PDA

View Full Version : Nederlanders gewond in Uruzgan



nick
20-01-2007, 04:00
Vijf Nederlandse militairen zijn vanmiddag gewond geraakt in Uruzgan. Hun hoofden staken boven het dak van een pantservoertuig toen ze door een auto met explosieven werden aangereden.

De militairen zijn per helikopter overgebracht naar het hospitaal op Kamp Holland bij Tarin Kowt. Vier van de vijf worden dit weekend nog teruggevlogen naar nederland. Twee militairen hebben ernstige verwondingen in het gezicht.

Na de aanslag ontstond een vuurgevecht.
De nederlanders kregen daarbij steun van een Apache-helikopter.
De aanslag vond plaats bij een patrouillebasis Poentjak in de Baluchi-pas.


leef mee met de jongens daar :(

Robbie!
20-01-2007, 04:20
Das niet zo mooi. Volgens mij ben je in zulke landen nooit veilig. Lijkt me niks. Daarom des te meer respect voor die gasten daar.

micha
20-01-2007, 05:17
pffffff dat is de eerste ernstige aanslag ... of niet?

nick
20-01-2007, 05:23
Er is al heel wat gebeurt daar. Maar heel veel gebeurtenissen worden niet gemeld door de media. Omdat deze ook niet alles te weten krijgt. Maar dit is wel 1 van de ergere dingen die daar tot nu toe zijn gebeurt.

chief108
20-01-2007, 06:52
1 van me amerikaanse vriendjes heeft 3 van z'n ouwe kameraden moeten begraven binnen 1 jaar... :(
hij is nu de laatste van dat vriendenclubje en verwijt zichzelf dattie ook zelf niet naar irak of afganistan gegaan is...

dit is ook zwaar voor degenen die achterblijven...
vind het ook heel wat
die jongens die huis, haard en familie achterlaten
om ver weg voor vrede en democratie te zorgen

ben het niet altijd even eens met de politieke excuses hiervoor
maar alle respect voor die mannen en vrouwen

aliendwurf
20-01-2007, 19:38
Humanitaire hulpverlening me reet......

redjuh
20-01-2007, 20:24
d'r is een reclamespotje op tv. de kans dat je naar afgha wordt uitgezonden loop je bij het leger. sommigen willen dat niet... vond ik wel een goeie.

nick
20-01-2007, 21:13
is inderdaad zo.
omdat heel veel jonge lui nog puur het leger in willen voor een rijbewijs :twak:

en de kans om uitgezonden te worden is ook aardig groot ja

Maar die reclame waar jij op doelt, kan ik beter zien dan die flauwe geschikt of ongeschikt reclames

nick
20-01-2007, 21:40
http://www.filecabi.net/search.php?action=search_links_advanced&boolean=and&phrase%5B0%5D=iraq

Dit zijn heel wat filmpjes die door de amerikanen in irak zijn gemaakt

Ossie
20-01-2007, 22:01
Ik ben het er (zoals heel veel anderen) mee oneens dat Irak uberhaupt is binnengevallen.

Maar ik leef wel mee met de jogens en meisjes die daar zijn, en daar proberen te zorgen om alles rustig en onder controle te houden.

Jonge jongens en meiden die hun leven wagen terwijl de aanstichter van deze oorlog lekker velig in Amerika zit en iedereen voor degek blijft houden met zijn leugens.

nick
20-01-2007, 22:16
Jonge jongens en meiden die hun leven wagen terwijl de aanstichter van deze oorlog lekker velig in Amerika zit en iedereen voor degek blijft houden met zijn leugens.

Ja maar het ergste is dat onze Prem. Bak-elende zo'n konte kruiper van Bush is. Nederland heeft daar niks te zoeken.
Het is geen wederopbouw missie zoals altijd maar wordt gezegt, maar het is gewoon een oorlogs missie. :twak:

aliendwurf
20-01-2007, 23:01
Ja maar het ergste is dat onze Prem. Bak-elende zo'n konte kruiper van Bush is. Nederland heeft daar niks te zoeken.
Het is geen wederopbouw missie zoals altijd maar wordt gezegt, maar het is gewoon een oorlogs missie. :twak:

Maar diezelfde balkenende is wel door een meerderheid gekozen,althans zijn partij,en de mensen die op hem hebben gestemd vinden dit soort problemen waarschijnlijk niet belangrijk genoeg.
Zolang een meerderheid van de Nederlandse bevolking voor zijn portomonee kiest en daar zijn stemgedrag van af laat hangen zal er nooit wat veranderen....

De man van 14K
20-01-2007, 23:22
http://www.filecabi.net/search.php?action=search_links_advanced&boolean=and&phrase%5B0%5D=iraq

Dit zijn heel wat filmpjes die door de amerikanen in irak zijn gemaakt

zo staat een hoop bizarre shit tussen

harry
20-01-2007, 23:35
Ja maar het ergste is dat onze Prem. Bak-elende zo'n konte kruiper van Bush is. Nederland heeft daar niks te zoeken.
Het is geen wederopbouw missie zoals altijd maar wordt gezegt, maar het is gewoon een oorlogs missie. :twak:

Grappig dat je veel mensen hoort klagen van : nederland heeft daar niks te zoeken...
Tijdens het uitmoordend dictatoriaal bewind van sadam hoor ik diezelfde mensen maar vrij weinig... dan is het een binnenlandse aangelegenheid zeker, oogjes dicht en de andere kant op kijken :whistling:

.

aliendwurf
20-01-2007, 23:44
En al die andere moordadige dictaturen en 'binnenlandse aangelegenheden' in Afrika en de rest van de wereld dan?
Wanneer gaan we die binnenvallen dan?
Of bepaald de VS dat?
Of hebben we zelf ook nog iets te zeggen waar we onze soldaten heen sturen?
Noord Korea volgende week maar doen dan?
Kunnen we volgende maand Soedan eens even fijn gaan 'helpen'.:sleep1:

harry
21-01-2007, 00:03
Was een inkoppertje natuurlijk, maar geef eens een oplossing dan?

Olie, strategish blabla daar gaat het mij ff niet om, het gaat mij om het in mijn ogen gezeur over je hebt er niks te zoeken, waar waren die geluiden tijdens het regime, en waar zijn die geluiden over de rest van de moordenaars zoals oa in Darfur, Korea etc, ik hoor daar zelden iemand over.
Ook ik ben anti Bush en zijn strategie, maar waarom is hij iedere keer de enigste pisvlek in het verhaal.

O ja dat gezeur is niet persoonlijk bedoelt voordat ik daar gezeur over krijg, maar is om mijn verhaaltje duidelijk te maken ;-)

aliendwurf
21-01-2007, 00:08
Een oplossing heb ik ook niet,maar kwaad met kwaad bestrijden helpt iig ook niet.

MB667
21-01-2007, 00:18
HEt zal altijd oorlog daar blijven als ik dit interview zo moet geloven.

http://www.kavkazcenter.com/eng/content/2007/01/09/7117.shtml

harry
21-01-2007, 00:27
Een oplossing heb ik ook niet,maar kwaad met kwaad bestrijden helpt iig ook niet.

Ja maar niks doen helpt ook niet.

aliendwurf
21-01-2007, 00:35
Ja maar niks doen helpt ook niet.

Maar maakt het ook niet erger en ik heb sterk de indruk dat al dat oorlogje spelen steeds meer tegen je gaat werken,als bezetter zijnde.
Of dacht je dat die gasten van Al Qaida de twin towers zonder aanwijsbare reden hadden uitgezocht?
Of dacht je dat als de VS(en wij dus ook) straks weg gaan uit Irak dat daar ineens een soort democratisch paradijs zal gaan ontstaan?
Over Afganistan zal ik maar niet eens hebben want daar is het al sinds mensenheugenis oorlog en dat ze in Den Haag de illusie hebben daar na 60(of misschien nog wel meer)jaar een einde aan te kunnen maken is te bespottelijk voor woorden.

harry
21-01-2007, 01:12
Ja de manier van de amerikanen werkt idd niet echt in het voordeel.
Maar ze hebben het teminste geprobeerd, en een schrikbewind laten zitten lijkt me zowieso geen optie (en met de kans op uitbreiding van het massavernietegingsarsenaal).
Alleen een dictatuur had Irak en Afganistan kunnen redden imo, maar niet ala Sadam, Kim of zo'n knakker uit Iran.Meer iets in de trand van China, of Castro, ook fout en moordend maar onder controle, met een fatsoenlijker leven en kans op slagen van een welvarend land in de verre verre toekomst.Beetje rare zin maar ala.
Waren die twin towers niet "voor"de invasie? afin maakt niet uit die mafkezen verzinnen toch ieder excuus om mensen (of wat ze nu doen) mekaar op te blazen..

redjuh
21-01-2007, 01:25
Ja maar het ergste is dat onze Prem. Bak-elende zo'n konte kruiper van Bush is. Nederland heeft daar niks te zoeken.
Het is geen wederopbouw missie zoals altijd maar wordt gezegt, maar het is gewoon een oorlogs missie. :twak:


balkenende was er later min of meer op teruggekomen, en heeft nederland er verder op geen enkele wijze bji betrokken. kijk wij moeten ook aan onze positie als onderneming in de wereld denken. amerika en engeland hebben we dan toch net ff iets meer aan dan aan irak...

aliendwurf
21-01-2007, 01:28
Waren die twin towers niet "voor"de invasie?

Voor de laatste twee invasie's ja,maar de VS had er al een aantal op hun naam staan.
En als het geen optie is om die bewinden te laten zitten wanneer is Afrika dan aan de buurt?
Daar is het nog veel erger of minimaal net zo erg dan het irak van Sadam in zijn ergste tijd.
En Noord-Korea....wat gaat daar mee gebeuren?
Daar gaat de VS niet heen,veel te link.
En aan strategisch en olie bla bla gingen we ons niet aan bezondigen en nu kom jij met massavernietegingswapens aan.
Welke massavernietegingswapens?
In Irak is NIKS aangetroffen en in Afganistan zitten we om hele andere (humanitaire:thown: )redenen.

harry
21-01-2007, 01:39
Eeh al quata had ook al een aardig lijstje opgebouwd maar dat vergeten we maar ff.
Maar je heb verder wel gelijk, maar wat ik niet snap is dat alleen de kritiek na amerika gaat en nooit eens naar het schrikbewind, en dat tuig wat de ellende in bv Irak nog groter maakt.
Volgens mij is de doelstelling van amerika o.a. rust en vrede daar, en zijn het die mafkezen die de boel verzieken maar die krijgen verdomd weinig kritiek.

The Bulldog
21-01-2007, 01:39
@ aliendwolf...
Hoe erg je ook teen de bewegredeen bent vn de regering , steun voor de mannen en vrouwen die er heen gesschopt worden door "onze leiders"lijkt me nietverkeerd toch?

Ik hoop dat die gasten allemaal netjes weer terug komen en toch een positive invulling kunnen geven aan hun verblijf daar zodat het niet heleaal weggegooid geld en tijd is...

Nec temere , Nec Timide

nick
21-01-2007, 01:48
En al die andere moordadige dictaturen en 'binnenlandse aangelegenheden' in Afrika en de rest van de wereld dan?
Wanneer gaan we die binnenvallen dan?
Of bepaald de VS dat?
Of hebben we zelf ook nog iets te zeggen waar we onze soldaten heen sturen?
Noord Korea volgende week maar doen dan?
Kunnen we volgende maand Soedan eens even fijn gaan 'helpen'.:sleep1:

Soedan zitten we al ;)

Ralf ook bij lmb gezeten?

aliendwurf
21-01-2007, 01:51
@ aliendwolf...
Hoe erg je ook teen de bewegredeen bent vn de regering , steun voor de mannen en vrouwen die er heen gesschopt worden door "onze leiders"lijkt me nietverkeerd toch?


Met ze daadwerkelijk steunen heb ik toch een beetje moeite omdat er nogal wat zijn die om de(voor mij)verkeerde redenen in het leger gaan en dus duidelijk wél een keus hebben,iets wat de plaatstelijke bevolking duidelijk NIET heeft.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je het leger ingaat omdat je het leuk en sensationeel vind om uitgezonden te worden en daar de vijand(wie is dat eigenlijk?)af te knallen,als je dan de verhalen hoort en leest dat iedere Iraki de vijand is,waar zijn we dan in godsnaam mee bezig en wat maakt ons dan zoveel beter dan hun?
Ik weet ook wel dat niet iedere militair zo is,maar het zijn er mij te veel.
Begrijp me niet verkeerd,ik hoop ook dat onze militairen heelhuids thuis komen maar ik hoop misschien nog wel meer dat ze geen onschuldige slachtoffers maken.

harry
21-01-2007, 01:56
Onschuldige slachtoffers vielen er al voordat amerika binnen viel, dus dat kan je al tegen mekaar wegstrepen.
En de keus had et volk daarvoor ook al niet dus dat maakt ook al geen verschil.

Maar wat ik begrijp is niks doen en toekijken de beste optie voor aliendwolf?

aliendwurf
21-01-2007, 02:03
Okey,de toon wordt dus grimmiger,prima.:lol:

Wat schieten wij op in Afganistan en Irak dan,als je het allemaal zo goed weet?
We schieten daar helemaal niks op,we schieten daar wél van alles af.
Of moeten we in al die landen eerst even gaan huishouden en ze dan vervolgens in de ellende laten zitten?
Heb jij wel eens met een Irakees gesproken wat hij/zij van het hele gebeuren vindt?
Je zou het eens moeten doen,kan heel verhelderend werken,het is namelijk wél hun land waar wij aan het huishouden zijn.

harry
21-01-2007, 02:19
Nee nee de toon wordt niet grimmiger toch?En ik weet het helemaal niet, maar ik vraag me af wat jou idee zou zijn met die landen, gewoon niks doen begrijp ik (en nee niet lullig bedoelt alleen ben ik daar dus niet in te vinden).
De boel kapotschieten is ook verkeerd uitgepakt blijkt, maar er is iets geprobeerd teminste.


Ja er komen meerdere vluchtelingen bij mij, die al een hoop ellende hebben meegemaakt vóór de invasie (Irak Afganistan) maar de grotere puinhoop nu,wordt verroorzaakt door een groep inwoners daar zelf, en er wordt alleen maar naar de amerikanen gewezen.

aliendwurf
21-01-2007, 02:27
Ja er komen meerdere vluchtelingen bij mij, die al een hoop ellende hebben meegemaakt vóór de invasie (Irak Afganistan) maar de grotere puinhoop nu,wordt verroorzaakt door een groep inwoners daar zelf, en er wordt alleen maar naar de amerikanen gewezen.


Okey,dat doe je goed dan,want het merendeel heeft een mening zonder ooit met een betrokkene gesproken te hebben,zowel soldaten als vluchtelingen.
En dat de toon grimmiger werdt dacht ik doordat jij mij een wolf noemde,of was het een spelfoutje? :eek:
Maar goed,het is natuurlijk in het verleden wel gebleken dat er in dat soort landen niet zo veel eer te halen is,en je moet je ernstig afvragen of het motief om daar heen te gaan wel zuiver was.
Voor mij twee goeie redenen om daar niet heen te gaan.
En dat kan je idd toekijken noemen,omdat het alternatief niks oplost en het zelfs nog kan doen verergeren(zie Irak).

harry
21-01-2007, 02:46
Eeh hoe kom ik nou aan wolf dan?:wacko:
Maar ik denk dat op een normalere manier wel iets te behalen valt, maar de manier waarop denk ik dat die veel en veel schade heeft toegebracht (grote mannen met grotere pakken met grote zonnebrillen op, zwaar agresief en minderwaardig naar het volk toe)
Ik denk dat een nederlandse aanpak wél had kunnen werken, maar dan vanaf het beginaf aan.Nu is die kans al jaren terrug verprutst.

Voorbeeltje, tot voor kort zat er een nederlandse kolonel (een marinier) als hoofd in een afrikaans land( tja welk land ook alweer) en die heeft daar aardig de rust erin gekregen.(docu bij nova maand of 8 terrug).
Ander voorbeelden o.a. Sierra-Leonne, Djiboeti-Ethiopie daar hebben toch veel westerse troepen rust gebracht, dus ik denk dat het wel degelijk kan.

aliendwurf
21-01-2007, 02:52
Maar de voorbeelden die jij noemt zijn wel allemaal VN-missie toch?

harry
21-01-2007, 02:56
Eeh ja?

aliendwurf
21-01-2007, 02:59
Dat zegt al een hele boel natuurlijk.
De missies in Afganistan en Irak worden gestuurd door de VS en niet door de VN,daar gaat het al fout.
Het was sowieso al schandelijk van de VS om de VN destijds buitenspel te zetten,en toen kon iedereen ook al op zijn vingers na tellen dat het een ander soort missie zou worden.

Een humanitaire.:sleep1:

harry
21-01-2007, 03:07
Maar ik bedoelde aan te geven dat ik wél geloof in ingrijpen, alleen op een normalere manier.
En dat ik nog steeds het geloof heb dat de echte "foute" niet de amerikanen zijn, maar dat tuig dáár, wat de ellende blijft verhogen voor hun eigen volk.

Misschien worden we het nog welleens eens, maar dat hoeft niet natuurlijk, anders valt er niks te discuseren ;) ik ga me voorbereiden op vanavond,
prettige avond aliendwurf en de rest.

aliendwurf
21-01-2007, 03:09
Deze discussie zit idd op zijn eind,jij ook een prettige avond verder.

nick
21-01-2007, 03:20
Er zijn op dit moment al veel meer amerikaanse slachtoffers in Irak gevallen dan op 9-11. Vraag me af wat het allemaal waard is. In een wereld waar de mensen zijn opgegroeid met oorlog kan je niet zomaar even vrede stichten.

Nee amerika en kornuiten hebben zich behoorlijk vergist. :thown:

Judas
21-01-2007, 04:47
Aliendwurf, ik ben het ook niet altijd eens met de Amerikaanse werkwijze. Vaak ondoordacht, erg "boers" , arrogant. Maar wat me wel vaak opvalt bij mensen (bij jou ook een beetje), is het feit dat alle ellende daar aan de Amerikanen toegeschreven wordt. Er vallen veel meer burgerdoden tussen soennieten en shiieten onderling, dan door toedoen van de yanks. Die gasten blazen alles op, ongeacht leeftijd, man/vrouw, enz. Kijken alleen naar bepaalde stoming in geloof.


Maargoed, om antwoord te geven op je vraag: Ja het is goed dat we daar zitten (Afganistan). Je kan niet simpelweg zeggen dat het zaak is van Amerika en Engeland. Het betreft de hele westerse wereld.
Het is toch in ons belang dat er niet weer op grote schaal terroristen getraind kunnen worden in Afghanistan? Die "cellen" gaan daarna echt niet alleen naar US en GB. Die zitten ook hier hun ideeen te verkondigen en te wachten op het startsein.
Als ons leger een steentje kan bijdragen bij het bestrijden van deze kampen en lieden, zie ik het probleem er niet van in.
Wat Irak betreft zit het natuurlijk weer wat anders en is een hele andere discussie...

aliendwurf
21-01-2007, 05:25
Laat ik het idee dat de VS dé kwade genius is die alle ellende veroorzaakt in de wereld bij deze dan even uit de wereld helpen,dat is namelijk niet mijn gedachte.
Maar dat ze niet zuiver zijn en er wel degelijk voor een deel verandwoordelijk voor zijn lijkt me duidelijk,en dat wij daar zitten zou ik op zichzelf niet eens zo heel veel moeite hebben als ze in Den-Haag eerlijk tegen ons waren geweest en de VS het onder de VN vlag hadden gedaan.
Want het stuit mij tegen de borst dat ze in Den-Haag maar willens en wetens blijven verkondigen dat we daar zitten om bruggen en scholen te bouwen en waterputten te slaan....waar gaat dat in godsnaam over?
Alsof we achterlijk zijn met zijn allen.....
En dat de Taliban één van de ergste en gevreesde regime's is die er ooit geweest is weet ik ook,en dat de terorristen daar vrij spel hebben ook,maar ze zitten ook volop in Pakistan,en daar zie ik de VS niet zo snel binnen vallen.
De VS meet met twee maten,en de Irak kwestie is idd een andere discussie,ééntje waar de VS ook niet goed uitkomt.
Met het buitenspel zetten van de VN heeft Bush hoog spel gespeeld en dat gaat zich een keer terugbetalen.
Het is dan ook te hopen dat er een democratische president komt want het oorloggekletter moet echt minder gaan worden.
En wat te denken van het uitgeven van 100 miljard dollar voor nieuwe kernkoppen,lijkt verdacht veel op het in stand houden van een kwakkelende economie doormiddel van oorlogvoering.