden tot zorg imho.

99% van het volk kan hard roepen er geen reet van te snappen en er ook geen behoefte aan te hebben.
Maar die pc is toch oh zo nodig want men mot wel kunnen iemeelen en emesennen... :jason2: