PDA

View Full Version : Ring Angst ?!



heero-yui
30-01-2007, 02:49
hey, ik train nu al bijna 2jaar MMA en ga in april mijn eerste wedstrijdt doen maar zit met een probleem :
ik heb zeer fel angst voor aftegaan voor meer als 1000man mn trainer zegt dat het heel goed gaat en ik er helemaal geen schrik voor moet hebben weten jullie mss raad ? ben 17jaar geworde en zit in c-klasse met 78kg als gewicht mvg

The Bulldog
30-01-2007, 03:04
heel makelijk, zit puuur in je hoofd.

Ten eerste als je in de ring gaat, kan je niet afgaan.
is al een prestatie dat je er staat.

Daarbij 1000man maakt geen verschil. 4 MAN zijn belangrijk voor jou op dat moment. je 3 hoekmannen en je tegenstander de rest moet je langs je heen laten gaan...

succes man..OSU!!!

Biiyen
30-01-2007, 03:07
hey, ik train nu al bijna 2jaar MMA en ga in april mijn eerste wedstrijdt doen maar zit met een probleem :
ik heb zeer fel angst voor aftegaan voor meer als 1000man mn trainer zegt dat het heel goed gaat en ik er helemaal geen schrik voor moet hebben weten jullie mss raad ? ben 17jaar geworde en zit in c-klasse met 78kg als gewicht mvg

Toen ik de eerste keer de ring inging stond ik strak, en niet omdat ik bang was om te verliezen of bang was om af te gaan. Ik zelf had meer zoiets van, gewoon doen en na afloop zien we wel weer verder.

Het is voor iedereen verschillend, de een klapt finaal dicht en krijgt een paar minuten flink slaag en de ander is als een vis in het water. Ik zelf kwam gelukkig goed uit de verf, komt ook omdat ik mezelf ben blijven voor houden om vooral rustig te blijven.

Dat is de grootste tip die ik je kan geven: Rustig blijven en dosseer je krachten.

JE KAN NIET AFGAAN! Iedereen die achteraf vind dat je bent afgegaan zijn alleen maar mensen die zelf niet 1 training achter de kiezen hebben. :)

Fr3ddy
30-01-2007, 03:14
Als je denkt er nog niet klaar voor te zijn.. niet doen! Je bent pas 17, dus jouw tijd komt gerust ga daar maar van uit!

Ralph
30-01-2007, 04:01
De eerste keer was ik gelukkig binnen 1 ronde klaar, want omdat ik ook erg gespannen was (de zaal zat helemaal vol en er was veel familie en er waren veel vrienden; dus wil je idd niet afgaan) leek het wel alsof ik 5 rondes achter elkaar had geknokt. Dus dosseer je krachten!

HUNTER
30-01-2007, 07:07
Qua horen of zien heb ik de ervaring dat je zo verblind wordt van de lichten dat je niet veel van het publiek ziet, en ik ben zo gefocussed dat ik vaak alleen mn trainer maar hoor (en zelfs hem niet eens altijd).

Alleen op de catwalk is het even spannend, je kijkt de zaal in, maar als je al gespannen bent moet je gewoon niet te veel om je heen kijken. Je kunt dan toch niet meer terug ;)

Go for it!

A-team
30-01-2007, 17:29
Ik was de 2de keer helemaal van de wap af, ik dacht nooit meer! Vanaf de 3de keer op mijn adem gelet en rustig gebleven en dat werkt. Afgaan kun je nooit, het is al een hele prestatie dat je er staat!

Highline
31-01-2007, 02:57
ben 17jaar geworde en zit in c-klasse met 78kg als gewicht mvg

ff een klein vraagje, je geeft aan dat je 17 bent 78 kg en dat je in de c-klasse vecht?

maar als je c-klasse bent (in het geval van muay thai) dan heb je inmiddels toch al wat ring ervaring opgedaan en weet je ongeveer wat je kan verwachten?

Ralph
31-01-2007, 03:24
Je kan in principe ook in de C-klasse instromen als je trainer aangeeft dat je daar goed genoeg voor bent. Gebeurt bij ons ook wel eens. Maar meestal gaat het dan wel om wat oudere vechters (23+) inderdaad...

De dikke nudist
31-01-2007, 04:12
Hij doet volgens mij MMA.
Dat werkt toch anders?

heero-yui
31-01-2007, 06:39
hey thnx vr jullie info allemaal vandaag heb vandaag eerste keer in een echte ring gestaan en het lukt me goed mn trainer zei van ik kies je niet zomaar ik sta achter je omdat ik weet dat je het kan mr nu is het alleen nog goed opletten met mn kracht ik zit er vlug door op die 2x2min en hebben jullie geen raad voor eventueel zo van die vitamine cure te neme ofzo iets ? want ben meestal totall los als ik stop :)

aahja en c-kamp is bij ons de laagste categorie dacht ik ? :confused: omdat je mag niet op het gezicht slaan als je aan grondvechte doet en ook spinningback fist enzo zijn verboden moet trouwens tegen een evenoude jongen die kleiner is als mij en jui-jistu doet Hope dat het me lukt ;)


'Pain is temporary Pride is for Ever' kwam van me trainer :d mzzl

redjuh
31-01-2007, 06:52
gewoon 3 a 4 tequilatjes naar binnen kletsen een half uurtje van tevoren. gezien je leeftijd en gewicht moet dat genoeg zijn de spanning weg te nemen.

Chico
31-01-2007, 22:20
mijn ervaring is dat ik niet eens doorheb dat de scheids er staat.. alleen op rust momenten op de grond hoor ik m'n hoek.. maar als ik bezig ben hoor en zie ik niets behalve de tegenstander... een intens klein wereldje lijkt het wel...

DennK
31-01-2007, 22:57
Ik heb een maand geleden me 1e wedstrijd ook gehad alleen dan met MT.
Voor de wedstrijd had ik wel wat spanning, tijdens het opwarmen ging alle spanning weg en na de ring toe had ik ook helemaal geen spanning..
Maar je moet ook niet op het publiek letten op dat moment. je moet alleen nog maar letten op je trainers, je tegenstander en de scheids.
In de wedstrijd kan je wel andere spanning krijgen.. bij sommige valt alle spanning weg als de 1e klap is uitgedeeld.. en andere verstijven helemaal.. bij mij kwam op dat moment wel de spanning terug.. maar heb voor een 1e partij een leuke wedstrijd neergezet, was ook nog niet echt helemaal mezelf omdat het allemaal nieuw voor je is.
Maar je hoeft helemaal niet zenuwachtig te zijn.. als je voor jezelf weet ik heb goed getraind en heb er alles aan gedaan dan stap je met zelfvertrouwen erin.. en als het niet meezit dan, dan is het gewoon pech en dan lukt het je de 2e wedstrijd wel! zolang je zelf maar wil dan kan je alles voor mekaar krijgen.

Osu

Pimp-Daddy
31-01-2007, 23:33
Ik heb nu bijna 30 wedstrijden gevochten (MT & MMA), en ik heb voor elke wedstrijd nog steeds zenuwen. Het belangrijkste is dat je goed om kan gaan met je zenuwen en het om kan zetten in goede spanning (lees: focussen, concentratie, scherp zijn).

De enige oplossing hiervoor is veel vechten en ring ervaring op doen....

Succes ermee...:thup:

barclay
09-01-2008, 10:34
Hey,

Mijn eerste partij was ik zo zenuwachtig dat ik 7 keer naar de wc moest in het laatste uur voor mijn partij. Alles tintelde en had constant kippenvel. Mijn trainer merkte het op en heeft me toen afgeleid tot de partij begon. toen de bel eenmaal ging was ik alle zenuwen kwijt. Zoek een beetje afleiding dat werkt bij mij tenminste het best.

Succes

dimitri
09-01-2008, 11:31
Damn, ik krijg al ring angst door dit topic te lezen.

Bagheera
20-01-2008, 18:20
Damn, ik krijg al ring angst door dit topic te lezen.


hahaha x2....

Vooral die alcohol shot lijkt me wel wat :)

Denk dat je gewoon het moet doen en niet teveel nadenken erover..

Bud S
22-01-2008, 14:44
ik heb 42 wedstrijden gebokst.
de eerste keren scheet ik bagger. ik was 14, was nog nooit in het westen des lands geweest. had vrijwel nog nooit live een neger of een turk gezien en stond daar ineens in een achterbuurt in den haag tegen een turk van 14 met borsthaar te knokken...
reken maar dat ik dichtsloeg. 3x1 minuut was dat, bij de aspirantjes. het voelde als 12x3. uiteraard verloren.
is me daarna nog 2x gebeurd en toen ineens bij de 4e wedstrijd ging de knop om. ik won d'r een stuk of wat op rij en het zelfvertrouwen kreeg de overhand op de zenuwen.
tuurlijk later ook nog wel es in de piepzak gezeten als er weer zo'n boom van een neger voor me was uitgezocht. maar je leert er mee om gaan. (met spanning bedoel ik... met negers ook trouwens ;))
maar nu ik er nog es over nadenk. toch blij dat ik nooit meer hoef !hahahaha !

succes !

Muay Thai Elite
22-01-2008, 15:15
mijn ervaring is dat ik niet eens doorheb dat de scheids er staat.. alleen op rust momenten op de grond hoor ik m'n hoek.. maar als ik bezig ben hoor en zie ik niets behalve de tegenstander... een intens klein wereldje lijkt het wel...

x 2.. Khoor alleen de thaise muziek en ik zie alleen de tegenstander, that's it.

FOCUS
22-01-2008, 16:54
een irritante zoem in je oor en tunnelvisie,
misschien moet je eens solliciteren bij de politie:lol:;)

mecheltje
29-01-2008, 16:29
Hey, zoals de meesten al zeggen zal het wel beter gaan naarmate je vaker wedstrijden hebt gevochten. Het zijn echter niet allemaal lekker opbeurende verhalen haha.

Als faalangst je prestaties belemmert dan lijkt me dat zonde van je training en inzet. Wellicht kun je eens je licht opsteken bij een sportpsycholoog. Deze kan je helpen om doelgericht te werk te gaan in de ring, zodat je je niet meer druk hoeft te maken om randzaken zoals het publiek. Een kennis van mij heeft hier veel baat bij gehad (betreft alleen een andere sport). Veel suc-6!

mdk
29-01-2008, 21:44
misschien helpt het al genoeg nu je weet dat veel mensen waaronder ik ook zenuwachtig zijn voor een partij.
Het is natuurlijk niet niks om de ring in te stappen.
Ik zelf was vooral bang om "af te gaan" en met af gaan bedoel ik nog niet eens voor m'n eigen maar meer afgaan voor de mensen om mij heen.
totdat een zeer bekende vechtsporter mij liet weten dat het gevoel wat je hier bij hebt normaal is maar, dat je ten alle tijden jezelf voor moet houden dat je niet kan afgaan en dat het in de ring stappen voor jezelf een geweldige ervaring is waarvan je tot het uiterste moet genieten.
Deze ervaring is zo mooi omdat je dat moment in je eentje meemaakt en hoe dichtbij mensen ook staan, zij kunnen nooit dat zelfde gevoel meemaken.

Veel succes en het gevoel wat je dagen na je eerste partij overhoud is ook geweldig, alle spanning is weg en je hebt het idee dat je on top of the world staat!

wat kan je gebeuren....hooguit wordt je tweede!

FOCUS
29-01-2008, 23:54
je staat er toch
je hebt besloten om te vechten,
je kan niet meer verliezen
je hebt al gewonnen man

:hooray:

Bud S
30-01-2008, 00:05
je staat er toch
je hebt besloten om te vechten,
je kan niet meer verliezen
je hebt al gewonnen man

:hooray:

tot ie die neanderthaler tegenover 'm ziet, die dat mantra ook in z'n hoofd heeft...

wat wijsgeer mike tyson eens heel treffend opmerkte in dit kader kun je lezen in me signature

FOCUS
30-01-2008, 09:15
probeer ik die jongen een beetje moed in te praten

Komt Willem online:lol:

De man van 14K
30-01-2008, 11:05
maarre je knokt toch al in de C klasse (MT) staat in jouw eerste post?
In de regel jou je een MT partij veel meer blessures over dus wat dat betreft zou ik me niet veel zorgen maken.

paspoes
30-01-2008, 11:47
heel makelijk, zit puuur in je hoofd.

Ten eerste als je in de ring gaat, kan je niet afgaan.
is al een prestatie dat je er staat.

Daarbij 1000man maakt geen verschil. 4 MAN zijn belangrijk voor jou op dat moment. je 3 hoekmannen en je tegenstander de rest moet je langs je heen laten gaan...

succes man..OSU!!!

vergeet niet de scheidsrechter ;)

paspoes
30-01-2008, 11:53
tuurlijk later ook nog wel es in de piepzak gezeten als er weer zo'n boom van een neger voor me was uitgezocht. maar je leert er mee om gaan. (met spanning bedoel ik... met negers ook trouwens ;))
maar nu ik er nog es over nadenk. toch blij dat ik nooit meer hoef !hahahaha !

succes !

vandaar jou blik toen ik voor jou deur stond:lol:

ijsbier
30-01-2008, 12:13
x 2.. Khoor alleen de thaise muziek en ik zie alleen de tegenstander, that's it.

die thaise muziek mag van mij echt gestolen worden, welke idioot heeft dat ooit bedacht.

het ergste is dat het bij mma partijen zelfs afentoe aanzetten.

mdk
30-01-2008, 12:30
maarre je knokt toch al in de C klasse (MT) staat in jouw eerste post?
In de regel jou je een MT partij veel meer blessures over dus wat dat betreft zou ik me niet veel zorgen maken.


In MMA (in België, weet niet hoe het in NL is geregeld) bestaan er 3 klasses.

Waarbij de C-klassse de beginners klasse is.
Geen stoten en trappen naar het hoofd wanneer 1 van de vechters op de grond is.